Maakt formaat uit?
Al 250.000 mensen hebben een handtekening gezet onder een (afzegbaar) koopcontract voor een Tesla CYBRTRK, maar bij sommigen daarvan is de angst opeens toegeslagen: past de joekel van een pickup wel in hun garage? Vastgoed is immers duur in Hipsterville, Starbucksia. Hoe groot is dat wigvormige ding eigenlijk? Op de eerste plaatjes van de CYBRTRK in het wild die inmiddels op de sociale media zijn verschenen, lijkt het ding reusachtig te zijn.
Cybertruck in the wild near LAX pic.twitter.com/E4FW4KCkgS
— 𝙲𝚘𝚍𝚢 𝚂𝚒𝚖𝚖𝚜 施俊挺 (@codysimms) December 8, 2019
Gelukkig is de Muskias ook altijd actief op de sociale media. De visionair maant zijn discipelen tot rust en kalmte, want volgens hem hoeven ze zich geen zorgen te maken. Met de luchtvering in de laagste stand heeft de CYBRTRK volgens hem een hoogte van 75 inches, en dat vertaalt zich naar exact een @jaapiyo in centimeters. Dat gaat dus meestal geen probleem zijn, maar hoe zit het dan met de lengte en de breedte?
Musk doet geen harde uitspraken, maar zegt opvallend genoeg wel dat het ‘definitieve design’ van de CYBRTRK nog wel wat kan krimpen. De lengte kan nog met liefst zes inches verkort worden en de breedte kan ook nog wel een inch minder worden. Musk claimt dat dit verder niet ten koste van de binnenruimte noch de functionaliteit zal gaan.
We can prob reduce width by an inch & maybe reduce length by 6+ inches without losing on utility or esthetics. Min height is below 75 inches when air suspension set to low. Will post exact number soon.
— Elon Musk (@elonmusk) December 7, 2019
Geen zorgen dus, je kan gewoon vast bestellen. Maar waar wij vooral door getriggered worden: wat bedoelt Musk toch met de term ‘definitief design’…?
moveyourmind zegt
Vraag niet hoe il er aan kom, maar ik heb al een foto van de definitieve versie van de CBRTRCK weten te bemachtigen. Hij wordt inderdaad iets kleiner, maar de het lijnenspel blijft praktisch hetzelfde:
https://images.app.goo.gl/ZqrpUpxA2BSDCsu67
baserace zegt
@moveyourmind: ?
Dutchdriftking zegt
Definitief design….. Hopelijk blijft het toch zo’n gek ding. Hij geeft Tesla de ballen die het merk zo hard nodig heeft om ook door de meest verstokte petrolhead geaccepteerd te worden. En formaat is toch niet zo’n punt in Amerika? Enorme parkeerplaatsen, ruime wegen, en als deze truck niet tegen buiten slapen kan, cancel hem dan maar helemaal.
awesome zegt
Hoe zit het eigenlijk met voetgangersveiligheid van dit ding?
Echt lekker zal niet zijn om geschept te worden, en al helemaal niet op zo’n hoek…
dees zegt
@awesome: Er is bij experts twijfel of dit design wel het daadwerkelijke design is dat in productie zal gaan. Aangezien er inderdaad twijfel is of dit ding wel de benodigde tests zal doorstaan.
Zag laatst een pocast waar het idee gebracht werd dat dit ding misschien gewoon een shell is die op de bodem van een X gezet is (rijdbaar etc maar niet af). En dat ze dit gedaan hebben zodat ze met de pre-orders naar de bank kunnen om geld te lenen. Want hey, we hebben 200k preorders kunnen we effe geld lenen om deze te maken?
RuVi zegt
@dees: Tesla is onwijs liquide. Pre-order is maar 100€ dus daar zullen ze het niet voor gedaan hebben.
flutterby zegt
@dees: hadden ze dan niet beter gewoon een aanbetaling van $1000 kunnen vragen? De bank zal nu ook wel zeggen dat een reservering van $100 niet veel zegt.
PS: Dit formaat bedrijven gaan niet naar de bank voor een lening, te groot risico voor de bank. Ze zullen eerder in het midden oosten aankloppen.
joost1234 zegt
@flutterby: aandelen..
flutterby zegt
@joost1234: dat is ook een optie, maar een grote middelvinger naar de huidige aandeelhouders.
sabrerator zegt
@dees:
Het is al eerder voorgekomen dat een als tijdelijk bedoelde carrosserie uiteindelijk de definitieve werd.
De oer-Range Rover werd in het wild getest onder de verzonnen naam Velar. Daarvoor was er snel even een carrosserie getekend om de techniek te testen terwijl men aan het definitieve ontwerp verder ging.
De directie vond die tijdelijk bedoelde koets zo mooi, dat dit het uiteindelijke ontwerp werd.
fanboy zegt
@dees: Wat voor experts en wat voor tests dan?
Dit ding zit in de US in een truck klasse dat hoeft allemaal niet zo veilig als een auto. Ik zou niet weten waarom hij er niet doorheen zou komen.
En zelfs in de EU met voetgangers veiligheid kun je omheen werken door preventieve systemen aan boord te hebben, voetgangers detectie.
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Onjuiste aanname. Detectiesysteem of niet, er moet hoe dan ook aan eisen voldaan worden bij een onverhoopte impact – net zoals een AEB-systeem de fabrikant niet vrijstelt vsn het monteren van gordels.
Of het huidige ontwerp per definitie niet aan de eisen voor voetgangersveiligheid kan voldoen is een andere duscussie, en dat gaan we hier op basis van wat beeldmateriaal op het internet niet kunnen bepalen.
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Het was helemaal geen aanname, zo staat het in dat wetsartikel.
Al die bumper/gril/neus eisen voor de voetganger hoeft niet aan te worden voldoen als er voetgangersdetectie systemen zijn die zelf remmen.
Weet niet meer waar ik het gelezen heb, en daarnaast weet ik niet hoe het zit met uitzetten van dat soort systemen.
Anyway, als dit ding als vrachtwagen de EU in komt ligt het ook alweer anders denk ik.
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Graag zie ik daar een bron van, want dat zou wel echt nieuw zijn. Let wel, ik heb het hier zelf over EU-regels, dus algemene typegoedkeuring voor de EU. De laatste keer dat ik daar mee te maken had waren er geen uitzonderingen (laatste stand voor mij is medio 2019).
fanboy zegt
@vaakbenjetebang:
Zie discussie op tweakers hier:
https://tweakers.net/nieuws/160310/tesla-noteert-146000-reserveringen-voor-cybertruck-na-onthulling.html?showReaction=13709980#r_13709980
Ik denk dat het wel een beetje een wespennest kan zijn, alsin, overruled kan worden door andere regel of bestuursorgaan.
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Ah, dat stukje tekst komt me wel bekend voor. Daar houdt de Europese Commissie een slag om de arm, als in: in de toekomst is het wellicht mogelijk om passieve veiligheidsfeatures te laten vervallen als actieve minstens zo veel letsel voorkomen; de Commissie kan daar dan een voorstel toe indienen (ik parafraseer). Op basis daarvan krijg je geen typegoedkeuring op dit moment, en je kunt met je actieve technologie in die zin niks aanvangen, behalve lobbyen bij de Commissie. Tot er daadwerkelijk een paragraaf in de ECE-reglementen staat die iets toetsbaars beschrijft, blijft het toekomstmuziek. Dan ben je als fabrikant gegarandeerd sneller op de markt met je autootje als je gewoon door het huidige hoepeltje springt.
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Ja mee eens.
Maar weet jij hoe het zit met vrachtwagens/bussen e.d. boven de 3500kg en dit soort eisen?
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Hangt een beetje van het GVW af maar > 3500kg is het wat minder stringent op dit gebied. Het lijkt me overigens niet de intentie van Tesla of wie dan ook om boven de 3500kg uit te komen, want dan moetrn je klanten even een C1-rijbewijs gaan halen. Nu is het wel zo dat er stemmen opgaan om naar bijvoorbeeld 4250kg GVW te gaan voor EV’s op rijbewijs B, maar dan zouden de andere eisen voor personenwagens wel blijven gelden. Geen 2 walletjes dus.
crepito zegt
@dees: ‘experts’
frank2b zegt
Heeft het ding een formaat?
…..
Waar dan?
vroaaaaaaaaaar zegt
@frank2b: ja, formaat = groot. Maten volgen later…
robert110 zegt
Het is een 3/4 ton crewcab met een korte laadbak. Dus hij zal wel rond de 6,35 meter lang zijn, rond de 2 meter breed en een wielbasis hebben van rond de 4 meter.
gilettelubbers zegt
Laten we het hier gewoon weer over auto’s gaan hebben en niet steeds over dit verschrikkelijke apparaat. Wil het niet eens een auto noemen?
rolov zegt
@gilettelubbers: parkeer hem maar bij mij hoor. Ik rij er lachend in
lithiumion zegt
Mooi?! Ik persoonlijk ben daar nog niet over uit. Geniaal?! Absoluut! Oh en Vink! Weer gratis traffic over een Tesla product. Hoezo geniaal! Ik hoop echt dat ie er komt, vleurt het straatbeeld qua vorm lekker op… in de States in elk geval en hopelijk ook hier. Ik ben fan van Tesla, niet eens zozeer om wat ze maken, maar ook vooral hoe eigengereid 2.0 ze zijn!
lompey zegt
Beetje cybertruck moe aan het worden
Volvo_440_turbo zegt
Mja, de auto verkleinen zal niet veel kosten gezien het peuterontwerp…
breakingpoint zegt
Als je de zitpositie zo ter hoogte van de B-stijl moet komen, kijk je recht op je dak uit. Of er moeten superlage zetels in komen. I still call bullshit.
breakingpoint zegt
Maakt formaat uit? Ja, stel je voor dat je zitpositie thv de B-stijl is. Dan heb je zo’n tweeënhalve meter neus voor je, er zijn jachtschepen die makkelijker de haven in te besturen zijn… ik betwijfel heel sterk dat dit de definitieve versie is. Misschien voor de liefhebbers en een 2e pick-upmodel voor de massa, met normale styling.
tjorque zegt
Render settings bij tesla voor de cyberturk:
• coarse
° medium
° fine
Nog even wachten op de 2.0 die is al op medium gerenderd en de 3.0 heeft misschien vloeiende lijnen ?
driek zegt
Musk blijft beloftes rondstrooien om in het nieuws te blijven. Hoe is het met de Semi? De elektrische Daf truck is inmiddels gewoon te koop, zonder veel ruchtbaarheid.
Jantje_555 zegt
alles wat hij zegt wordt nieuws dus hij kan dit nog heel lang rekken om uiteindelijk met een standaard full size pickup op de markt te komen.
Ook de vraag hoeveel van die 250 000 orders zijn geplaatst door andere dan hemzelf of Tesla werknemers om de hype te boosten of om gemakkelijk netto gelden in je zaak te pompen.
freezzr zegt
Wat een onwijs coole bak. HEBBON!
caspart zegt
Ik vind ‘m cool