De afbeeldingen van de Jaguar XFR waren nog strikt onder embargo en net dat ene moment per jaar dat de voltallige Autoblog redactie in een café geniet van een drankje tijdens de nieuwjaarsborrel, verschijnen de eerste officiële foto’s op diverse websites.
Ruben vroeg zich vorige week nog af of Jaguar de XFR mee zal nemen naar Detroit, maar daarover bestaat inmiddels geen twijfel meer. Die is natuurlijk gewoon van de partij.
De XFR mag gerust in één adem genoemd worden met modellen als de RS6, M5, E63 en CLS63. Het 5,0 liter V8 blok met supercharger is goed voor maar liefst 510 pk en 625Nm koppel. Zijn voorganger, de S-Type R, moest zich met een 399 pk sterke 4,2 liter supercharged V8 blok zien te redden. Zeker geen kinderachtig verschil dus. De potente motor in de XFR zet de naald in 4,9 seconden op 100 km/u en is braaf Duits begrensd op 250 km/u. Het verbruik ligt gecombineerd op 12,5 l/100km.
Het monster van Jaguar staat op 20 inch lichtmetalen velgen met forse geventileerde remschijven. Ten opzichte van de normale XF beschikt de XFR over een actief dempingsysteem en is de stuurinrichting aangepast. Aan de voorzijde vallen de grote luchtinlaten misschien wel het meeste op. Aan de achterkant zijn dat natuurlijk de vier dikke uitlaatpijpen. Het overige spoilerwerk is gelukkig stijlvol gehouden.
Met dank aan iedereen voor de tip, maar we stonden even in de kroeg…
dekster zegt
Eén woord, prachtig!
blokker5 zegt
Maar dat is natuurlijk nooit erg. Toevallig kom ik nu ook net van een borrel van m’n werk en ik vind het erg knap dat je geen spelingvauten heb gemaakt (zover ik na een borrel kan zien). genoeg gelul ik vind de auto erg mooi, maar toch niet echt jaguar-achtig. Gaat er nog iemand van de autoblogredactiemedewerkercrew naar de AIAS?
autoblogger zegt
@Blokker5: nope, we zijn dit jaar niet in Detroit…
Schaatsen is cool ;)
ricardo zegt
Hallo? Iemand? Ik zit nog vast op de heren-wc. Hoe werkt dit slot?! *hikburp*
9000cse zegt
Als mijn bankrekening het toe zou laten, dan stond ik morgen bij de dealer, om hem te bestellen. Ik vind het werkelijk een schitterend mooie auto. Niet opdringerig, niet patserig, niet agressief, maar krachtig, met karakter, met stijl, zoals een Jaguar moet zijn. Ook, of vooral, nu de XF een véél modernere verschijning is geworden t.o.v. vorige Jaguars.
Ik verwacht echter ook, dat onze zéér gewaardeerde oosterburen (want hooggekwalificeerde autobouwers) er in de autopers wel weer gehakt van zullen maken. Vergeleken met Audi RS6, BMW M5 en E 63 AMG zal deze XFR het, vanuit hun standpunt wel niet kunnen halen. Mij zou het echter volkomen Wurst wezen. En schaamteloos als ik ben, zou ik mijn nieuwe XFR op een zaterdagmiddag op de Königsallee in Düsseldorf parkeren in de buurt van zo’n Duitser. Wedden, dat ik, tevreden op het terras aan mijn Altbier nippent, de meeste bewonderaars zou tellen?
Nou zeg, van al dat dromen begin ik nog sentimenteel te worden ook! Héérlijk!
blokker5 zegt
Schaatsen is inderdaad de nieuwe oude sensatie van Nederland maar ik bedoelde natuurlijk NAIAS niet AIAS (zie je, borrels zijn slecht voor je;))
9000cse zegt
sorry, moet natuurlijk zijn “nippend”. ;)
CSL zegt
Eindelijk een leuke Jag. Behalve die mislukte koplampen een mooie mondeo met lekker achterwielaandrijving.
Tombnolz zegt
Dat heeft 9000cse nu eens treffend verwoord! De XF heeft bij deze nog dat beetje “body” gekregen die het nog kon gebruiken. Had die auto nu mooie lichten (zowel voor als achter) gekregen, het had misschien wel dé auto van het moment geweest… Wie weet bij de facelift…
Moet wel grappig zijn, je zit ergens iets te drinken en stuiken daar plots Wouter, Ruben & Sacha toe met nog een paar heertjes die je natuurlijk niet kent van gezicht… en blijkt dat dan de volledige AB-crew te zijn! Weetje, ik zou naar de bank rennen om jullie eens goed te trakteren!
mckroket zegt
ik vind vrijwel alle jags oubollig en daarom lelijk. de nieuwe generatie is al een stuk beter, zo ook deze auto. toch vind ik de voorkant behoorlijk lelijk (rare goedkope grill?) maar de achterkant en de vorm is perfect.
bozewolf zegt
Apart. Meestal ben ik geen fan van de uiterlijke wijzingen van nog hetere versies van hete auto’s. Case in point DB9 – DBS.
Maar dit, heeft wel wat. Meer sluipend, meer krachtig, met alomvattend. Meer katachting vooral.
Eigenlijk gewoon dikke tieten-geil.
Jazeker, dikke-tieten-geil.
bozewolf zegt
Katachting = katachtig.
Half vier, vrijdagavond, U vergeeft mij wel, toch?
PyroZnype zegt
@ Bozewolf, uiteraard vergeef ik het u, we zijn immers een mens toch? :)
9000cse zegt
Hé, Ricardo! Nog steeds vast? Of zullen we 1-1-2 bellen?
Veel tttfffrrrrrrr toegewenst!
Wollie zegt
Een motorkap met handgrepen ? Of zijn die enkel voor de show in Detroit, zodat de fotomodellen zich daaraan kunnen vasthouden wanneer ze zich wulps over de XFR bewegen ?
Klassiekerrally zegt
Ik ben geneigd te zeggen: “Jag is back”. Waarschijnlijk zou ik ‘m ook prefereren boven de Germaanse concurrentie.
Maar ik blijf m’n nickname eer aan doen: een XJ-C serie II blijft veel mooier, dus die moet er naast staan in de garage ;)
Aston Martin Rapide zegt
Het is een prachtige auto zeker, maar ik heb ook zo mijn punten. Om jullie enthousiasme niet te vestoren, het is niks ernstigs hoor:
– de koplampen, dat hadden ze gewoon van de concept XF moeten overnemen. Zijn ze dat nou weer vergeten???
– De uitlaten hadden van mij iets hoger gepositioneerd gemogen. Nu lijkt het net of de achterkant iets minder breed dan voorheen, dat indruk heb ik. Maar goed, misschien heb ik wel een een vergrootglas nodig.
Maar verder, in 1 woord: geil!!
190d zegt
tsss, drinken tijdens de werkuren
jag is af
Fiorano zegt
Fantastische auto! Vind hem extra mooi door die extra luchtingangen op de motorkap voor die dikke v8 Supercharged motor.
Waar zijn de foto’s eigenlijk? Heeft iemand een linkje?:)
Breinstein zegt
de grote vraag na het zien van dit lekkers is, wanneer komt deze motor in de XKR?
jOnas zegt
Prachtig, alleen de pijpjes iets minder
blok ziet er wel netjes uit
orre zegt
achterkant vind ik persoonlijk niet geslaagd…
voor de rest valt ie mee maar ben er niet wild van..
VonStroke zegt
Ik ben er niet wild van. Veel pk’s, dat wel. Maar die twee chromen luchtinlaten vooraan getuigen mijns inziens niet van goede smaak. De vier granaatwerpers achteraan hebben ze precies op het laatste nippertje tegen de carrosserie geplakt.
Doe mij dan maar zo’n XJ-R van voor de facelift. Op en top Jag!
NLBUURMAN zegt
@ 9000cse
ik had het niet beter kunnen zeggen, maar ik bedoel hetzelfde.
engelse auto’s hebben gewoon meer passie dan de duitsers, 1 opmerking: je vergeet de IS-F te noemen ;)
de jaguar XF gaat jaguar denk ik wel een beetje redden in deze ………. (zelf in te vullen)
LP640 zegt
De voorkant vind ik minder, maar de rest mag er zijn!
Fout zegt
Triestig dat sommige mensen hier nog nog de woorden ‘koplampen’ of ‘mondeo’ gebruiken. Jammer! Get over it…!
Heerlijke auto, alleen mochten de pijpjes een centimeter dieper zitten, verder heel netjes. Ook het 5.0 blok zal voor vuurwerk zorgen.
BMWMSERIES zegt
Donders mooie auto ^^
RenJie zegt
de uitlaatpijpen vind ik wat minder.. twee grote afgewerkte pijpen waren mooier geweest. Maar verder wel een schitterende auto!
Cantago zegt
Ziet er erg mooi uit! Ook het interieur. Zelfs een bruut model Jaguar straalt best veel klasse en elegantie uit, terwijl er echt een dikke kont achter zit. Wat mij betreft kan alleen Aston Martin dit evenaren, maarja, die zijn ook een tikkeltje duurder;)
Björn zegt
wat mooi.
ik heb hem direct als achtergrond van mijn bureaublad gedaan.
C6.R zegt
De XFR mag gerust in één adem genoemd worden met modellen als de CTS-V RS6, M5, E63 en CLS63.
Fixed that for you!
Verder wel een dikke bak, mooie cijfers ook! Die chromen inzetjes ook bij de luchtinlaten zijn een beetje jammer maar voor de rest dikke prima!
Guan zegt
Dik hoor! Als er nu eens een handige ’tuner’ een pakketje maakt zodat de stijl elementen van de C-XF er op kunnen komen (koplampen, grille en spiegels) dan koop ik hem!
flappie zegt
neej geen tuners!1! dan wordt zo’n mooie auto gegarandeert hartstikke lelijk!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Jaaaa, daar istie dan!
Heerlijke auto!!! Ik hou normaliter helemaal niet van ‘dikke’ versies die de oorspronkelijk slanke lijn van een auto geweld aandoen…
Maar de XF kan het zoooooooo goed hebben!!
Alleen die uitlaten vind ik vreselijk!
Idd te laag en 2 teveel…
De Luchtinlaten in de voorbumper zijn ook wel behoorlijk gejat van de Saab 9-3 Aero maarja, beter goed gejat…
vla zegt
‘Wow!’ zei ik hardop achter mijn computer toen ik hem zag! Die gaat op mijn verlanglijst, permanent! :o
vla zegt
Wel jammer van die uitlaatjes, maar die chrome luchtinlaten maken dan weer àlles goed! :D Lang leve Ian Callum!!
vla zegt
Kan iemand ‘m overigens eens shoppen in wit/rood/geel/blauw/…? :)
mashell zegt
Hmm, dat duitse zwart maakt dat dat die chromen luchtinlaten en chromen wel erg opzichtig worden. Not very stylish in my opinion. Maar gewoon in net grijs bestellen.
Nick zegt
Wow! Lekker veel direct koppel.
Tommy zegt
Ziet er tof uit, moter is goed en lijkt genoeg pk te hebben tegenover de Duitsers maar waarom blijft die sprint nou achter? De RS6 en E63 AMG sprinten beide in 4,5 seconden naar de 100 km/u en deze XFR doet er bijna 5 seconden over.. Of is deze Jaguar zoveel groter en zwaarder dan deze auto’s? In ieder geval, 510 pk en 625 Nm zijn natuurlijk mooie cijfers!
WieAndersDasAuto zegt
Mooie Jag!
Hij kan nu eindelijk de concurrentie aangaan met de genoemde modellen. Hij loopt zeker niet achter. Hij heeft zelfs niet het minst aantal pk’s.
Alleen die uitlaten mochten inderdaad wat omhoog geplaatst worden. Dit lijkt heel apart. Maar het is wel een hele vooruitgang voor Jaguar! Zeker nu ze niet meer bij Ford horen. Heb je ook geen Ford Mondeo troep in je auto.
En zwart staat hem trouwens heel goed.
Vinny_93 zegt
DAT noem ik nog eens een auto! Hopelijk blijven de bekende tupperware-fabrikanten hier wel van af.
Wel in mooie stijl geschreven, dit artikel(De potente motor in de XFR zet de naald in 4,9 seconden op 100 km/u en is braaf Duits begrensd op 250 km/u.) Respect, Autoblog!
Vinny_93 zegt
Ik keek net even naar de verschillende versies van de XF, maar hier komt toch hopelijk alleen de 5.0V8 in? Geen 6-in-lijn-diesel om het verschil in de natuur te maken?
Jaapschaap zegt
De auto wordt er iets minder sjiek op maar het blijft een auto met extreem veel status/stijl
phantom zegt
een lekkere dikke roofkat that”s for sure!!! ik wil dat geluid wel eens horen
freek zegt
lol@ CSL : “een mooie mondeo met lekker achterwielaandrijving.” :D
pfff hoe kan je nou 4 uitlaten zo groot en zo uitbundig op een jag plakken??
heb toch liever een RS6 avant; ook niet heel opvallend, wel heel geil als je goed kijkt, heerlijke motor, makkelijk en leuk om te rijden(volgens zeggen)
Brokkenpiloot zegt
Het gaat goed zo! Hamvraag: is dit nog door Ford in gang gezet of hebben we dit te danken aan de nieuwe eigenaars?
Guan zegt
@Flappie; er zijn al tuners die zich uitgeleefd hebben op de XF, zoek maar eens op deze site. En de gevolgen zijn niet heel slecht denk ik.
Maar ik zette ’tuner’ expres tussen ‘ ‘ omdat ik ook meer iets van een carrosier oid bedoel. Ik snap je angst voor een of ander ransig wanstaltig ‘ontwerp’. Das ook niet wat ik zoek….
Maranello zegt
Mooie auto, had hierover al dingen gehoord (uit betrouwbare bron:p). Weet iemand waar (welke site, welk land e.d.) het uitgelekt is?
Bossinkje zegt
Een erg mooie auto! Alleen zijn de uitlaatpijpjes wat minder..
BmwMPower zegt
Wil ik deze liever dan de M5? :oops:
Denk het wel, de M5 is te oud.
CRASH zegt
DBS-wannabee!
Citrofiel zegt
9000cse, ik kon het niet meer met je eens zijn! Deze auto is gewoon treffend Brits, met een vleugje Duits. Perfect. Fantastisch in deze kleur ook.
9000cse zegt
@ Citrofiel
Weet je, ik behoor tot de soort autoliefhebbers, die zelf bepaalt wat hij mooi vindt. Mijn nekharen gaan omhoog staan van die reaguurders, die een M5 mooi vinden, omdat het een BMW is, of een RS 6, omdat het een Audi is, enz.
Als ik een 3-serie coupe mooi vind, dan is dat, omdat ik díe auto mooi vind. Een sedan van dezelfde serie vind ik nou weer níet mooi. Enz.
Misschien kun je je nog herinneren, dat we reacties hebben afgegeven op de C6. Dat vind ik nog steeds een van de mooiste auto’s in zijn klasse en heb er nog steeds een zwak voor. Alleen is die auto in de lease te duur in vergelijking met zijn klassegenoten, wat natuurlijk in de verkoopstatistieken terug te vinden is. Jammer eigenlijk.
Maar deze Jaguar vind ik absoluut top. Dat is een verrijking van het straatbeeld. En daarom hoop ik ook, dat de opvolger van de XJ eenzelfde flair zal krijgen.
LJ zegt
erg mooie wagen, mooier dan de gewone XF (en sneller:P)
Jaguar zegt
Heb in de XFR gereden, in 1 woord geweldig! Ook de nieuwe Diesels zijn super. Deze worden echt een hit….
sts-v zegt
moet je eens kijken watb ie kan!!!!
http://www.autojunk.nl/2009/05/vliegende-jaguar-xfr !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
one wacht dat kan elke auto die hard kan laat maar al die uitroeptekens