Dit en meer interessante uitspraken van de Tesla-visionair.
Afgelopen nacht (Nederlandse tijd) vond de aandeelhoudersvergadering van Tesla plaats. Een jaarlijks gebeuren waar Elon Musk interessante dingen kenbaar maakt tegenover investeerders. Eén van die interessante uitspraken waren dat Musk zijn auto’s in Europa goedkoper wil gaan aanbieden.
De CEO denkt dit voor elkaar te krijgen zodra de Europese fabriek een feit is. Al een tijdje is bekend dat Tesla zich in Europa wil gaan vestigen met een eigen gigafactory. In Tilburg is er al een assemblagefabriek, maar de basis van deze auto’s voor Europa komen nog uit de fabriek in de Verenigde Staten. Eind dit jaar hoopt Tesla een gigafactory in Shanghai opererende te hebben en zo’n fabriek moet ook hier in ons continent gaan komen. De Chinese havenstad is overigens slechts het begin. Musk heeft ambities om meer fabrieken te gaan bouwen in het Aziatische land, gezien de omvang.
Het is nog steeds niet bekend waar precies die fabriek gerealiseerd gaat worden. Er zijn diverse kandidaten in heel Europa. Ook Nederlandse partijen hebben aangeboden een gigafactory in ons land te willen realiseren. Of dat laatste gaat gebeuren is nog maar de vraag. In het verleden heeft Musk laten weten Duitsland als voorkeur te hebben voor deze nieuwe fabriek.
Wanneer Tesla’s in Europa voor de Europese markt gebouwd gaan worden heeft het bedrijf niet langer te maken met invoertarieven en minder ingrijpende transportkosten. Nu de auto’s uit de VS afkomstig zijn is dit nog wel het geval. Tesla zou meer kunnen verdienen aan de auto’s door de weggevallen kosten, maar in plaats daarvan heeft Musk een prijsverlaging voor ogen. Voor de Chinezen heeft de CEO een vergelijkbare visie.
Andere interessante uitspraken waren dat Tesla deze zomer een pickup gaat presenteren, dat er Tesla’s gaan komen die een actieradius van meer dan 640 kilometer krijgen en dat eind 2020 de productie van de Semi van start moet gaan. Allerlei uitsprake en visies van Musk voor de toekomst. Het is altijd weer even afwachten wat Musk daadwerkelijk kan waarmaken op basis van zijn verwachtingen.
morph zegt
Ik wacht nog steeds op de Roadster 3.0 batterij die de Muskias in 2014 beloofd heeft…
gove zegt
hup haal maar naar nederland, beetje belasting incentives en je krijgt er mooi een paar banen voor retour, ergens in breda of zeeland daar kost de grond toch niks en er woont toch geen fatsoenlijk volk, kunnen die mooi aan de lopende band.
zie alleen maar kansen
fmgarcia zegt
@gove: Dus jij wil hiermee zeggen dat alles wat Pascal van Blöf zegt onzin is?
marinepower zegt
@fmgarcia: Pascal is een buut’n dieker, heeft geen Zeeuwse roots!
gove zegt
@fmgarcia: welke? meer kan het niet zijn
Dutchdriftking zegt
@fmgarcia: Je kan een hoop van deze band zeggen, maar niet dat de songteksten zo logisch zijn….
fmgarcia zegt
@dutchdriftking: Dat heeft meer met de meest onpoëtische taal van de wereld te maken. Mensen kap met Nederlandstalige muziek en ga in een superfabriek neuriën en je nuttig maken!
mashell zegt
@fmgarcia: het probleem is inderdaad dat BLØF in het Nederlands zingt, maar niet omdat het Nederlands onpoëtisch is, maar omdat BLØF “rijmelarij van het niveau lik me vestje” toepast.
cazzo046 zegt
@gove: Joh, echt?
De gemeente Breda wil mij toch echt 202 euro/m2 laten betalen voor industriegrond.
Waar kan ik die gratis m2’s krijgen? ;)
1audi1 zegt
@gove: Hahah. Grond in de omgeving Breda kost zeker wel wat.. Snap dat t een “grap is” maar laten jullie Hollanders elkaar maar lekker wegrotten in jullie flatjes
jpoers zegt
@gove: wel jij acht###, met je veel te grote ###, Wat voor kl### denk je wel niet dat je, ik zal je eens ###, met je maffe ###. Hmmm misschien heb je inderdaad wel gelijk :) maar kom maar op met die fabriek hier we waren voor die mariniers ook al niet goed genoeg. En als er nog een bouwkundige nodig is houd mij aanbevolen hoor Elon, geef maar ff een belletje.
9000cse zegt
@gove: “…..ergens in breda of zeeland…..er woont toch geen fatsoenlijk volk….”. Leuk gevalletje van zelfoverschatting en te grote eigendunk! Kom nu maar met iets over “sarcasme” als slap excuus!
gove zegt
@9000cse: nee hoor ik meen het
9000cse zegt
@gove: Intellectueel niet erg hoopgevend!
kroezeder zegt
@gove: Breda goedkoop …. hmm funda een bekijken denk ik
r525 zegt
@gove: Brabant is niet zo handig, dan moeten ze sowieso een paar XTC fabriekjes platgooien om ruimte te maken
vondick zegt
@r525: Breda is Zeeland
kempenaer zegt
@gove:
Smerige hollandse kutkaas, tieft op met je voze praatjes.
gove zegt
@kempenaer: bossche bol
dare2think zegt
Dat zou voor de onderdelenvoorraad wel mooi zijn, het schijnt behoorlijk lang te duren voor bepaalde onderdelen/ plaatwerkreparaties uitgevoerd zijn.
crepito zegt
@dare2think: Er is / komt een onderdelen voorraad bij de meeste service centra. Sommige hebben dit al.
ericc zegt
Volgens sommige bronnen gaat ie een gangen boren tussen al z’n fabrieken zodat de werknemers gemakkelijk van de ene job naar de andere kunnen. En gaan er Tesla’s geleverd worden voor de deur met de Space-X raketten.
Echt waar hoor!
dwfc zegt
@ericc: haha
Gulli zegt
@ericc: als die tunnels nou een beetje netjes recht zijn kan hij die raketten er ook doorheen laten vliegen.
fanboy zegt
Met een Europese fabriek zou er daadwerkelijk een model 3 kunnen staan voor een bedrag in de richting van 35K.
Dat zou het wel een heel stuk bereikbaarder maken.
Invoerbelasting en transport zijn de redenen waarom hij het voor Europa niet waar heeft kunnen maken.
Maarja, duurt wel even voordat zoiets draait.
flutterby zegt
@fanboy: de Model 3 is te koop geweest voor 35k. Wel in dollars, zonder btw en in de VS. Precies conform belofte.
evdw zegt
@flutterby: Ik vermoed dat @fanboy: dat wel weet. Lees eerst eens goed zijn betoog voordat je begint te boeren.
flutterby zegt
@evdw: 3 zinnen een betoog? Wow, that’s a new low. Waar ik over struikel is het woordje “daadwerkelijk”, alsof het ooit ter sprake is geweest. Ja door mislukte journalisten van RTL en van bloggers neem ik niet teveel aan, want dat zijn maar hobbyisten. Toch?
fanboy zegt
@flutterby: Ja joh, dat weet ik allang. 35K was alleen voor US markt
dwfc zegt
Hij zal moeten als hij in de EU Tesla’s wil blijven verkopen! Buiten de opkomende concurrentie moet als ik me niet vergis, de gemiddelde CO2 uitstoot van een autoproducent zijn vloot 95 bedragen. Daarom er ook heel veel plug-ins en EV in de wachtkamer zitten. Bijkomend koopt het merendeel van de EU inwoners liever Duitse of Japanse wagens. Us cars zijn hier historisch nooit populair geweest de laatste 3 decennia.
flutterby zegt
@dwfc: het zou mij aan mijn reet roesten waar die geproduceerd wordt. Als de Total Cost of Ownership en betrouwbaarheid maar in orde is.
Zelfs af en toe een uitvallend scherm in mijn Model 3 is geen probleem. Liever dat dan voor het vervangen van een lamp naar de dealer.
dwfc zegt
@flutterby: oei flutterby, dat beeldscherm is het begin van een kortsluiting, en je weet wat er dan volgt bij Tesla, een container met zeewater !
Neem je zwembroek maar steeds mee :-)
Btw: zelfs rij ik met een plug-in hybride en de rust tijdens het elektrisch rijden bevalt me zodanig dat de volgende auto een 100 % elektrisch zal worden. Eens de laadtijd, en we evolueren in de goede richting, naar 10 minuten daalt koop ik een 100 % EV.
misterBo zegt
@dwfc: heeft niets met een kortsluiting te maken. Heb een model S en daar is het scherm ook vervangen (duurde by the way wel meer dan 1,5 maand). De boordcomputer loopt nogal eens vol, zit geen automatische cache dumping in. Afwerking is absoluut niet europees en ik vond de S al kaal, laat staan de 3.
Blijf wel zeggen: Tesala is een transportplatform en niet alleen een electrische auto. Hebben het qua laden etc wel net wat beter voor elkaar dan de andere auto producenten. Tesla ziet het als een gesloten systeem, waar andere doorborduren op “we maken auto’s”, geen pomp/laadstations etc, dat doen doen andere partijen als shell etc….en onderhoud is goedkoop, geen olie etc. Schijfremmen gaan veel langer mee door het remmen op de electromotor. er zitten gewoon weinig mechanische bewegende delen in de Tesla. Stoelcomfort is me heel erg meegevallen
dwfc zegt
@misterbo: Betreft het verticale businessmodel heb je centpourcent gelijk.
Doch de andere fabrikanten staan niet stil, in DU is een consortium van Merc-BMW-VAG en Ford in sneltempo een laadnetwerk aan het uitrollen. Deze fabrikanten zien hier ook een businessmodel in.Verdienen op elektriciteit! En Musk is Idd. de game changer van deze sector. Eens de laadtijden op een normaal niveau zijn, dan is de laatste twijfel weg bij de meesten onder ons. Niet iedereen kan nu, en zal in de toekomst thuis kunnen opladen.
misterBo zegt
@dwfc: heb nu meer dan 91.000 km met de tesla gereden in 1,5 jaar tijd. Moet zeggen dat ik in het begin behoorlijk range anxiety had, maar dat gaat wennen.
Denk wel dat als de accu’s 650 echte km kunnen rijden (in de winter) dan is dat volledig weg
Ben het met je eens dat de anderen hard op weg gaan. Collega’s hebben de e-pace en dat is echt een auto. En de nieuwe audi vind ik ook geslaagd. Wacht rustig op volvo, met de chinese technology kan het wel wat worden
flutterby zegt
@dwfc: het is geen BMW..
sjonniedeluxe zegt
Waarom zet hij die fabriek niet in Oost/Midden Europa? Geen invoerheffingen, wel lage lonen.
maxco zegt
@sjonniedeluxe: transport door heel Europa richting je afnemers (West europa)
slickrick zegt
@sjonniedeluxe: Dat gaat ook wel gebeuren indien Tesla in dit tempo verder groeit……vrijwel alle auto fabrieken van EU staan in Duitsland en Oost Europa (for obvious reasons) …..kans dat het in NL komt lijkt me nihil.
alassad zegt
@sjonniedeluxe: misschien omdat Duitsland de grootste automarkt is en daar dus het meeste volume te halen valt..
ghost zegt
Elon, houd nou eens gewoon een paar maanden je mond…
flutterby zegt
@ghost: begin bij jezelf
ghost zegt
@flutterby: mondje
flutterby zegt
@ghost: begin bij jezelf
crepito zegt
@ghost: Zo verrassend is dit niet?
De eerste machines worden al geïnstalleerd in Shanghai.
Met de huidige batterijtechniek uit de Model 3 zou een Model S al 640+km kunnen rijden.
Model Y is 75% een Model 3. Ook niet te ingewikkeld dus.
rhellema zegt
@crepito: ja en als die fabriek helemaal klaar is gaat Xi de productie misschien wel tegenhouden. Is een hersenspinsel van mij maar het zou zomaar kunnen natuurlijk. Musk en trump zijn al niet echt vriendjes van elkaar maar dan breekt de pleuris wel uit natuurlijk!!
maxco zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bischero zegt
Ik zie iemand hier in het dorp met een robot en autofabriek al helemaal enthousiast worden voor een partnership ?
elemento zegt
Ik hou van motor geluid. Tesla gereden. Echt geen verkeerd auto. Hij zal niet tippen qua kwaliteit 5 of 7 serie of mercedes E of S etc. Maar Elon Musk heeft wel auto industrie in een andere richting gestuurd wat voorheen door olieindustrie en lobby gezeik niet gebeurde. Hij zal net als Steve Jobs etc gezien worden later
kobus1967 zegt
@elemento: speel de de cd met het geluid van de tt van Assen toch af in je EV.
kobus1967 zegt
@elemento: speel je de cd met het geluid van de tt van Assen toch af in je EV.
johnwaters zegt
@kobus1967: CD spelers zijn zo eind jaren ’80. Past totaal niet in het eco-hipster plaatje van Tesla.
johnwaters zegt
Elk automerk heeft fabrieken, waarom die bij Tesla een gigafactory moet heten is mij een raadsel. Heeft het enige toegevoegde waarde t.o.v. de klassieke fabriek die auto’s uitspuwd?
funkiejopie93 zegt
@johnwaters: Omdat de grootste fabriek van VW 1 miljoen vierksnte meter is, gigafactory in de US is 10 miljoen vierkante meter en shanghai is bijna even groot als de grootste fabriek van VW. Bovendien bekt het lekker
johnwaters zegt
@funkiejopie93: Tesla’s worden in die Amerikaanse “gigafactory” op de parking in tenten gebouwd.
kempenaer zegt
Tesla drijft op subsidies en fiscale voordelen. Zo kan iedere halve gare zijn rommel verkopen.
Chop die subsidies en fiscale voordelen er af en kijk hoe de hysterische teslafielen en masse af gaan haken, want hypocrieten en ruggegraatloos. Zum Kotzen.
geoyuri zegt
@kempenaer: Misschien vagisil proberen voordat je een reactie typt?