In de periode dat het niet goed ging met de Amerikaanse autofabrikant ging het écht niet goed.
Het was een spannend jaar voor Elon Musk en zijn Tesla. Het was het jaar dat de productie van de Model 3 groots in gang werd gezet. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Er waren problemen met de productie en de financiële cijfers van het automerk zagen er een tijdje niet rooskleurig uit.
Op een dieptepunt werd bekend dat Tesla meer dan 6.500 dollar per minuut uitgaf. Dat was in mei van dit jaar. De Amerikanen wisten uit die enorme put te komen, want in oktober werd bekend dat Tesla zowaar winst had gemaakt. In een interview met Axios, een nieuwsprogramma van HBO in de Verenigde Staten, geeft Elon Musk toe dat het kantje boord was voor Tesla. De problemen met de productie van de Model 3 heeft het merk bijna de kop gekost, aldus Musk in het interview. “Als we niet snel ingegrepen hadden, was Tesla ten dode opgeschreven.”
Dit was de periode dat Musk zeven dagen per week was te vinden in en om de Tesla productie. Hij sliep zelfs in de fabriek in Freemont. Elon kijkt liever niet terug op deze periode. In het interview spreekt de CEO over een pijnlijke tijd die zowel zijn hersenen als zijn hart niet goed hebben gedaan.
De problemen met de productie behoren nu tot de verleden tijd. De uitdaging waar Tesla nu mee te maken heeft is op het gebied van logistiek. Gelukkig voor Musk ligt de druk een stuk lager in vergelijking met eerder dit jaar.
ghost zegt
Hij is er wel wat dikker op geworden die Elon.
Volvo_440_turbo zegt
Ik zou de boel verkopen nu het wat beter gaat, kopers vindt je dan zeker, rentenieren en wat gaan relaxen op een zonnig naaktstrand want vitamine -D is belangrijk!
weijs zegt
@Volvo_440_turbo: Dat is nou precies wat Elon níét wil. Hij is een man met een missie, daarom heeft hij die enorme drive om te slagen. Hij doet het niet (meer) om rijk te worden, maar om de wereld te veranderen.
Volvo_440_turbo zegt
@weijs: I know, maar ooit gaat die dat met zijn gezondheid betalen… Maar misschien is wat hij nu doet voor hem het synoniem van levenskwaliteit?
TimoBac zegt
@Volvo_440_turbo: zou jij je leven geven voor je kind? Elon zou er weinig moeite mee hebben denk ik.
Volvo_440_turbo zegt
@timobac: Ik zit in een ietwat gelijkaardige situatie, gevolg, wegens chronische pijn omdat ik me bijna dood heb gewerkt, en oa wegens enkele inbraken in de zaak, lig ik meer in mijn bed dan wat anders mij hier te amuseren op autoblog, ik kan max nog 3u per dag werken, gelukkig heb ik personeel, helaas is de zaak niet zoveel waard dat ik kan rentenieren als ik ze verkoop. Eens de man met de hamer daar begin je toch te beseffen…
ferdinandvw zegt
@weijs: hahahaha compleet gehersenspoeld, hoe is dat nu bij zo’n sekte. Het draait enkel om de centen, wake up.
weijs zegt
@ferdinandvw: Kerel, ik het geen enkel probleem dat je een mening hebt. Maar het is niet nodig om te oordelen over mijn mentale toestand of aan te nemen dat ik bij een sekte zit. Dat kan je namelijk niet want je kent me niet. Dus laten we het gewoon gezellig houden. Als we naast elkaar in de trein zouden zitten zou je toch ook niet zo agressief reageren?
vondick zegt
@weijs: Niet alleen deze wereld. Zijn grootste doel is om mensen te zien leven op meer dan één wereld.
weijs zegt
Ik denk dat iedereen wel kon raden dat het kantje boord was, maar hij heeft wel geflikt, ondanks (of dankzij?) die rare fratsen.
Hier op Autoblog wordt vaak geschreven over wéér een nieuw merk dat de wereld gaat veranderen en dan moeten we allemaal weer even gniffelen. Ondertussen is Tesla de enige die de gevestigde orde aan het uitdagen is.
Je kan de man knettergek vinden, maar respect verdiend hij wel!
tortuga zegt
@weijs: vooral dat andere merken of zelfs oliesjeiks het hem wellicht niet makkelijk hebben gemaakt. Onrechtstreeks dan wel te verstaan.
steiger zegt
@weijs: De enige die jij volgt omdat je in Europa woont. De echter uitdagers zijn niet de dure niche autobouwers als Tesla, maar de Chinezen.
5cilinder zegt
@steiger: Met overheidsgeld en protectionisme wat fabrikanten uit de grond stampen is natuurlijk wel anders dan in een vrije markt een product aan de man brengen. (En ja, zonder subsidies had Tesla ook niet in de buurt kunnen komen van de huidige aantallen. Maar toch..)
steiger zegt
@5cilinder: Niet zo relevant toch. Dit zijn wel de partijen die de gevestigde orde uitdagen. Hier liggen ze bij VAG meer wakker van dan van Tesla hoor.
weijs zegt
@steiger: Nee en ja. Nee, ik woon niet in Europa. Ja, in China gaat het hard. De vraag is of Chinese autobouwers net zo populair als Tesla kunnen worden op een globale schaal.
steiger zegt
@weijs: Je zou voor de grap even de 20 grootste autoproducenten moeten opzoeken. Dat zijn voor de helft Chinese bedrijven. Die gaan in de komende 20 jaar de automarkt veroveren. Zelf geven ze aan dat ze eerst Azië en dan Europa gaan veroveren. Dat Tesla hier populair is, betekent niet dat het in de rest van de wereld populair is. Ik denk zelf dat tesla redelijk niche zal blijven.
elemento zegt
Knap hoor. Hij verkoopt meer Tesla dan als voorbeeld te noemen Volvo.
lekbak zegt
@elemento: Hij verkoopt zelfs meer tesla’s als de hele vag groep en Toyota samen!
tttijn zegt
@lekbak: haha :)
spykerboy zegt
Helaas dat het niet echt failliet is gegaan….
sabrerator zegt
@spykerboy:
Dus alles waar jij geen fan van bent moet failliet?
spykerboy zegt
@sabrerator: nee hoor, ik ben alleen voor om de EV’s zo lang als maar kan tegen te werken… als we maar lekker brandstof blijven verbranden :)
Volvo_440_turbo zegt
@spykerboy: Jij bent een wel positief ingesteld persoon zo te zien? Die man heeft, ondanks zijn vele fouten, wel meer bereikt dan al de autobloglezers hier te samen me dunkt, dit verdient toch wel respect…
2wheeler zegt
@Volvo_440_turbo: als die jongen niet aan het blaaskaken is over alles wat hij heeft (gekregen?) verspreid hij dit soort digitale diarree. Niet te veel aandacht aan schenken is het advies.
spykerboy zegt
@2wheeler: want? omdat ik het (wellicht) beter voor elkaar heb int leven dan jij, moet alles mij “gegeven” zijn? wat zal jij een gezellig persoon zijn zeg…
2wheeler zegt
@spykerboy: haha, kijk eens aan. Dat je maar gelijk aanneemt dat je het beter voor elkaar hebt dan een ander is een mooie weerspiegeling van je persoonlijkheid als ik zomaar een gokje mag wagen. Maar nee hoor, ik heb het net als velen hier prima voor elkaar, maar we hoeven er niet mee te pochen op een blog. Dat jij dat wel -bijzonder vaak- doet geeft me de indruk dat je een verwend jongetje bent. Vandaar dus.
spykerboy zegt
@2wheeler: Tja, veelal als mensen zo reageren is het 99% vd tijd vanuit jaloezie, zodoende mijn reactie :)
Was ik maar verwend, had mij een hoop geld gescheeld, gaat toch een hoop inzitten telkens (vind niet erg hoor, eigen keuze, maar als ik het kreeg op wat voor manier dan ook had toch nog wat leuker/makkelijker gemaakt).
kirdian zegt
@spykerboy: beter voor elkaar? Haha jij bent vast gezellig op feestjes
SimonMc zegt
@spykerboy: jij hebt wel lef, met een gebruikersnaam als spykerboy…
Esprit_de_Flandre zegt
@spykerboy: Hoe gaat het nog met Spyker tegenwoordig… ?
chills zegt
@spykerboy: Victor, niet elk bedrijf moet failliet gaan.
w0ut zegt
En toch blijf ik twijfels hebben. De huidige verkopen zijn gedreven door de leveringen van Model 3. Een model dat ze 2,5 jaar hebben lopen verkopen / hypen. Eenmaal die buffer er door is zal het heel wat minder zijn. Dan moeten ze het zien te redden met concurrend sales.
crepito zegt
@w0ut: Model S en X verkopen zijn gestaag gegroeid naar 100.000 stuks per jaar. Model S gaat al 6 jaar mee. Model 3 moet nog naar Europa komen waar een sedan veel aantrekkelijker is om te kopen dan in de US. De verkoop van Performance modellen zal inderdaad procentueel afnemen, maar de vraag is enorm.
De Model 3 is onlangs tentoon gesteld in Europa en Australië: wachtrijen voor de deur á la Apple. Om te kijken.
w0ut zegt
@crepito: 100.000 is nog altijd peanuts in een industrie die (spijtig genoeg) geplaagd wordt door verplichte schaalvergroting en gedeelde ontwikkelingskosten. Alfa Romeo verkoopt binnen EU 4x meer wagens dan (pre-model 3) Tesla. VW Golf >500.000 stuks per jaar in Europa. De VW Jetta >120.000 stuks in USA
Verder lijkt me zelfs de goedkope Model 3 (35.000$, 45.000 euro) nog te duur voor een gemiddelde Europeaan. Eenmaal de eerste lichting pre-production orders geleverd zijn denk ik (= persoonlijke mening, beweer helemaal niet het grote gelijk te hebben) dat de verkopen veel minder gaan zijn. Het gaat waarschijnlijk nog steeds een populaire electische wagen zijn. Populairder dan hun Model S. Maar niet in de volumes die ze nu draaien.
amersfoorter zegt
Respect voor elon musk. Zoals hierboven beschreven; hij hoeft dit niet te doen. Rijk is hij toch al. Hij wil iets veranderen. En dat lukt hem. Daarnaast is hij junior autofabrikant die gewoon wel flink productie draait en waarvan de gevestigde orde het klamme zweet krijgt
goodolddays zegt
@amersfoorter: toen die bijna failliet was hoorde je hem niet en nu heeft ie weer een grote bek. Walgelijk zelf ingenomen ventje. Tis maar waar je respect voor hebt…
ikleesookoverautos zegt
Toevallig gisteren nog een docu zitten kijken over de start van de productie van de model S
frederik zegt
@ikleesookoverautos: Het komt nu wel heel dichtbij :)
mashell zegt
@frederik: pas maar op met die Tesla’s die dichtbij komen, die gaan loeisnel, rijden geruisloos en de autopiloot is niet van het scherpste soort een gevaarlijke combinatie.
ferdinandvw zegt
Haha veel veel believers hier, de Messias Musk en zijn sekte leden.