The sky is the limit voor Elon Musk. Oh nee, wacht…
Wie ‘rijkste man ter wereld’ zegt, zegt Bill Gates. Hij is inmiddels al weer een paar jaar rijkste man af en in 2008 en de periode 2010 tot 2013 stond er ook iemand anders bovenaan het lijstje. Desondanks is Bill Gates iemand die nog altijd sterk geassocieerd wordt met deze fortuinlijke positie. Degenen die denken dat hij nog altijd de rijkste is, zitten er ook niet heel ver naast. Bill Gates staat nog altijd op een respectabele tweede plaats. Althans, dat was tot voor kort het geval. Er is nu namelijk een zekere Tesla CEO met de naam Elon Reeve Musk die de tweede plaats heeft geclaimd.
Billionaires Index
In augustus schreven we al dat Elon de vierde positie in had genomen op de Bloomberg Billionaires Index. Inmiddels is hij dus opgeklommen naar de tweede plaats. Dat betekent dat Elon Musk niet alleen Bill Gates – die overigens heel anders tegen corona aankijkt – het nakijken heeft gegeven, maar ook Bernard Arnault. Deze Fransoos is de grote man achter van LVMH, bekend van onder meer Louis Vuitton.
Vermogen
Wellicht vinden jullie het ook nog interessant om te lezen wat het vermogen van Elon Musk dan daadwerkelijk is. Dat zullen we jullie vertellen: de teller staat nu op $128 miljard. Als we dat even omrekenen naar euro’s komen we uit op €108 miljard. De enige man op aarde die een groter vermogen heeft is Jeff Bezos, met $182 miljard.
Groei
Aan het begin van het jaar was Elon Musk ook al in de index te vinden, maar een stuk lager. Hij stond toen nog op nummer 35. Zijn vermogen maakte een stormachtige groei door, want hij heeft er maar liefst $100 miljard bij gekregen. Geen enkele aardbewoner ging er in absolute bedragen zo hard op voorruit in 2020. Uiteraard is deze groei vooral op het conto te schrijven van de stijgende beurswaarde van Tesla. Het zal niemand ontgaan zijn dat de Tesla-koers dit jaar als een raket ging. Vandaag overschreed de beurswaarde de $500 miljard en de aandelen zijn bijna zes keer zoveel waard geworden dit jaar. Met een belang van 20% in Tesla plukt Elon Musk daar dus volop de vruchten van.
Foto: Steve Jurvetson
Charles Taycan 4S zegt
Leuk voor Elon Musk en goed gedaan! Een ding vond Elon niet leuk aan Bill Gates…. zijn autokeuze…. een Porsche Taycan!??
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: nog een ding, Bill Gates claimt dat de Tesla Semi onmogelijk financieel rendabel te maken. Niet enkel nu, maar nooit. Bill Gates zou moeten weten dat je nooit nooit moet zeggen gezien de bekendste misquoted quote van hem over RAM.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, hier in Frankrijk zeggen wij dan: On verra…?!
wildewesten zegt
@flutterby: of zijn Steve Balmer over de iPhone die nooit goed zou verkopen
jensoffbutton zegt
Jeffke zal hij wel nooit inhalen. En als ik Elon was, ik zou toch een paar miljard cashen, nu het kan. Voordat er nog amper Tesla’s in Europa en Azië verkocht worden, doordat de alternatieven beter en goedkoper worden.
amg65 zegt
@jensoffbutton: Je zult het vast beter weten dan Elon!
rs18011 zegt
@amg65: ??
christian85 zegt
@jensoffbutton: ik denk dat Elon jouw gedachten met z’n raket het heelal in schiet
flutterby zegt
@jensoffbutton: cashen deed hij al met PayPal. Elon Musk zijn ambities zijn groter dan geld, feitelijk onbetaalbaar.
Variomatic zegt
Heerlijk, Musk de nieuwe Nina Brink, maar dan x1000.. wat een hoop huilie huilie gaat dit weer geven als die zeepbel barst, ik pak de popcorn vast..
Richmond zegt
@variomatic: waarom is her een zeepbel? En waarom zou het barsten?
goodvibrations zegt
Zeepbel omdat de waarde helemaal nergens op slaat.. Ik heb de aandelen ook gehad hoor… Maar het is echt idioot hoe hoog het nu staat..
Nina Brink omdat zij haar aandelen zelf verkocht voordat de “world online” bel barste… Je ziet nu wel een beetje hetzelfde met tech.. En helemaal met Tesla.. Als straks VW Tesla inhaalt.. En het aandeel klapt.. Dan heb je huile huile…
flutterby zegt
@goodvibrations: haha, dat jij het niet snapt betekent niet dat de waarde niet klopt. Cathy Wood zag het jaren geleden al.
goodvibrations zegt
@flutterby: nou vertel eens? Wat is de waarde van Tesla (nog ondergewaardeerd?) en waarom? Ik snap het inderdaad niet ?
Mijn vrouw is het met je eens: je hebt ze te vroeg weggedaan! ?
Tesla heeft echt wel impact maar de logica dat het 520 miljard waard is ontgaat me.. Meer dan 6x VW..
Heb, anders dan de meeste, echt wel ff een fundamentele analyse gedaan op het bedrijf..
Maargoed misschien neem ik je ook wel te serieus.. Maar laat me graag overtuigen als je iets inhoudelijks te melden hebt ik relatie tot je koersdoel…
flutterby zegt
@goodvibrations: Is Tesla een concurrent van Volkswagen? Het eind product lijkt op elkaar maar daar houd het wel bij op. Tesla is ongeveer 12 startups in één en die doen allemaal zaken intern die Volkswagen (nog) uitbesteed.
Maar sla het onderzoek van Cathy Wood van Ark Invest er maar op na. Beter kan ik het hier niet toelichten. Tesla is nogal een complexe organisatie namelijk.
Met interesse in auto’s en business is er op moment geen mooier bedrijf dan Tesla om te volgen. Lekker nerden door de kwartaalverslagen, heerlijk. Daar mag je mij voor wakker maken.
goodvibrations zegt
@flutterby: eens dat die Catherine Wood een visionair is.. Dat heeft ze wel bewezen.. Maar de onderliggende getallen zie ik nog beperkt.. En helaas is niet alles Tesla.. Ik zou graag een positie in space x hebben of in de hyper loop.. Maar die zijn niet toegankelijk. Er gaat een gerucht dat hij in de toekomst zelfs amazon te slim af is met die hyperloops..
Maar vooralsnog heb je gelijk wat betreft Tesla?. Zeker een interessant bedrijf om te volgen..
superfunky zegt
@flutterby: bijkopen dan, all-in man, ik zou het doen!
flutterby zegt
@superfunky: ik gok niet, ik investeer. Het gaat mij niet om de winst want ook lang voordat ik aandelen had volgde ik het bedrijf op de voet. Echter afgelopen jaar hebben ze zichzelf financieel bewezen waardoor ik het als een laag risico investering zie.
nissanfairladyz zegt
Even serieus. Tesla heeft geen magie. Maar gewoon hele goede engineurs. En veel software kennis. Waarom lukt tot nu toe hedendaags dat geen enkele autofrabrikant dichtbij de core efficiency getallen van Tesla komt? Zelfs niet elektrische autos die NU nieuw uitkomen. Terwijl Tesla geen onderdelen gebruikt die andere fabrikanten ook niet kunnen gebruiken.
Toch gek he? Waarom krijg ik hier nooit antwoord op? Waarom lukt het na zoveeeeeel jaar nog steeds niet om in de buurt te komen. Hoe komt dat.
jensoffbutton zegt
Is ook vooral door Robin Hoods. Kijk naar de bitcoin hype, 3j geleden. Nu is het bijna even gemakkelijk aandelen te kopen met die apps, dan bitcoins toen.
Ik zeg niet dat ze van 550 weer naar 50 gaan zakken zoals 3 tal jaar geleden, maar dit is echt wel overgewaardeerd hoor. Hun bottleneck is nu productiecapaciteit, de botteneck van de concurrentie is een achterstand in technologie. Nu lijken ze een voorsprong te hebben, maar de rest is nu echt wel ook wakker hoor. Binnen 3-5j gaat dit allemaal genormaliseerd zijn en wordt duidelijk wie gaat overleven en wie niet. Modellen zoals de cybertruck zijn ook echt compleet zinloos buiten de VS, ik wil u daar wel eens mee door de smalle straatjes in Italië zien rijden.
flutterby zegt
@jensoffbutton: psst kijk is naar waar bitcoin nu zit.
goodvibrations zegt
@jensoffbutton: exact.. FOMO
nissanfairladyz zegt
Gaat sowieso naar de 100.000 dollar. Stock2flow for life.
dutchneon zegt
Wie rijd er nu door de smalle straatjes?? das om te lopen!
Maar met je eens hoor die Cybertruck is een waanidee. Maar wel goeie reclame ;)
Ik heb inmiddels de gelegenheid gehad om meerdere volwaardige EV’s te testen op langere afstanden.
vakantie, zakelijke ritten Duitsland en Frankrijk. Zowel de E-tron, de E-Pace en ook de nieuwe I3 komen dan niet in de buurt bij het gevoel dat de Model-s je geeft wat betreft actieradius en gemak met navigeren.
Met de Model-s rijd je harder (zelfs met de oude P90D met kleinere actieradius) en je hebt nooit laadstress, altijd palen genoeg, geen pasjes ellende. Heb nog nooit een weigering van het laden meegemaakt in 200.000km Tesla rijden. En met de E-tron in ruim 3000km al 5 keer een weigerende paal waarbij 1 keer op een moment dat er geen alternatieven in de buurt waren!
nissanfairladyz zegt
Klopt. Tesla is heel goed in het ontzorgen van laad stress. Echt subliem. Ik ken persoonlijk iemand met een Model 3. En kan niet aan huis parkeren. En ook geen laadpaal bij hem in de buurt.
Dan gaan mensen denken… ok dat werkt dus niet. Uhm. Jawel dus. Het werkt prima. :) nog nooit stilgestaan. En tankt altijd bij allerlei laadstations e.d. en dat gaat prima.
Er zijn geen laad problemen met elektrische autos. Dat is onzin. En al helemaal niet met een Tesla die je helemaal ontzorgt.
Variomatic zegt
@benja01: omdat zeepbellen vroeg of laat barsten? Weet niet wat jij voor bellenblaas hebt maar bij mij barsten ze altijd..
nissanfairladyz zegt
Moet het wel een zeepbel zijn…. eerst moet je dat fundamenteel vaststellen.
ghini zegt
@variomatic: huh? Wat is er vergelijkbaar met wat Nina Brink heeft geflikt? Of ben je zuur omdat je te vroeg je Tesla aandelen hebt verkocht?
goodvibrations zegt
@ghini: zolang het blijft stijgen ben je zuur idd.. Ik overigens niet echt in het geval van Tesla want ik werd nerveus van het hebben van deze aandelen ?. Zit nu in VW en Hyundai… Daar wordt ik niet nerveus van ?.
flutterby zegt
@goodvibrations: Beide zijn goed bezig, maar ze moeten nog wel een poot afzagen die in de berenval genaamd ICE heet.
goodvibrations zegt
@flutterby: die ICE poot verdienen ze geld mee..meer dan Tesla met EVs.. Voorlopig is ICE nog de cash cow.. En tegen de tijd dat dit niet meer zo is hebben zij allebei concurrerende producten.. Tesla leeft nog erg op subsidies en emissie rechten..
flutterby zegt
@goodvibrations: de EV programma’s van de concurrentie draaien net zo hard op die “emissie rechten”. Daarnaast kan je de emissierechten van afgelopen kwartaal ook wegstrepen tegen de compensatie regeling van Elon Musk (die verder zijn salaris van $1 per jaar weigert in innen). Feitelijk draait Tesla prima en wordt CEO betaald door de concurrentie.
porker zegt
@variomatic: zal ik dan de grap over de variomatic maken? Nee hè, niet nodig denk ik.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is dat Bill Gates zo enorm veel geld weggeeft, en zich op andere zaken is gaan storten dan geld verdienden. Anders had hij nog altijd op de eerste positie gestaan. Is de man gegund. Enorm sympathieke vent!
amg65 zegt
@dutchdriftking: Ik las dat Gates nu 26 miljard heeft weggegeven. Zelfs als je dat er bij telt is Bezos by far nummer 1..
Dutchdriftking zegt
@amg65L Bill heeft volgens mij geen enkel eigendom meer bij Microsoft. Zo’n vermoeden als hij dat nog wel had dat hij nog wel bovenaan gestaan had.
amg65 zegt
@dutchdriftking: Jawel, echter nog ‘maar’ een belang van 1,36% (van een schamele 1600 miljard). Alsnog een mooie 20 miljard aan aandelen dus. En daar bovenop nog een mooie portefeuille aandelen a 25 miljard.
flutterby zegt
@dutchdriftking: het lijkt mij dat hij nog een flinke aandeel heeft in Microsoft hoor..
mashell zegt
Wie vind jij een sympathieke vent? Gates, Musk? Allebei?
slickrick zegt
@dutchdriftking: sinds Bill gates een eigen foundation is begonnen heeft hij zijn eigen vermogen verdubbeld. Het geld is zo goed geïnvesteerd dat het harder groet dan hij het kan uitgeven
BloodSeaker zegt
Tja. Beetje gekke vergelijking. De CEO van een bedrijf die door de beurskoers zo rijk is. Of iemand die geen eigenaar meer is en zen geld vooral via beleggingen ziet stijgen en jaarlijks miljarden aan goede doelen of geeft, of recent aan onderzoek naar corona en andere vaccins. Ma kudos voor Elon.
pjoes zegt
Weinig relevant ‘miljarden nieuws’ beter mens of sympathieker ga je hier echt niet van worden?
Pascal zegt
Er is geen twijfel over mogelijk dat Elon hard op weg is om de rijkste man ter wereld te worden. Al helemaal wanneer meer van z’n ideeen werkelijkheid worden zoals Starlink en het robotaxi netwerk. Er is zelfs een ‘stretch’ scenario denkbaar waarin hij ‘s werelds eerste biljonair wordt en nee, dat komt dus niet door de verkoop van auto’s.
flutterby zegt
@Pascal: auto’s was slechts laag hangend fruit voor Elon Musk ;-)
nissanfairladyz zegt
Inderdaad. Als je ziet hoe gemakkelijk Tesla nu nog steeds bovenaan staat. En hoe langzaam en lage resultaten andere merken halen….
elemento zegt
Probleem is dat veel autofabrikanten laat waren met techniek die nu Tesla ligt. Sommige promentente autofabrikantem zeggen als dat ze niet met Tesla kunnen concurerren qua techniek van autopilot
nissanfairladyz zegt
En nog steeds elektrische autos die nu uitkomen kunnen qua core efficientie nog steeds niet met de auto’s van Tesla matchen. En ook que features en gemakt die hun autos hebben niet. Ik vind het persoonlijk maar raar, zelf weet ik dat er in de Tesla namelijk qua ingekochte onderdelen totaal niks speciaals zit. Het is het complete pakket waar hun meerwaarde in ligt. En dat kan de concurrent tot de dag van vandaag niet leveren.
De motoren van Tesla bijvoorbeeld zijn tot de dag van vandaag het neusje van de zalm in de wereld van elektromotoren qua efficiency. Dat niet alleen. Ook qua power per kilo, en de productieprijs van de motor is enorm laag vanwege de goedkope pisbakstaal waar de rotor uit bestaat. Met heel weinig permanente magneten. Deze motor is een soort win-win-win-win scenario. Ten opzichte van bijvoorbeeld een simpele pm motor van de Volkswagen ID3.(welke veel duurder is als de motor van Tesla)
terazino zegt
Het blijft bewonderingswaardig. Inferieure amper doorontwikkelde rommel verkopen voor niet realistische prijzen. Je zou haast denken dat hij bij Apple een opleiding heeft gehad.
flutterby zegt
@terazino: blijkbaar is dat wat mensen willen. Zie ook de Cybertruck waar 0,0 consumenten onderzoek naar is gedaan door hippe afgestudeerde consultants en daar rollen gewoon 600.000 pre-orders op binnen.
Pascal zegt
Je moet niet al die verhaaltjes online zomaar geloven. De Model 3 is met afstand de fijnste auto die ik ooit heb gehad, en dat komt van een ex-BMW rijder. Ondertussen hebben ze de hoogste customer satisfaction rating (89/100) van alle automerken; de rest denkt er dus net zo over. Je zou haast gaan denken dat ze toch 1 of 2 dingen goed doen.
goodvibrations zegt
Diegenen die ik ken zijn vooral gek op Tesla om dat het vooruitstrevend en innovatief is en de “romantiek” inzien van rijden in iets wat deels nog in ontwikkeling is.. Release notes die je kunt lezen etc. Maar ken ook iemand die zijn model 3 (long range) nu alweer ingeruild heeft voor een nieuwe 330e.. En daar heel blij mee is..
nissanfairladyz zegt
Sorry. Maar daar zit je fout. De aandrijflijn van de Tesla is letterlijk het neusje van de zalm op echt zowat alle gebieden. Van Accu, naar converter naar motor is er geen enkele autofabrikant die daar in de buurt komt. Je bent een compleet onwetende grapjas. Ik wil het je allemaal best even uitleggen hoor. Qua motoren, vermogens electronica en batterijen.