De European Car of the Year was al bekend, maar we hebben ook nog de World Car of the Year 2023.
‘Er kan maar één iemand winnen’ zeggen we vaak bij een wedstrijd of verkiezing, maar als er meerdere verkiezingen zijn heb je toch meerdere winnaars. Zo zijn er verschillende automerken die kunnen pronken met de titel Auto van het Jaar. De belangrijkste verkiezing is natuurlijk de Autoblog Auto van het Jaar, maar daarnaast heb je ook nog de European Car of the Year en de World Car of the Year.
De European Car of the Year 2023 was in januari al bekend gemaakt, tijdens de Autosalon van Brussel. Verrassend genoeg was het een Amerikaanse auto die deze felbegeerde titel pakte: de Jeep Avenger. Deze heeft stiekem natuurlijk heel veel Europese techniek, maar de uitslag was toch verrassend.
Op dit moment staan we weer aan de vooravond van een autobeurs, te weten de New York International Auto Show. Daar is nu de World Car of the Year bekend gemaakt. Deze is iets minder verrassend.
De winnaar is namelijk geworden… de Hyundai Ioniq 6. Je zou bijna denken dat er sprake is van omkoperij, want vorig jaar won de Hyundai Ioniq 5 deze verkiezing. Óf de Koreanen bouwen gewoon hele goede auto’s, dat kan natuurlijk ook.
De Ioniq 6 liet onder meer de Kia Niro, de BMW (i)X1, de Mercedes C-klasse, de Alfa Romeo Tonale en de Nissan Z achter zich. Deze auto’s stonden ook allemaal op het lijstje met genomineerden.
De Ioniq 6 sleepte niet alleen de overall overwinning in de wacht, maar won ook in de categorieën World Electric Vehicle en World Car Design of the Year. Dat laatste is een beetje discutabel, gezien de gelijkenissen met een bepaalde gele vrucht. Maar ja, wie zijn wij om een jury van 100 autojournalisten uit 32 landen tegen te spreken?
lekkerlinksrijden zegt
En hoeveel van die journalisten krijgen er binnenkort 1 van Hyundai?
karhengst zegt
Ik gok de meesten. De auto komt immers binnenkort op de markt dus het is tijd voor definitieve reviews. Of wilde je iets anders insinueren?
martinus.tussengas zegt
Mooi en welverdiend!
DeWitteCondor zegt
Dit zegt wel veel over deze verkiezing ook… wellicht maar gewoon niet meer organiseren dan
tenaci zegt
Als je de concurrentie ziet dan is het ook logisch. Een van de zuinigste EV’s die ook nog heel betaalbaar is en een van de grootste ranges heeft. Zou vreemd zijn als hij niet had gewonnen. Welverdiend.
MarcoM zegt
Ik schreef het al vaker, de Europese auto industrie moet echt aan de bak, anders verdwijnen uit de top 10.
Johanneke zegt
Zo lekker om bij dat groepje stemmers te horen. Beetje belangrijk doen, leuke borrel nadien. Zou ik ook wel bij willen horen. Ieder jaar een mooi feestje om niks.
schuimbekje3 zegt
ik vond het afgelopen jaar wel vreemd, in betrouwbaarheidsstatistieken (die gaan over de auto en of je heel thuis komt, niet over de updates van het navigatiesysteem) staan al 20 jaar dezelfde auto’s, lexus, toyota, subaru, honda en mazda…
en dit jaar ineens kia en hyundai… toen ineens ook auto van het jaar, jd power awards, womens world, motorweek, whatcar, carbuyer award, enz
vreemd voor een merk waar 80% van de storingen nog niet in 7 jaar opgelost konden worden door de eigen monteurs.
en nu zouden ze de beste auto’s ter wereld maken? voor vrouwen, hot hatches, premium suv, premium ev suv enz?
beetje ongeloofwaardig.
kle500 zegt
Bron voor die 80%? Of nog niet helemaal doordrongen van het feit dat deze partijen het nu gewoon zeer goed doen?
Waarmee ik niet zeg dat alles volledig onbevooroordeeld is, maar dat was het in de voorgaande jaren dan ook niet…
PunicaOase zegt
Bij mijn weten zijn Hyundai en Kia al een paar jaar stijgende in die lijstjes.. Honda juist niet.. Zelf totaal geen ervaring met deze merken en om me heen ken ik ook amper mensen die er een hebben..
tortuga zegt
Ik vind eigenlijk dat deze het wel verdiend!
Dit zeg ik als Mercedes fan.
Wel tof om te zien dat de Tonale ook genomineerd was!
karhengst zegt
De C-Klasse is dan ook een vreemd model om in deze lijst te zien. De PHEV aandrijflijnen waren in het vorige model reeds te vinden en zijn dus niks nieuws. Behalve vertraagd (qua levering).
En de reguliere modellen kunnen nog niet eens fatsoenlijk remmen. Om het over het materiaalgebruik maar niet te hebben.
Habanero zegt
Veelzeggend dat het voor die jury naast al die andere schitterende auto’s plots een EV moest worden. Natuurlijk. Nu nog de juiste stofzuigerzak in deze Koreaanse banaan stoppen. Ik had nog liever een Tesla bovenaan gezien, maar ja daar laat de echte opfrissing van het gamma ook al een tijdje op zich wachten?
PunicaOase zegt
Snap het wel. De andere genomineerden hebben echt niks bijzonders, maar of die Hyundai nou een ‘wereldauto’ is??
vopo zegt
Europa zou op Chinese en Koreaanse auto’s eens 30% of 40% extra heffing moeten gaan invoeren.
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij zullen de Duitsers dat tegenhouden omdat ze dan een tegenreactie kunnen verwachten die hun Chinese afzetmarkt zou schaden
kniesoor zegt
@vopo: Protectionisme, de dood in de pot. Niet doen dus, die 10 procent importheffing, die er nu al op oto’s uit derde landen zit, is toereikend.
Edge zegt
@vopo: Ja, vooral doen. Hyundai en Kia zijn prima merken die veel waar voor hun geld bieden. De auto’s steken goed in elkaar, zien er modern uit, ze hebben lange garantietermijnen. Vooral kapot belasten zodat mensen in plaats van die Kia een Renault of Opel kopen.
vopo zegt
Dat mag ik wel hopen ja. Wel eens nagedacht over de werkgelegenheid hier in Europa. Maar nee hoor lekker auto’s blijven kopen van buiten Europa of auto’s die hier niet gefrabriceerd zijn.
Foramen zegt
Kia bouwt veel van de auto’s die in Europa geleverd worden in Slowakije dus wat is precies het probleem?
De Duitse auto’s voor de Aziatische markt worden ook in China gebouwd.
Johanneke zegt
Ik heb het gevoel dat vooral jij niet hebt nagedacht XD
Andreivierfunf zegt
Gekke gedachte: in plaats van heffingen in te voeren moeten de Europese merken maar gewoon een inhaalslag gaan maken. In de klas ga je ook niet het kindje dat alsmaar tienen haalt strafpunten geven zodat ‘ie een zesje haalt om het te doen laten lijken dat het kind dat alleen maar een vijf kan halen ook goed mee kan komen. Nee, kind met de vijf moet aan de bak.
Fernando zegt
Voor de prijs krijg je de beste techniek, kiezen voor een Chinees of Europeaan zou dom zijn en qua design, ja smaak is persoonlijk. Er zijn ook Mercedes bananen
Turbo S zegt
Na het zien van de header foto dacht ik de eerste generatie CLS.
Maar ja die is natuurlijk niet van 2023, echter heeft hij in de vorm van de Ioniq 6 een waardig opvolger gekregen.
ra-smit zegt
Het mag dan misschien een goede en ‘baanbrekende’ auto zijn, maar het blijft een afschuwelijk onogelijk misbaksel om naar te kijken.
Allison Burgers zegt
Daarom heeft de Tonale ook niet gewonnen.