Traditiegetrouw voert het Amerikaanse JD Power onderzoek uit naar de betrouwbaarheid van nieuwe auto’s, ditmaal onder 84.000 kopers en leasers. Koreaanse merken zijn gemiddeld gezien het betrouwbaarst, de individuele winnaar is echter weinig verrassend.
Niet omdat Porsche misschien het eerste merk is waar je aan denkt bij het woord ‘betrouwbaarheid’, maar vooral omdat de Duitsers al drie jaar op rij de eerste plek in de statistieken bezetten. Maar laten we eerst eens kijken wát nu precies onderzocht is.
PP100
JD Power stelt elk jaar de zogenaamde PP100-waarde vast, het aantal problemen dat eigenaren van nieuwe auto’s ondervinden binnen negentig dagen na aankoop per honderd auto’s. Koreaanse automerken doen dat gemiddeld gezien veruit het beste, met een score van 90 PP100, ofwel 90 problemen per 100 afgeleverde auto’s. Europeese auto’s komen niet verder dan 113, terwijl zowel Amerikaanse als Japanse merken niet verder komen dan 114. Het gemiddelde over de hele industrie lag op 112, waar dat vorig jaar nog 116 was. Die daling komt met name op het conto van de Koreaanse merken, die een daling wisten te realiseren van 11 PP100.
De makkelijkste manier om je auto beter te laten scoren, is door hem zeer karig uit te rusten. Het zijn namelijk de infotainmentsystemen die traditiegetrouw voor de meeste problemen zorgen. Vooral bluetooth pairing en stemherkenning staan garant voor ergernissen en frustraties. Joh… Volgens JD Powers zijn consumenten verwend geraakt door hun smartphones en verwachten ze dat het infotainmentsysteem van hun auto net zo goed en intuïtief werkt. Wie weet kunnen Apple CarPlay en Android Auto daar wat aan veranderen.
Naming & shaming
Dan is het nu tijd voor ouderwets naming & shaming. Bovenaan de lijst zoals gezegd Porsche, met Kia als nieuwe nummer twee. Jaguar moet een plaatsje inleveren, maar hun derde plek staat nog altijd haaks op het imago van onbetrouwbare Britse auto’s. Onder het gemiddelde zien we verrassende automerken, die je op basis van hun imago toch hoger in zou schatten: Audi, Volkswagen, Volvo, Nisssan, Mazda… Fiat bungelt net als vorig jaar onderaan, maar wist wel de score flink te verbeteren. Andere merken uit dat concern, Chrysler en Jeep, scoren eveneens zeer matig. Alleen RAM weet bovengemiddeld te scoren. Onder die naam verkoopt Fiat-Chrysler niet alleen pickups, maar ook Fiat Ducato’s en Doblo’s in carnavalskostuum.
Foto: zweed op Autojunk.nl, met dank aan Rick-dos voor de tip!
mgmgb zegt
Plaats 3 voor Jaguar, ik ben niet verbaasd na mijn recente Jag-ervaringen maar het is een mooi bewijs dat ze heel erg veel vooruitgang hebben geboekt de afgelopen 20 jaar. Wel opvallend dat concerngenoot Land Rover zo veel meer problemen heeft, of zou dat voor een deel te maken hebben met de manier waarop Land Rovers bereden worden ten opzichte van Jags?
desjonnies zegt
@mgmgb: \
Dit wordt al veertig jaar geroepen
En ik ben er al 38 jaar achter dat het krengen zijn
Lieve en vooral mooie krengen.
Ik houd van Jags, onvoorwaardelijk !
mgmgb zegt
@desjonnies:
Ik hou ook van ze maar ik ben bloedserieus, ze zijn echt goed geworden. Altijd starten en gaan, geen rare problemen meer, hooguit wat kleine fouten die hersteld blijken te zijn tijdens een beurt maar waarvan je zelf niet wist dat ze er waren, en dat valt dan onder garantie. Een BMW is gewoon niet beter. Ook heel goed, maar absoluut niet beter.
desjonnies zegt
@mgmgb:
ook dat weet ik al jaren !
lekkaah zegt
@mgmgb: “starten en gaan” dat meentie niet?!.. super
mgmgb zegt
@lekkaah:
Moet ik even toevoegen dat er buiten de beurten om nooit olie in gegoten hoeft te worden?
skinnybmw zegt
@mgmgb: wat is ‘beter’?? Betrouwbaarheid en uitstraling? Want de rest gaat toch echt naar BMW. Driveability, snelheid, feeling, beleving…het is maar wat je wil en wasr je voor gaat.
skinnybmw zegt
@skinnybmw: wasr is waar
mgmgb zegt
@skinnybmw:
Feeling, beleving? Dat zijn toch echt de Jag punten. Om over uitstraling nog maar te zwijgen. Een 5 serie is mooi, maar op de parkeerplaats heb je geen flauw idee welke van de 10 de jouwe is.
skinnybmw zegt
@mgmgb: maar hoe zou dat nu kunnen? Jaguar is pas de laatste jaren weer goede auto’s gaan bouwen…in de tijd van de X-type en S-type was ’t echt niks, dat Jaguar. Vandaar dat je nu al die 5-serie’s en A6-en ziet? In de jaren 80 waren de XJS en de Sovereign hele mooie auto’s maar voor ’t sportieve en rij-beleving moest je toch echt bij BMW zijn…dat er veel op en parking staan zegt niks over de beleving van een auto.
e1000bmw zegt
@skinnybmw: Niet lullen. Jaguar is de BMW onder de Britten…
skinnybmw zegt
@e1000bmw523i: ‘Britten’ zegt al genoeg…
lincoln zegt
@skinnybmw: wat is dat “rijbeleving” dan ??
w0o0dy zegt
@lincoln: nooit bij de Efteling geweest? En kom je nooit bij de supermarkt met een caissière of 2 te weinig?
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: En voordat @desjonnies me gaat verbeteren: Eigenlijk is Bristol dé BMW onder de Britten…
jaguarjunk zegt
@desjonnies: mooiste merk dat er is, zonder twijfel!
macready zegt
@desjonnies:
De grote omslag kwam met de X350 (en X358 facelift). Die scoorden ineens zeer gunstig in diverse betrouwbaarheidsstatistieken (o.a. ook in Duitse pechtstatistieken).
En dat kan ik beamen na bijna 200k met een XJ (X350). Niets, nulkomma nul aan mankementen, zelfs geen kapot lampje of knopje. Geen roest, want vooral aluminium is ook een pré, zeker voor een auto van bijna 12 jaar oud.
Maakt het rijden relatief goedkoop, zelfs het gewicht voor een 5,1 meter lange limousine is gewoon laag (1514kg). Blijft voornamelijk het verbruik (1:9 tot 1:11) over.
desjonnies zegt
@macready:
Ik koop een jaguar eigenlijk voor maar één reden : STIJL.
En nooit een nieuwe !
De rest, kan me niet schelen !
Ben al jaren aan het loeren voor een mooie Series III 4.2 met schuifdak en de dag dat ik hem wil, zijn ze overnight stervensduur geworden
Wedden?
macready zegt
@desjonnies:
Grappige is dat wij dezelfde overweging hadden, ieder ander raadde het ons af.
Met andere woorden, mijn bovenstaande relaas was meer een prettige bijkomstigheid. ;-)
desjonnies zegt
@macready:
Yep
En geloof me
Er zijn mensen die alleen maar geholpen worden als ze wegblijven van de platgetreden paden qua automerken
Zo reed ik probleemloos Citroën, terwijl iedereen euuhhhhhh dacht
En een Range rover Vogue V8 Classic zonder enige euuuuuuh dacht
En twee keer een Mercedes beide wagens gedroegen zich buitengemeen vals!
Volkswagen lukt me wel, Jappen zijn net vuilnisbakkenras hondjes – vriendjes met iedereen en trouw.
Maar primijum en ik, dat gaat gewoon niet.
Dus rijd ik maar alternatief.
9000cse zegt
@desjonnies:
Ik begrijp je liefde voor Jaguar maar al te goed. Alleen betreft je smaak de types, waarover deze statistiek niet gaat. De types waarover dit onderzoek gaat zijn niet meer de “krengen” die jij en ik zo adoreren. “Er is veel veranderd in de loop van de tijd”.
“Stijl” als “Leitmotiv” voor het aanschaffen van een auto schijnt niet meer te bestaan. “De mensch” laat zich leiden door de hang naar het stickertje “premium” en de reactie daarop door zijn “medeweggebruikers”. Vooral wanneer ze zo dicht achter je hangen, dat zelfs hun “grote-bek-grille” in je achteruitspiegel niet meer gezien kan worden. Zelfs als je de toegestane maximum snelheid rijdt. Ik heb dat rijders van de types Jaguar die jij en ik bedoelen nog nooit zien doen. Die rijden namelijk ook met “stijl”, als je begrijpt wat ik bedoel: Er is veel veranderd in de loop der tijd…….
lincoln zegt
@macready: nope .. Met de XJ40 ..
dirkiii zegt
@desjonnies: ik niet 2 jaar geleden in een jag xj naar frankrijk gegaan en bij een tankstation kapte alle electronica ermee zelfs de remmen blokkeerden niet mijn auto maar die van mijn zwager.
Nooit een jag voor mij hoe mooi ze ook zijn.
mgmgb zegt
Als die 93 probleemgevallen bij Jaguar overigens net zo sexy zijn als deze E-type, mag er bij mij dagelijks een kapotte Jag voor de deur staan.
lambo4all zegt
Een lijst met de meest “betrouwbare”, kan je een wat onhandig infotainment systeem een probleem noemen?, wagens in de eerste 100 dagen.. En laat dat nou net zijn waar ik totaal niet geinteresseerd in ben. Zie dat liever over de eerste 5 jaar, daar heeft de consument veel meer aan.
VantageR zegt
@lambo4all: Inderdaad! Deze test zegt meer iets over de kwaliteitscontrole nadat een auto geproduceerd is, dan de betrouwbaarheid op langere termijn.
Michiel1 zegt
@VantageR: of over hoe simpel/dom/lui de kopers van zo’n auto zijn.
lincoln zegt
@lambo4all: 90% van alle problemen zijn van elektronische aard ..
premiumduitser zegt
Interessant dat Jaguar zo hoog staat. Gelukkig toch nog een paar premium duitsers in de top (Porsche, BMW). De andere duitsers hadden vast olieproblemen.
mikkeloentje zegt
Naast de nummer 1 had ik de nummer 3 daar ook niet zo verwacht.
FB_100002177943068 zegt
als vw nog altijd boven scion, acura, subaru en mitsubishi staat “vind ik helemaal mooi”, ik rijd inmiddels bijna een ton zonder problemen in mn 300pk tsi dus mijn persoonlijke ervaring telt het zwaarst. daar kan geen lijstje tegenop, mocht het slecht zijn reed ik het niet meer, simpel zat. daarom rijd ik geen hyundai meer, na 50.000 de automaat al kaduuk
vag usa wordt ook in mexico in elkaar geprutst en er zijn daar nog wat meer problemen met van alles dan hier
jrk68 zegt
@bas_bzb:
Nog meer problemen dan hier?
Dan komt dat ding echt nooit meer de werkplaats uit.?
850t5r zegt
@FB_100002177943068: en je denkt dat alles in die fabriek op z’n Zuid-Amerikaans gaat? Er lopen daar gewoon Duitsers rond die het hele proces controleren en begeleiden…
9000cse zegt
@850t5r:
Beetje verkeerd ingeschat ;-) Mexico behoort tot het continent Noord-Amerika. Maar afin, jij zult er misschien wel een reden voor hebben “dat het er op z’n Zuid-Amerikaans aan toe gaat”.
LaLancia zegt
Dit is zo’n nutteloos onderzoek. Er wordt namelijk ook gekeken naar hoe gebruiksvriendelijk het infotainment systeem is bijvoorbeeld. Toen Ford met dat Sync-gebeuren kwam waren ineens hun auto’s ruk omdat Amerikanen het systeem niet begrepen en dat haalde Fords algemene score ineens ver naar beneden. Het gaat dus niet alleen om hoe vaak je met pech langs de weg staat e.d..
LaLancia zegt
@LaLancia:
Misschien voortaan de tekst wat beter lezen… Maar goed, het is dus een kul-onderzoek :)
jjph zegt
Wat raar dat niets is terug te vinden over Peugeot, Renault en Citroën. Of zitten die zo mogelijk nog lager?
potver7 zegt
@jjph: Die worden in de US of A waarschijnlijk niet of nauwelijks verkocht, dus doen niet mee in dit onderzoek.
coenijn zegt
@potver7: PSA en Renault zijn niet aanwezig op de Noord-Amerikaanse markt dus je hebt gelijk.
roppp zegt
@coenijn: Peugeot, Citroën en Renault worden daar niet verkocht. Daarom staan ze er niet bij.
coenijn zegt
@roppp: dat zeg ik toch? Niet aanwezig op de Noord-Amerikaanse markt?
jrk68 zegt
Yes, een van mij auto’s is van het op 1 na onbetrouwbaarste merk,
gek genoeg heb ik geen problemen met oprekkende kettingen, excessief olieverbruik, ramen die spontaan in de deuren donderen, versnellingsbakken die maar 30000km mee gaan, en meer van dat soort ellende.
Na ruim 190000km staat de teller op 2 mankementen, een kapotte stekker van de verlichting voor en een kapotte krukassensor.
Doe mij nog zo’n onbetrouwbaar loeder….?
potver7 zegt
@jrk68: Het infotainment systeem in jouw exemplaar is waarschijnlijk nog uit de tijd dat die dingen niet stuk te krijgen waren…? ;)
jrk68 zegt
@potver7:
Infotainment, was da?
Ik ben al blij met een radio.?
9000cse zegt
@jrk68:
Hahahaha! Je hebt weer eens volkomen gelijk. Infotaingedoe dat niet werkt zoals jouw vingertjes het zouden willen. Alsof dat de kwaliteit van je auto bepaalt.
Jochempie zegt
@jrk68: Mijn mankementen betroffen een lekkende softtop na 21 jaar en een resonerend hitteschild nadat ik van een iets te dikke plak asfalt reed om het uitzicht vanaf een bergpas te bekijken.
jrk68 zegt
@Jochempie:
Daarom staat Mazda ook 9 plaatsen hoger dan mijn door Fransen gebouwde nep Mercedes.?
deboes zegt
@jrk68: lijkt mij ook dat ze geen onderscheid in de problemen maken. Ik heb liever een fiat waar 100 keer de kentekenverlichting een storing geeft per 70000 dan een VAG die binnen dezelfde 70000 km 2 dsg bakken, een turbo, 2 distributie kettingen, draagarmen, een motormanagement computer en aandrijfassen nodig heeft en dan de nog de nodige bussen olie…maar het aantal problemen is wel minder inderdaad
lamborgfan zegt
Fiat? Dat ding van ons loopt al 20 jaar met dezelfde problemen.. Ondanks dat, blijft ie gewoon lopen. Hier en daar een gaatje in de wielkast, dat fixen we wel met euh.. Ehm.. Ehm..
Als je ’t nie meer wit, fix het dan met pur of kit..
lincoln zegt
@lamborgfan: en die 20 jaar oude FIAT van jullie is een 500 uit 2015 ??
roppp zegt
@lamborgfan: deze Fiat’s worden in Mexico in elkaar gedraaid. Een normaal mens durft daar niet te komen, dus dat verklaart een hoop
toniominestrone zegt
Opvallend dat Mini zo laag staat en BMW in de bovenste regionen verkeert, je zou toch denken dat ze dezelfde kwaliteitsnormen hanteren daar in München.
awesome zegt
Ik verbaas me over de kwaliteit van Scion. Dat is exact dezelfde techniek als Toyota.
TOCH?
Dizono zegt
@awesome: Niet per se, de Scion IA is bijvoorbeeld een Mazda 2 met een ander snoetje.
jrk68 zegt
@awesome:
Wat maar weer aantoont dat je dit onderzoek met een kilootje zout moet nemen.
Het is een klanttevredenheidsonderzoek, dus krijgt de klant wat hij van zijn aankoop verwacht.
Het zegt dus totaal niets over betrouwbaarheid, daar is na honderddagen immers geen zinnig woord over te zeggen.
Tenzij je al 10 liter olie bijgevuld hebt natuurlijk, dan gaat er wel een lampje branden.?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Óf Porsche, Kia en Jaguar hebben gewoon de meest intelligente berijders… Die snappen de infotainment systemen wel gewoon! ?
premiumduitser zegt
@jrk68: Zo zie je maar hé, persoonlijke ervaring telt ook mee. Niet alle Audi’s zijn ruk bijvoorbeeld
desjonnies zegt
Wauw FIAT nummer 1 en SMART nummer 2 als beste auto’s
Verbaasd me niets, de zwager van mijn neef heeft zo’n FIAT en die doet het altijd.
En mijn nicht haar Tante rijdt al jaren met een zwarte Smart.
Zo deze info is net zo waardevol als een AMERIKAANS onderzoek gehouden door JD Power.
Uit onderzoek is trouwens gebleken dat in Noord Afrika Peugeot en Toyota op plaats 1 en twee staan, dat bij Autoblog onderzoek gebleken is dat
1 is Premium Audi
2 is premium BMW
gevolgd door – hoe kan het anders- Das haus de nummers 1, 2 en drie zijn
In de echte wereld ondertussen, staan de Japanners al jaren aan de top met als vaste nummer 1 de Starlet, by Toyota bouwjaar 1998 geldt als één van de beste net als de ooit zo populaire Volkswagen Golf 2
In Zweden wint Volvo ieder jaar en wordt het een spannende eindstrijd tussen Scania en Saab, in Noorwegen heeft Hyundai gewonnen, dit omdat vooral Noorse loodgieters fanatieke aanhangers van consumenten organisaties zijn
In Frankrijk weet men het nog niet omdat de formulieren in het Engels zijn en er daardoor ‘un probleme ‘is maar verwacht wordt een nummer 1 voor Renault
De Spanjaarden hebben al aangegeven dat het hun aan hun reet zal roesten, iets wat auto’s daar nauwelijks doen en de Grieken hebben LADA en Zil op nummer 1 en 2 staan
norge zegt
@desjonnies: Morsom du er… :)
9000cse zegt
@norge:
Nei! Medfolende….
Rick-dos zegt
granlusso zegt
Wat betreft Jaguar: nog een reden voor de Duitse Drie rijders om eens voor wat spannends te kiezen… Maar goed, misschien dat Audi rijders het juist spannend vinden als het olielampje gaat branden
granlusso zegt
@granlusso: Had overigens niet verwacht dat Subaru zo laag zou staan
Dutchdriftking zegt
Kijk eens aan, gaat goed met de Jag`s! Wel raar dat de japanners zo laag staan. Komt dat misschien omdat de Japanse auto`s die voor Amerika bestemd zijn ook daar gemaakt worden?
desjonnies zegt
@dutchdriftking
Nee, dat komt gewoon omdat dit soort onderzoeken KUL zijn van de bovenste plank en er met onderzoeken en statistiek gigantisch goed te rommelen is.
Vooral politici zijn hiervan heel goed op de hoogte.
En Maurice de Hond
Om nog maar eens te zwijgen over wat er in ons Euro Parlement wordt gerotzooid allemaal dank zij de statistiek !
Er is maar één advies mogelijk : Ga van je zelf uit
mout zegt
Ik gok zomaar dat de tien meest voorkomende ergernissen gaan over onderdelen die mijn auto niet heeft.
Een onderzoek waarin een slecht werkende draadloze verbinding met een mobieltje dezelfde weging heeft als een vastlopende motor heeft wat mij betreft geen waarde.
norge zegt
Het echte “Premium” eindigt weer bovenaan in de top 4.
zweed zegt
Haha, mooi moment was dat! Bedankt voor het gebruiken van mijn foto.
clioracing zegt
Beetje een misleidende titel… Dit onderzoek heeft weinig met de betrouwbaarheid van de auto’s te maken, maar meer met klanttevredenheid.
Maar sowieso is het een bedroevende uitslag als er gemiddeld 112 “problemen” zijn per 100 auto’s.
henkhupelschoten zegt
Audi en Volkswagen betrouwbaarder als Mercedes, never de nooit niet. Hoor van zoveel verschillende mensen met problemen met volkswagens.. Man man man.. Ik ga denk ik ook mijn eigen lijstjes inelkaar zetten
luxaeterna zegt
Wat een dwaas onderzoek. Zegt niets over kwaliteit. Liever de eerste 90 dagen (elektronische) dingen die op punt gesteld moeten worden, dan roest na 2 jaar.
clarkson zegt
Beetje lullig voor Fiat aangezien ze bijna alleen maar kleine auto’s produceren ZONDER infotainmentsystemen.
Stefje zegt
Het kan aan mij liggen, maar is het niet veel belangrijker om te weten hoe merken om gaan met problemen? Hoe lang sta je stil, is er een breng en haal service, wat is de service? Ik heb liever een auto die drie keer per jaar kapot gaat maar dat ik dan steeds feilloos bedient wordt in plaats van dat ik er maar 1 per jaar heb maar ik aan mijn lot over gelaten word :)
dhrwilders zegt
En waar staat alfa hehehe
desjonnies zegt
@dhrwilders:
Alleen in Europa en niet in de VS (kunnen ze niet betalen)
Ha Ha Ha
lincoln zegt
JD Powers is de enige die je serieus kan nemen in dit soort staatjes .. In Amerika bestaat er zoiets als de NTHSA .. Een orgaan dat zich bezig houdt met klachten en klachtenbehandeling en met ondeugdelijk handelen van dealers .. Iets wat in Europa ondenkbaar is omdat vrijwel alles aan het subsidieinfuus hangt en de belangen van fabrikanten zwaarder weegt dan van de consumenten ..
BaRa zegt
@lincoln: True, maar dat neemt niet weg dat het een onderzoek is naar consumententevredenheid, niet naar technische betrouwbaarheid. Dan denk ik dat de cijfers van de ADAC ons meer vertellen (maar natuurlijk niet over de Amerikaanse markt). Net zoals de statistieken van verzekeraars ons meer kunnen vertellen over de veiligheid van auto’s dan dat de EuroNCAP dat kan.
chabar zegt
Waar staat Skoda?
9000cse zegt
@chabar:
Nergens!
right zegt
Audi slechter dan gemiddeld: klopt met die complexe technieken die continu veranderen. Standaardiseren moeten ze p, lees LEAN manufacturing
mrrallycross zegt
Leuk lijstje, wel raar dat JAG zo hoor staat inderdaad
9000cse zegt
@mrrallycross:
Hoezo? Kom op! Vertel je ervaringen.