Go Chevy, go Chevy.
Michel Nykjær heeft vandaag op de Salzburgring in Oostenrijk met een Chevrolet Nubira de tweede FIA European Touring Car Cup gewonnen. Daarbij werd hij achtervolgd door een paar BMW’s, lekker premium hoor.
Chevrolet Nubira-rijder Nykjær wint FIA European Touring Car Cup
Eerste titel voor Chevrolet in internationaal Toerwagenracen
Michel Nykjær heeft vandaag op de Salzburgring in Oostenrijk met een Chevrolet Nubira de tweede FIA European Touring Car Cup gewonnen. De Deense coureur was winnaar van de eerste race en eindigde als runner up in de tweede race. Door zijn overwinning in de Super 2000 Cup werd Denemarken ook winnaar van de Nations Cup en kon Chevrolet haar eerste trofee in het Internationale Toerwagenracen in de prijzenkast plaatsen.
De Spanjaard Nogués klasseerde zich met een SEAT Leon tweede, gevolgd door Richard
Göransson in een BMW 320si. De competitie op de baan was dermate hevig dat er drie verschillende merken op het ereschavot waren vertegenwoordigd: Chevrolet, SEAT en BMW.Race 1
Chevrolet-rijder Michel Nykjær vertrok in de eerste race vanaf pole maar moest BMW-coureur Richard Göransson eerst voor zich dulden. Enkele ronden later rukte de Chevrolet-rijder op naar de eerste positie om deze in de 9e ronde weer af te moeten staan aan dezelfde Göransson. Maar Nykjær gaf niet op en twee ronden voor het einde passeerde de Chevrolet Nubira de BMW 320si. Aan de finish bedroeg de voorsprong van Nykjær 0.190 seconden.Race 2
Bij de start was er direct chaos op de baan toen diverse rijders elkaar raakten. Het gevecht om de tweede plaats was intens en diverse malen werd er van positie gewisseld door diverse rijders. Ondanks de ‘reversed grid’ wist Chevrolet-rijder Nykjær zich op te werken van de achtste naar de tweede plek.Michel Nykjær, Chevrolet Nubira: “Het gevecht met Göransson (BMW) in de eerste race was heftig maar ik ben er toch in geslaagd als eerste over de streep te komen. Race twee was de gekste race die ik ooit heb meegemaakt, want er gebeurden zoveel ongelukken bij de start. Ik zag veel auto’s langs de baan staan en het lukte mij veel andere auto’s in te halen, ondanks dat er veel troep op de baan lag. De laatste ronden heb ik wat voorzichtiger gereden want het ging om de titel. Het is ongelooflijk om voor de tweede keer de titel te behalen.”
2008 FIA European Touring Car Cup
Uitslag race 1
1 Michel NYKJAER Chevrolet Nubira
2 Richard GORANSSON BMW 320si
3 Oscar NOGUES SEAT Leon
4 Kristian POULSEN BMW 320si
5 Cesar CAMPANICO BMW 320siUitslag race 2
1 Oscar NOGUES SEAT Leon
2 Michel NYKJAER Chevrolet Nubira
3 Richard GORANSSON BMW 320si
4 Franz ENGSTLER BMW 320si
5 Tomas ENGSTROM Honda Accord Euro RUitslag Nations Cup
1 Michel NYKJÆR Chevrolet Nubira
2 Oscar NOGUÉS SEAT León
3 Richard GÖRANSSON BMW 320si
4 César CAMPANIÇO BMW 320si
5 Jens Reno MØLLER Honda Accord Euro R
bozewolf zegt
Amerikanen, inhaalrace, vaker gezegd. :)
Daarbij is de pure racing business geen maatstaf voor de basis-auto, natuurlijk.
Maar wel weer een hele lekkere premium-bok. Kijken hoeveel fanboys over de rooie gaan. =)
Timmie zegt
Bmw mag dan misschien een betere motor hebben: dat voordeel wordt toch teniet gedaan door ballast en dergelijke. Dan komt het op de rijder aan, en blijkbaar was de Chevy-driver beter
rogue zegt
Vandaag….of gisteren? :P
babbaloerie zegt
“Go Chevy, go Chevy.”
Go Daewoo, go Daewoo bedoel je? :P
leo zegt
de chevrolet nubira , is da ni de reasonably priced car van top gear ?
Gregorius zegt
Dit is nog altijd wel even de tweede divisie he. In het echte werk WTCC staan er altijd nog 2 Seat oliestokers mijlen ver voor.
Maarten G zegt
[offtopic] Wow, ff wennen die opsommingstekentjes bij reacties :D
AHSprite zegt
Dit heeft weinig met premium – niet premium te maken.
De auto’s in het ETCC hebben naar mijn mening maar weinig gemeen met de straatauto’s van de betreffende fabrikant
RenJie zegt
Daarbij werd hij achtervolgt -> achtervolgd!
–edit: dank u, we wachten nog steeds op mijn typediploma–
C70T5 zegt
Chevrolet Nu…. watte? Als iemand mij er een gratis geeft met geld bij, dan hoef ik m nog niet….ook niet de raceversie.
Waxweazel zegt
@ C70T5
Gefeliciteerd ! u bent de eerste fanboy die van zich laat horen !
Mairsil zegt
@leo
Dat is de Lacetti, een andere voormalige Daewoo
Willem zegt
heunk? oe kan die winnen? :P
M-lover zegt
in dat kampioenschap zit het bijna voor 100% in de driver… en zo zou racen moeten zijn!
Thibaut zegt
tja, marktverschuiving he, binnekort laat iedereen zijn geleasede BMW,Mercedes,Audi staan voor een ‘lekkere’ Nubira, get used to it people, live goes on:d
slk zegt
Bmw is allang niet heilig meer, en al helemaal niet meer op het cirquit.Vooral zo gaan premium chevy
Bramzel zegt
@AHSprite: Dan moet je je toch eens wat meer in de regels van dat kampioenschap verdiepen…
Bertus zegt
WAAAAHAHAHAHAHA!!!
U bent toe aan een Daewoo…..
BMW zuigt!!
HAHAHAA…
Waarom kijken jullie nou zo pissig??
Citrofiel zegt
@ Mairsil; Nee hoor, het is toch echt de Nubira.
http://www.quizardry.com/oldata/126/2488/2488_74.jpg
@ leo; Klopt! Enerszijds flutautootje op Top Gear, anderszijds winnaar… Een bewijs dat de racerij niets met de productiemodellen te maken heeft.
clijde zegt
bmw 3 serie is premium, laat me niet lachen…
Gert zegt
Dit is het ETCC, niet het toonaangevende WTCC.
(waar overigens Seat alles wint…)
Stef zegt
Tsja…mis toch een beetje de PREMIUM merken AUDI en Mercedes.
BMW is gewoon niet premium meer, maar premium betekent nog voldoende.
Zo, genoeg gehapt voor vandaag.
Tombnolz zegt
Was een goeie foto geweest voor de caption contest :)
erik zegt
De regels zijn zo dat elke auto op praktisch hetzelfde gewicht en motorvermogen uitkomt… logisch dan dat een goeie chauffeur in een getunede huls van een heeeele lelijke koreaan kan winnen.. alsnog gefeliciteerd
Lustigson zegt
@ Gert
Juist… ‘premiummerk’ BMW legt het daarin menigmaal af tegen Seat. :-)
Quicknick1987 zegt
Ik snap niet dat BMW aan zo’n kampioenschap mee doet….
Waarom zou je willen strijden tegen Chevroletjes, Seatjes en in het
WTCC ook nog eens tegen LADA????
Ze kunnen beter naar de DTM gaan, daar kunnen ze tegen
merken van hun eigen status racen… Audi en Mercedes!
Laat Citroen, VW/Skoda of Opel ofzo maar naar het ETCC/WTCC komen.
m5 zegt
in 2006 en 2007 wonne ze alles en toen hoorde je er niemand over nu verliest bmw een keer en dan moet je ze eens horen de afgunstige honden ;)
RX-7/6UK Owner zegt
weet iemand op welke plaats de eerst honda is geeindigd??
bnc zegt
Het woord premium zou gebanned moeten worden van autoblog. (vote +1)
lincoln zegt
@bnc .. +2 .. behalve bij advertorials .. alleen bij de na-praters daarvan ..
Sjoerd zegt
@ Citrofiel: bij topgear gebruiken ze de sedan uitvoering van de lacetti, die is in nederland niet als zodanig leverbaar omdat wij volgens de paarse broeken meer van hasjbacks houden ;)
Heine zegt
@ bozewolf:
sorry, maar Chevrolet Europa heeft niks te maken met de Amerikaanse chevrolet op het gebied van auto’s. De Europese chevrolets zijn nog steeds gewoon saaie Deawoo’s. Alleen het logo is hetzelfde.
Citrofiel zegt
@ Sjoerd; Hij mag daar dan misschien zo heten, het is toch echt de Nubira sedan zoals we hem in Nederland kennen. (ja, die is wel leverbaar: http://www.chevrolet.nl/nubira/nubira-type.html ) Hij is onder vele namen op de markt, en in vele vormen. De Lacetti kennen we in Nederland alleen als hatchback, maar er is ook een sedan van, met een vergelijkbare stijl, waar de Nubira heel anders gestyled is. Hier staan heel wat vormen en namen op een rijtje: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Nubira (en zoals je ziet wordt je gelijk verwezen naar Daewoo Lacetti)
GOD zegt
gefeliceteerd voor die nubitallie gehakti ballie dingie rijder.
wanneer komen ze in de F1 om het BMW daar moeilijk te maken?
ohh komen ze niet omdat daar niet iedereen met het zelfde spul rond rijd, en ze daar door nooit zouden kunnen winnen. ok dan snap ik nu. ;)
Rick dos zegt
De reden dat de BMW’s niet gewonnen hebben is door de laagstaande zon. Kijk maar. Het bewijs is de foto.
Had ie wat hoger gestaan dan waren de rijders niet verblind door de zon…
B100 zegt
@ Wouter
Ga jij dan maar lekker een Nubira halen, rijd ik lekker in m’n beamer verder. Of zou je toch willen ruilen… ;-)
CSL zegt
@Rick dos
lol, In de afgelopen jaren was er zeker geen zon!
De BMW’s zijn gewoon iets sneller. Vooral die blok is een meesterwerk. Maar bij racen speelt de coureur toch de hoofdrol.
Kubica zegt
Volgensmij sponsort bmw dit soort races niet, Chevy en Seat (WTCC) wel. Bmw had bijvoorbeeld ook niks aan Dakar uitgegeven, en toch deed die X5 en X3 best goed. Dat noem ik pas “Premium” ;)
cas zegt
klopt…of, nou…misschien niet…
want bmw blijft bmw en chevrolet blijft crap..
skinnybmw zegt
“slk schrijft,
20 October 2008 om 19:43
Bmw is allang niet heilig meer, en al helemaal niet meer op het cirquit.Vooral zo gaan premium chevy”
@slk: Wie waren de laatste jaren ook alweer succesvol in de WTCC…au…
@ slk: Wie is actief in de Formule 1…en nog succesvol ook…au
En wie is dat niet…juisttttttt
GOD zegt
au
Heyhuub zegt
Voor de mensen die zeggen dat de auto’s in WTCC niks met productie auto’s te maken hebben moeten toch eens wat beter lezen over toerwagen kampioenschappen.
Want in de WTCC zijn alle racers gewoon gebaseerd op de straatwagens. Zelfs de motoren als ik me niet vergis. En dan hebben mensen het natuurlijk over de motoren, maar die Nubira’s halen ook gewoon 280pk bij 8500tpm uit die 2 liters.
w0o0dy zegt
@heyhuub: volgens de lijstjes aan het begin van het jaar haalde de motor van bmw de 280 pk net niet maar zowel de honda als de seats haalden duidelijk meer vermogen en idd zat de motor van chevrolet meer dan 270pk. Geen prutsspul dus en qua motor ook echt niet veel minder dan de anderen.
AVO zegt
Daewoo? Chevrolet?
Er ligt gewoon een Opel tuf onder de kap, een “iets doorontwikkelde” Astra GSi motor….
benjamin zegt
wel een prachtige foto van die ene chevy die opgejaagd wordt door al die boze bmw’s. Go chevy!!
Antoon zegt
Waar ik altijd zo moe van wordt bij Tourwagen racen is dat voor de voor- en achterwiel aangedreven auto’s verschillende regels gelden. Hetzelfde nu weer voor Tdi en benzine in het WTCC. Volgend jaar misschien ook met Turbo-Benzine en dan gaan de Tdi’s weer naar de sloop. Het maakt het allemaal zo compleet onoverzichtelijk. Bepaal het gewicht en motorvermogen, breedte van de banden en eventueel max toerental en laat het hele zooitje maar los. Dan kan je echt zien wie de beste auto bouwt.
Dit heeft niks met de coureurs te maken. Na verloop van tijd halen de regels het voordeel weg bij een bepaald merk en ligt er dus een ander merk voorop.
Totaal overbodig, de beste autofabrikant moet gewoon kunnen winnen op basis van duidelijke en gelijke regels voor alle fabrikanten. Wat dat betreft zou BMW er verstandiger aan doen om naar de DTM te verhuizen. Kosten zijn helaas iets hoger dan bij het WTCC. Daarom rijden ze daar niet.
Ow en ik ben absoluut BMW fan :D als dat nog niet duidelijk was :p
donkeyKONG zegt
ban premium +1
en dan meteen ook een ban op marketing-lemmingen.
edgar zegt
O ja ik vind het trouwens geen chevy! een echte chevy is een amerikaanse zuipschuit met een v8 ok? al die europese chevrolets (lees deawoo) halen het in de praktijk op gebied van kwaliteit bij lange na niet op de beemers!
Trouwens ik heb die wedstrijd gezien en die Nykjaer is een vuile smiecht want as beemer er langs wil drukt ie m bijna van de baan!
Daewoo zuigt!
edgar zegt
o jah…er reed maar 1 chevrolet voorin…de rest was? raad zelf maar ;-)
Nick zegt
Waarom zou Audi mee moeten doen als SEAT al mee rijd in Super 2000 spec touring races? (WTCC, STCC, ETCC, enz enz)
Besides, SEAT Sport = Audi Sport Team Joest…