Tromgeroffel. De twee autoconcerns gaan samen één groot concern vormen. Daar moet natuurlijk een naam voor komen.
PeuFia, FCAPSA, of gewoon simpelweg FCA – PSA. Het overkoepelende fusiebedrijf had tot op heden nog geen naam gekregen. Daar is nu verandering gekomen en het komt niet eens in de buurt van de niet zo serieuze voorbeelden die ik net omschreef. De FCA Groep en PSA Groep gaan gebundeld verder onder de nieuwe naam Stellantis
Ja, dat is even wennen. Bij Stellantis moet je misschien denken aan een onderzeeër. Of een spannende actiefilm op het water met Tom Cruise. Of een nieuwe wildwater themapark. Niets van dit alles, het is de naam van het fusiebedrijf van PSA en FCA.
Stellantis komt van het Latijnse woord stello. Dat betekent zoiets als ‘verlicht met de sterren’. De naam zal enkel gebruikt worden op corporate en groep-niveau. Het heeft dus geen effect op de bestaande merken en logo’s van de autofabrikanten die onder FCA en PSA vallen. Hoewel het een 50:50 fusie betreft, lijkt PSA de overhand te hebben gehad in het kiezen van het lettertype.
Dit jaar staat in het teken van alle voorbereidingen die getroffen moeten worden op de fusie. De daadwerkelijke fusie staat gepland voor het eerste kwartaal van 2021. Dan gaan we de naam Stellantis ook vaker tegenkomen.
dunhozzie zegt
Past eigenlijk het beste bij FCA, de meeste van hun auto’s zijn dromen, de meeste ideeën over productie ook
Dutchdriftking zegt
En nu snel op met de nieuwe Alfa´s en fiats. We hebben ze gemist.
markos78 zegt
Wahaha, grap van de dag ?
ericc zegt
@dutchdriftking: terug kleinere Alfa’s op basis van een Opel of Peugeot chassis?
Dutchdriftking zegt
@ericc: Kleine Alfa’s, Fiats, en Opels stonden om GM chassis, dat was daarom niet echt denderend. Peugeot is bezig aan een verbetering. De afgelopen 25 jaar is het niet veel, daar voor waren het zeer fijn sturende auto’s. De huidige 308 GTI is top, 208 is top, en de 309 en 205 van weleer waren ook geniaal. Een 208/Corsa/Punto trio kan een heel fijn alternatief worden voor het VAG trio van de Polo, Ibiza en Fabia. Natuurlijk ook een gekke koets op dit platform voor de Citroën, en van elk model een cross-over om de accountant tevreden te houden.
In het C segment een Alfa 147 (verzin een mooie naam), 308 en Astra. De GTA, GTI en GSI (OPC zou fijner zijn) hebben allemaal een roemruchtig verleden, dat doet hopen op heel fijne auto’s. Ook hier ontkomen we niet aan een Cross-over, die zal als Opel wat minder geslaagd zijn, maar als comfortabele Citroën zie ik deze best zitten.
D-segment als non-premium is lastig, de huidige Peugeot 508 is bloedmooi, maar verkoopt buiten Frankrijk niet best. Jammer, want wat is die mooi. Stel je voor, dit design, achterwiel aangedreven met de V6 uit de Giuila. een Insignia op het zelfde platform gaat denk ik niet werken, maar wie weet. Als er ook maar stations komen voor Europa. Dan hebben we toch nog de ultieme Alfa.
lekbak zegt
@dutchdriftking: Peugeot is slechts een 15 jaar de weg kwijt geweest. De 206 en 406 waren echte meesterwerken. Voornamelijk de x07 generatie is matig (al is de 407 van onderen bijna een 406).
mikje90 zegt
@dutchdriftking: inderdaad zeg, en ik heb stiekem best wel vertrouwen in die Fransozen.
SpeedGeek zegt
PFAS? Want dan hebben we eindelijk een goede reden om het een crisis te noemen.
jensoffbutton zegt
Ik denk dat dit vooral goed is voor Alfa Romeo.
Dan kunnen er eindelijk wat nieuwe modellen komen. PSA is nu bezig met een nieuwe 308/Astra dus dan kunnen ze ook een Giulietta ontwikkelen die op dezelfde basis komt en ook eenvoudig een elektro motor erin lepelen met weinig ontwikkelingskosten.
87sandyd zegt
@jensoffbutton: Einde achterwielaandrijving voor AR
pjotr zegt
Achterwielaandrijving is sowieso al aan het overlijden. Lang leve 4 elektromotoren in de wielen.
SimonMc zegt
@pjotr: achterwielaandrijving is aan het overlijden? De fonkelnieuwe VW id3 is een achterwielaandrijver.
dalmore zegt
@jensoffbutton: Een nieuwe Alfa ontwikkelen op het platform van een Peugeot. Wauw het lezen van die zin deed meer pijn dan ik had verwacht.
poes zegt
@dalmore: wat een onzin. Peugeot weet prima hoe ze goed sturende auto’s moeten bouwen. En wees nou maar blij dat iemand het zielige Alfa op wil pakken…
knapzuur zegt
En een Alfa Romeo op basis van een Fiat of Saab is een probleem? Zolang ze zich er niet zo gemakkelijk vanaf maken als met de huidige Opel Corsa vs. Peugeot 208 dan zie ik niet echt een probleem, en zelfs die auto’s zijn onderscheidend genoeg.
karhengst zegt
@knapzuur: Een mooie MiTo op dat platform zou absoluut geen straf zijn. Zo een karretje verdient een opvolger en graag ook een gepeperd model.
jensoffbutton zegt
Een platform is een basis, je hebt nog genoeg keuze achteraf.
En anders was Alfa toch binnen 5j dood.
Ik heb wel de bedenking van hoe ze dit allemaal nog gaan segmenteren.
Ze gaan toch meer moeten differentiëren in hun aanbod. In het “esthetische luxe segment” hebben ze al DS.
Misschien moeten ze Alfa toch nog meer positioneren als luxe én sportief en DS meer voor saaie advocaten maken.
En voor fiat zit er niks anders op dan er iets Dacia achtig van te maken denk ik, en de 500 modellen als een apart merk op de markt zetten om dat imago niet naar de klote te doen.
tjorque zegt
Woop woop nog grotere automobiele eenheidsworst!
Wie weet komt er straks een nieuwe Lancia Vulva op basis van de Peugeot 3008.
Of een Alfa Puttana op basis van de berlingo.
bischero zegt
@tjorque: iveco stuur in Peugeots, worden ze altijd beter van.
Edge zegt
Hele slechte naam, als je het mij vraagt. Stellantis klinkt als een planeet in een science-fiction b-film, of als een ziekte. “Ja meneer u moet toch even uw exen gaan informeren, u heeft stellantis genitalis”
tenaci zegt
@Edge: ?
vacano zegt
een Dodge Moonrazer op basis van de 508 die ook dient voor de Lancia Soprano, de Alfa Romeo Sud, de Fiat 800, de Chrysler Mustique en de Opel Aveo
cazzo046 zegt
Klinkt als een goedkope Chinees.
SvenskaAeroplanAB zegt
Mooie verwijzingen: Stella en Atlantis. ‘Verdronken ster’ dus…
mashell zegt
Het is wel duidelijk welk merk bier er tijdens de brainstorm gedronken werd.
mgmgb zegt
Stellantis, het soort naam dat door goedkope marketingbureaus aan regionale fusieziekenhuizen wordt gegeven. Nietszeggend, zonder enig historisch besef en ontworpen om vooral niemand tegen het hoofd te stoten. Een en al gehoorapparaatbeige treurigheid.
poes zegt
Ik vind al de negativiteit hier onbegrijpelijk. Oké, deze naam bekt niet zo lekker, maar wat boeit het. Het is enkel de naam van de organisatie, niet van de merken. En zonder deze samenwerking waren Fiat en Co zeker in handen van China gevallen. Hadden we dat gewild? Er moet vooral met de beschuldigende vinger naar de Italianen zelf gewezen worden. Ze weten er altijd een zooi van te maken.
Rob zegt
Is zo’n samenraapsel van merken/bedrijven nog wel te overzien? Een interne strijd om wie nu de baas is in zo’n mega bedrijf lijkt haast onvermijdelijk. Kun je volgens mij zaken nog zo goed 50/50 vastleggen, maar het gaat ongetwijfeld een keer flink botsen.
En is FCA überhaupt de laatste fusie al ten boven?
lekbak zegt
@Rob: op dat laatste: ja. Dat waren ze al een jaar na die fusie. De enige reden dat fca nog bestaat is vanwege die “c”.
Rob zegt
@lekbak;
Eigenlijk mist de letter B van Bedrijfswagens.
Ik krijg soms namelijk de indruk dat het hele concern draait op de FIAT busjes en de RAM pickups….
tjorque zegt
Ik denk dat dat niet ver van de waarheid is.
ericc zegt
Een nieuwe Omega Lotus maar op basis van een Charger SRT!
bernoulli zegt
Lekker belangrijk. Het is geen merknaam.
Er staat ook geen VAG op een SEAT. Of General Motors op een Corvette.
donaldjgarrison zegt
Die troep moeten ze gewoon lekker de shredder in draaien
monsieurleloure zegt
Over 30 jaar is er nog 1 autofabrikant over en dat is Tesla, mark my words…
dracae zegt
Best mogelijk dat er dan geen autoliefhebbers meer zijn.. die nog auto’s kunnen kopen..