Niet alleen onze eigen columnist Michiel is met special coachbuilding bezig. De Turk Emre Husmen gebruikt als inspiratiebron eveneens de Ferrari 250 GTO en de 599 GTB Fiorano om zo tot de Husmen 699 GTO te komen. Vandenbrink Design of Husmen Design, wie van de twee heeft z’n retrolessen het meest aandachtig gevolgd?
Emre Husmen, duidelijk geen aanhanger van de ‘less is more’-filosofie, is een 21-jarige student in Transport Design op een Italiaans instituut. Naar eigen zeggen is hij in contact met een Italiaanse coachbuilder om dit designconcept werkelijkheid te laten worden. Deze coachbuilder wil dan eerst feedback ontvangen van het grote publiek.
De Husmen 699 GTO heeft dezelfde afmetingen als de 599 GTB, maar zou zo’n 200 kg lichter gaan wegen door het gebruik van carbon-fiber voor de gehele constructie. Meer kracht zou geleverd worden door in plaats van de V12 uit de 599 GTB gebruik te gaan maken van een twin supercharged V8 die bovendien ook op biobrandstof kan lopen. Om niet te struikelen over verkeersdrempels zou de 699 GTO uitgerust zijn met een in hoogte instelbaar onderstel (drempels!). Een achteruitkijk-camera is tevens gemonteerd voor de Lindsay Lohan’s in deze wereld.
SuperTurismo zegt
Ferrari als inspiratiebron?? Lijkt er meer op dat de Alfa 8c de instpiratiebron is geweest!
3-serie zegt
De sneeuwschuiver hoeft van mij niet zo, maar al in al niet onaardig
Rik zegt
Waar is de achterruit?
Markus zegt
Die van Michiel vind ik veel en veel mooier. De voorkant van deze versie heeft Need for Speed proporties.
Valleyman zegt
Mja in essentie wint Michiel aangezien die van hem me op het eerste zicht ook effectief deed denken aan de 250 GTO.
Maar als ik die opmerking negeer, gewoon mooi concept.
Idd meer 8c/Vertigo dan GTO.
Nick zegt
Nieuwe batmobiel?
joep zegt
Wanneer je hem gaat vergelijken met de creatie van Michiel staat dit ding bij voorbaat als achter…
Emiel zegt
Ik vind hem niet mooi. De voorkant lijkt een vreemde mix van een ’50s Ferrari Testarossa en een Maserati uit dezelfde tijd en is in verhouding met de rest van de auto te lang en te groot. De voorspoiler betrekken bij de rest of weghalen zou beter zijn. De zijkant vind ik wel geslaagd, maar de achterkant mist een mooie set lampen. Voor de rest is hij niet verkeerd!
CasperH zegt
Begrijp me niet verkeerd, het is een knap staaltje werk en ik doe het de beste man nooit na, maar een miereneter heeft nog een mooiere neus en de wielkasten sluiten voor geen meter aan. Doe mij de GTO maar!
Co zegt
Dit is echt té. Doe mij maar gewoon simpele smaakvolle lijnen, de voorkant ziet eruit als een met tupperware bedekte kruimelzuiger, over de rest van de bulten en gaten nog niet te spreken..
het is zonder meer een origineel ontwerp, maar om dit écht uit te gaan voeren?? Needanku!
wuwoar zegt
@ nick
helemaal mee eens, wat een gedrocht
Bramzel zegt
Ouderwets plastic smelten, een ambacht volgens Colani ;) Je moet er van houden, het is in ieder geval niks voor mij.
Jesko zegt
Je weet toch wel als iemand zijn mond als een vis doet.. Heel samengeknepen.
Mja, zo is de voorkant van deze auto ook.
atanaz zegt
ik vind m niet slecht, maar er zou nog wel wat aan kunnen veranderen vooral de voor lipje zou iets minder kunnen.
vanuit de zijkant vind ik hem wel heel wat hebben hoor..
maar de algeme lijnen kloppen wel.. emre ik hoop dat je het nog ver gaat schoppen..
Kevski Style zegt
Hmmmm, betwijfel of dit helemaal haalbaar is. De voorruit lijkt wel erg ver naar achteren te staan, waardoor mods aan het chassis denk ik nodig zullen zijn….
Citrofiel zegt
Wat een druk geval. Niet mijn ding. De achterkant doet me zelfs even aan de Multipla denken (laagjes). De voorspoiler is gigantisch, en de neus steekt te veel uit. :?
@ autoblog; “zou zo’n 200 kg lichter gaan wegen”
Is het niet “lichter zijn” of “minder wegen”?
Michiel zegt
tja duidelijk toch? de Batmobile heeft sex met een 8C en je krijgt dit..
Luc zegt
Ik ga met citrofiel mee, veel te druk dit
DJD zegt
hij mag wel een koeling gebruiken zo te zien, de voorkant is gesmolten
Tom# zegt
ik heb hier 2maanden geleden al een schets van gezien.., zal ff zoeken
ik natuurlijk(porschefan) zegt
waarom staat er bij mij altijd een reactie moet nog worden goedgekeurd?en bij de rest niet?
-edit: omdat je reacties vaak van een bedenkelijk niveau zijn…-
Ringfan zegt
Het is geen Michiel van den Brink!
En dat is het understatement van de dag!
G. de Groot zegt
Wat krijg je als je een Alfa-Romeo 8C Competitione, een Ferarri 599 en een Maserait MC12 kruist?
Juist ja, dit.
DAT zegt
Less is more?
Less is a bore…
smokin zegt
Dat ding mag niet eens op dezelfde parkeerplaats staan als de GTO van Michiel.
NLX zegt
Nou… nee… volgende keer beter jongens! vooral die mooie sneeuwschuiver
Dink zegt
Echt verfijnd is ’t niet, maar van mij mag ie hoor!
Dotternetta zegt
Die student moet nog heel wat leren. De verhoudingen zijn helemaal zoek..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Husman Design moet zn naam maar veranderen in Husman.
Met design heeft dit weinig te maken. Beetje met de concaaf- en convex knop gespeeld in autocad. Zit geen enkele lijn in!
Ejay zegt
De achterkant is wel ok, maar de voorkant kan echt niet.
the bugcollector zegt
Het geld heb ik er toch niet voor maar ik vind het wel wat.
Welliswaar druk maar toch organisch, maar ik vind sommige TVR`s ook mooi en daarover is lang niet iedereen het met me eens.
Hij heeft wel keuzes durven maken en das meer dan je van veel automotive- designers kunt zeggen.
FordGT zegt
Ik vind die van Michiel veel mooier.
BMW-fan zegt
Ik heb toch écht liever een gewone 599… Maar het liefst een Vandenbrink 599 GTO……
Wat_een_gezeik zegt
Ferrari als inspiratiebron? Lijkt meer op de badmobiel……
Michiel_vd_Brink zegt
Volgens mij heeft Husmen hier in het begin helemaal geen 599 GTB als basis gebruikt. Ik zie hele andere verhoudingen.
Hij zou het hele chassis aan moeten passen en dan ook nog veel electrische systemen en vooral de werking van de airbags daarop aan moeten passen. Een onmogelijke klus, lijkt me!
GWBoes zegt
vd Brink 1 – Husmen -10
Scirocco zegt
Als je hem goed bekijkt zitten er een paar zeer fraaie elementen in deze auto , maar door de mengelmoes van verschillende stijlen ziet het er niet uit.
cheetacars zegt
Ik vind de neus we wat van de 250 Tr hebben: http://blog.taqumidesign.jp/wp-content/cdty_Ferrari250TR.jpg
RenesisHP zegt
De GTO zie ik hier niet in terug, wel een 250 Testa rossa neus. Maar dat was het dan ook wel.
Joepiedepoepie zegt
Ziet er niet uit
RenesisHP zegt
lincoln zegt
begrijp me goed .. ik hou van overdaad ..
maar ik kan hier geen soep van koken .. is ie dik/is ie rank ?? soepel/stug ?? elegant/bruut ?? ik snap er nix van iig ..
MRTN zegt
Vandenbrink is mooier, al vind ik het luchtrooster (?) achter de zijruiten minder geslaagd
Apache zegt
The Honda Spirit zegt
Het is maar een student… de Van den Brink GTO is natuurlijk momenteel het mooiste designstukje wat er is.
Michiel_vd_Brink zegt
Op een andere site stond de volgende reactie van Emre Husmen:
“If we get enough requests, hopefully the car will make it into production..
However, there will be huge refinements on the body design and every part will be re-engineered by our professionals. The model name and rear light design are likely to be changed to not to have problems with Ferrari. We will also launch its official website this year and reveal all the technical specs and price then.
..by the way, the car will not be built on 599 chasis! It will be built on a completely new frame, so it will cost a lot less than other GTOs in the market.”
Een nieuw chassis als basis dus. Dan is dit geen Special Coachbuilding project meer.
eddy rocket zegt
ik vind m dik!! Geef mij m maar. Erg sexy wagen. Wed dat als je m ziet rijden dat er nekken gaan draaien.
vla zegt
hmm hij heeft wel wat… mijn complimenten, er zit wel degelijk potentieel in, Emre!
Timmie zegt
Is het nu omdat jullie deze auto lelijker vinden dan die van Van den Brink, of is het omdat die laatste een Nederlander is? Ik weet het wel hoor…
dekster zegt
Te lang is de zon gestaan?
JelleT zegt
Wat ik gisteren om 17.30 dus wilde zeggen:
Ken Emre Husmen al wat langer, nooit echt een grote fan van geweest. Deze rendering is van eenzelfde cartooneske niveau als zijn schetsen altijd geweest zijn, hij is niet voor niets HotWheels illustrator. Laat ik het anders zeggen.. ik mis de schroefdomes om het kenteken voor vast te schroeven.
Maar na een hervorming van de neus kan het toch nog wel leuker worden dan menig tuner voor elkaar heeft gekregen met een 599GTB
Voor een 21 jarige niet onaardig :)
9000cse zegt
Wanneer iemand in staat is om een auto te “verfraaien”, die op zich al schitterend is en een resultaat weet neer te zetten, dat alom bewondering en respect afdwingt, pas dan spreek je (volgens mijn bescheiden mening) over iemand met verstand van design. Het ontwerp van Michiel van den Brink doet dat en daarom zou ik die creatie dan ook graag de kwalificatie “Meesterlijk” willen meegeven.
Emre Husmen zet iets neer (wat ik overigens nooit zou kunnen evenaren), maar wat ik een verwoede poging zou willen noemen, om zoveel mogelijk “design” in één ontwerp te proppen en schiet daarom volgens mij het beoogde doel voorbij. Daarom vind ik het resultaat ook niet mooi, nee, zelfs lelijk, al komen er in de achterzijde details in voor, die ik wel kan waarderen. Het kan echter niet in de schaduw staan van het ontwerp van Michiel. Maar, vooruit, Emre staat nog in de “kinderschoenen” en aldus zij het hem vergeven.
Thijs zegt
Vaseline en de mier bij de hand, ja we kunnen. “Minder wegen” of “lichter zijn”.
Ik vind dit ontwerp wat te druk, nutteloos druk. Ik heb het liever allemaal wat strakker en doelbewuster. Maar toch absoluut geen begin om je voor te schamen.
Ik snap alleen nooit zo goed waarom mensen veel mensen die deze opleiding gedaan hebben vaak sport auto’s ontwerpen. Waarom niet een massa product, daar lijkt mij meer geld in te zitten en ook een grotere uitdaging.
ik natuurlijk(porschefan) zegt
wanneer komt deze op schaalmodel?
Lappy zegt
note:
Waarom gebruiken ze standaard HDRI mappen die iedere 3ds max’er herkent?
Baztrd zegt
Iets té organisch ontwerp voor mijn smaak… krijg spontaan lsd-flashbacks :P
Oh en “maar zou zo’n 200 kg lichter gaan wegen” -> minder gaan wegen óf lichter gaan worden ;)
JelleT zegt
@ Lappy
Omdat je bij publicatie nat bent wanneer je een illegale gebruikt en de gebruiker geen behoefte had aan een cdtje met HDRI’s voor 100 euro?
pelezinho zegt
wat lelijk seg, jongens toch
Guzta zegt
voorkant is echt niet mooi met die zoenmond maar voor de ret ziet het er lekker krachtig uit
Klassiekerrally zegt
Wat een gesmolten speelgoedauto zeg… Niet mijn ding. En net als bij alle andere concepts waar we de laatste tijd mee doodgegooid worden, neem ik ze pas enigszins serieus wanneer ze ook daadwerkelijk kans maken om in productie genomen te worden.
Klassiekerrally zegt
En nu wat genuanceerder: wat me vooral stoort, is de ‘vorm om de vorm’. Ik hou van ‘form follows function’, en dat lijkt hier nogal ver te zoeken.
Jan C. zegt
Ik heb geen problemen met mensen die auto’s ontwerpen. Maar ik denk niet dat hier veel vraag naar is. Het design van Michiel hierbij vergelijken is de spreekwoordelijke appels met Citroëns vergelijken.
phantom zegt
panoz esperante + 8c, wel geinig karretje