Elon Musk heeft een belangrijke belofte gebroken. Niet voor het eerst overigens.
Elon Musk heeft gejokkebrokt. Hij is namelijk een belofte die hij maakte aan de kopers van Tesla’s niet nagekomen. Hij had beloofd dat alle Tesla’s hardwarematig klaar waren voor de nieuwe zelfrijdende software, maar dat blijkt niet te kloppen.
Even uitleggen hoor.
Afgelopen weekend schreef onze sterscribent @jaapiyo een artikel over de autopiloot van Tesla. Je kunt de software namelijk tegenwoordig ook huren, als je niet het volledige bedrag wilde neertellen om het te kopen bij je auto. Kost 99 dollar per maand, maar dan heb je ook wat.
Is voor iedereen beschikbaar, riep Elon Musk. De hardware zit al jaren op de auto’s en het is een kwestie van software installeren en lekker de auto het zware werk voor je laten doen. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. En dat is het dus ook.
Oudere Tesla’s hebben toch aanpassingen nodig.
De Amerikaanse site Electrec ontdekte namelijk een paar vervelende kleine lettertjes. Mocht jij een Tesla hebben, gebouwd tussen eind 2016 en midden 2019, dan moet je flink betalen voor een extra upgrade aan je hardware. Zoals camera’s en sensoren.
Het kost ongeveer 1500 dollar bovenop de kosten van de huur. Doe je dat niet, kun je de upgrade niet gebruiken.
Op zich is het niet zo’n heel groot probleem, ware het niet dat Elon Musk in 2016 twitterde dat Alle Tesla’s dat dure camerasysteem aan boord hadden. En daar betaalde je ook voor.
Nieuwe Tesla’s hebben het wel
Mocht je zelf de eigenaar zijn (of eerder, de leaser zijn) van een Tesla van na juni 2019, dan zit je wel goed. De dure hardware is op die auto’s wel aanwezig. Dus die talloze berijders van die Model 3’s die s het straatbeeld verrijken, hoeven zich geen zorgen te maken.
Die hausse kwam wat later op gang. En bovendien wordt het verhuren van de software voorlopig alleen nog in Amerika gedaan, dus hebben we er hier toch al niet zo veel mee te maken.
Tesla zelf geeft geen reactie
Onze vrienden van het AD, die dit verhaal oppikten uit Amerika, hebben zelf even gebeld met Tesla, maar hebben geen reactie gekregen. Pas als het helemaal zeker is dat je de autopilot ook in Nederland kan gaan huren, zal er nagedacht worden over wat te doen.
Dan hebben wij als laatste nog 1 kleine tip voor Elon Musk; doe gewoon wat je belooft, of hou anders je mond. Lijkt ons beter!
Pascal zegt
De enige belofte die ik ken op dat vlak, is dat Elon beloofde dat iedere Tesla waarvoor FSD werd aangeschaft, kosteloos zou worden geupgrade naar ‘Hardware versie 3’, waar het hier om gaat. Mogelijk hebben ze er minder zin in om je gratis van de nieuwe hardware te voorzien als je FSD alleen tijdelijk wil huren voor een paar honderd dollar; dat is natuurlijk wel een ander verhaal. Als dit het is breekt hij helemaal geen belofte en mag hij zelf weten of hij dit op deze manier in de markt wil zetten. Bovendien gaat het niet over camera’s en sensoren, maar alleen over de computer. Ik zet daarom grote vraagtekens bij zowel jullie artikel als dat van Elektrek.
tinnemans zegt
Ik verwacht eigenlijk niet dat de Musk fanboys hem snel zullen laten vallen. Bij VAG is dat na het dieselverhaal tenslotte ook niet gebeurd en dat leugentje was toch ook best groot.
Erg apart ook hoe Musk de koers van interwebz monies kan manipuleren. Een fotootje met een Shiba Inu en hoppa.
Pascal zegt
Ik ken persoonlijk helemaal niemand die fan is van de persoon Musk; er is vrijwel overal wel consensus dat het een vrij rare vogel is die regelmatig een te grote broek aantrekt over zijn te verwachten prestaties. Dat gaat vrijwel altijd over zelfrijdend waar hij zich weer eens in verslikt, de rest kan ie meestal nog wel aardig nakomen. Vergis je overigens ook niet in de ‘Duitse kerk’. Ondanks dat de Duitsers (nog afgezien van het dieselschandaal) door de jaren gigantische hoeveelheden troep de markt op hebben geslingerd met soms zelfs nu nog steeds bedroevende service, wordt dit ook vaak snel met de mantel der liefde toegedekt en worden ze door velen op handen gedragen alsof er helemaal niks aan de hand is.
knapzuur zegt
Heb geen Tesla, wil geen Tesla, heb zonnepanelen van een andere toko en voorlopig heb ik nog geen ruimte wens, maar ik ben wel fan van Elon Musk vind het wel een toffe gast die natuurlijk een rare vogel is maar welk (on)bekend persoon is dat niet?
flutterby zegt
@Pascal: Elon Musk zit op het autism spectrum en dat is eigenlijk geen verrassing. Verder is hij eigenlijk te eerlijk in wat hij denkt én niet bang om er naast te zitten.
Redrum zegt
Geeft enkel maar weer wat voor stoethaspels er rond lopen en hem volgen. Ik kan met zulke “investeerders” geen meedelijden hebben…heb er uiteraard ook wel van geprofiteerd 😀
porker zegt
Wat stoerrrr anti tesla post, goed bezig!
tinnemans zegt
@Porker; Volgens mij is het eerder een anti Musk post, niet zozeer anti Tesla.
Sempiternal zegt
@tinnemans Joh!
toniominestrone zegt
@porker: vreemde en kinderachtige reactie.
Redrum zegt
Euhm, iedereen die tesla een beetje volgt (niet via AD of HLN dus) weet dit toch??
Je hebt Hardware versie 3.0 nodig die opgeleverd werd in het late voorjaar van 2019.
Lijkt me dus erg logisch dat een wagen uit 2016 een upgrade nodig heeft.
Als je 10K neerlegt, zit de upvrade erbij, als je 199/maand betaalt, zul je er zelf voor moeten opdraaien.
SimonMc zegt
Sterk, een kameraad van me heeft een van de eerste Model 3’s en een goede maand geleden ofzo zijn ze bij hem thuis de hardwarematige aanpassingen komen doen. Gratis.
flutterby zegt
@SimonMc: woont jou maat in de VS? In Nederland is dit abonnement er nog niet en zal ook nog wel een paar jaar duren.
SimonMc zegt
*jouW. En ik zal hem eens vragen waarom de hardware aanpassingen gebeurd zijn bij hem, want nee, hij woont in België.
shalomleon zegt
@SimonMc: de eerste Model3’en hebben hardware 2.5. Die worden kosteloos geupgrade naar 3.0 (mits de klant fsd heeft gekocht, hetzij vooraf hetzij achteraf)
MarcoM zegt
Ach ja, ieder automerk verteld het WLTP verbruik op benzine, nou knap als je het in de praktijk haalt, tja WLTP zeggen ze dan, Waardeloze Leugen Tegen Particilieren.
moveyourmind zegt
Of het het geld waard is laat ik aan de eigenaren van een Tesla, maar het siert ze juist dat ze voor een 5 jaar oude (het woord jonge is misschien beter op zijn plaats) auto nog gewoon updates aanbieden, waardoor je niet genoodzaakt bent weer een nieuwe auto aan te schaffen als je wel de nieuwste gimmicks wilt hebben.
Dat is heel wat beter dan wat gebruikelijk is, juist ervoor zorgen dat mensen zoveel mogelijk te verleiden om telkens het nieuwste van het nieuwste te kopen, terwijl het bestaande product nog een hele tijd mee zou moeten kunnen gaan.
Sempiternal zegt
Ach ja het AD. Het niveau van Erik Kouwenhoven zit wel beetje op dat van Jaap. Al heeft Ronald zo te zien dit stukkie getikt. En die heb ik dan wel weer hoog zitten..
I’m confused…
flutterby zegt
@Sempiternal: haha die prutsers van het AD hebben als rasechte journalisten natuurlijk volledig gemist dat Tesla geen PR afdeling heeft. Z’n medium kan je toch amper serieus nemen?
kniesoor zegt
Eens. Kouwenhoven loopt al jáááren mee, schrijft desondanks soms als een stagiair, die niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken. Kan me werkelijk niet voorstellen, dat die man z’n werk nog leuk vindt.
Sempiternal zegt
@flutterby @amghans Ja ik moet altijd wel gniffelen. Ongeacht het onderwerp zit er weinig verdieping in en is het een beetje meegeschreven met wat het internet heeft gezegd zonder journalisitieke diepgang.
Maar Lets face it, welke krant doet dit nog wel fatsoenlijk voor het algemeen dagelijks nieuws?
flutterby zegt
@Sempiternal: daarom haal ik natuurlijk mijn nieuws van de straat.
En wat gespecialiseerde onderzoeksjournalist.
dees zegt
Dit zeg ik toch al jaren, dat de kans groot is dat de oudere wagens waarschijnlijk helemaal niet in staat zijn om FSD te leveren zonder upgrade.
flutterby zegt
@dees: welke andere auto heeft met een hardware upgrade van $1500 deze potentie? PON kennende gaat dat hier meer dan €15000 kosten.
joostgrn zegt
@flutterby: En werkt het dan nog steeds niet ;)
flutterby zegt
@joostgrn: eerst naar de dealer om het abonnementje af te sluiten he. Online betalingen zijn eng.
mashell zegt
Kunnen ze deze man niet de ruimte inschieten?
degrotemuis zegt
Misschien is ook dat deel van het Elektrek artikel aangepast, maar dat artikel verwijst toch echt naar een blogpost van Tesla, niet een tweet van Elon. Dan nog snap ik het probleem niet helemaal. Destijds kon je de toenmalige fsd versie krijgen op iedere Tesla, zonder nieuwe hardware. Dus de blog klopt. In 2019 is er nieuwe hardware gekomen, de nieuwe functies die daarmee mogelijk zijn werken alleen met die hardware. Klinkt voor mij logisch en zeker niet een reden om te zeggen dat je nu dubbel betaalt. Natuurlijk jammer dat je niet een 2016-2019 fsd kan huren, maar dan zouden mensen weer klagen dat ze afgescheept worden met minder dan Tesla belooft… Intussen is de prijs in de VS trouwens verlaagd naar $1000.
karhengst zegt
Als je geen zin hebt om zelf te sturen, pakte je als dieselaar de bus. Voor Tesla rijders kan ik de trein aanbevelen.
Geniet van het rijden zolang het nog kan en mag. Verder toont het gewoon aan dat je het beste een auto (of welk ander product dan ook) kunt kopen op wat het is, niet op wat het “mogelijk” zal worden. Roadmaps zijn leuk, maar inmiddels zou men zeker in Nederland wel moeten weten dat ze zo veranderlijk zijn als het weer. Klinkt voor mij als een storm in een glas water dit hele verhaal.
Joris24 zegt
99 dollar per maand betalen voor softwarehuur, ben ik de enige die dat een beetje gek vind? Als je 5 jaar in die tesla rijdt, betaal je additioneel dus nog even $6.000 softwarehuur. Leuk verdienmodel… Allemachtig wat een geld.
Pascal zegt
Software as a Service is al jaren heel normaal. Ik zit zelf in een branche waar bedrijven duizenden euro’s per maand betalen om software vanuit de cloud te mogen gebruiken zonder ooit eigenaar van een licentie te worden. Ook voor consumenten is het in toenemende mate doodnormaal om software in abonnementsvorm af te nemen. (Spotify, Netflix, MS Office, etc.)