De meeste terugroepacties in 2023 tot nu toe.
Terugroepacties. Het kost je tijd, want je moet terug naar de dealer, maar je wil ook niet dat het open blijft staan. Er is immers altijd een risico aan verbonden als je de actie negeert. Autofabrikanten roepen ook niet voor hun lol soms miljoenen auto’s terug. Bovendien blijft de terugroepactie openstaan aan de hand van je kenteken als je het euvel niet oplost. Niet heel handig met een eventuele verkoop.
Enfin, het ene merk heeft meer te maken met terugroepacties dan het andere. Maar welk merk maakt er op dat vlak een potje van? De terugroepacties in de eerste zes maanden in de Verenigde Staten zijn bekend. Aan de hand van cijfers van de NHTSA, gedeeld door Autonews. Amerika dus, dat betekent dat cijfers over de rest van de wereld niet zijn meegenomen. Knoop dat in je achterhoofd.
Tromgeroffel. Op plek nummer één met de meeste terugroepacties in 2023 tot nu toe staat Ford. Dat had je misschien niet verwacht. Toch is het zo. 31 verschillende modellen van het merk zijn alleen al dit jaar betrokken bij terugroepacties.
Het gaat in totaal om 4,1 miljoen Fords die terug zijn geroepen in de States. In de eerste zes maanden van 2023 zijn er in totaal 515 verschillende modellen van allerlei merken teruggeroepen. Het gaat in totaal om 16,7 miljoen auto’s.
De tweede plaats gaat naar autoconcern Stellantis. De autogroep is verantwoordelijk voor 26 terugroepacties, met in totaal 1,7 miljoen auto’s.
Het jaar is nog niet voorbij. Het is afwachten wat de overige zes maanden van 2023 gaan doen. Het goede nieuws is dat het totaal aantal terugroepacties tot nu toe 11 procent lager ligt in de VS in vergelijking met 2022. Toch nog een beetje goed nieuws.
kniesoor zegt
Voor een goede interpretatie van de absolute getallen is het noodzakelijk te weten hoeveel oto’s er in totaal van de diverse merken en modellen verkocht/in omloop zijn. Als er meer exemplaren van een bepaald merk en model verkocht zijn is de kans groter, dat er bij een terugroepactie grotere aantallen naar de dealer moeten. Dus redactie : werk aan de winkel ! 🙂
Robert zegt
Datzelfde gevoel krijg ik altijd met ‘meest gestolen auto’ of ‘meest betrouwbare merk’; het valt vaak lastig te achterhalen of de cijfers nu percentueel of absoluut zijn.
Daarbij: als een merk méér terugroepacties uitvoert, zou in theorie het aantal storingsmeldingen weer omlaag moeten gaan en dus tot een (statistisch) betrouwbaardere auto moeten leiden.
Dan heb je ook nog merken die om imago-technische redenen soms niet van een terugroepactie willen spreken, maar van een ‘preventieve onderhoudsmaatregel onder garantie’ (Toyota/Lexus schijnen dat nog wel eens te doen). En helemaal triest is de ‘selectieve terugroepactie’, waar bijv. menig VAG rijder in Duitsland werd terug geroepen, liet de Nederlandse importeur de zaak gewoon op z’n beloop, en kregen de eigenaren de kosten soms gewoon zelf voor de kiezen.
drsjeroen zegt
Precies, dieper de statistiek induiken jongens. Dus wat zijn de percentages tov de nieuwverkopen, hoeveel tijd stond de auto stil, gemoeide kosten per auto etc etc
rwdftw zegt
Ford verkocht 1.88 miljoen voertuigen in 2022, waarvan 640.000 een F series truck zijn. Natuurlijk zijn de treugroepacties niet alleen over 2022 maar dan krijg je een idee.
outlook zegt
Eigenlijk altijd hetzelfde liedje. Statistiek is een mooi vak
Richmond zegt
Vind het soort tra belangrijker dan de totale hoeveelheid..
geelbarrel zegt
Auto is als banaan: rijpt in de schil
wimof zegt
De klant is blij met rommel (wegens blij met wat zal ik zeggen de nieuwste gadgets, de snelste acceleratie) wel de klant (enfin, wat de lading nog dekt onder het woord klant) krijgt rommel.
Plastic tandwieltje in het ruitewissermotortje, stelmotortortje voor allerlei dingen die we zelf ook kunnen doen en dan gaat het kapot, zomaar, voor-geprogrammeerd, stuk.
Als jullie willen kan ik nog een tijdje doorgaan (ik kom uit “de” tijd dat je op de asbak zonder problemen je pijp kon uitkloppen)
sabrerator zegt
Waarbij je een gerede kans had je pijp te breken.
De “standaard Britse asbak” zit ook nog in mijn MGF. Mooi dik verchroomd metaal met een klep die “kloeink” zegt als je hem opent en die in vrijwel alle Britse auto’s zat. In een XJ6 en XJ-S zaten er twee. Groot genoeg om een dikke Cubaanse sigaar in te cremeren. Dat waren de tijden!
Wolflow zegt
Voor voorgeprogrammeerd stuk gaan moet je bij Mercedes zijn: op ruitbediening S-klasse zit bijvoorbeeld teller om er na X keer raam open en dicht te hebben gedaan er mee te stoppen
Dutchdriftking zegt
Het ene merk roept netjes terug, het andere neemt de gok en veegt het onder het tapijt.
iphonistvongates zegt
Hoe zit het met Lada & Zil?
sabrerator zegt
Bij Zil deden ze niet aan terugroepacties. De ontwerper ging naar de Goelag.
schreute01 zegt
Zal het ene merk misschien eerder een terugroepactie organiseren dan het andere merk? Ook belangrijk om te weten. En de ernst van de actie.
Een rammelende distributie is iets totaal anders als een loslatend stuurwiel.
geelbarrel zegt
Loslatende (stuur niet) wielen hebben wel eens geleid tot boetedoening: OEM die door t stof ging omdat veel safety issues in diepe lade verdwenen. En dan geforceerd recalls moesten doen doen voor hilarische zaken op auto’s die al voor 90% van hun populatie de kraak in waren. Public shaming ook nog n keer: niet voor niets dat ooit een honcho van Hyundai niet de trap naar benden nam, maar recht van t dak sprong.