De Muskias laat zich weer van zijn beste kant zien.
In Nederland vallen de blaadjes inmiddels weer op de treinrails, maar in sommige stukken van California is de temperatuur nog altijd aangenaam. Iets té aangenaam zelfs, want er woeden nog steeds de nodige bosbranden in de Golden State. Dat kan soms behoorlijk beangstigend zijn (video), vooral als je een EV hebt en lijdt aan range anxiety.
Om zijn gewaardeerde klanten hiervoor te behoeden, heeft Elon Musk wederom een gul gebaar gemaakt, net als hij eerder deed voor Floridianen die een joekelige storm op zich af zagen komen. Klanten in het getroffen gebied kunnen gratis gebruikmaken van Tesla’s Superchargers. En dat is nog niet alles! Klanten die een Tesla hebben met een via software beperkte range krijgen tijdelijk de beschikking over extra range. Dat dit laatste zo simpel is, doet je wel afvragen waarom de grotere range niet gewoon standaard is, maar soit.
Tsja, levens redden, zo rolt Elon nou eenmaal. De ondernemer verliest de bottom line overigens niet volledig uit het oog. Hij grijpt dit positieve PR momentje namelijk aan om nog even te benadrukken dat de Tesla Model S en Model X uitermate geschikt zijn om mensen uit rampgebieden te evacueren vanwege hun superieure luchtfilters. Deze zijn volgens Elon tien keer groter en honderd keer effectiever dan de luchtfilters van andere premium fabrikanten en 99,97 procent effectief in het verwijderen van viezigheid uit de lucht. Waarvan akte. (via electrek.co)
Image-Credit: still uit deze video in het archief
mr27 zegt
Is toch mooi, natuurlijk is reclame. Maar niemand dwingt hun het te doen.
ariif zegt
Dat doen vele autofabrikanten toch? Verschillende soorten (kleine) opties of gewoonweg één dezelfde motor, maar ze activeren het pas wanneer je er dat ‘beetje’ extra voor betaald
bennyyy zegt
@ariif: je zou bijna denken dat het een commercieel bedrijf is ;)
dawwg zegt
@bennyyy: Behalve dat al die andere fabrikanten die software-mappings niet over het internet voor je kunnen of willen updaten. Wat misschien ook niet een heel slecht idee is, daar als de auto-update van Tesla gekraakt wordt (of de private key van het certificaat gelekt), er tienduizenden remote-controllable moord-apparaten rondrijden … ik zou toch graag een fysieke hard-switch zien i.p.v. wat bitjes in de settings.
Dizono zegt
Hier een interessante thread over de Tesla Model S40. Was een van de originele opties waarop je kon inschrijven voor productie, maar dat werd slechts door 4 procent van de mensen gedaan. Deze kregen daarom een S60 met een limiet op 40kWh van de batterij en de optie alles te unlocken voor 10K. Omdat je dan in theorie geen last zou hoeven hebben van batterijdegradatie lijkt het erop dat Tesla tijdens elke OTA update de range van de S40 iets kleiner maakte. Daar staat tegenover dat het unlocken nu nog maar 2.5K lijkt te kosten.
https://forums.tesla.com/forum/forums/40-kwh-owners-anyone-out-there-0
Met de tweede serie S60’s is hetzelfde aan de hand, dit zijn in feite S75 met software-restrictie.
BartJ zegt
Die extra range gaat ten koste van de levensduur van de batterij, vandaar dat die niet de normale instelling is. Je kunt het een positief PR-stuntje noemen. Je kunt je ook afvragen waarom hij het wel doet, terwijl benzine niet gratis ter beschikking gesteld wordt. Of vergoed wordt door een willekeurig automerk.
robert110 zegt
@bartj: Misschien omdat die “kleine ongemakken” van elektrisch rijden een serieus gevaarlijke beperking kunnen vormen als je in het rampgebied woont. Iets waar je met een benzine of diesel auto eigenlijk geen last van hoeft te hebben.
Ja je kunt het zien als een leuk PR stuntje, maar volgens mij is het eerder een morele verplichting.
lekbak zegt
@bartj: Er staat dat ze kunstmatig kleine accu’s de werkelijke capaciteit geven. Dit betekent dus dat het geen extra invloed heeft op de levensduur omdat de accu ervoor gemaakt is.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekbak: Mwoah, niet per se. Misschien dat de begrensde accu langer goed blijft. En waarschijnlijk zit er ook wel een begrenzing op de meer potente accu. Als je dat ding telkens naar z’n maximum trekt, kan dat niet gezond zijn…
porker zegt
Het gaat over bosbranden en dan toch even een foto van een gecrashte/burning tesla erbij posten, lekker bezig.
mashell zegt
@porker: het gaat niet over bosbranden, het gaat over gratis laden. Telsa koppelt het gratis laden aan de bosbranden (wat is de link eigenlijk?). Nu is het wachten op Tesla rijders elders die bosbranden stichten om ook gratis laden te krijgen.
porker zegt
@mashell: Haha die laatste opmerking is goed. Maar het gaat dus om Tesla dat hulp biedt bij rampen. Zoals nu met huidige bosbranden. Dan plaats je dus een foto van een fikkend bos ipv fikkende Model S.
moveyourmind zegt
Moet je wel op tijd het laadstation kunnen bereiken.
Met een benzine- of diesel hoef je tenminste niet bang te zijn dat je niet op tijd een tankstation kan vinden, in het rampgebied is overal wel een Firezone in de buurt.
toyotaprius zegt
@moveyourmind: wil ik opladen… valt de stroom uit.
moveyourmind zegt
@toyotaprius: Gelukkig ben je met de evacuatie je vrouw niet vergeten los te maken van haar ketting in de keuken en heb je haar meegenomen. Dus kan ze mooi duwen…
Of ben je je vrouw soms wel vergeten…
lekbak zegt
Dit is nu al de derde keer dat Tesla dit doet, en ook de derde keer dat het hier te lezenis. Is het nu nog steeds nieuws?
ikleesookoverautos zegt
@lekbak: ja want nieuws
335istage1 zegt
Nou ik ga meteen een tesla kopen want die heeft een groter filter en een softwarematig geknepen accu. Yay.
janmetdelangeachternaam zegt
@335istage1: sommige verbrandingsmotoren worden ook softwarematig geknepen om ze minder te laten slijten, niet zo gek dus.