Elon Musk en Tesla hebben de andere kant opgekeken terwijl dat eigenlijk niet kon, zelfs met Autopilot aan.
Als kersverse Teslarijder kan ik zeggen; Autopilot is top. Niet als systeem dat het rijden 100% overneemt, daar is het echt niet goed genoeg voor, maar wel om te gebruiken tijdens lange ritten over de snelweg. Je moet natuurlijk blijven opletten, maar het hoeft allemaal nét iets minder gefocust.
Binnen de bebouwde kom werkt de Autopilot eigenlijk gewoon slecht. Bij rotondes weet hij niet wat hij moet doen en geeft dan maar gewoon volgas. Dat lijkt hem dan de beste oplossing. En ook kruisend verkeer wordt nog weleens over het hoofd gezien.
En dat laatste is nou precies waar het over gaat in dit artikel.
Elon Musk negeerde fatale fout in Autopilot
Elon Musk en Tesla zijn namelijk voor de rechter gesleept door de nabestaanden van een man die een ongeluk niet overleefde terwijl de Autopilot aanstond. Hij reed over een kruising en de Autopilot zag een vrachtwagen over het hoofd.
De Tesla Model 3 remde niet en schoof zo onder de oplegger, met fatale afloop. En dat was volgens de nabestaanden de schuld van Tesla en Elon Musk. En de rechter is het daarmee eens.
Want wat blijkt, zowel Elon Musk als de engineers waren op de hoogte van het probleem met Autopilot. Temeer omdat in 2016 een soortgelijk ongeluk gebeurde waarbij ook een dode viel Desondanks bleef Musk Autopilot betitelen als een systeem dat volledig autonoom kon autorijden.
Een uitspraak in de zaak is er nog niet, of in elk geval niet bij ons bekend. Maar iets zegt ons dat Musk flink in de buidel mag tasten om de nabestaanden af te kopen. Wat voor hem natuurlijk geen enkel probleem is, maar toch.
Laten we nu vooral hopen dat Tesla iets doet aan die fout in Autopilot. En verder een tip voor de gebruikers ervan: Gebruik je verstand en ga niet liggen te slapen, gamen of filmpjes kijken terwijl je Tesla autonoom rijdt.
Je weet toch dat dat een beetje dom is?
Foto: Een gecrashte Model 3 op de Nordschleife, gespot door @tnthomas
rwdftw zegt
Ik denk niet dat Tesla aan de beurt is. De reden is dat het wel Autopilot heet maar het is niet de bedoeling om er autonoom mee te rijden. De bestuurder dient ten alle tijden de handen aan het stuur te houden en zelf ook op te letten. De Beta waarschuwing krijg je bij het activeren van AP in het menu en de waarschuwing om je handen aan het stuur te houden komt ook geregeld.
Dat je dan willen en wetens binnen de bebouwde kom je Tesla zelf laat rijden en niet oplet is vragen om een Darwin award. Die kreeg de man dan ook.
goodvibrations zegt
Eens met de rechter.
Als je bij alle producten rekening moet houden met alle voorschriften/adviezen van de gebruiksaanwijzing is uiteindelijk bijna alles je eigen schuld. Maar zo werkt het juridisch (gelukkig) niet. Tesla maakt de indruk alles kan het is een autopilot en zo heet hij ook.. maar let wel op..
Net als een ijsmeester die zegt jongens het ijs is dik genoeg.. maar betreden op eigen risico… Of bij duiklessen tekenen voor eigen risico..
En dan later sorry ouders dat jullie kids dood zijn, maar ik zei nog op eigen risico…
Ik zou die man wel schuldig hebben bevonden als hij lag te slapen met een gewichtje aan het stuur.. maar niet als hij “minder aan het opletten is” omdat hij autopilot aan heeft. Dat is gewoon “redelijkerwijs te verwachten gebruik in…”
En Tesla zegt zelf ook geen HUD nodig te vinden omdat de auto zelf al uitkijkt.. en daarmee wegkijken van de geoorloofd is..
citrorob zegt
Precies.
rob5nismo zegt
Ik vind dat de schrijver van het artikel in de eerste alinea precies benoemd wat ik het probleem vind van deze optie.
Het opletten iets minder gefocust omdat je vertrouwd op de hulpsystemen.
mashell zegt
Dit soort dingen kunnen helemaal verkeerd aflopen voor Tesla. Bij een negatief oordeel kunnen de verkopen inzakken, waar als gevolg daarvan de beurskoers implodeert, de winstgevendheid verdampt, de financiering moeilijk gaat worden en er in ultimo alleen het supercharger netwerk overblijft.
hotze zegt
Je schetst nu een heel dramatisch scenario 🤔
Als Tezla-koper weet je inmiddels toch wel dat je in zekere zin aan de goden bent overgeleverd. Met of zonder Autopilot. Desondanks gaan ze als hamburgers over de Mac-toonbank. Daar gaat één uitspraak over een luie dombo niets aan veranderen.
lekkaah zegt
Tesla heeft eigenlijk alle ‘beurswetten’ fout bewezen de afgelopen 10 jaar. Als men terug kijkt is het eigenlijk een wonder te noemen dat zij al die negatieve publiciteiten grote prominente shortsellers hebben overleefd. Betekent niet dat Tesla onschendbaar is, maar ik denk dat menig (short) seller wel 3x nadenkt. Zie je wel bij meer van Elons bedrijven, overigens.