Gelukkig is er een oplossing voor. Als Elon Musk 50.000 dollar aftikt, verdwijnt die track and trace functie direct.
Je kunt veel over Tesla zeggen, maar knap is het wel hoe het merk zichzelf in relatief korte tijd in de kijker heeft gespeeld. Ik bedoel, 10 jaar geleden wist nog vrijwel niemand wat een Tesla was en kijk nu eens. Dat heeft Elon Musk knap gedaan.
Wat wil je ook. Tesla is de eerste succesvolle fabrikant van goede elektrische auto’s. Of in elk geval, het rij-gedeelte van de auto’s is over het algemeen goed. Over de kwaliteit van de rest van het product gaan het we het vandaag eens niet hebben, we willen de nieuwe maand graag positief beginnen.
Elon Musk verzint steeds nieuwe functies
Een van de dingen die Tesla en baasje Elon Musk goed doen, is het steeds introduceren van nieuwe functies. Autopilot bijvoorbeeld. Tuurlijk zitten er haken en ogen aan het systeem, maar ze hebben het maar wel mooi als eerste op de auto’s gezet. En het ‘over the air’ updaten van de auto’s, ook zoiets dat dankzij Tesla een vlucht heeft genomen.
Met al die innovaties aan boord, zou je denken dat Musk nieuwe, vindingrijke initiatieven zou omarmen. Dat klopt maar deels. Want sommige dingen vindt hij maar niks. Zoals de ’track and trace’ functie op zijn privéjet.
De jet van Elon heeft een eigen Twitter account
Zoals je weet kun je tegenwoordig van ieder vliegtuig de gegevens real time inzien. Leuk als je wil weten of een vriend of geliefde ergens naartoe vliegt, kun je zien of hij/zij/hen al veilig is aangekomen. Maar je kunt ook de gegevens inzien van privéjets, zoals die van Elon Musk.
En precies dat gebeurt. Een Amerikaanse tiener heeft er een hobby van gemaakt om de vluchtgegevens van de jet van Elon te tracken en die op Twitter te zetten. De jet van Elon heeft zelfs een eigen account; @ElonJet. En daar is de baas van Tesla niet blij mee. Sterker, hij wil dat dit stopt. Kan best, maar dat kost hem 50K.
Musk had de tiener, Jack Sweeney genaamd, namelijk gevraagd of dit account weg kon. “prima”, antwoordde die, “Maar dat kost je wel een Tesla Model 3”. Die eis vond Elon wat te gortig en bood 5000 dollar. Daar was Jack het dan weer niet mee eens en vroeg het tienvoudige, namelijk 50.000 dollar.
Het account bestaat nog steeds
De rijkste man op aarde wilde blijkbaar niet op deze buitensporige eis ingaan en heeft niets meer van zich laten horen. Met als gevolg dat het account nog steeds online is. En vanwege de aandacht in de media is het populairder dan ooit, inmiddels heeft de jet van Elon ruim 260.000 volgers.
Voor Elon Musk lijkt dit een gevalletje ‘goedkoop is duurkoop’ te worden, want zolang hij niets betaalt, blijft het voor iedereen mogelijk om te zien waar hij naartoe vliegt. En Jack Sweeney lacht zich ondertussen de ballen uit de broek. Dat account is inmiddels namelijk meer waard dan die 50.000 dollar waar het allemaal mee begon.
Well played, Jack!
Dutchdriftking zegt
Heerlijk dit, en als hij er mee stopt komt er wel een volgende. Ik kan er wel om lachen. Hij Elon zou natuurlijk ook van Jet kunnen wisselen, of een lijnvlucht pakken.
flutterby zegt
@dutchdriftking: als je regelmatig naar Fremont, Boca Chica en Brandenburg moet dan is de tijdwinst van een privé jet snel terugverdiend hoor.
Daarnaast hoef je nooit lang te wachten om te vertrekken wat ook weer tijdwinst oplevert. Vandaar dat Max ook een privé jet heeft. Circuits liggen vaak niet centraal.
Tegenovergestelde heb ik gewerkt met iemand die elke week meerdere continenten bezocht, maar omdat het allemaal centrale locaties waren was juist de voorkeur voor first class omdat het veel luxer is.
mashell zegt
Hij is de CEO, hij hoeft toch niet zelf toezicht te houden op de fabrieken? Een keertje handen schudden met de politici om de subsidie binnen te harken, een keertje bij de feestelijke opening maar verder hoeft de CEO echt bij een fabriek te zijn.
flutterby zegt
@mashell: CEO niet, maar als Technoking sliep hij drie jaar geleden nog in de fabriek om productie op gang te blijven. Elon blijft altijd een engineer en houdt zich nu bezig met Optimus.
elemento zegt
@flutterby: je neemt 4 jet. Die kan hij kopen…. en pakt hij elke keer een andere. Dus met andere woorden laat hij 2 de lucht ingaan…. is hij niet traceerbaar
flutterby zegt
@elemento: begrijp je zelf niet hoe kansloze oplossing dat is? Zeker als je waardevolste bedrijf juist probeert duurzaam te transformeren.
dawwg zegt
Boeiuh; dat is een druppel op een gloeiende plaat … en financieel ook peanuts …
maarteno zegt
@nicolasr Serieuze vraag en geen kritiek, hebben jullie te veel artikelen in de pijplijn waardoor dit bericht nu pas verschijnt of komt het nu pas echt door? Want volgens mij heb ik dit al een week geleden gelezen elders.
nicolasr zegt
Hi @maarteno
Kritiek mag best hè, geen enkel probleem en welkom zelfs. Als het maar een beetje opbouwend is en niet keihard op de persoon met alleen het doel om vervelend te doen. Maar dat geheel terzijde.
Een antwoord op je vraag; ik had het bericht persoonlijk nog nergens gezien en vond het wel grappig om hier te vermelden. Dat het ergens anders al een week geleden te lezen was, wist ik niet, had het ook zelf niet gezien. Laten we maar hopen dat de meeste lezers hier het ook nog niet hadden gezien, dan hebben we mensen toch nog een beetje geïnformeerd! ;-)
TheMaster zegt
Tip, installeer Twitter. Volg een aantal Tesla accounts en aantal “Tesla influensers”. Dan zit je niet alleen het dichtst bij de bronnen, IPV dat dit via de telegraaf of nu.nl binnenkomt, waar inhoudelijk vaak weinig van klopt.
Ik had gister al geschreven dat Tesla de Supercharger pilot heeft uitgebreid. Heel belangrijk nieuws wat voor alle EV rijders interessant kan zijn. Stuk relevanter dan een business jet van een CEO. Voor meer info over de Supercharger pilot uitbreiding; https://www.youtube.com/watch?v=BlUZfGMqv_g&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland.
flutterby zegt
@TheMaster: gewoon TeslaDaily volgen op Twitter of YouTube en je weet alles de volgende dag. Als je dieper wilt gaan zijn Elektrek, Dave Lee en Solving the Money problem ook interessant.
osmo zegt
En het enige dat dat account doet is vrij te verkrijgen informatie op twitter plaatsen. Moest hij betalen zijn er binnen het kwartier tien andere accounts die hetzelfde doen.
flutterby zegt
@osmo: deze informatie is afgeschermd, maar niet volledig. Denk je dat miljardairs zitten te wachten dat al hun bewegingen inzichtelijk zijn?
Gezien Elon Musk meer om gerechtigheid (Aspergers) geeft dan geld zou mij niet verbazen dat de $5000 opeens van tafel is en er een advocaat zijn kant op komt.
hondafiel zegt
Vrije info uitzetten. Vervolgens het vliegtuig een rondje VS laten vliegen en kijken of de beste tiener de kist nog zo makkelijk kan tracken.
roadster zegt
Die privé jet van Musk is toch wel elektrisch, mag ik hopen? En opgeladen met duurzame energie? Ik vraag dit voor de aarde, vanwege opwarming en zo.
mashell zegt
Net als die raketten van hem.
flutterby zegt
@topless: dat vliegtuig wordt ruimschoots gecompenseerd door bijna een miljoen elektrische auto’s te produceren. Je bereikt potentieel veel meer voor de planet door andere te beïnvloeden dan je eigen gedrag.
Zo is het vliegtuig van Musk beter voor de aardbol dan de superjacht van Bezos met een waterstofaandrijflijn.
roadster zegt
@”Je bereikt potentieel veel meer voor de planeet door anderen te beïnvloeden dan je eigen gedrag.”
Goed om te horen, dan hoef ik mijn eigen gedrag dus ook niet aan te passen. Mijn werkgever zet zich in voor het verlagen van CO2 uitstoot in huizen, waar ik als medewerker ook een bijdrage aan lever. Mijn auto stoot minder CO2 uit dan de V8 van de buurman. Dus ik kan met een gerust hart benzine blijven verstoken, ook al zijn er milieuvriendelijker alternatieven.
flutterby zegt
@topless: goed bezig toch? Je hoeft alleen niet te vergelijken met je buurman. Als je mijn voorbeeld zou opvolgen zou je hem eerder moeten overtuigen om jou voorbeeld te volgen, echter zou ik dat zelf afraden en duurzaamheid nooit laten botsen met sociale contacten. Wildvreemde op het internet val ik wel met plezier lastig!
mashell zegt
Domme Elon, als hij meteen die Model 3 had gegeven was dat account weggeweest en had hij overal heen kunnen vliegen en quarantaine regels kunnen negeren zonder dat iedereen dat wist.
DeWitteCondor zegt
Dan was er denk ik Jack Sweeney 2 geweest die het trucje had herhaald. Denk wel dat het verstandig is van hem om hier verder niet op in te gaan. Als je het maar lang genoeg negeert hoor je er hopelijk/vermoedelijk over een paar maanden nooit meer wat over. Ik zou het dan eerder over de boeg van privacy gooien. Daar is de hele wereld tegenwoordig erg gevoelig voor dus als iemand continu post waar jij heen bent gegaan valt er vast een juridisch boompje op te zetten waarom dat een overtreding van een of andere privacy wet zou zijn. Je hoeft vermoedelijk niet eens door te pakken en is het doen van aangifte en de dreiging van een rechtsgang al voldoende om Jack Sweeney af te stoppen. Lijkt me namelijk een tiener met te veel tijd.
pomoek zegt
Ff rekenen op een bierviltje uitgerekend (dry januari is over jeej!): een privéjet produceert per gevlogen uur ongeveer 11 ton co2. Een tesla model 3 ongeveer 70gram co2 per km (mits groene stroom). Dus per gevlogen uur verbruikt Musk het equivalent van meer dan 150.000km gereden door een model 3. Oftewel het totaal aantal gereden kilometers van 5.000 model 3’s per dag in Nederland.
Tax the rich.
rogerzz zegt
Een relatief normale Cessna Citation CJ3+ stoot 2 ton per uur uit. Daarnaast vergelijk je fossiel met elektrisch, en auto rijden vs. vliegen, wat 2x appels met peren is. Daarbovenop ga je er vanuit dat alle stroom groen is, dat is verre van de realiteit, in Nederland was dat in 2020 zo’n 11%. Dus dat bierviltje heeft 4 grove fouten in de aannames/vergelijkingen.
Beware of scheve bierviltjesberekeningen.
pomoek zegt
@rogerzz: Ok ff opgezocht: Musk vliegt een G550, verbrandt 1800 liter per uur*2,52 kg co2= 4,5 ton co2 per uur. Dus toegeven, ik zat er ruim een factor 2 boven. Maar omdat de CO2 uitgestort wordt in de hogere luchtlagen mag ik dit bedrag vermenigvuldigen met 1,9 als het om klimaat impact gaat. En dan kom ik op 8,9 ton co2. Voor een biervilt berekening niet slecht. Wat mijn vergelijking betreft: dat snap ik. En ik weet dat het appels met peren is. Maar het gaat er mij om dat Elon Musk, in zijn eentje, een enorme CO2 footprint heeft. Dus zijn imago van klimaatbaron is gewoon niet juist. Geen wonder dat hij liever niet heeft dat mensen weten waar hij naar toe vliegt en hoe vaak.
Daarnaast: Helemaal met je eens wat betreft grijze/groene stroom. Veel verschil is er per saldo niet tussen een model 3 en een BMW 3-serie. Dat maakt eigenlijk het eerder genoemde imago van Musk alleen maar nog minder groen.
goodvibrations zegt
Daarbij heeft hij 7 kinderen! “Een kind staat gelijk aan zo’n 36 transatlantische retourvluchten per jaar”. En zijn kinderen scoren vast “iets” hoger..
Source: https://www.quest.nl/natuur/milieu/a31034186/geen-kinderen-milieu-klimaatverandering/
rogerzz zegt
Hmm, wel een leuke bierviltjesdiscussie, je hebt wel meer gelijk dan ik dacht dan :) Het is wel extreem uit verhouding, dat klopt sowieso. Ik ben overigens geen Musk fan, maar kan niet zo goed tegen co2-bashing. Je mag geen avocado’s meer eten, geen open haard meer aan, als ik zeg dat ik een diesel heb dan kijken mensen mij aan alsof ik kilo’s co2 de lucht in blaas en persoonlijk de koraalriffen kapot maak.
Maargoed, vliegen is vies, maar het zal vast niet zijn hobby zijn.
jarnobakker zegt
Doet Elon stiekem volgens mij ook met alle Tesla’s dus hij moet niet zeuren. Weet hij ook eens hoe dat is.