Tesla’s Muskias deelt wijze lessen met zijn discipelen.
Elon Musk zit op het oog in het midden van een purple patch op zakelijk vlak. De aandelenkoers van Tesla schiet sneller naar de maan dan een SpaceX raket. Als Tesla nu ook nog meer auto’s gaat afleveren, dan maakt Musk daadwerkelijk grote kans op het realiseren van zijn exorbitante beloningspakket ter waarde van ettelijke miljarden. Maar of Musk gemotiveerd wordt door het slijk der aarde, vragen wij ons af. De Zuid-Afrikaan had in dat opzicht na de verkoop van PayPal immers al op zijn lauweren kunnen rusten.
In plaats daarvan ging Musk het avontuur aan met Tesla en zijn andere ondernemingen. In een interview met Inc.com spreekt Elon met liefde over de emoties die het opzetten van een bedrijf met zich meebrengen. Bereid je voor op een ‘de route is belangrijker dan de destinatie’ verhaal:
Als je een bedrijf net opgestart hebt, is er in eerste instantie altijd veel optimisme. In eerste instantie is iedereen gelukkig. Maar dan krijg je te maken met problemen en zwakt het geluk snel af door pijnlijke obstakels. Doch als je dan aanpassingen maakt en leert van je fouten, is er veel te winnen. Uiteindelijk, als je dan slaagt. Is het geluk weer terug.
Naar eigen zeggen vraagt de soms wat controversiële honcho mensen die dichtbij hem staan ook regelmatig om hem op fouten te wijzen:
Goed doordachte kritiek is zo waardevol als goud, zeker die van vrienden en kennissen. Vaak weten zij precies wat je verkeerd doet, alleen willen ze het niet zeggen teneinde je niet te kwetsen. Zelfs als je het niet eens bent met hun oordeel, doe je er goed aan er op zijn minst goed naar te luisteren. Je benadering zou moeten zijn dat je in principe ongelijk hebt en dat je doel is om je begrip te vergroten.
Uiteindelijk omarmt Musk de aanpak die wijlen Gilles Villeneuve gebruikte om een betere coureur te worden. De Canadees spinde bij zijn eerste test voor Ferrari frequent van de baan, waarna sommige monteurs panikeerden en de wildebras vroegen wat hij aan het doen was. Gilles merkte koeltjes op dat hij de limiet even probeerde te vinden, door er overheen te gaan. Ook Musk denkt dat falen niet alleen wel oké is, maar zelfs noodzakelijk voor innovatie:
Falen is hier [bij Musks toko’s] een optie. Als je niet faalt, dan innoveer je niet voldoende.
Waarvan akte.
bsxc2 zegt
Solliciteert bij Tesla als faalkoning, krijgt per direct een afwijzing van personeelszaken.
Dutchdriftking zegt
@bsxc2: dan is faalen gelukt!
Edge zegt
We doen af en toe wel lacherig om Musk en zijn gekke opmerkingen, maar achter die facade schuilt gewoon een bizar slimme man. Dat moet ook wel, anders word je niet zo succesvol met producten die het van hun kwaliteit of innovatie moeten hebben.
flutterby zegt
@edge: façade? Die man zegt gewoon wat hij denkt en vergeet soms dat CEO’s dat niet horen te doen. Inmiddels is hij wel wat geremder oftewel gegroeid in zijn rol, jammer.
jajeroenja zegt
@edge: kwaliteit? De modelS is gewoon versneld op de markt gezet, niet met het oog op kwaliteit. Pas later zijn ze hier meer aandacht aan gaan besteden.
katoenboer zegt
@jajeroenja: mensen zijn toch die auto gaan kopen en geloven nog steeds in Tesla. Laten we eerlijk zijn, Elon heeft het gewoon heel erg slim gedaan en het werkt. Als je het over elektrische auto’s hebt, wordt Tesla genoemd.
Edge zegt
@jajeroenja: Kwaliteit ja. Die opmerking van mij slaat niet zozeer op de bouwkwaliteit van de (vroege) Tesla’s, maar op het feit dat hij zich met kwalitatief hoogwaardige of innoverende producten zoals Paypal en Tesla groot is geworden, en niet zoals bijvoorbeeld een Kylie Jenner miljardair is geworden doordat je jouw bekende naam op een product plakt en halfnaakt op instagram verschijnt. Daarmee miljardair worden vereist ook slimheid, maar een ander soort slimheid dan de slimheid die nodig is om Paypal tot een succes te maken, de markt voor elektrische auto’s te lanceren en domineren en als privaat bedrijf de ruimtevaart op zn kop te zetten met herbruikbare raketten.
dieselkameel zegt
Goeie teksten, zeker dat over vrienden en kennissen. Wanneer je twijfelt, vragen. Van vragen stellen en zorgen dat ze beantwoord worden leer je, van alleen maar antwoorden geven leer je niks.
JamesBond007 zegt
Joh lekker ventje toch. Lekker blowen, gekke teksten roepen, mooie producten maken en de wereld op z’n kop zetten. Dit liever dan zo’n grijs gerimpelde Duitser
bbjorn zegt
@jamesbond007: gekke teksten roepen? Dit zijn gewoon heel erg slimme opmerkingen
kevertje zegt
Elon Musk is de slechtere kopij van Steve Jobs. Die laatste was zowel technologisch als strategisch geniaal met Apple en zette tal van vernieuwende en hoog-kwalitatieve producten neer die nog altijd geloofwaardig zijn. De imitatie wordt nooit beter dan het origineel en deze copycat naar de automobielsector blijft een vreemde geschiedenis. Goed, Tesla maakt elektrische auto’s maar hoe. Qua productie is dit een mug die financieel door de hype-cultuur die errond hangt de vleugels van een arend gekregen heeft. Maar al dat geld zit nog steeds in een mug, verdampt heel erg snel in een beperkt en veel te duur aanbod dat voor het grootste deel van deze auto-rijdende planeet buiten bereik blijft.
Deze cybertruck is er het beste voorbeeld van. Ondanks de gigantische hoeveelheid bestellingen voor zo’n Tesla-mug, ga je over productie-problemen praten waar een VW of Toyota nog zouden niet van opkijken. Laat die beurswaarde maar stijgen, een Elon Musk de clown spelen, die twee ingrediënten zijn het beste recept op een totale implosie. Tesla zou beter op een duurzacht, doordacht gamma inspelen, de kost naar beneden halen, de vele kwaliteits-issues oplossen (zeker als ze het Apple-premium predikaat willen hanteren) en ervoor trachten te zorgen dat ze een echte wereld-auto kunnen maken, voor een veel groter publiek. Uiteindelijk loopt Jan met de pet ook met iPhone rond, of tokkelt z’n vrouw op een Macbook en is het niet alleen de baas van de baas van de baas die zich zo’n speeltje kan veroorloven.
flutterby zegt
@kevertje: Jobs was een verkoper en Musk is een techneut. Beide geniaal op hun eigen manier, maar ook stront eigenwijs. Jobs heeft de ultieme prijs hiervoor betaald (hij dacht kanker homeopatische te genezen).
lithiumion zegt
@kevertje: is deze gedachte de vader van jouw wens?
oneeeeeschade zegt
@kevertje: hoe kom je erbij dat Tesla het Apple-premium predikaat wilt hanteren? Wie zegt dat?
chills zegt
@kevertje: niet alles geloven over Steve Jobs. Bill Burr weet het mooi te vertellen: https://youtu.be/ew6fv9UUlQ8
flutterby zegt
@kevertje: ik ken zat jongens met een modaal inkomen die in een Model 3 rijden hoor. Daarnaast is Tesla juist het tegenovergestelde van Apple.
De ene richt zich op de ultieme gebruikerservaring en de andere wordt vooral gedrag door de techniek en specificatie.
olivier420 zegt
@kevertje: Tesla en Apple vergelijken is beetje appels en peren (Hihi snap je m).
Apples is geen disruptor zoals tesla, maar heeft de strategie om rustig af te wachten en vervolgens met een verbeterde versie te komen die volledig draait om gebruiksvriendelijkheid. De telefoon met touch screen, de tablet, de draadloze oortjes, de draadloze oortjes met noise canceling. Allemaal niet de eerste maar wel het beste uitgevoerd qua gebruiksvriendelijkheid.
koen0373 zegt
@kevertje: hallo kapitein. Is het leuk aan de wal?
timowouters zegt
@kevertje: breng de volgende keer alinea’s aan. Dan leest zo’n zelf bedacht onzin verhaal net wat lekkerder weg.
barendbotje zegt
@kevertje: mooi gezegd, niks aan toe te voegen
kevertje zegt
De volledige marketing is een afspiegeling van Apple. Wie het niet doorheeft, is blind.
dawwg zegt
Modaal inkomen is 36.5K, ben er vrij zeker van dat vrijwel niemand met een dergelijk jaarinkomen een Model 3 rijdt ….
flutterby zegt
@dawwg: ik ken er 4.
duderuud zegt
@flutterby: Privé gekocht? Respect (of dom omdat ze een enorme lening hebben genomen om 60k af te kunnen tikken)
flutterby zegt
@duderuud: nee joh, auto van de zaak. Ik ken er ook nog twee die hem privé hebben gekocht, maar dat staat los van het inkomen.
mcshine zegt
@duderuud: dat is pas dom als je veel rente betaald, en daardoor je eigen geld niet tegen een beter rendement kunt wegzetten.
olivier420 zegt
@dawwg: Nee man. En lekker dat het is!
Een meer dan bovenmodaal inkomen én een tesla rijden. En dat op mijn leeftijd…
bitd zegt
@dawwg: door de belastingvoordelen kan modaal juist wel erin rijden, gesponsord door de zaak en de lage bijtelling. Vraag is natuurlijk indien over een paar jaar er weer een auto moet komen wat er dan gaat gebeuren?!
flutterby zegt
@bitd: terug naar een Golf (ID.3).
monsieurleloure zegt
Musk of Diess….. Musk for the win. Ik zie Diess geen jointje roken ?
v60germany zegt
@monsieurleloure: eens, echter zal Dies maar ‘tijdelijk’ zijn. Musk is meer dan CEO, méér productowner als een VW zet-baas.
Dat doet Musk m.i. erg goed, wat zichtbaar bijdraagt aan de afzet van het merk…
fanboy zegt
@kevertje: VW (en Toyota) kijken wel degelijk op tegem de productieproblemen. Sterker nog Audi heeft nu al problemen met dat handje vol Etrons wat ze moeten maken.
Het gaat om accuproductie. En dat hebben de grote jongens echt niet beter voor elkaar.
v60germany zegt
Vergeet ook even niet, dat Toyota en VAG een bepaalde duopoly beheersen.
Dat het samenspel van internationale (don’t count Trump in) toekenning van een klimaatprobleem er speelt, met een disruptie model in een reeds jarenlange – en wat betreft aandrijflijnen – vrij conservatieve markt. Dat zo’n Musk als ambassadeur met grotendeels vreemd kapitaal dit klaarspeelt, getuigd van kennis en vooral geluk.
Ik vlak beide niet uit; een nieuwe stroming vs. een bestaande stroming. Je kunt van beide nog steeds genoeg leren.
En wees als mens blij, je hebt een keuze… of je dat nu wilt zien of juist niet.
eviva zegt
Eng die musk fanboys hier met hun verafgoding, doet sektarisch aan.
In werkelijkheid is Tesla een bijzonder matig product.
noodlesoup zegt
@eviva: Wat zegt deze uitspraak over de auto industrie. Met hun miljarden en tientallen jaren ervaring kunnen ze het “matige” product van Tesla nog niet evenaren.
riel zegt
Bijzonder matig? Nee, zeker niet waar. Als een van de eerste auto’s met volledig probleemloze eerste 30.000km kan ik, ook met mijn autotechnische achtergrond erbij, zeggen dat de Tesla’s bovengemiddeld in elkaar steken. Qua engineering de top. Dat er in de productie af en toe een steek valt is iets dat hun niet helpt, maar dat is geen maatstaf voor de bouwkwaliteit over het geheel.
eviva zegt
@noodlesoup dat kunnen ze met gemak, enkel de wil is er nog niet.
De gevestigde orde wil zo lang mogelijk blijven verdienen aan hun oude verdienmodel en investeringen.
Paul58 zegt
@eviva: ja precies klinkt zeer logisch en zeker niet als een smoes. Tesla zelf kan er ook met gemak voor zorgen dat alle naadjes 100% recht zitten in de carrosserie. De kwaliteit overtreffen van de zogenaamd ‘premium’ auto’s. De wil is er echter niet omdat Tesla zich focust op de totale gebruikerservaring wat ze dan ook uitstekend voor elkaar hebben;) Ik blijf het mooi vinden dat er al 3/4 jaar elke keer wordt geroepen dat het allemaal niks voorstelt en Musk rustig verder groeit.Ik geniet in ieder geval van wat het teweeg brengt in de automotive sector en vooral de zure reacties van de tesla fanboys vs het anti Musk kamp. En nee ik heb zelf geen Musk pyjama. Ik zal dan wel weer worden aangevallen want ik mag natuurlijk geen liefhebber zijn van brandstofauto’s én een goede elektrische aandrijflijn.
superg zegt
@kevin1989: mee eens. Ik ben echt echte liefhebber maar de tesla model s heeft iets speciaals…je leest veel tevreden klanten. Ben wel benieuwd wat de batterij doet na mega vaak laden
noodlesoup zegt
@eviva: “De wil is er nog niet…” nou geloof me, die wil is er wel hoor. De beurswaarde is waar de het bestuur op wordt afgerekend en dat gaat niet al te best. En ik hoor je al denken, die beurswaarde van Tesla is gebakken lucht.. Maar een beurswaarde zegt alles de verwachtingen voor de toekomst. En blijkbaar stoppen heel veel mensen momenteel liever hun centjes in Tesla. Met andere woorden, mensen hebben niet de verwachting dat het ene kwestie is van willen. Maar er wordt getwijfeld aan het kunnen. Hierdoor krijgen ze moeilijker toegang tot kapitaal en dat is best wel een issue in een kapitaal intensieve industrie.
superg zegt
Tesla is op juiste moment ontwikkeld, ook een beetje het voorbeeld gezet voor de rest. S model is fraai, technologisch simpel maar bijzonder slim concept met batterij zo laag mogelijk, veel ruimte, supersnel en ruime bak. Dat de bouwkwaliteit achter loopt is nog een punt maar Amerikaans niveau. Hij heeft geïnvesteerd in range en coole tech, scherm, automatische updates, ludicrous mode en laadstations. Ze moesten wel keuzes maken anders was de investering te hoog denk ik. Nu massa via model 3 en de investeringen worden terugbetaald. Dat de overheden flink meebetalen heeft dit ook echt tot het succes gemaakt. Het moet ook allemaal meezitten voor de ondernemer…
eviva zegt
@kevin1989 Tesla heeft van zich zelf geen enkele overlevingskansen, het kan enkel bestaan bij de gratie van haar investeerders en de torenhoge subsidies. Tesla heeft nog geen enkel boekjaar winst kunnen maken, het verbrand sneller geld dan een VAG olie ;)
En natuurlijk kan old auto Tesla met gemak verslaan, Musk heeft zelfs alle patenten vrijgegeven.
Nogmaals de wil is er niet en ook niet de vraag vanuit de consument, enkel jullie gehersenspoelde fanboys en groene drammers vinden dit geweldig.
superg zegt
@eviva: ik denk ook dat elektrisch rijden maar tijdelijk is. Waterstof heeft meer kans maar helaas nauwelijks op ingezet. Straks struikel je over de kabels van de laadpalen bij huizen…
v60germany zegt
@eviva: mooi pleidooi… *klapt in zijn handen*
Artikel overslaan mag hoor, of is je Autoblog-feed zo geabonneerd om je stand-alone evangelie bij ieder EV gerelateerd artikel te verkondigen?
noodlesoup zegt
@eviva: Haha, je lijdt aan dezelfde tunnelvisie als de door jouw beschimpte fanboys. Inmiddels als 2 kwartalen winst. Eigen vermogen gestegen naar 6,3 mld. En die subsidies? Die zijn er ook voor anderen, maar die konden niet leveren. Ik weet ook niet of Tesla het haalt. Maar maak je maar zorgen om de autobedrijven die nu achterblijven. Elektrisch is here to stay. En er komen alleen meer meer slimme startups en techbedrijven. Zelf Sony komt op de markt. Ik voorspel een aantal gevestigde namen die de komende 10 jaar het loodje leggen omdat ze niet innovatief genoeg zijn.
eviva zegt
@noodlesoup gelukkig zeg je het zelf al, gebakkenlucht!!
De verwachtingen en de hype zijn idd torenhoog, net als die van world online destijds;)
@v60germany , ik heb geen evangelie gelukkig, enkel een nuchtere kritische blik.
@superg dat denk ik zelf ook, plus dat de verbrandingsmotor zeker nog wel toekomst heeft.
noodlesoup zegt
@eviva: Worldonline is idd een mooi voorbeeld. Het bedrijf zelf werd niet een succes, maar was het begin van het einde van veel mediabedrijven. Zoals nu de opkomst van Tesla het begin van het einde is van veel automotive merken. De kans dat Tesla wint is klein, pioniers redden het op langere termijn ook niet. Wie kent Netscape en Altavista nog..
eviva zegt
@noodlesoup zo hey2 kwartalen winst, geweldig hoor, 1 zwaluw of in dit geval 2 maken nog geen zomer.