Gaat Full Self Driving dit jaar uitgerold worden in Europa? Als het aan Elon Musk ligt wel.
Elon Musk is een drukbezet man. Hij is hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de toekomst van autorijden en zelfs de toekomst van de hele mensheid. In dat geval is het belangrijk om prioriteiten te stellen.
Wat dit jaar de prioriteiten zijn van Elon Musk? Dat weten we, want dat heeft hij eerder deze maand bekend gemaakt via zijn favoriete social mediaplatform. Dat platform kopen is in ieder geval niet langer zijn prioriteit. Wat dan wel? De Starship-raket de ruimte in krijgen en Full Self Driving op grote schaal lanceren.
We zeggen erbij ‘op grote schaal’, want er is al een bètaversie van Full Self Driving. En daar mag je als betalende klant niet over klagen, want het is de bètaversie. Maar dat is een andere discussie.
Waaron het nu om gaat: Elon wil de definitieve versie van Full Self Driving dit jaar uitrollen. In ieder geval in de VS, maar potentieel ook in Europa. Dat liet hij gisteren weten op een conferentie in Noorwegen. Dan moet het systeem alleen nog wel goedkeuring krijgen. Dat is nog wel even een dingetje.
Voor degenen die door de bomen het bos niet meer zien: wat was ook alweer het verschil tussen Autopilot en Full Self Driving? In het kort komt het hier op neer: met (Enhanced) Autopilot kan je Tesla vooral zelf rijden op de snelweg en zelf inparkeren. Met Full Self Driving kan je ook buiten de snelweg en in de bebouwde kom het rijden aan de Tesla overlaten.
Wellicht ten overvloede, maar hiermee is een auto nog altijd niet volledig autonoom. Je moet als bestuurder dus nog steeds gewoon opletten. Al is het de vraag of mensen dat ook gaan doen in de praktijk. Veel mensen letten niet eens op als ze zelf rijden.
ghini zegt
Leuk maar de regelgeving zowel in NL als EU laat dit niet toe, in Duitsland is er volgens mij slechts 1 traject op de snelweg waar je het systeem aan mag zetten en dat is als test, in Nederland mag het nergens. Natuurlijk kan die regelgeving veranderen maar dat zal niet binnen een jaar zijn. Die dure optie hoef je voorlopig dus niet aan te klikken..
basman147 zegt
@ Ghini: Maar Elon kan aan het einde van het jaar dan wel weer tweeten dat het systeem er helemaal klaar voor is, maar dat de regelgeving achterloopt… En hoppa, weer een paar puntjs erbij op de beurs
CYBRTRK zegt
Dat de regelgeving achterloopt op de technische ontwikkelingen is een gegeven
mashell zegt
Nederland was toch heel vriendelijk hiervoor: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/politiek/19987-nederland-verwelkomt-testen-met-autonoom-vervoer
Flutterbi zegt
Levensgevaarlijk als je het mij vraagt. Mijn Tesla stapelt nu al fout op fout. Belijning missen, borden niet goed zien, remmen als er niets is, niet remmen als er wel iets is.
Ik heb niets tegen adaptieve cruise control, maar de stap naar Full Self Driving is echt nog te ver. Laat ze het maar lekker in de VS testen en als het goed werkt hier uitrollen.
flutterby zegt
De ontwikkeling van de Europese Autopilot staat volgens mij al jaren on hold. De FSD versie in de VS is heel anders opgebouwd.
potver7 zegt
Dit zijn typisch systemen die je wereldwijd moet testen vóór de release. ‘Lekker testen in de VS’ is zeker geen garantie dat het systeem ook voorbereid is op alle soorten verkeerssituaties wereldwijd. Sterker nog, aangezien ‘redneck states’ niet zoveel moeten hebben van EV’s, is het testen in de VS ook hoofdzakelijk beperkt tot de oost- en westkust.
De meeste fabrikanten testen nieuwe modellen en nieuwe systemen primair zelf, met miljoenen testkilometers. Tesla heeft dit uitbesteed aan zijn kopers/gebruikers – met potentieel veel meer testkilometers natuurlijk, maar ook veel minder betrouwbare feedback.
Systemen als FSD hebben direct invloed op de effectiviteit van alle andere passieve en actieve veiligheidssystemen aan boord, en horen dus ook gewoon ontwikkeld en wereldwijd getest te worden in het testprogramma van de fabrikant zelf, niet door gebruikers.
Flutterbi zegt
Testen doe je met professionals, niet net consumenten. Een auto is een potentieel moordwapen. Ook voor andere weggebruikers. Vandaar dat je er een rijbewijs voor moet hebben.
melkkoe zegt
En ik wil dit jaar nog de staatsloterij winnen
gforce zegt
Hahaha wel mooi dat hij denkt dat dat kan. Hij denkt FSD wel te kunnen uitrollen in landen met rotondes, gekke straatjes en borden die je met een studie nog niet kan volgen. Ik zou dolgraag een Tesla met FSD door een willekeurig Italiaans dorpje willen sturen. Moet kunnen toch?
sportabgasanlage zegt
Tuurlijk, lekker je hard- en software testen op de openbare weg met echte mensenlevens… Idioot en hier gelukkig ook verboden.
dtwo zegt
Ik heb al jaren full self driving binnen en buiten Europa, bij alles wat ik doe eigenlijk.
flutterby zegt
Musk blijf optimistisch maar dit zie zelfs ik niet gebeuren. Laat ze eerst maar volledige focus hebben op de VS. Als het in de VS goed werkt kunnen ze door naar Canada en daarna naar Europa. Uiteindelijk is het namelijk een stuk makkelijker om iemand te leren rijden in Europa als die al boven gemiddeld rijdt in de VS. De komst naar Europa zal alleen maar voor een verdeling van resources veroorzaken waardoor het langer duurt voordat we er iets aan hebben.