Je kon er op wachten en nu lijkt het realiteit te worden. Joe Biden gooit spoedig nóg meer geld tegen Tesla aan.
Nu de eerste oranje president van Amerika met frisse tegenzin is afgetreden, roken ouderwetse benzinehoofden in het beloofde land voor de auto een zware pijp. Nu is Donald Trump, zoals Jesse Klaver zou zeggen, natuurlijk een mafklapper. Doch het voordeel was wel dat epische ouderwetse benzineverkwistende dikbolides niks van de 45ste POTUS te duchten hadden. In tegendeel zelfs, hoe groter de haat van de groene brigade voor dit soort auto’s, hoe groter de liefde van Trump ervoor. Het Amerikaanse benzinehoofd hoefde onder Trump in ieder geval niet te vrezen dat hij (m/v) middels een belastingdwangbuis in een elektrisch koekblik gewrongen werd.
GREEN Act is griengas voor de petrolhead
Doch dat alles is nu helemaal anders. Sleepy Joe won immers de verkiezingen. Voor het eerst in lange tijd hebben de Dems daarnaast via de nieuwe Veep Kamela Harris effectief ook een meerderheid in het House of Representatives alsmede in de Senaat. Ze kunnen dus in principe doen wat ze willen, soort van. En wat ze willen, is vrindjes ondernemers met groen ogende vingers ontiegelijk veel subsidie geven. In dat kader is ook de Growing Renewable Energy and Efficiency Now (GREEN) Act opgesteld. Dit wetsvoorstel zal Tesla (en General Motors) andermaal toegang geven tot blubberdik belastingvoordeel.
Tax Incentive
Het heeft allemaal te maken met de goede oude federale tax incentive van 7.500 Dollar die kopers van een EV ontvangen. Die werkt als volgt: je koopt een Tesla en je berekent vervolgens hoeveel belasting je dat jaar moet betalen aan de Internal Revenue Service. Vervolgens haal je daar pardoes 7.500 Dollar vanaf. Dikke winst in de pocket. Enige nadeel: het voordeel gold alleen op de eerste 200.000 EV’s die een automerk verkocht. Daarna werd het bedrag stapsgewijs afgebouwd. Tesla heeft nog niet zo lang geleden de miljoenste auto afgeleverd, dus voor Tesla-kopers was dit voordeel reeds verdampt.
Joe Biden
Ook het goede oude General Motors zat al over de 200.000 afgeleverde EV’s. Maar voor sommige andere fabrikanten, zoals Ford en Volkswagen, geldt dat nog niet. Daar valt dus nog voordeel te halen voor consumenten die een EV kopen. De democratische politici vinden dit onwenselijk. Zij stellen namelijk dat de fabrikanten die er laat bij waren, op dit moment juist een competitief voordeel hebben van hun getreuzel met ‘vergroening’. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest!
Subsidie
Eerdere pogingen om langer subsidie te verstrekken, werden afgeschoten door Trump cum suis. Maar nu The Donald van het podium verdwenen is, ruiken de dems hun kans alsnog om voor Tesla en GM de subsidiepot weer open te trekken. Het voorstel is dat de twee merken nu nog 400.000 auto’s met dikke subsidie kunnen verkopen. Daarna volgen dan nog wat auto’s met minder subsidie:
The provision expands the qualified plug-in electric drive motor vehicle credit under Section 30D to apply a new transition period for vehicle sales of a manufacturer between 200,000 and 600,000 electric vehicles (EVs), under which the credit is reduced by $500. The provision replaces the current phaseout period (which begins at 200,000 vehicles) with a phaseout period that instead begins during the second calendar quarter after the 600,000-vehicle threshold is reached. At the start of the new phaseout period, the credit is reduced by 50% for one quarter and terminates thereafter. For manufacturers that pass the 200,000-vehicle threshold before the enactment of this bill, the number of vehicles sold in between 200,000 and those sold on the date of enactment are excluded to determine when the 600,000-vehicle threshold is reached.
De GREEN act, ziet groen van jaloezie over subsidies aan Volkswagen
Goed nieuws voor Elon en zijn discipelen dus. Hoewel, bureaucratie duurt doorgaans even. Het kan mogelijk wat tijd in beslag nemen voordat de Tax Incentive er ook echt weer is. Het zou dus kunnen dat op korte termijn kopers hun bestelling even uitstellen en de concurrentie daarmee even aan kan sterken. Maar ja, drie miljard Dollar belastingvoordeel is drie miljard Dollar belastingvoordeel. Doorbreekt een aandeel TSLA binnenkort dan weer de grens van 1.000 Dollar na de splitsing in vijf stukjes?
Charles Taycan 4S zegt
Wordt weer gezellig hier! Ik pak de borrelnootjes alvast!😉👍
banderas zegt
Jaap, haal je hoofd eens uit de prehistorie.
jaapiyo zegt
@stfu: tssk…Ik vind het wel gezellig hier met de andere dino’s.
cloverleaf zegt
@jaapiyo: ik waardeer je stukjes proza maar ga niet op iedereen met commentaar reageren. Dat staat zo zielig. Laat iedereen lekker lullen hiero
Baroen zegt
@banderas: Tegen begin 20e eeuw werden bijna alle auto’s met een elektromotor aangedreven. Over voorhistorie gesproken…
flutterby zegt
@baroen: de belangrijkste ontwikkeling voor de brandstofmotor was ook een elektrische motor (startmotor). Het is de opslag die de afgelopen jaren grote stappen maakt en nog gaat maken.
mt03 zegt
Lang verhaal. Kan het zijn dat de auteur een haat jegens tesla heeft of ev in het algemeen. Hoe ziet het artikel eruit als alle subsidies wel alleen naar de Duitsers zouden gaan. Ach hoef ik eigenlijk ook niet te weten.
jaapiyo zegt
Oké.
superfunky zegt
@mt03: snap niet zo goed waar je dat op baseert. Schrijver constateert dat het bijzonder is dat nu er concurrentie is, er opeens een nieuwe subsidie moet komen om de verkoop van Tesla te helpen. Veel meer schrijft hij toch niet?
En los daarvan is het nogal bijzonder dat er overheidsgeld gaat naar een merk dat zojuist een vermogen in de grootste zinloze CO2 opwekker ter wereld heeft gestoken. Heb in een andere post al een rekensommetje gegeven, maar die 1,5 miljard in bitcoin = 2,2 mio ladingen van een 100kwh batterij en waar wordt 60% van de btc gemined? In China. En waar draait Chinese btc elektriciteit op? Precies, op steenkool.
De wereld is echt knettergek aan het worden. Miljarden publiek geld cadeau doen aan de zogenaamde redders van de planeet die dat vervolgens spenderen aan één van de grootste vervuilers. Het kan gewoon niet gekker!!
Proost Charles!
Charles Taycan 4S zegt
Jij ook, Santé!🍷
Pascal zegt
@superfunky je hebt zeker een punt vind ik; dat is ook gewoon krom. Laat Tesla het vanaf hier maar gewoon lekker op eigen kracht doen. Trouwens: zolang je zelf nog regelmatig vol gas Europa doorblaast in een BMW M550D zou je je kunnen afvragen of je wel de aangewezen persoon bent om anderen de maat te nemen over wat ze al dan niet voor (of tegen) het milieu doen, maar dat uiteraard geheel terzijde ;)
fransananas zegt
@superfunky: De biden administratie is ook aan het kijken richting crypto. Het worden nog 4 leuke jaren voor je
faithnomore zegt
Klopt helemaal. Bitcoin is gigantische milieuramp. Absurd dat dit zo populair is en niemand hier bij stilstaat. Heb het nooit gekocht omdat ik het amoreel vind.
Mensen zijn zo hypocriet. Zie het rond mij… geen rietjes meer gebruiken maar wel met een suf rondrijden en (veeeel erger) hun slecht geïsoleerd huis met hout verwarmen.
pushnoi zegt
@faithnomore: hou toch op met je milieuramp. Enig idee wat je goeie oude euro transacties kosten? Echt lees je es in.
faithnomore zegt
man – fake news heb je echt in alle domeinen.
“lees je es in” ==> zelfde reactie krijg je van flat earthers of creationisten of anti-vaxxers ook.
Bon in mijn geval komt de informatie van IMEC. Het zit dan ook beetje in mijn vakgebied. Waar haal jij je alternatieve feiten vandaan ? “facebook nieuws” ?
Man toch – beetje serieus zijn aub.
Pascal zegt
@mt03 oh ik vond ’t wel een prima artikel, haalde er (deze keer) niet echt Tesla haat of pro-Duitse sentimenten uit.
tenaci zegt
Driewerf hoera voor Biden. Hoezeer ik ook hou van het geblubber van een dikke V8, van een bewoonbare aarde hou ik nog veel meer. We houden er wel een paar over voor de hobby, maar voor ‘daily use’ kan het echt niet meer.
Go Joe!
ghost zegt
@tenaci: ik heb altijd moeite met mensen zoals jij. Een leefbare aarde…wie weet is dat het ook wel zonder alle inspanningen…
jelmer zegt
Laten we de gok maar niet wagen. Onze kinderen zijn namelijk de inzet.
basjaski zegt
Precies. Als het allemaal echt zo erg was dan was er wat gedaan aan bv cruiseschepen…1 Cruiseschip knalt net zoveel CO2 uit als 750 miljoen autos in europa.
Sinds de jaren 60 blaten ze hetzelfde liedje: Aarde vergaat in 10 jaar, neem nu actie! Totale onzin.
italned zegt
@basjaski: juist !!
faithnomore zegt
Wat jij zegt noemen we dus anti intellectualisme en dat is een bijzonder gevaarlijke mentale aandoening. Of het nu over anti vax, evolutie negationisten. COVID negationisten, Creationisten, klimaat negationisten, flat earthers, ….. gaat…
Het is altijd hetzelfde, het moedwillig ingaan tegen een brede wetenschappelijke consensus. We kunnen dit als maatschappij niet langer tolereren vind ik.
Het is jouw verdomde plicht om voldoende ingelicht te zijn.
Het gaat hier niet gewoon om een meningsverschil, het gaat over misleid worden door Russische trollen of lobbyisten over feiten.
Ik bedoel hiermee, we kunnen eeuwig discussiëren over “beste” automerk of mooiste kleur of … maar ik wil niet discussiëren over bewezen feiten. Vroeger vond ik dat misschien grappig, maar ik denk dat we intussen voldoende bewijs gezien hebben dat deze beweging gevaarlijk is.
Ik denk dat ze dit tijdperk later “the age of stupidity” gaan noemen.
smijsie zegt
@faithnomore: zo lang Rob Jetten denk dat hij best mag vliegen zo lang hij maar een paar tientjes extra betaalt zal het allemaal wel meevallen
Pascal zegt
@faithnomore brede consensus is iets anders dan hard bewijs, want dat laatste ligt er helaas (nog) niet. Dat laat automatisch ruimte voor andere opvattingen. Kritische mensen (of mensen die toevallig anders denken dan jij) in het belachelijke trekken door flat earthers en andere gekkies erbij te halen, is ook nogal een eenvoudige en niet erg constructieve manier om morele superioriteit te claimen.
Ik kom tot dezelfde actie als jij: laten we het zekere voor het onzekere nemen en beter met de aarde omgaan. Maar laten we tegelijk wel open blijven staan voor kritische geluiden en laten we daarbij een normaal gesprek aangaan in plaats van de ander belachelijk te maken en te willen diskwalificeren. Dat laatste vind ik namelijk net zo goed gevaarlijk.
TNThomas zegt
Goed nieuws!
daihatsucuore zegt
Er is een nieuwe Dacia Sandero?
The Stig NL zegt
@daihatsucuore: Anyway…!
TNThomas zegt
Serieus? Ik slinger de configurator even open.
faithnomore zegt
Comment of the day!
net10 zegt
De oude regeling is nu juist in het voordeel van treuzelende fabrikanten zoals Ford en VW ( volgens dit artikel). Het is goed dat Biden de subsidies voor alle autofabrikanten die elektrische auto’s produceren weer gelijk trekt.
joki zegt
Moest het hier niet over auto’s gaan? Er zijn hier toch wel een paar ego’s die kunnen wedijveren met dat van de genoemde oranje president van de U.S. of A.
Citrofiel zegt
Door het nog steeds te koppelen aan aantallen blijf je een scheef speelveld creëren, alleen wordt het nu wat naar de toekomst verschoven. De ene fabrikant verkoopt tenslotte momenteel al meer elektrische auto’s dan de ander, dus is sneller door zijn subsidie heen. Een koppeling aan tijdsspanne is wat dat betreft eerlijker en beter kloppend in het grotere plaatje van duurzaamheidsbevordering: Daarmee dwing je fabrikanten om snel te innoveren. En dan hoef je niet eens erg over budget te gaan bij een verkeerde inschatting, zoals de NL overheid keer op keer voor elkaar krijgt. Gewoon een budgetcap instellen.