Met zijn donkere accenten is het nieuwe smoeltje niet zo goed te zien met de MINI John Cooper Works, maar er is meer anders!
Na een update voor de vijfdeurs en later de cabrio is het nu de beurt aan de nieuwe MINI John Cooper Works om zijn licht te schijnen. Aan de voorzijde kleine veranderingen, bijvoorbeeld aan de LED verlichting en de grille. Er zijn ook meer openingen aan de voorzijde om lucht door te laten. Vooral als je aan het boenderen bent is het lekker dat de motor meer koeling krijgt.
Aan de viercilinder TwinPower Turbo benzinemotor is niets gedaan. Dat betekent nog altijd 231 pk en 320 Nm koppel uit dit blok. Vanaf stilstand accelereert de hot hatch in 6,3 seconden naar 100 km/u. Dat is in combinatie met de standaard handbak. De optionele 8-traps Steptronic Sport automaat flikt het kunstje in 6,1 tel. Een lekker roffeltje is afkomstig van twee 85 mm uitlaatpijpen achter. De topsnelheid ligt op 246 km/u.
Standaard staat de vernieuwde MINI JCW op 17-inch velgen, 18 inch is optioneel. Met de nieuwe adaptieve ophanging is de demping met meer dan 10 procent verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, aldus MINI. Je moet dan wel de John Cooper Works Trim optie aanvinken. In het midden van de auto huist een 8.8-inch touch display. Dit is standaard en zit op elke nieuwe MINI John Cooper Works. Achter het stuurwiel zit ook een display voor de bestuurder.
De nieuwe MINI John Cooper Works tref je nu aan in de configurator op de site van het merk. Prijzen beginnen bij 45.900 euro voor de 3-Deurs.
zeilboot zegt
Poeh wat is zo’n ding vlot geworden. Lijkt me wel eens leuk om een John Cooper Works te hebben. Iemand die die heeft en weet of dat slim is? Snap dat ze niet zo betrouwbaar zijn als een Toyota. Maar als het niet bijna totall loss zaken zijn durf ik het wel aan.
Jochempie zegt
Nu is het niets anders dan een BMW 1-serie qua techniek. En het blok is inmiddels gegroeid tot 2 liter slagvolume, dus je zit op hetzelfde specifieke vermogen als een Golf V GTI Pirelli Edition maar dan ruim 15 jaar later (en beter). Misschien is er wel wat Mini-specifieke electronica maar zelfs dat lijkt me beperkt.
PunicaOase zegt
@zeilboot: ik vind het heerlijke karretjes, maar onderhoudskosten van MINI’s zijn best hoog, punt. Altijd zo geweest. Als je er een koopt met 2 jaar MINI NEXT garantie hoef je je over de meeste onderdelen geen zorgen te maken. Verder moet je denken aan ‘BMW-prijzen’ of niet naar de dealer gaan.. maar dan nog is het geen goedkope auto. Wel superleuk. Tip: neem er een van uiterlijk 2018: toen mochten de uitlaten nog knetteren en knallen (trust me zijn geen scheetjes, echte brute knallen), heerlijk en je kan het gewoon uitzetten ;-)
PunicaOase zegt
@punicaoase: overigens lijkt deze derde generatie qua gebreken wel de meest betrouwbare..
cheatah zegt
@punicaoase: klopt, de uitlaat laat zeker wat van zich horen van de generatie voor 2018 🤩
cheatah zegt
@zeilboot: ik had een van de eerste tussen 2015-2018 (zelfde motor met 231pk). Ik kan alleen zeggen het is een fantastische kleine wagen, ik had geen issues met betrouwbaarheid. Met de smalle bandjes beetje onderstuur, wat verrassend was. Ik had nog de 6-traps automaat, die uitstekend werkte, maar de 8-traps is zeker nog beter. Zitten, rijden en elke dag plezier hebben!
allesmetturbo zegt
@zeilboot: slim niet (spreek uit ervaring, dit jaar koprevisie laten uitvoeren, nieuwe ketting en klepseals ect) maar leuk is het wel!
itiswhatitis zegt
@zeilboot: Mijn daily is een Clubman JCW van 2012. De funfactor van JCW’s is ongekend en zou op het moment niets anders willen rijden. De keerzijde is inderdaad de betrouwbaarheid. Zelf heb ik weinig tot geen issues gehad (afkloppen) maar het zijn wel auto’s die iets meer aandacht nodig hebben zoals, de bobines, bougies en het olie verbruik goed in de gaten houden.
De nieuwe 2.0 blokken zijn een stuk beter alleen bij deze generatie is de funfactor een stuk minder.
Dan komt het eigenlijk op jou aan kies je voor de funfactor of voor een iets hogere betrouwbaarheid.
pcooperworks zegt
@zeilboot: Heerlijke skelter, ga er eentje proefrijden zou ik zeggen en je krijgt de grijns de eerste paar dagen niet meer van je gezicht.
thezonda zegt
Ik heb een 2020 Clubman JCW als daily en het is echt wel een tof ding om te hebben. Die AWD komt wel van pas met die 306pk en 450NM. Een echt bommetje ;)
PunicaOase zegt
@thezonda: hoe vind je het geluid? Vond dat wel flink tegenvallen.. bloedsnel was ie wel :-)
thezonda zegt
Het geluid is inderdaad een pak minder tov de pre-facelift. Maar aangezien ik nooit een pre-facelift gehad heb, is het geluid voor mij wel ok.
kennone zegt
@zeilboot: heb de 2.0 Works gereden en een 500 Abarth van 2010. Echter qua beleving vond ik de Abarth veel leuker! Helemaal met wat kleine aanpassingen. (Bombardone uitlaat en krachtkuurtje van H&S Corse) kosten van de Mini weet ik niet, echter de 500 Abarth was echt goedkoop in zowat alles en enorm hufterproef.
O plaat zegt
Mijn vriendin heeft nu anderhalf jaar een roadster uit 2012 ze doet er relatief veel kilometers mee en heeft geen noemenswaardige kosten gehad. Het is een duurdere prijsklasse voor het formaat maar de bouwkwaliteit is er ook naar. Alles zit een pak beter in één dan bij een Fiat 500, ik had ook nooit gedacht dat ik er ook zo veel met zou rijden. Maar hij rijdt echt goed, sneller dan nodig is voor een mini en het feit dat hij altijd op de oprit staat zorgt er voor dat ik niet voor elk ritje één van mijn oldies moet buiten zetten helpt ook. Alleen kijken mensen nogal raar als je als “getint dreadlock type” in een mini met het dak open rijdt.
wheelzzz zegt
Leuk wagentje. Alleen dat ‘pittige roffeltje’. Zodra een auto lawaai begint te maken voelt het al snel potsierlijk en ouderwets aan. Zeker sinds de elektrische auto echt populair geworden is. Alsof we 100 jaar geen vooruitgang hebben geboekt.
lekkerdwars zegt
Ja dat en ook die 6.3 sec naar honderd is echt lachwekkend vandaag de dag voor zo’n branie auto. AWD en < 4 sec naar 100 is toch wel wenselijk voor wat serieus spektakel sir Works. Eerste stoplicht naast een Model 3 sta je echt zo in je hemd…maar goed zn talenten komen er gelukkig wel uit op bochtige wegen en qua looks!
Friez zegt
Blijven leuke auto’s en ik ben nog steeds blij met m’n ‘gewone’ F56 Cooper S. Ik hoop alleen wel dat ze de resolutie van het display bij het stuur hebben verbeterd. Ik had laatst een 2020 JCW als leenwagen en het leek net alsof er nog een folietje overheen zat…
aggy32 zegt
Prima auto’s. Lease er zelf 1 (Cooper S lci uit 2018). Heel erg onder de indruk van deze kartautootjes. Stuurt scherp en de bochten kan je als het ware lekker invliegen. Voor degene die nooit hebben gereden in deze auto’s; probeer het een keer uit.