Hint: falcon wings en een stekker.
Inderdaad, de Tesla Model X is de veiligste SUV die ooit door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is getest. Sterker nog: het elektroruimtewonder scoorde 5 sterren in elke (sub)categorie en volgens testgegevens van de NHTSA is er geen andere SUV waarin de kans op verwondingen kleiner is.
Elon Musk heeft nog meer redenen om de taart en champoepel uit de ijskast te toveren, want na de Model S is de Model X de veiligste auto die ooit door de NHTSA aan de tand werd gevoeld. Een en ander heeft te maken met de architectuur van de auto, die voor een groot deel bestaat uit het verstevigde accupakket dat onder de vloer is verstopt. De kans op omrollen is dus ook nihil en da’s bij SUV’s toch een heikel puntje.
De tests van de NHTSA zijn zowel gericht op de (sterkte van) de structuur van de auto, die als het goed is zoveel mogelijk energie opvangt zodat de klap voor de inzittenden wordt verkleind. Daarnaast wordt aandacht besteed aan voorzieningen die de kans op verwondingen moeten verkleinen zoals gordels en airbags.
Al die zaken worden getest door middel van negen verschillende (sub)categorieën en bij allemaal scoorde de Model X vijf sterren. De kans dat inzittenden zonder heftige verwondingen weglopen na een dikke klapper is 93%, wat dat ook moge betekenen.
Dank aan Ben voor het tippen!
phrank zegt
Waarom wordt dit een SUV genoemd? Dit toch een MPV?
2505 zegt
@phrank: crossover
phrank zegt
@deuxmillecinqcentetcinq: Crossover tussen wat dan?
Benny_Weisz zegt
@phrank:
Who cares? Blijft een lelijke hok…
jochempie zegt
@phrank: een Pontiac Aztek en de inhoud van een aangebroken kuipje boter.
stfu zegt
@phrank: omdat ie 4WD heeft en qua grootte vergelijkbaar is met de X6. Maar SUV/Crossover. Whatever.
phrank zegt
@stfu: Deze wagen heeft alles van een MPV en toevallig 4wd vanwege de techniek. Kenmerk van een MPV zijn bijvoorbeeld aangepast achterdeuren om de achter instap makkelijker te maken, zoals ook dit model heeft. Dat het een SUV zou zijn lijkt me een marketingpraatje.
pomoek zegt
@phrank: mee eens. Ik bedoel: Waar is al het extra plastiek?
stfu zegt
@phrank: Ah, dus vanwege de deuren kan het geen SUV zijn. Goed verhaal man. Vergeet niet dat de auto op de afbeelding zijn luchtvering op z’n allerlaagst heeft staan.
phrank zegt
@stfu: Lol omdat hij net zo groot is als een X6 is het een SUV? Een Crafter is ook net zo groot als een X6, dus dat is ook een SUV?
stfu zegt
@phrank: Echt, meen je dit nou?
redbeams zegt
@phrank: Crafter? Transporter bedoel je zeker
berlinetta zegt
Alleen is het geen SUV.
stfu zegt
@berlinetta: Wel. “Een sports utility vehicle (SUV) is een auto met een hoog laadvermogen en de capaciteit om passagiers te vervoeren, zoals een stationwagon, in de meeste gevallen gecombineerd met off-road-techniek in de vorm van vierwielaandrijving (4WD).” Alles klopt. Dit is toch briljant dat een merk als Tesla dit even voor elkaar krijgt?
ch26 zegt
@stfu: https://youtu.be/m54gjpJ04pk
stfu zegt
@ch26: Hoezo niet dan? Kom dan ook met argumenten.
E34M5Touring zegt
@stfu: Echt briljant. Super innovatie. Een SUV. Dat niemand dat ooit bedacht heeft zeg….
stfu zegt
@e34m5touring: ?
E34M5Touring zegt
@stfu: Je doet net alsof het een mega achievement is dat ze een ‘SUV’ op de markt hebben gebracht. Briljant zelfs. Een Model S met een extra hoge stand op de luchtvering. Briljant inderdaad.
stfu zegt
@E34M5Touring: ik quote slechts wikipedia over wat een SUV zou zijn. Dat jij nou zulke conclusies trekt is niet mijn schuld…
E34M5Touring zegt
@stfu: Lees je laatste zin nog eens in je originele comment.
flutterby zegt
@stfu: Zolang de S en X op hetzelfde onderstel staan is het geen SUV. 4WD is ook niet voor offroad, maar voor performance, extra range en veiligheid (op bijv. besneeuwd asfalt).
stfu zegt
@flutterby: wat kunnen jullie je druk maken over een term zeg.
redbeams zegt
@flutterby: Onderstel heeft er niks mee. te maken…de koets wel
mashell zegt
@berlinetta: Matzwarte spatborden, grote wielen, lomp groot en zwaar. Volgens mij kwalificeert dit helemaal.
Eigenlijk zouden veel SUV opknappen van wat minder loze ruimte in de wielkassen.
postzegel zegt
Fijn. Dikke kudos.
Doe mij liefst toch maar geen frontaaltje tegen zo’n bakbeest.
Want een bakbeest, ja dat is het. Fijn dat het EV en Tesla en Milieu. Maar ik vind ’t niets. Omdat veeeeelste groot. Ik heb al een enorm lid. Ik hou niet van overcompensate.
fanboy zegt
@postzegel: Ben je vanwege je lid ook zo zuinig met lidwoorden?
mgmgb zegt
Want, zo lelijk dat niemand er tegenaan durft te rijden?
omarrs6 zegt
Toen ik de titel las dacht ik meteen aan een Volvo. Maar Tesla totaal niet verwacht
Dutchdriftking zegt
SUV toemaar! Hoe zijn de offroad capaciteiten?
stfu zegt
@dutchdriftking: waarom wordt dit bij de Tesla afgevraagd en niet bij een X6? :/ Selectief gedoe hier altijd over Tesla’s.
gekketurbo zegt
@stfu: Wordt je niet verschrikkelijk moe van je eigen arbitraire verontwaardiging? Er is vaak genoeg twijfel geuit over de terrein capaciteiten van verschillende SUV'(erd)s op Autoblog, tot in den treure.
FYI zelfs een X6 heeft meer bodemvrijheid dan de Model X; 211mm vs 192mm.
pramm zegt
@gekketurbo: Ligt maar net aan de instelling van de luchvering. Op stand hoog zit je op 23 cm.
flutterby zegt
@stfu: BMW ///Marketing noemt de X5 en X6 dan ook geen SUV, maar een SAV.
stfu zegt
@flutterby: oh dan is het goed? ;)
peug206 zegt
@stfu: @gekketurbo ik zeur volgens mij onder bijna alle artikelen over suv’s en crossovers dat het qua vorm en functie niet deugt. En weet je, ik denk dat dat ook terecht is. Want ik vermoed dat een echte G-klasse uit 1990 of een ouwe suzuki wrangler de vloer aanvegen met alle hedendaagse suv’s en crossovers. Qua gewicht trekt de G klasse alles wel en de wrangler komt alleen een LaRo nog wat in de buurt offroad. Maar verder? Nah. Het is een marketingterm geworden.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Je hebt filmpjes van een Model S (met AWD) die vrolijk door de sneeuw rijdt waar je allemaal grote 4×4’s vast ziet staan, erg vermakelijk.
De elektrische aandrijflijn laat zich uitstekend regelen op toerental per as, en ik denk ook wel per wiel.
dijan zegt
Is de Brandweer het hier ook mee eens??
esprit84 zegt
@dijan: tesla geeft trainingen en deelt informatie met hulpdiensten dus ja!
En verder: Waarom verslikt iedereen hier zich in een holle marketingterm als Sports Utility Vehicle?
fanboy zegt
@dijan: Dat had je vast niet gezegd als hier een elektrische Q7 of Touareg stond.
(ga je me vast weer ongelijk geven)
dijan zegt
@fanboy: Die zijn niet electrisch . daarbij wil de brandweer electrische auto s niet blussen ,vanwege gevaar om onder stroom te komen staan . Dus het heeft te maken met de feiten en NIETS met mijn voorkeur voor een bepaald merk!
stfu zegt
@dijan: beter 1 EV niet willen blussen dan al die duizenden plofmotoren die dagelijks affikken wel moeten blussen.
fijnkonijn zegt
@dijan: de brandweer wil EV niet blussen? Say what? Met een dry-chemical fire extinguisher is een electrische brand goed te blussen. Men moet opgeleid worden. Hier in CH gaat men op cursus. Ik ken de brandweercommandant van de brandweer van Schaffhausen. EV’s hebben hun focus. In Nederland is het vast en zeker het zelfde verhaal.
schuiftrompet zegt
Who’s that pokemon!?
niekie1999 zegt
Even off-topic, des te meer fotos van nieuwe Tesla’s die ik zie, des te meer dat ik wil zeggen dat Tesla langzaam de nieuwe SsangYong wordt.
ekidey zegt
Toch briljant hoeveel voordelen het rijden op elektriciteit met zich mee brengt! Alleen nog even een oplossing vinden voor de manier waarop die elektriciteit gewonnen wordt. Dit kan toch niet anders dan de toekomst zijn?
ghost zegt
Al draagt een aap een gouden ring…