Er zitten twee nieuwe Tesla’s aan te komen, die extreem goed gaan verkopen, aldus Elon Musk.
Er valt altijd genoeg te melden rondom Tesla, maar keihard autonieuws over Tesla is vrij zeldzaam. Aan nieuwe modellen doet Elon Musk namelijk niet en facelifts zijn er ook niet vaak. Voor de echte Tesla-fans had Musk gisteravond echter opwindend nieuws.
Gisteren vond in Austin namelijk de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Tesla plaats. Die was wat minder enerverend dan die van Volkswagen, want Elon Musk kreeg geen taart naar zijn hoofd. Ook waren er geen topless activistes aanwezig.
Wel was er dus opwindend nieuws, want Elon Musk kondigde twee “nieuwe producten” aan. Helaas vertelde hij er nog niet bij welke producten dat zijn. Het zegt alleen dat de nieuwe modellen qua design en productietechnieken “met kop en schouders” boven alles uitsteken wat er nu op de markt is. Daar moeten we het voor nu mee doen.
We kunnen wel raden wat de nieuwe modellen zijn. Waarschijnlijk gaat het niet om daadwerkelijk nieuwe modellen, maar om de facelifts van de Model 3 en Model Y. Van die eerste was al een foto gelekt. Je hebt vervolgens niet veel fantasie nodig om je de nieuwe Model Y voor te stellen.
Het was al bekend dat de gefacelifte Model 3 op een andere, goedkopere manier geproduceerd gaat worden. Dat is waarschijnlijk ook waar Elon Musk naar verwijst. De Model 3 zal dus op meerdere niveaus flink op de schop gegooid worden.
Andere modellen waar Elon Musk nog naar zou kunnen verwijzen zijn de Cybertruck (daar wachten we ook nog steeds op) en de kleinere Model 2. Dat zouden wel degelijk nieuwe modellen zijn.
Elon heeft in ieder geval torenhoge verwachtingen van de nieuwkomers want hij verwacht op jaarbasis “meer dan 5 miljoen exemplaren” te bouwen van de beide auto’s samen. Om even aan te geven hoeveel dat is: de totale productie van Tesla was vorig jaar een kleine 1,4 miljoen. En dat was al ruim het dubbele van wat VAG aan EV’s produceerde.
potver7 zegt
Design is sowieso subjectief, dus kun je niet zeggen dat dat beter is dan alles wat er op de markt is – je kunt hooguit zeggen dat jij dat vindt.
En hetzelfde geldt voor de productietechnieken. Er zijn ook mensen die vinden dat de productietechnieken van Rolls Royce beter zijn dan alles wat er op de markt is, maar ik denk niet dat de het die kant op gaat bij Tesla.
Het kan goed zijn dat Tesla de productiemethodes zodanig heeft aangepast dat de aandeelhouders er blij van worden (voor hen was deze boodschap immers), maar of de kopers er zo blij van worden hangt nog even in de lucht.
audirs3 zegt
@potver7 Verbeterde productiemethodes gaan vaak juist gepaard met verbeterde betrouwbaarheid en een uniformer product, iets wat ‘handwerk’ nooit kan garanderen.
Overigens is het niks nieuws, Ford was als eerste met de lopende band, en Toyota met de Lean productiemethode. En je kan niet zeggen dat Toyota’s onbetrouwbaar zijn. Wel goedkoper en met hogere winstmarges. Dus win-win voor zowel consumenten als aandeelhouders.
rollingstoned zegt
“Design is sowieso subjectief”
Je bedoelt dat het veelal vanuit een esthetische ervaring is waarmee non-designers een subjectief oordeel over een ontwerp uitdrukken?
akranoplan zegt
De nieuwe modellen zouden een kleinere versie van de model Y (iets hatchback-achtig/model 2) en de robotaxi zijn, een modulair platform dat ook kan gebruikt worden voor bestelwagens, deze zou groter worden dan de model X
Jagris zegt
Ik kijk uit naar een auto als de model 2. Die zal de ev-markt hopelijk weer flink opschudden, wat zal zorgen voor nog meer innovatie en concurrentie. Heel goed voor de consumenten
rogerzz zegt
De concurrentie is er al. De Dacia Spring Electric is denk ik vergelijkbaar met een Model 2. Dat ‘supercharge netwerk’ is natuurlijk een bullshit argument hoeveel laadpalen er in Nederland al staan. Interieur is bij beiden waarschijnlijk simpel en kaal. Mogelijk dat Tesla een beter kilometer/kwh haalt. Maar de Dacia is denk ik wat beter in elkaar geschroefd en mogelijk zelfs goedkoper.
Oh en de Dacia komt in meer kleuren dan zwart en wit, dus iets meer premium.
Edit: de Dacia is mogelijk wel iets langzamer, 19.1 seconden naar de 100 km/u. Maar een instap-Tesla zonder Dual Motor en zonder Performance en met een kleine 30/40/50 kwh accu is ook geen Plaid, maar waarschijnlijk wel sneller dan 19.1 seconden 😅
bunnylebowski zegt
@rogerz
“ Dat ‘supercharge netwerk’ is natuurlijk een bullshit argument hoeveel laadpalen er in Nederland al staan. Interieur is bij beiden waarschijnlijk simpel en kaal. Mogelijk dat Tesla een beter kilometer/kwh haalt. Maar de Dacia is denk ik wat beter in elkaar geschroefd en mogelijk zelfs goedkoper.”
Hoog gehalte beetje dom gelul. Sorry.
(1) Supercharge netwerk icm hele software erachter is goud. Het gebruiksgemak heb ik nog steeds niet weten te ervaren bij andere merken.
(2) mogelijk? tesla ontwerpen gericht op maximale efficiëntie. Dacia op kosten.
(3) hoezo beter in elkaar geschroefd ? Materiaal gebruik is sowieso minder. Dat tesla geen BMW kwaliteit is soit. Maar een Dacia is toch even een andere categorie.
(4) Misschien absoluut goedkoper, maar op een Dacia zit helemaal niks tov alle opties standaard van een Tesla. Dit in combi met goedkopere materialen: Hebben niet het prijspunt van een Tesla en zullen dat nooit halen ergo marge technisch is het geen hardloper tov tesla.
(5) bonus kleuren keuze premium.. tsja.
rogerzz zegt
Rustaag. Er zat links en rechts een vleugje sarcasme in hoor, als je goed leest.
Maar dat supercharge netwerk blijf ik oprecht een bullshitargument vinden die door Tesla fanboys wordt gebruikt. Je rijdt naar werk en terug, 46 weken per jaar, en laad thuis en/of op werk. En inmiddels zijn er 100x meer openbare laadpalen dan Tesla palen, ook buiten Nederland.
Inmiddels is de concurrentie al aardig bij, voor onder de 40k heb je een Cupra, Kona, ID2 binnenkort (<30k?) – en heb je redelijk keus. Tesla gaat niets meer ‘opschudden’. Als ze een simpele/budget auto maken met kleinere range en een nep-iPad op het dashboard, daar zijn al meerdere EV’s van in die prijsklasse. Het zal ongetwijfeld een succes zijn voor leasemaatschappijen als de prijs en range goed is, maar het gaat niets revolutionair opschudden. Daarnaast, een USP heeft Tesla niet meer ten opzichte van andere merken.
En de Dacia, 19.1 seconden naar de 100, dat zou in mijn optiek simpelweg verboden moeten worden voor nieuwe auto’s. En premium kleurtjes op een Dacia, ik dacht dat het sarcasme niet toegelicht hoefde te worden in die zin. Maar Tesla zal de Dacia niet als concurrent hebben, dan typ ik het wel even uit 😉
bunnylebowski zegt
@rogerz Ik kan gewoon keurig uit eigen ervaring vertellen dat het supercharge netwerk wel degelijk een plus is. Dat je het niet gewend ben (mijn aanname uit je reactie) en een aanname erop doet is prima. Heeft niks met fanboy te maken, ik rijd immers ook geen tesla meer.
Tesla heeft voor jou misschien geen USP, maar het biedt het meeste waar voor je geld qua range, laadsnelheid, standaard opties etc. Het is niet voor niets dat de Model Y de best verkochte EV is ondanks de hoge prijs.
En dan even daar op door gaan, het USP business wise is de inrichting van het business model, kosten en dus marge en opgebouwde cash. Maar daar kom je vanzelf achter als Tesla nog harder aan de prijsknop gaat draaien.
VW Groep maakt geen euro winst met de EVs. Stond hier laatst artikel (of Autovisie ?) over Ford en de mach-e dat er flink verlies op wordt gemaakt .
Qua rest van je betoog ontgaat me even de link op mijn reactie? Maar ben het met je eens dat Tesla niks gaat opschudden verder met die nieuwe modellen.
mashell zegt
Als je een facelift en efficiëntie verbeteringen aan het productieproces als revolutie moet aankondigen dan ben je ofwel wanhopig ofwel zijn je aandeelhouders als Apple klanten.
CYBRTRK zegt
Als er een automerk niet wanhopig is, is het Tesla wel. En het zullen waarschijnlijk geen facelift’s worden maar twee nieuwe modellen. Die efficiëntie verbeteringen aan het productieproces zullen waarschijnlijk wel revolutionair zijn, zeker in vergelijking met hoe de legacy autofabrikanten EV’s maken
p993 zegt
Zijn opmerking ging over de truck