![En de veiligste SUV ooit is de...](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/tesla-model-x-silhouet-zwart.jpg)
Hint: falcon wings en een stekker.
Inderdaad, de Tesla Model X is de veiligste SUV die ooit door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is getest. Sterker nog: het elektroruimtewonder scoorde 5 sterren in elke (sub)categorie en volgens testgegevens van de NHTSA is er geen andere SUV waarin de kans op verwondingen kleiner is.
Elon Musk heeft nog meer redenen om de taart en champoepel uit de ijskast te toveren, want na de Model S is de Model X de veiligste auto die ooit door de NHTSA aan de tand werd gevoeld. Een en ander heeft te maken met de architectuur van de auto, die voor een groot deel bestaat uit het verstevigde accupakket dat onder de vloer is verstopt. De kans op omrollen is dus ook nihil en da’s bij SUV’s toch een heikel puntje.
De tests van de NHTSA zijn zowel gericht op de (sterkte van) de structuur van de auto, die als het goed is zoveel mogelijk energie opvangt zodat de klap voor de inzittenden wordt verkleind. Daarnaast wordt aandacht besteed aan voorzieningen die de kans op verwondingen moeten verkleinen zoals gordels en airbags.
Al die zaken worden getest door middel van negen verschillende (sub)categorieën en bij allemaal scoorde de Model X vijf sterren. De kans dat inzittenden zonder heftige verwondingen weglopen na een dikke klapper is 93%, wat dat ook moge betekenen.
Dank aan Ben voor het tippen!
Waarom wordt dit een SUV genoemd? Dit toch een MPV?
@phrank: crossover
@deuxmillecinqcentetcinq: Crossover tussen wat dan?
@phrank:
Who cares? Blijft een lelijke hok…
@phrank: een Pontiac Aztek en de inhoud van een aangebroken kuipje boter.
@phrank: omdat ie 4WD heeft en qua grootte vergelijkbaar is met de X6. Maar SUV/Crossover. Whatever.
@stfu: Deze wagen heeft alles van een MPV en toevallig 4wd vanwege de techniek. Kenmerk van een MPV zijn bijvoorbeeld aangepast achterdeuren om de achter instap makkelijker te maken, zoals ook dit model heeft. Dat het een SUV zou zijn lijkt me een marketingpraatje.
@phrank: mee eens. Ik bedoel: Waar is al het extra plastiek?
@phrank: Ah, dus vanwege de deuren kan het geen SUV zijn. Goed verhaal man. Vergeet niet dat de auto op de afbeelding zijn luchtvering op z’n allerlaagst heeft staan.
@stfu: Lol omdat hij net zo groot is als een X6 is het een SUV? Een Crafter is ook net zo groot als een X6, dus dat is ook een SUV?
@phrank: Echt, meen je dit nou?
@phrank: Crafter? Transporter bedoel je zeker
Alleen is het geen SUV.
@berlinetta: Wel. “Een sports utility vehicle (SUV) is een auto met een hoog laadvermogen en de capaciteit om passagiers te vervoeren, zoals een stationwagon, in de meeste gevallen gecombineerd met off-road-techniek in de vorm van vierwielaandrijving (4WD).” Alles klopt. Dit is toch briljant dat een merk als Tesla dit even voor elkaar krijgt?
@stfu: https://youtu.be/m54gjpJ04pk
@ch26: Hoezo niet dan? Kom dan ook met argumenten.
@stfu: Echt briljant. Super innovatie. Een SUV. Dat niemand dat ooit bedacht heeft zeg….
@e34m5touring: ?
@stfu: Je doet net alsof het een mega achievement is dat ze een ‘SUV’ op de markt hebben gebracht. Briljant zelfs. Een Model S met een extra hoge stand op de luchtvering. Briljant inderdaad.
@E34M5Touring: ik quote slechts wikipedia over wat een SUV zou zijn. Dat jij nou zulke conclusies trekt is niet mijn schuld…
@stfu: Lees je laatste zin nog eens in je originele comment.
@stfu: Zolang de S en X op hetzelfde onderstel staan is het geen SUV. 4WD is ook niet voor offroad, maar voor performance, extra range en veiligheid (op bijv. besneeuwd asfalt).
@flutterby: wat kunnen jullie je druk maken over een term zeg.
@flutterby: Onderstel heeft er niks mee. te maken…de koets wel
@berlinetta: Matzwarte spatborden, grote wielen, lomp groot en zwaar. Volgens mij kwalificeert dit helemaal.
Eigenlijk zouden veel SUV opknappen van wat minder loze ruimte in de wielkassen.
Fijn. Dikke kudos.
Doe mij liefst toch maar geen frontaaltje tegen zo’n bakbeest.
Want een bakbeest, ja dat is het. Fijn dat het EV en Tesla en Milieu. Maar ik vind ’t niets. Omdat veeeeelste groot. Ik heb al een enorm lid. Ik hou niet van overcompensate.
@postzegel: Ben je vanwege je lid ook zo zuinig met lidwoorden?
Want, zo lelijk dat niemand er tegenaan durft te rijden?
Toen ik de titel las dacht ik meteen aan een Volvo. Maar Tesla totaal niet verwacht
SUV toemaar! Hoe zijn de offroad capaciteiten?
@dutchdriftking: waarom wordt dit bij de Tesla afgevraagd en niet bij een X6? :/ Selectief gedoe hier altijd over Tesla’s.
@stfu: Wordt je niet verschrikkelijk moe van je eigen arbitraire verontwaardiging? Er is vaak genoeg twijfel geuit over de terrein capaciteiten van verschillende SUV'(erd)s op Autoblog, tot in den treure.
FYI zelfs een X6 heeft meer bodemvrijheid dan de Model X; 211mm vs 192mm.
@gekketurbo: Ligt maar net aan de instelling van de luchvering. Op stand hoog zit je op 23 cm.
@stfu: BMW ///Marketing noemt de X5 en X6 dan ook geen SUV, maar een SAV.
@flutterby: oh dan is het goed? ;)
@stfu: @gekketurbo ik zeur volgens mij onder bijna alle artikelen over suv’s en crossovers dat het qua vorm en functie niet deugt. En weet je, ik denk dat dat ook terecht is. Want ik vermoed dat een echte G-klasse uit 1990 of een ouwe suzuki wrangler de vloer aanvegen met alle hedendaagse suv’s en crossovers. Qua gewicht trekt de G klasse alles wel en de wrangler komt alleen een LaRo nog wat in de buurt offroad. Maar verder? Nah. Het is een marketingterm geworden.
@dutchdriftking: Je hebt filmpjes van een Model S (met AWD) die vrolijk door de sneeuw rijdt waar je allemaal grote 4×4’s vast ziet staan, erg vermakelijk.
De elektrische aandrijflijn laat zich uitstekend regelen op toerental per as, en ik denk ook wel per wiel.
Is de Brandweer het hier ook mee eens??
@dijan: tesla geeft trainingen en deelt informatie met hulpdiensten dus ja!
En verder: Waarom verslikt iedereen hier zich in een holle marketingterm als Sports Utility Vehicle?
@dijan: Dat had je vast niet gezegd als hier een elektrische Q7 of Touareg stond.
(ga je me vast weer ongelijk geven)
@fanboy: Die zijn niet electrisch . daarbij wil de brandweer electrische auto s niet blussen ,vanwege gevaar om onder stroom te komen staan . Dus het heeft te maken met de feiten en NIETS met mijn voorkeur voor een bepaald merk!
@dijan: beter 1 EV niet willen blussen dan al die duizenden plofmotoren die dagelijks affikken wel moeten blussen.
@dijan: de brandweer wil EV niet blussen? Say what? Met een dry-chemical fire extinguisher is een electrische brand goed te blussen. Men moet opgeleid worden. Hier in CH gaat men op cursus. Ik ken de brandweercommandant van de brandweer van Schaffhausen. EV’s hebben hun focus. In Nederland is het vast en zeker het zelfde verhaal.
Who’s that pokemon!?
Even off-topic, des te meer fotos van nieuwe Tesla’s die ik zie, des te meer dat ik wil zeggen dat Tesla langzaam de nieuwe SsangYong wordt.
Toch briljant hoeveel voordelen het rijden op elektriciteit met zich mee brengt! Alleen nog even een oplossing vinden voor de manier waarop die elektriciteit gewonnen wordt. Dit kan toch niet anders dan de toekomst zijn?
Al draagt een aap een gouden ring…