Kapot! Alles moet kapot!
Elon Musk zit in een lastig parket. Ondanks alle averij begint de Model 3-productie, dé auto die Tesla rendabel moet maken, eindelijk op gang te komen en zelfs het aandeel TSLA bevindt zich nog op een relatief hoog punt. Geen reden tot paniek zou je zeggen, maar dit blijkt allerminst te kloppen. De laatste weken kiest de één na de andere hoge pief ervoor het schijnbaar zinkende schip te verlaten. Reden genoeg voor Musk om de managementstructuur opnieuw uit te vinden.
Musk schreef dit recentelijk in een brief aan de medewerkers. In de brief vertelt Musk dat de structuur van het management versimpeld moet worden, zodat er van boven tot onderin het bedrijf beter gecommuniceerd kan worden. Dit moet vervolgens weer leiden tot een verbetering in de kwaliteit en kwantiteit van het werk, met name m.b.t. de productie van de Model 3. Tesla zal voortaan de randzaken proberen te negeren en richt zich op één zuiver, helder doel: auto’s produceren en verkopen.
De aankondiging van het omgooien van het structurele roer wordt gedaan in het licht van het meest recente vertrek van een hooggeplaatste medewerker. Kort geleden nam Doug Field, vicedirecteur engineering, enkele weken vrij om zijn systeem weer op orde te krijgen en uit te rusten. Field is echter, volgens Musk, een van s’wereld meest getalenteerde stafzwaaiers op het gebied van engineering, waardoor Musk hem eigenlijk geen seconde kan en wil missen.
Het veelvuldig vertrekken van sleutelfiguren binnen Tesla is voor financiële waaghaalzen overigens één van de redenen om het TSLA-aandeel en masse te shorten. Hoewel het niet direct de handigste zet lijkt om in te zetten op de ondergang van een gigant als Tesla, zeggen verschillende experts dat het bedrijf vergelijkbare ‘symptomen’ vertoont die we bij de meest succesvolle short-verhalen uit de geschiedenis konden vinden. Naast de vertrekken, zijn het de geldproblemen en extra productie-valkuilen die het bedrijf mogelijk de nek om zullen draaien.
Met dank aan Arjen voor de tip!
funkiejopie93 zegt
Volgens mij zijn de meeste hoge piefen fie vertrekken met een prima relatie vertrokken. Vaak gewoon een betere functie, maar bijna nooit vanwege Tesla zelf. Beetje haatdragend artikel zo.
bischero zegt
@funkiejopie93: juist, als je de artikelen in bijv NYT leest is het gewoon een jonge VP die een nieuwe uitdaging aan gaat met nieuwe kansen die bij Tesla niet (meer) haalbaar zijn.
Vaak wordt vergeten dat de huidige VP’s al heel vroeg bij het toen nog entrepreneur-ish Trsla aan boord waten/kwamen. Hele andere dynamiek dan de Corporate omgeving die het nu is (niet altijd goed in deze vorm misschien, maar met goede reden). Grootste gevaar is dat je een Corporate omgeving geforceerd ‘agile’ gaat ‘scrummen’ om ‘het’ ‘verder te brengen’. Zijn alle consultants gek op, maar de puinhoop 6 maanden later zien ze niet meer, zijn ze bezig het volgende concern in het ravijn te laten rijden. ?
bischero zegt
@bischero: kanonnen wat een tikfouten. Excuus!
Erik zegt
@bischero: excuses alleen aan jezelf? Niet aan ons allen :-)?
bischero zegt
@erik2907: haha, ja daar heeft het zo veel van weg ja ?
Erik zegt
@bischero: :-)))
Design_Driven zegt
@funkiejopie93: Hoge piefen heb ik niet gesproken maar wel verschillende voormalig Tesla engineers en designers en vooral bij engineers hoor je echt bizarre verhalen over hoe het bij Tesla er aan toe gaat. Veel zijn vertrokken omdat ze de druk en cultuur in tesla niet leefbaar achte en vaak naar andere goede banen want elk bedrijf smeekt om ervaren engineers.
De automotive-sector is eigenlijk een erg klein wereldje dus, zeker die in hogere posities, willen niemand afbranden dus zullen altijd voorzichtig zijn met wat ze over een (ex) werkgever zeggen in de media of tegen buitenstaanders.
funkiejopie93 zegt
@sketcher: Ik zeg ook zeker niet dat Tesla een fantastisch bedrijf is dat alles perfect doet. Ik geloof meteen dat de werkdruk gigantisch is, zeker met de huidige problemen. Desalniettemin word er hier soms een erg negatief beeld geplaatst over Tesla terwijl de waarheid genuanceerder ligt. Ik ken overigens zelf ook mensen die voor Tesla werken en het daar heerlijk naar hun zin hebben(wel op andere afdelingen dan engineering, hier zal de druk uiteraard hoger liggen)
stfu zegt
Het grootst groeiende automerk van de afgelopen 50 jaar, een gamechanger, investeringennvoor de toekomst en al eerder aangetoond dat ze een kwartaal winst konden maken toen ze even stopten met investeringen. Media moet eens ophouden elkaar na te praten. Tesla blijft en de vraag naar de toekomstige modellen zal enorm blijven.
bitd zegt
@stfu: investeren is geen kostenpost…
audirijder zegt
@bitd: houd maar op! Dat leg ik al jaren uit hier bij elke Autoblog post. Sommigen willen het gewoon niet snappen.
audirijder zegt
@stfu: Jij moet eens ophouden met klinklare onzin te verkondigen.
audirijder zegt
@stfu: Investeringen zijn geen kosten, maar uitgaven. De afschrijving op de investeringen zijn kosten. Een investering moet je activeren op de balans en vervolgens schrijf je in een periode van 5-20 jaar af. De afschrijving komt op de winst- en verliesrekening en niet de uitgaven, zoals jij hierboven claimt.
lekbak zegt
@audirijder: Investeren kost echter wel geld. En je kunt er ook gewoon aan kapot gaan als dat geld op is. Dat accountants daar met truckjes en formuleringen creatief mee omgaan veranderd daar niks aan.
elemento zegt
@stfu: ik hoop het. Ik gun het ze.
Design_Driven zegt
@stfu: Ja en nee. De marges op de 3 zijn gewoon niet goed. Ook niet met de als je R&D er van af trekt. Er zou meer aan value engineering gedaan moeten worden. Dat zal ook wel gebeuren bij een 3 2.0 maar de huidige producen is dat naast de hoge R&D wel een zorgen puntje.
E34M5Touring zegt
“Tesla zal voortaan de randzaken proberen te negeren en richt zich op één zuiver, helder doel: auto’s produceren en verkopen.”
Goed nieuws voor de Model 3 besteller. Dat men zich gaat richten op auto’s produceren, toch leuk als je dat ding ook nog een keer daadwerkelijk krijgt!
bischero zegt
@E34M5Touring: Iemand moet de eerste zijn. Gefeliciteerd! ?
Eerlijk is eerlijk, als het ding snel leverbaar was had er nu 1 op de oprit gestaan hier, maar moest vorig kwartaal zeker geleverd worden. Jammer, maar ik heb respect voor Musk. Ondernemer pur sang!
E34M5Touring zegt
@bischero: Ja sorry hoor. Maar hier in de reacties wordt regelmatig geroepen dat het helemaal niet om de auto’s gaat maar om die megafabriek en die enorme batterijen. En nou wordt er door de CEO geroepen dat ze de randzaken laten liggen om auto’s te produceren. Je weet wel, waar het totaal niet om ging. Ik vind dat gewoon lachwekkend.
bischero zegt
@E34M5Touring: je hebt ook zeker een punt! Ik vind het over het algemeen jammer dat een ras entrepreneur zijn missers tot olifanten proporties worden belicht. Ondernemen is risico’s nemen en onzekerheid omarmen. Early adopters zijn fanboys en stom. Dat zorgt voor een kriebel bij mij.
Het business model dat Musk heeft bedacht draait om de accu ontwikkeling én productie. De auto’s zijn het middel waarmee de ontwikkelkosten worden terugverdiend. Maar niet alleen dat, de auto is ook het middel om de tech drive van Musk te bevredigen, en dat is dan weer terug te vinden in het zelfrijdende aspect.
E34M5Touring zegt
@bischero: Ja en als je een kritische noot plaatst ben je een hater en klopt het allemaal niet wat je zegt. Zo ken ik er nog wel 1.
En hij is daarin echt niet alleen.
Victor Muller
Danny Bahar
Die griet van GM
Winterkorn
Etc. etc. etc.
Maar als het om Musk gaat, dan berg je maar.
bischero zegt
@E34M5Touring: die ‘griet’ van GM (heet Mary Barra) en Winterkorn zijn geen entrepreneurs, die zijn ‘slechts’ CEO, onvergelijkbaar. Muller is dat wel, maar heeft het anders (met de info die ik heb, minder handig) aangepakt.
Beiden zij rasoppotunisten, en daar heb ik veel bewondering voor. Halfvol glas biedt mogelijkheden.
Kritiek op Musk is op punten zeer terecht, zoals het niet professioneel reageren op kritische investeerders en analisten, doet Marchionne beter, en ook die heeft keuzes gemaakt die hij later liever anders had gemaakt. Maar de uitvallen van Musk kan ik ook wel weer waarderen, hij is een mens!
Regeren via de achteruitkijkspiegel is gewoon niet zo ‘mijn ding’. Ik maak fouten, leer ervan, en vraag ook om vergiffenis, niet snel om toestemming. En dat is MIJN levenshouding, waarbij ik ook een andere respecteer.
E34M5Touring zegt
@bischero: Hoe kun je nou zeggen dat een CEO geen entrepeneur is. Een CEO moet ondernemersgeest hebben anders wordt je geen CEO. Ik wil er mee zeggen, iedere CEO die niet top presteert krijgt kritiek. Alleen wordt dat bij Musk door sommige compleet weggewuifd. Ik heb best respect voor wat de man bereikt heeft, maar bij sommigen betekent dat meteen dat je geen enkele kritiek op z’n handelen mag geven. En als je dat wel doet ben je een hater etc. Jij irriteert je aan het feit dat je meteen een fanboy wordt genoemd als je hem verdedigt, ik aan het feit dat je meteen een hater bent als je een kritische noot plaatst.
bischero zegt
@E34M5Touring: je afsluiting deel ik met je, matiging in uitlatingen of (zelf)reflectie zou passender zijn.
Je CEO opmerking deel ik niet. CEO’s die vanuit de organisatie zijn doorgegroeid hebben geen ondernemers DNA maar werknemer DNA. Zij zijn CEO en ondernemer als bijrol. Daarbij zijn het in het merendeel van deze gevallen financials, weer anders dan techneuten en/of commercieel DNA. Ook hier zit veel verschil in.
Musk is in de basis ondernemer, CEO is zijn bijrol.
ttr6 zegt
@bischero: helemaal juist. CEO is een werknemer, onderneemt niet met zijn eigen geld, bij mislukken gaat hij/ zij niet pleitte maar krijgt nog een flinke zak geld mee. Ik kan het niet meer horen/ lezen van die blaaskaken ceo’s die dingen roepen over ondernemen. Inderdaad: was getekend een ondernemer.
Respect voor Musk!!Alhoewel ik zijn auto s geen zak aan vind.
amg65 zegt
@E34M5Touring: Laat maar zien waar Musk dat specifiek heeft gezegd in de onderschepte mail.
Ik lees: “… to improve communication, combining functions where sensible and trimming activities that are not vital to the succes of our mission”
Bij mijn weten is de missie van Tesla zeker niet ‘auto’s produceren en verkopen’.
E34M5Touring zegt
@amg65: Staat gewoon in de tekst. En als ze geen auto’s willen produceren moeten ze daar lekker mee stoppen! Maar ze gaan er toch gewoon mee door. Zouden ze dan misschien toch wel auto’s willen produceren?
amg65 zegt
@E34M5Touring: In de tekst van AB ja, zonder directe bronvermelding.
Volgens mij snap je de comment van @bischero niet, helaas.
E34M5Touring zegt
@amg65: Nou, enlighten me.
camber24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
amg65 zegt
“..eindelijk op gang te komen en zelfs het aandeel TSLA bevindt zich op een all-time high.”
Uhh!? Waar haal jij je info vandaan?
En s’werelds ja?
kanffniksbetersbedenken zegt
@amg65: @amg65: https://insideevs.com/tesla-model-3-production-pushing-towards-4000-per-week/
https://www.google.nl/amp/s/www.teslarati.com/tesla-model-3-production-4k-week/amp/
https://insideevs.com/tesla-model-3-vin-registrations-blow-past-40000/
En bestellingen bij leveranciers schijnen flink te zijn toegenomen.(kan het artikel ff niet meer vinden)
amg65 zegt
@kanffniksbetersbedenken: Het ging om de koers van TSLA. All time high is niet waar. Schrijver van het artikel heeft dat inmiddels aangepast.
desjonnies zegt
Musk heft veel goed en slims gedaan in zijn leven.
Laa’n we eerlijk wezen de man heeft een mega fortuin bijeen verdiend.
Maar in een goed onderbouwd stuk wat ik heb gelezen over de technisch kant van het produceren van auto’s is hij een eigenwijs en eigengereid stuk vreten.
En dat is zijn valkuil.
In dat stuk kwam naar voren toe dat, als je probeert de toonaangevende super efficiente productie methodes van de Japanse fabrikanten niet na-aapt maar ervan overtuigd bent dat je zelf beter kunt automatiseren waar de Japanners op die plekken nog steeds handwerk inzetten, ben je gewoon dom bezig.
Een voorbeeld en enorme productie Achilles hiel is de montage van het dashboard bij Tesla.
Musk zelf staat erop dat dit gerobotiseerd wordt, terwijl ieder Japanse fabrikant daar mensen voor gebruikt.
En als er een volk op deze aardkloot is wat productie processen heeft weten te verbeteren en weten te optimaliseren, zijn het de Japanners wel. Denken dat je dat beter kunt is een grote inschattingsfout, de meeste fabrikanten streven al Jaren naar Japanse efficiency en de eens zo vermaledijde onbetrouwbare Britse auto industrie is door de Japanners weer helemaal op de been geholpen en produceert uiterst betrouwbare producten tegen concurrerende prijzen.
amg65 zegt
@desjonnies: Mooi stuk hoor, wel oud nieuws. Hij heeft al een tijdje geleden erkent dat het een fout was om te veel onderdelen te automatiseren en meer menselijke handjes in te zetten.
kanffniksbetersbedenken zegt
@amg65: Dat zou slechts tijdelijk zijn. Hij denk nog steeds dat alles geautomatiseerd kan worden
fanboy zegt
@desjonnies:
Je moet ook wel een eigenwijs stuk vreten zijn wil je het zo ver schoppen en op zoveel vlakken (niet alleen auto’s, maar ook rakketten en eerder internet bank) de sectoren compleet opschudden.
En hij zal er zeker zo af en toe naast zitten. Maar hij is al ver gekomen.
kanffniksbetersbedenken zegt
@desjonnies: Dashboard van de 3 is wel vrij eenvoudig en de techniek staat ook niet stil de robotisering wordt steeds beter. Mogelijk dat het op een gegeven moment wel werkt.