Tien verschillende auto’s van BMW, Nissan en Porsche mogen niet meer verkocht worden in het land van Hyundai en Kia.
Een opmerkelijke nieuwe ontwikkeling op het gebied van fraude met uitstootcijfers: Zuid-Korea heeft de verkoop van tien verschillende auto’s verboden. Het gaat om modellen van BMW, Nissan en Porsche, waarvan er vier overigens al niet meer in de showrooms te vinden waren. Maar toch is het opmerkelijk dat het zover komt. De reden is dat er gesjoemeld zou zijn met de emissietesten van deze auto’s.
Naast de verkoopstop zijn er ook boetes opgelegd aan de Duitsers en Japanners: in totaal moet er 7,2 miljoen Won (ongeveer 5,7 miljoen Euro) worden overgemaakt aan Zuid-Koreaanse Ministerie van Milieu. BMW legt zich er nog niet bij neer, die laten weten hun best te doen de ingetrokken licenties terug te krijgen. Nissan laat weten “mee te werken met de autoriteiten” en Porsche kon nog niet reageren.
Nu willen we enerzijds niet op de zaken vooruit lopen, maar toch krijgen we er een klein deja-vu van. Toen de grote Volkswagen sjoemelsoap begon in Los Angeles konden we ons namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er op z’n minst een beetje lobby achter zat van de kwakkelende Amerikaanse auto-industrie. En hetzelfde gevoel bekruipt ons nu weer: Zuid-Korea is namelijk het land waar een paar van de snelst groeiende automerken vandaan komen: Hyundai en Kia. Die merken groeien met name ten koste van de gevestigde (grotendeels Duitse, Franse en Japanse) orde. Zou het één met het ander te maken kunnen hebben?
Eerlijk is eerlijk: het lijkt erop dat ze het niet nodig hebben, want de merken doen het supergoed met degelijke auto’s die populair zijn bij het kritische Europese publiek. Maar meer verkochte Hyundai’s en Kia’s betekent simpelweg meer centjes voor de Zuid-Koreaanse overheid. Wat denken jullie?
pinut187 zegt
6 modellen in totaal, dat is niet te vergeleken met de VAG sjoemelgate..
fiestacruizer zegt
@pinut187: In Nederland is het juist toch KIA zelf die het meest sjoemelt met de verbruikscijfers? Volgens mij had de Picanto de grootste afwijking [b](40%)[/b] in het verbruik van heel zijn klasse.
Dat is een heel klein autootje die zuipt als een tempelier. Zo erg dat zelfs Kassa er een uitzending over gemaakt heeft. https://m.youtube.com/watch?v=30ld13HLPIo
Dit verkoopverbod, is een vorm van Koreaanse economische [b]agressie[/b] naar Europa. En aangezien Korea meer auto’s exporteerd naar Europa dan andersom, lijkt mij maar een antwoord gepast.
Full balistic gaan op de koreaanse sjoemelblikjes die de Europese markt overspoelen.
– Onafhankelijke hertesten van het verbruik van koreaanse gebakjes.
– Terugkooplicht van koreaanse gebakjes die niet de cijfers halen.
– Alsnog de hogere bpm incasseren.
– Verbod op koreaanse gebakjes, die te veel een kopie zijn van duitse auto’s
– Extra importkosten voor auto’s die in Korea en omstreken worden geproduceerd.
– Extra controle (>3jaar testproces)op Koreaanse accu auto’s of ze niet net ontploffen net als samsung telefoons.
Het is heel simpel, de agressie van Korea is [b]willekeuring[/b]. Het verbruik van de Duitse auto’s wijkt lang niet zoveel af als van de koreaanse gebakjes hier.
De willekeurige agressie van Korea schaadt niet alleen de economie en werkgelegenheid hier, maar ook het imago van de merken. En wat mij betreft moeten we als Europa niet dit soort willekeurige Koreaanse agressie tollereren, maar gewoon beantwoorden met de zwaarst mogelijke middelen.
fanboy zegt
@fiestacruizer: Verbruik gaat over CO2, dit zou net als bij VW nog wel eens over NOx en andere schadelijke stoffen kunnen gaan.
sr20det zegt
@fiestacruizer: een picanto kan best zuinig zijn, maar iedereen jankt dat dit natuurlijk in zn toerenbegrenzer om een beetje vooruit te kunnen komen..
fiestacruizer zegt
@sr20det: Ik heb het model in 2012 anderhalve week als vervanging voor een aygo gehad (iemand reed daar achterop). In die tijd maakte ik vooral snelweg kilometers (700 per week).Het verbruik van de picanto met 5-bak lag 55% hoger dan de aygo. De 5e is versnelling erg kort. Daardoor draai je echt megaveel toeren als je met 120/130 op de snelweg rijdt.
pinut187 zegt
@fiestacruizer: juist, jij hebt nog heel wat te leren jongen. Wat de Koreanen nu doen is handel drijven, ja op een wellichte verkeerde manier maar wie waren ook alweer de meest succesvolle slavenhandelaars? Ja de Nederlanders en dat was toentertijd de handel en dat heeft ons Nederlanders geen windeieren gelegd. Nu zijn het auto’s en wat al niet meer… En wij lopen wat dat betreft gewoon helemaal achteraan.
winegummer zegt
@fiestacruizer: Ik zie Trump er nog wel voor aan om Koreaanse auto’s te verbieden. ”Make Korea pay again”.
87sandyd zegt
@pinut187: Dus boeit het niet? Altijd maar dat vergelijken. Elke model waarmee word gesjoemeld is er 1 teveel toch?
ahs1979 zegt
En je kan nog steeds wel een VW kopen in het land van Psy?
fanboy zegt
@ahs1979: Nou, uit eerdere berichten bleek wel dat VW het niet makkelijk afging in het land van Psy. Er moesten VW werknemers voor de rechter verschijnen.
weijs zegt
Allemaal mafia is het. De auto industrie. de overheid, allemaal. Niemand is te vertrouwen. Trieste zaak.
dick1980 zegt
@weijs: make America great again! *alu-hoedje opzetten doet*
granlusso zegt
@weijs: Ben je zo iemand die ‘het’ helemaal zat is en zo ook gaat stemmen in maart?
imba zegt
@granlusso: Zolang men VVD,PvdA,D66,CDA,GL,SP stemt zal er werkelijk niets voor het positieve veranderen.
weijs zegt
@granlusso: Haha, nee ik ben nog erger. Ik ben geëmigreerd naar Nieuw-Zeeland. ;-)
Dit was overigens niet de reden dat ik geëmigreerd ben, want hier is het niet anders.
Maar goed, het leven is hier een stuk beter.
Corrado16v zegt
Dan vraag ik me wel af welke modellen er dan niet meer verkocht mogen worden.
henkp1 zegt
Ik denk dat je het ingewikkelder maakt dan het is. VW heeft in de USA gewoon keihard de wet overtreden, dat is objectief meetbaar. En daar is helemaal geen complottheorie voor nodig. Bovendien vormde VW geen grotere dreiging voor de Amerikaanse bedrijven dan ervoor. Zoveel auto’s verkocht VW daar niet. Idem voor Korea, zeker Porsche is natuurlijk geen concurrent/bedreiging voor de Koreaanse auto’s, van BMW en Nissan is dat sterk afhankelijk van de betreffende modellen. Maar dan nog, volgens mij heeft Korea ook dan niet dit middel nodig om haar autoindustrie te beschermen.
Nee, de betreffende fabrikanten (VW, Porsche, BMW, Nissan in dit geval) zijn gewoon zelf fout, zit niks complotterigs aan.
rufctr01 zegt
@henkp1: amen!
fanboy zegt
@henkp1: Inderdaad, als je in Zuid-Korea rond loopt is 95% van de auto’s van Koreaanse markt als het niet meer is. Ze hoeven de markt helemaal niet te beschermen.
camber24 zegt
@henkp1: helemaal mee eens. En om de competitie te verslaan, moet je: of slimmer zijn, of de eerste zijn, of valsspelen. Helder als glas. Aluhoedje kan weer af Casper ;-)
Dutchdriftking zegt
Het houdt niet op, niet van zelf…..
dick1980 zegt
@dutchdriftking: vanzelf… ?
lekkaah zegt
Ze beboeten ook Amerikaanse tech-bedrijven zoals Qualcomm op dit moment (gaat om 100en miljoenen), dus ja, het is duidelijk wat ze aan het doen zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
https://youtu.be/tHlYLt7Vt2c
mrrallycross zegt
Inderdaad nou wel leuk om te weten of ze nog vag diesels verkopen?
Sir_Vmax zegt
Fraude am fahren?
cvoc zegt
1 Euro is iets van 1200 Won. Dus 7.2 miljoen Won stelt niet zo veel voor. Zitten er paar nullen verkeerd?
PeugeotGTI zegt
de pot verwijt de ketel.. Kon het artikel niet zo snel vinden, maar een tijd terug is er gekeken door journalisten naar het werkelijke gewicht van auto’s vergeleken met het geclaimde gewicht. Opvallend was als ik het me goed kan herinneren dat de grootste afwijking bij de koreaanse merken te vinden waren. De afwijkingen in verbruik rijzen bij sommige koreaanse modellen ook de pan uit. Dit hele gebeuren riekt naar politiek en lobby.
mout zegt
Op die protectionimse-fiets kan je natuurlijk een heel end rijden.
Problemen in Amerika? Dan is het bescherming van de big three.
Korea? Juist ja.
Japan? You guessed it.
Rusland? Lada.
NL? Ehhhh… Spyker, Donkervoort, voor mijn part Mini.
Het duidelijkste protectionisme dat ik gezien heb, is de houding van Europa: Europese keuringsinstanties wijgeren om in opdracht van consumentenorganisaties gerichte hertests te doen. Auto’s homologeren is veel te lucratief. En de EU doet weinig of niets om Europese fabrikanten (ongeveer alle, overigens) met ‘defeat-devices’ voor het hekje te krijgen.
Mars2 zegt
Kennelijk betreft het bij BMW alleen het model X5M. BMW zou hiervoor de papieren van de X6M gebruikt hebben.
Lees: http://www.bimmertoday.de/2017/01/02/bmw-x5-m-behorden-stoppen-power-suv-verkauf-sudkorea/
Hupke zegt
Ik heb een tijdje in Korea rondgereden met een lokaal geproduceerde tuscon en sonata, qua verbruik was dat akkelig. Ze doen daar niet aan zuinig en milieu. Puur protectionisme of iemand die ergens een relatie niet goed euhm onderhouden heeft.
winegummer zegt
ik dacht het al toen ik de titel las. overname van Porsche door VW was een miljardendeal. Bij de samenwerking tussen Kia en Hyundai was geen WON bij gemoeid. Allemaal op instructie van de overheid.