Het lijkt erop dat het kleinere broertje van de Cybertruck er toch echt gaat komen.
Zowel over het formaat van de Cybertruck als over de Europese toelating is veel te doen geweest. Wordt de productieversie kleiner dan het prototype? Komen er meerdere versies? Elon Musk werpt nu iets meer licht op de zaak.
De Cybertruck is 5,9 meter lang, 2 meter breed en 1,9 meter hoog. Vrij fors dus. Voor Europese begrippen in ieder geval. Het was daarom al snel de vraag of de productieversie net zo groot zou zijn als het prototype. Aanvankelijk zei Elon Musk dat de auto inderdaad 3% zou krimpen.
Later kwam Musk daar echter weer op terug via Twitter. Na overleg met Tesla-designer en -sloper Franz bleek een krimp toch geen reële optie. De Cybertruck blijft dus ruwweg de afmetingen van het prototype behouden.
Dat laat echter nog altijd de mogelijkheid open van een kleinere Cybertruck. Toen Elon Musk aankondigde dat de Cybertruck niet kleiner zou worden, hintte hij al meteen op een minder forse versie. Hij zei tussen neus en lippen door dat Tesla waarschijnlijk op een gegeven moment een kleinere Cybertruck zal bouwen.
Vandaag komt Elon Musk hier op terug naar aanleiding van een vraag op Twitter. De vraagsteller vroeg of er een kleinere EU-versie zou komen. Elon Musk antwoordde daarop: “highly likely down the road.” Oftewel: het is zeer waarschijnlijk dat we een parkeergaragevriendelijke en krappe straatjesvriendelijke Cybertruck krijgen.
De vraag is dan alleen nog: wanneer? Daarover doet Elon Musk nog geen uitspraken. Dat zal niet op korte termijn zijn, want ook de grote Cybertruck laat nog even op zich wachten. De eerste exemplaren zullen op zijn vroegst eind volgend jaar van de band rollen.
Illustratie: Leasing Options
harrie zegt
Ik ga zelf wel aan de slag met een Model 3 en een zetbank.
gilettelubbers zegt
Aah, nee laat maar joh Elon! Scheelt weer op m’n netvlies?
tjorque zegt
Misschien uit productiefaciliteiten in Turkije.
Kunnen we het een cyberturk noemen.
bierbuik zegt
@tjorque: of in NL, noemen we het de Cyberurk
alper zegt
@tjorque: of uit Kayseri. Cybersücük.
flutterby zegt
Bij de huidige was het formaat nog een dingetje, maar als ze er 10-15% afhalen komt die hier zeker!
mennok zegt
Dat ding moet compleet worden aangepast tot het punt dat je hem niet meer als Cybertruck herkent wil hij hier de weg op mogen.
superfunky zegt
Ja, want de markt voor pick-ups is echt giga in Europa. Droom maar weer lekker verder over Cybertrucks op Mars.
flutterby zegt
@superfunky: Tesla heeft een geschiedenis van het creëren van vraag die niet bestaat. Steve Jobs was hier ook goed in (en Henry Ford ook).
Zelf heb ik voor de kinderen een grote auto nodig, efficiënter dan de Cybertruck wordt het niet. Daarnaast is kans op schades nihil en is productie vriendelijk voor het milieu. Dat laatste is geen eis, maar wel leuk meegenomen.
superfunky zegt
@flutterby: “Tesla heeft een geschiedenis van het creëren van vraag die niet bestaat.”
Nou, mijn ochtend is weer goed hoor! Dubbel geleden. Tesla heeft nog nooit vraag gecreëerd, overheden hebben die vraag gecreëerd door massa’s gemeenschapsgeld te pompen in iets dat verondersteld wordt de milieuproblemen van deze wereld op te lossen. Onzin, maar goed.
In ieder land waar de subsidie is gestopt, is de vraag verdwenen, dus feitelijk is de vraag niet de vraag naar EV’s, maar de vraag naar overheidssteun. Daar hebben ze er in NL genoeg van, steuntrekkers.
De kans dat Elon Den Haag zo gek krijgt om de sluizen ook weer open te zetten voor dit voorbeeld van wansmaak, lijkt me nihil, maar ga jij vooral voor joker rijden. Je haalt er vast de AB spots mee.
flutterby zegt
@superfunky: ga eens mee met de tijd. De particulier aankoop subsidie sluit Tesla uit en met 12% tot 40k is het zakelijke ook niet interessant meer.
In de VS en China verkoopt Tesla nog steeds als een trein. Hierbij ontvangen ze geen betere fiscale behandeling dan de concurrentie, in de VS is de rebate voor Tesla zelfs verdwenen en voor de concurrentie nog actief.
superfunky zegt
@flutterby: mee met de tijd? Zekers, net een nieuwe V8 bestelt, iets met een paardje en het lijkt op een Aston.
Jouw definitie van “meegaan met de tijd” is: accepteer inflexibiliteit, aanpassen van gedrag en vooral: “vergeet plezier”. En voor wat? Voor het milieu? Voor de vooruitgang? Doe ik hele andere dingen voor en dat is zeker niet EV rijden, daar ben ik na 10 maanden helemaal van genezen. Wat een ramp, daar kon geen cadeau van een tonnetje+ van de minister van financiën tegenop!
Dus? Je punt is? Tesla’s verkopen zonder subsidie fantastisch? Yeah, right. Dream on! Zonder subsidies is het een niche en niks meer dan dat.
jeroenm83 zegt
Die arme kinderen….
mashell zegt
Dat wordt dus gewoon een Model 3 met een puntmuts.
auto62 zegt
Wn voor Nederland komt er een versie van 4.10 x 1.65 x 1.52. Zo de politiek ook weer tevreden.