Een medewerker van het Amerikaanse autobedrijf zou moedwillig gevoelige informatie gelekt hebben.
Tesla heeft recent te maken gehad met een saboteur. Het gaat om een personeelslid van het bedrijf die mogelijk uit wraak handelde. Elon Musk vertelde over deze dwarsbomer aan de hand van een interne mail die in handen is van persbureau Reuters.
Het gaat om een medewerker die een promotie is geweigerd. Vermoedelijk was de medewerker zo boos, dat hij in het systeem van Tesla is gekropen en gevoelige bedrijfsgegevens met derden heeft gedeeld. In de memo van Musk, die zondagavond werd verzonden, spreekt de CEO over een vrij uitgebreide en schadelijke vorm van sabotage. Tesla heeft een intern onderzoek gestart naar aanleiding van het incident. Daarnaast was er recent een vuurtje in de productieruimte in de fabriek van Tesla. Dat heeft ervoor gezorgd dat de productie enkele uren noodzakelijk stil moest worden gelegd.
Het autobedrijf gaat onder meer kijken of de medewerker alleen handelde, of in opdracht van een organisatie. Dat laatste zou goed mogelijk zijn, stelt Musk. Volgens de CEO kent Tesla veel vijanden uit de olie- en gasindustrie en willen ze koste wat het kost Tesla kapot maken. Ook spreekt hij over de autoindustrie. “Als ze bereid zijn te sjoemelen met uitstootwaarden, zijn ze misschien ook bereid om op andere manieren vals te spelen?“.
joortje2 zegt
Ga lekker auto’s maken! Veel belangrijker momenteel. Lijkt soms wel op een verkiezingscampagne.
ikweethet zegt
@joortje2:
ikweethet zegt
Het was een interne brief, niet de bedoeling dat ie naar buiten kwam.
crepito zegt
@joortje2: Uh, dat probeert die dus. Harder dan ooit. Maar blijkbaar heeft deze saboteur zelfs codes voor het productieproces veranderd.
Dat soort zaken gewoon negeren zeg jij?
joortje2 zegt
@crepito: lukt niet echt he.
olivierc zegt
@joortje2: Tesla’s zijn geen auto’s, dat zijn stofzuigers. Een auto heeft een verbrandingsmotor
BaRa zegt
@olivierc: dan is dit dus een hele grote auto? https://www.mo.be/sites/default/files/styles/flexslider_full/public/field/image/650px-Coal_power_plant_Datteln_2_Crop1aangepast.jpg?itok=7LXFhP8V
flutterby zegt
@joortje2: inderdaad, gewoon auto’s in elkaar blijven schroeven zonder te verifiëren of ze nog goed gebouwd worden!
ericc zegt
Weer uit zijn duim gezogen? Alles is goed om in de aandacht te staan. Als je iemand beschuldigd moet je ook met bewijzen komen. Hoe langer hoe zieliger die Musk. Geef gewoon toe dat je productie op geen kl*ten trekt en dat je een multinationel bent die geld wil verdienen en geen visionair die iets doet uit liefdadigheid om de planeet te redden. Wil je de Tesla 3 deftig produceren in massa? Wel in Detroit staan genoeg fabriekshallen leeg en werklozen vind je er op elke hoek die uw 3 in elkaar willen zetten.
toeter11 zegt
@ericc: Dat is goeie, was Detroit helemaal vergeten. Daar kan die een partij efficiënt auto’s in elkaar zetten!!
stamp zegt
@toeter11: Detroit en efficiënt in één zin. Knap staaltje onzin blaten. Waarom heren, waarom staan die fabrieken leeg?
ericc zegt
@stamp: Omdat de lonen in Detroit een pak lager liggen dan in Californië. Omdat ,zeker in de US, de staten zulke tewerkstelling massaal steunen met geld door aanleggen van wegen,…..
BaRa zegt
@toeter11: ja, daar heeft Musk natuurlijk nooit aan gedacht, aan Detroit…
snowbird zegt
@ericc: Precies dat !
flutterby zegt
@ericc: Weer? Wat is bewezen uit Elon uit zijn duim gezogen?
Tonnie zegt
Interne beheersing niet op orde, dan wordt het nog een lastig verhaal. Het is wel jammer dat Musk openlijk met verdenkingen strooit.
autodrome zegt
Ik ruik complot theotie waanzin, linclusief een CEO die op een te klein bankje in de Tesla fabriek slaapt. Krijg je of Kan je waanbeelden van krijgen, nu een saboteur/colabrateur verhaal. Ga auto’s bouwen kerel, vervrelend en hufterig perrsonneel heb je overal
pomoek zegt
Weten we nu ook weer waarom de model s van aluminium is gemaakt….
transaxleman zegt
Dit soort gezeik krijg je als je een IT silicon valley man een productiefabriek op laat zetten. Die man moet zich helemaal niet met dit soort gezeik bezig houden maar mensen inhuren die wel weten hoe je productielijnen opzet.
Hij geeft van alles en nog wat de schuld, terwijl de beste man zelf het probleem is.
In elke autofabriek heb je mensen die lopen te klooien of staken of net wat, maar die hebben systemen zodat dat geen effect heeft op de kwaliteit en productie.
lekkaah zegt
@transaxleman: zoals..
transaxleman zegt
@lekkaah: Je moet eens weten hoever de controle maatregelen in een normale autofabriek gaan om er voor te zorgen dat stommiteiten en moedwillig slecht werken geen schade kunnen opleveren. Als in, momentsleutels zijn met wifi gelinkt aan de productielijn zodat ze pas naar de volgende halte gaan als een bout juist is aangedraaid.
En je hebt uitgebreide kwaliteitscontroles die ervoor zorgen dat als er fouten zijn, deze niet door gaan. Maar bij Tesla is dat allemaal niet aan de orde, getuigend de hoeveelheid Model 3s met verschrikkelijke afwerkingsproblemen. En dan benoemt Must ook nogde robots als een probleem, want die zouden veel storingen leveren en het proces vertragen. Nou, las, montage, verf robots enzovoorts worden al decennia gebruikt in fabrieken en vreemd genoeg hebben al die andere fabrikanten er nooit last van.
lekkaah zegt
@transaxleman: en degene die die wifi beheert? of degene die de ‘wifi man’ controleert? en die daarboven? helaas gebeurt het erg vaak, in wat voor sector dan ook, dat de ondernemer gedupeerd wordt door zijn personeel.. ook wordt er personeel ‘weggesnoept’ door headhunter-esque types waarbij je dan wel een ‘concurrentiebeding’ op tafel kan leggen, maar dan wordt diegene een jaar lang ‘facilitair manager’ op papier maar zit alsnog alle bedrijfsgeheimen door te geven aan zijn nieuwe werkgever. Heeft Elon trouwens zelf ook veel gedaan hoor, daar niet van. Ook van bekende tech-bedrijven o.a.. Ik ben het met je eens dat het helaas nodig is dat dergelijke preventie middelen nodig zijn, maar niet met je eens dat het dan waterdicht is. Wie weet krijgt deze parasiet ook wel daadwerkelijk tassen geld van figuren die belang heeft bij een faillissement van Tesla.
flutterby zegt
@transaxleman: Bij Toyota kan elke medewerker de volledige productielijn plat leggen. Zo lang hier monitoring en verantwoording achter zit kan dat prima.
kobus1967 zegt
Volgens de Muskias zijn er ook codes veranderd die het productieproces aansturen, dat zou kunnen verklaren waarom de productie nog niet op peil is. Word vervolgd.
racerx zegt
@kobus1967: Yeah right…
cvoc zegt
@kobus1967:
Wat spannend allemaal zeg…
cloverleaf zegt
Zelfs als het waar zou zijn moet hij gewoon zn bakkes houden. Komt beetje zielig over. Nergens voor nodig.
kanffniksbetersbedenken zegt
Heeft niemand ff Elon ingelicht dat ze Wie is de mol kwamen opnemen in Fremont?
derek306 zegt
Mijn hemel.. testla komt wel erg vaak in de media! Doet mij denken aan een maffia regel, als je niks van ze hoort.. gaat het goed met ze! Helaas denkt testla daar anders over
apriliarsv zegt
Ah, de revolutie begint zijn eigen kinderen te verslinden
2wheeler zegt
Bedroevend hoe intens laag het niveau van de reacties is als het over Tesla gaat zeg. Ik word gewoon dommer door jullie digitale diarree te lezen. Zowel de vóór- als tegenhangers hoor, maar de anti-Tesla puistenbrigade ligt net voor..
frank2b zegt
@2wheeler: …. puistenbrigade …. you made my day.
iphonistvongates zegt
HBO film/docu staat reeds in de steigers met dit Tesla plot. Nicholas Cage zal Elon Musk spelen.
dees zegt
Heb zo mijn twijfels hierbij.
Waarom? Telkens als de media met een negatief bericht komt over Tesla komt Musk snel met een afleiding zoals een vlammenwerper etc. Dus daarom heb ik wel zo mijn twijfels over de waarheid hiervan of dat het echt is maar het is een afleiding voor iets anders.