Elon Musk blikt alvast vooruit. Zoals hij meestal doet.
Het is nog geen Battery Day, maar Elon Musk lichtte wel alvast een tipje van de sluier op. Battery Day vindt volgende maand plaats, samen met de jaarlijkse aandeelhoudersbijeenkomst. Elon zal dan als het goed is uitgebreid uit de doeken doen wat de stand van zaken is qua accutechnologie.
Er wordt online al volop gespeculeerd over mogelijke zaken die er aangekondigd worden. De speculaties gaan onder ander over een elektrisch vliegtuig van Tesla. Momenteel schiet de accucapaciteit nog een beetje tekort om zoiets van de grond te krijgen.
Als fervent Twitteraar leest Elon Musk ook mee met de speculaties. Dat niet alleen, hij reageert ook regelmatig. Zo ook nu: hij liet weten wanneer we accu’s met een significant hogere energiedichtheid kunnen verwachten. In grote aantallen geproduceerde accu’s die 400 Wh per kg kunnen leveren kunnen we in zo’n 3 á 4 jaar verwachten, aldus de Tesla-baas.
Ter vergelijking: de energiedichtheid van een Panasonic accu die in de Model 3 gebruikt wordt is 260 Wh per kg. 400 Wh is dus een behoorlijke sprong. Een dusdanig grote sprong dat dit genoeg is om Tesla’s het luchtruim te laten kiezen. 400 Wh/kg was namelijk de grens die Elon Musk eerder noemde. Maar voor de Tesla’s die aan de grond blijven is dit natuurlijk ook (lees: vooral) goed nieuws.
roelth zegt
Hoi Machiel, interessant stukje. Ook de stap richting luchtvaart. De energiedichtheid van accu’s wordt uitgedrukt in Wh. Dus hoofdletter W(att) en kleine letter h(our). Het is misschien muggenziften, maar het staat toch professioneler als het correct is opgeschreven.
machielvdd zegt
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het aangepast!
Jochen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekbak zegt
Dat klinkt wel veelbelovend. Van 75kwh naar 115kwh met hetzelfde gewicht is een leuke stap. Of natuurlijk honderd kilo minder gewicht. Maar volgens mij ligt daar de prioriteit voorlopig nog niet.
Diesel Rocks zegt
In 1990 werden ook al accu’s beloofd die binnen 4 jaar zouden verdubbelen in capaciteit. En in 1995, en 2000 en 2005 etc. Het is blijkbaar niet mogelijk met de huidige Li-Ion technologie, dat overigens al bestaat sinds 1986 en in 1990 geperfectioneerd is. Daarna staat de ontwikkeling feitelijk stil, op wat verbeteringen in de productie na. Eerst zien dan geloven dus. Ik heb te vaak deze belofte voorbij zien komen. Als Tesla dat lukt, dan heeft dat invloed op veel meer zaken dan alleen auto’s en hoeft het bedrijf geen auto’s meer te maken om veel geld te kunnen verdienen. De licentie alleen al op een betere batterij technologie zal jaarlijks vele miljarden dollars opleveren.
monsieurleloure zegt
@DIESEL435D.,
Je begint het zowaar te snappen dat Tesla meer dan alleen een autofabrikant is ?
dwfc zegt
Dit samen met het open stellen van hun Europees laadnetwerk tevens een energieleverancier, das pas kassa.
flutterby zegt
@diesel435d: die techniek van 1986 was echt niet in staat om een moderne smartphone een uur van stroom te voorzien hoor.. Er zijn gigantische stappen gemaakt en daardoor zie je de techniek ook in steeds meer apparaten.
Diesel Rocks zegt
De Li-Ion techniek uit 1990 leverde nagenoeg dezelfde capaciteit per cell als vandaag de dag. Een moderne smartphone werkt daar langer dan een uur op uiteraard, nu gaat je smartphone ook minimaal een dag mee. Maar toen was Li-Ion nog niet in grote aantallen te produceren en vreselijk duur, dus bijna ongebruikt.
monsieurleloure zegt
Mijn vader had begin jaren 90 een Nokia Cityman die ging 8 uur mee voordat ie leeg was (-;
Dat waren tijden….
Volgens mij nog ATF netwerk zonder sim en alleen bellen .
Zoiets had ie
http://www.mobilecollectors.net/files/10hetkep_jpg_medium.jpg
Robin zegt
In gewicht is er misschien geen spectaculaire verbetering, daar vind ik niet zo direct data van. Tot op heden was dat geen zo’n issue.
Vooral Wh/liter was van belang.
Daar zijn we van 200Wh/l in 1990 naar 650-700 gegaan momenteel!
https://www.imec-int.com/static/3808ac896b855bd07d58a7ac50955d33/ad85c/YKbDlpCPW4AAAAAElFTkSuQmCC_13.webp
Wat verder zoeken geeft 88Wh/kg in 1991 naar 202Wh/kg in 2005.
Eind 2018 zat Tesla/Panasonic op 247Wh/kg voor hun 2170 cell.
https://batteryuniversity.com/images/parttwo-55h.gif
geenidee zegt
@flutterby: Het zijn vooral de processors en andere chips die zuiniger met energie omgaan, niet de batterijen die beter geworden zijn.
stekkerkoning zegt
De verdubbeling in capaciteit is er wel degelijk en was slechts in een paar jaar gepiept. VW e-Up (2016 – ’19) heeft een bruikbare accucapaciteit van 16 kWh, inmiddels heeft de VW e-Up de beschikking over een accupakket van 32 kWh. Een en ander heeft behalve met de ontwikkeling van de techniek vooral ook van doen met dalende prijzen. Bij de BMW i3 eenzelfde verhaal, bij de vroegste modellen (2013- ’17) kon niet voor niets worden gekozen voor een benzinehulpmotor want een capaciteit van 19 kWh is niet echt om over naar huis te schrijven, laat staan om mee thuis te komen. Sinds eind 2018 heeft dezelfde auto een accu met 38 kWh aan capaciteit. Zowel met benzinehulpmotor, of officieel Range Extender, als met het huidige accupakket bedraagt het rijbereik ongeveer 300 kilometer. Zowel bij VW als BMW was het niet nodig om het ontwerp te wijzigen om de accupakketten met een grotere capaciteit passend te maken.
Vergelijk dat eens met de eerste pogingen tot elektrisch stadsvervoer (https://www.autoblog.nl/nieuws/6-elektrische-stadsautos-uit-het-recente-verleden-109970) en het wordt duidelijk dat de fabrikanten de juiste weg zijn ingeslagen om dit autotype tot wat meer te maken dan boodschappenwagens. Hierbij uiteraard geholpen door Tesla, dat van meet af aan heeft ingezet op grote accupakketten en ruim rijbereik. De traditionele fabrikanten hebben ev’s te lang als niche beschouwd, geschikt voor een bescheiden publiek en zeker niet bedoeld om enorme afstanden af te leggen.
Gulli zegt
Ware het niet dat Tesla de batterijen inkoopt bij (blijkbaar) Panasonic en het grote geld dat er met die technieken verdient kan worden dus voornamelijk naar die laatste partij zou gaan. Tenzij ze het in samenwerking hebben ontwikkeld natuurlijk, daar weet ik het fijne niet van.
crepito zegt
@Gulli: Samenwerking. En overigens gaat Tesla het nu ook zelf produceren.
Robin zegt
@Gulli: Panasonic maakt de batterijen (cellen) waarvan Tesla de chemische samenstelling heeft ‘ontwikkeld’. Panasonic mag deze dus niet zomaar gaan verkopen aan andere fabrikanten.
En zelfs al moest dat gebeuren, dan nog hebben die andere fabrikanten niet de knowhow om er een efficiënt battery-pack van te maken.
Velen staan er niet bij stil welk hoogtechnologisch pareltje dat is.
crepito zegt
@diesel435d: Hij zegt letterlijk ‘not in a lab’. Maar goed, EV’s bekritiseren is je nieuwe hobby geloof ik.
maotje zegt
@diesel435d: onteikkeling sinds 1990 stil ??. Ben jij nog wel buiten geweest na 1990?
moveyourmind zegt
Mogen tezijnertijd ze wel een flinke energiecentrale in de buurt van de luchthaven zetten voor als er een paar electrische passagiersvliegtuigen tegelijk aan de supercharger hangen, luchtvaartmaatschappijen hebben echt geen zin om een toestel een uren aan de grond te houden om de accu’s op te laden.
flutterby zegt
@moveyourmind: ik verwacht niet dat Elon Musk zich richt op commerciële luchtvaart. Plezier vluchten, training en mogelijk privé jets kan wel enorm profiteren van elektrische vliegen omdat de kosten (met name onderhoud) enorm zullen dalen.
Voor de commercieel luchtvaart zie ik enkel een alternatief in waterstof in combinatie met een flinke accu voor piekvermogen (opstijgen). Volgens mij heeft de CEO van Ryanair hier ooit ook iets over geroepen.
dwfc zegt
Als hij maar eens eerst een opvolger lanceert voor model S …. dat is bijna een youngtimer Flutter…
Tesla’s batterijtechniek is t.o.h. met voorsprong nog steeds nummer 1, maar wagens bouwen is niet zijn specialiteit.
flutterby zegt
@dwfc: hoezo? De S verkoopt nog steeds prima en straks een boost met de Plaid versie. Enkel het interieur vind ik wat ouderwets ogen.
Diesel Rocks zegt
Om een Boeing 737 te kunnen laten opstijgen tot kruishoogte is 150.000 kWh aan energie nodig, of te wel 15.000 liter kerosine (diesel). Dat wil dus zeggen dat je alleen al om in de lucht te komen 1500 accu’s moet meenemen van het formaat 100 kWh en deze moeten allemaal volgeladen zijn. Dit weegt bij elkaar 900.000 kilo. De kerosine die je nodig hebt om op te stijgen weegt ongeveer 12.500 kilo, maar dat gewicht ben je kwijt zodra je op kruishoogte bent.
Leuk idee dat elektrisch vliegen, voor piepkleine toestellen misschien. Voor serieuze vluchten absoluut onhaalbaar.
flutterby zegt
@diesel435d: met die insteek kom je nergens. Eerst de makkelijk uitdagingen (stadverkeer) daarna de moeilijke (met de caravan naar zuid Frankrijk).
krisp zegt
Dan veronderstel je dat een straalmotor op kerosine dezelfde efficiency heeft als een straalmotor op elektriciteit. Aangenomen dat hier een straalmotor op kerosine dezelfde efficiency heeft als een automotor, dan gaan het om ±0% efficiency vs 95% efficiency. Scheelt toch weer een factor 3 accu’s. Ik ga niet zegen dat het daarmee haalbaar is, maar er speelt wel meer. :)
flutterby zegt
@krisp: Volgens mij zijn er geen straalmotoren op elektriciteit hoor, meestal worden dan propellers gebruikt.
krisp zegt
Goede. Vliegen moet domweg opnieuw doordacht worden. Zal eerst inderdaad voor korte vluchten gaan gelden, later voor langere vluchten. Waterstof (jawel, hier wel) kan een interessante oplossing zijn.
Robin zegt
https://interestingengineering.com/this-electric-jet-engine-could-lead-to-carbon-neutral-air-travel
SimonMc zegt
@krisp: Efficiency is perfect vertaalbaar naar rendement, hoor.
flutterby zegt
@diesel435d: voor het opstijgen zijn ultra capacitors ook een goeie optie. Kortstondig veel energie opslaan in laag volume en gewicht.
Dutchcarwizard zegt
Vliegtuigen, quads, auto’s, raketten, wanneer komt er een motorfiets?
marcomanta zegt
@baidu: Harley Davidson heeft al een elektrieke 2 wieler. Het is dat er Harley op staat, maar als je de “tank” er afhaalt, dan kun je er alle soorten namen aan geven. Het is een sprong voor Harley, maar er is volgens mij nog 1 merk welke stroombikes maakt, dus…
stekkerkoning zegt
Zero en Energica zijn twee merken die van elektrische motorfietsen hun specialisme hebben gemaakt.
f31bmw320d zegt
@stekkerkoning: zelfs Ducati heeft toch één, de e-scrambler
Gulli zegt
Sla je slag! https://manofmany.com/rides/motorcycles/best-electric-motorcycles
Ok ze zijn niet allemaal even makkelijk verkrijgbaar maar er is genoeg keus inmiddels. Bright.nl maakt toevallig momenteel een videospecial over elektrische motoren op Youtube. Van de week legden ze nog uit hoe je van een Energetica Ego van 35k ongeveer 28k aan milieubonussen en ondernemerskortingen af kunt snoepen. Zakelijk zijn ze dus zeer interessant.
Abdelaziz zegt
Aangezien zijn vader de formule heeft gepikt kan die alles doen en blijf de strijd oneerlijk
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, dit is wel dé manier om elektrische auto’s lichter te krijgen. Erg benieuwd hoe ver hij dit gaat schoppen.
Gulli zegt
Ik heb zelf ook batterijen van Panasonic in de la liggen, dit komt nu wel heel dichtbij!