Hij maakt zich populair bij de traditionele Amerikaan.
Voor wie weleens in de Verenigde Staten is geweest (of een internet verbinding heeft) zal het wel zijn opgevallen dat de pickup aldaar enorm populair is. Met name in het stuk tussen New York en Los Angeles (wat veel snobistische Europeanen ‘Texas’ noemen), is het vereren van de pickup net zo belangrijk als het begeren van je nicht of zus. Het is iets waar men niet van opkijkt.
Dankzij ‘slimme’ regelgeving hoeven pickups niet aan allerlei stringente eisen te voldoen. Perfect voor de gematigde republikein met een voorliefde voor het ladderchassis en de V8. Grappen over Trump, steaks, banjo’s en de kerk worden niet op prijs gesteld. Toch is het Elon Musk die lekker even de knuppel in het hoenderhoek gooit.
Via Twitter probeerde een RAM 1500 eigenaar erachter te komen of de nieuwe Tesla Pickup net zo veel werk kan verzetten als zijn Dodge 1500, die namelijk 12.000 pounds (5.443,1 kilogram) mag meesleuren.
Elon Musk antwoordde zeer, eh, respectvol:
5.443 kilogram? Wat weinig! Maak je toevallig kinderspeelgoed?
Oh, no he didn’t, burn and shots fired plus andere termen die mijn waarde collega @jaapiyo zou bezigen. Net als de Tesla fanboys, Fansla’s en Teslapostelen weet Musk zich populair te maken. Er is verder nog niet heel erg veel bekend over de Tesla Pickup. Wel is bekend dat de elektrische pickup uitgerust gaat worden met vierwielaandrijving en twee motoren. Van de wielophanging is bekend dat deze zich adaptief aanpast aan de lading.
Tesla heeft door dat de Tesla Pickup gericht is op de meest conservatieve doelgroep die je je maar kan bedenken. Alsof Jesse Klever en Rob Jetten binnenkort de Autoblog-borrel gaan organiseren: dat wordt een gespannen sfeertje. De enige manier die Tesla ziet om dit gereserveerde publiek voor zich te winnen is door de concurrentie te overtreffen op het gebied van vermogen, trekkracht en laadvermogen.
Meer lezen? Dit zijn 8 dingen die we al weten over Tesla’s nieuwe pickup.
tttijn zegt
O dat doe ik ook altijd, fijn te weten dat het nog wat kan worden met me.
fmgarcia zegt
@tttijn: Misschien iets met raketjes gaan doen?
tttijn zegt
@fmgarcia: Ja eerst volgende festival weer.
tortuga zegt
Toen kwam aan het licht dat de tesla pick up slechts 5500kg kan trekken met een range van 400km. Daarom zijn ze zo zeldzaam. ( rondleiding in auto museeum in 2030)
justsomebody zegt
@tortuga: maar dan ook alleen met airco uit(succes in texas) geen ramen open en de verlichting uit , en na een week bijladen uit het oliecentrale gestookte electriciteitsnet.
flutterby zegt
@justsomebody: ironische genoeg heeft Texas een van de groenste energiemix van de VS. Daarnaast zijn de olie-exploitanten stevig aan het investeren in zon en wind energie om olie uit de grond te halen omdat het vele mate goedkoper is. Voor ‘S nachts zetten ze dikke batterijen neer zodat de productie door gaat.
hotze zegt
@flutterby: “investeren in zon en wind om olie uit de grond te halen”. Raar volk die yankees.
funkiejopie93 zegt
@hotze: Dit doet Noorwegen ook…
hotze zegt
@funkiejopie93: rare volk die Noren dan ook.
flutterby zegt
@funkiejopie93: sterker nog de Noren verkopen ons certificaten zodat wij in feite grijze stroom gebruiken als groene stroom. Hun groene stroom wordt door verkoop van deze certificaten dus grijs..
justsomebody zegt
@hotze: Texas is the largest energy-producing state and the largest energy-consuming state in the nation. The industrial sector, including its refineries and petrochemical plants, accounts for half of the energy consumed in the state.
justsomebody zegt
@flutterby: het landelijk net binnen de usa loopt door alle staten, moet ik gaan beginnen over de steenkool gestookte centrales ?
flutterby zegt
@justsomebody: Het Europese stroomnet loopt ook door alle lidstaten. Ons landelijk net stopt bij de grens. Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Straks komt er een verhaal dat water nat is en het gras groen.
justsomebody zegt
@flutterby: wat ik wil zeggen, alle landelijke netten 150 kv zijn aangesloten op het 380 kv europees koppelnet ( in amerika is dat alle staten gekoppeld zijn en iedere staat voor zijn eigen net moet zorgen en daar zijn erg grote verschillen in infrastructuur, in 2011 is het net new york er onderuit gegaan en trok daarbij heel noord amerika er onderuit omdat nou eenmaal alles aan elkaar hangt, daarmee ook alle centrales in europa ( bruinkool in duitsland en polen etc) dus die zogenaamd schone ipadladers zijnhelmaal niet zo schoon als ze lijken. Omdat deze koppeling er is met alle europese landen( in die zin houdt dus het landelijk net fysiek niet op bij de grens alleen maar de verantwoording voor aanleg en onderhoud voor het betreffende land) kunnen we binnekort niet veel extra E auto’s meer erbij hebben om te laden, de race om meer kilowatts per auto helpt daar niet bij, misschien is het geld er wel om uit te breiden en nog heel even de tijd om met truukjes de vraag op te vangen tijdens piekuren , maar je hebt vooral tijd veel tijd nodig om die netten uit te bouwen en de vraag is of dat lukt met de huidige “doelstellingen” ( lees over 10 jaar) die op gebakken lucht zijn gefundeerd.
flutterby zegt
@justsomebody: en waarom zou je auto opladen tijdens piek? Mijne laad in het dal wat mij een euro per volle accu bespaard (350-400 km). Bij benzine auto’s wordt er verder omgereden voor een kleinere besparing.
Scheelt wel dat mijne in 5 uurtjes vol zit door een volwaardige 3 fase lader, maar zelfs met één fase begin je de maandagmorgen met 100% en kan je 7 uur per dag bij laden in het daltarief. De accu hoeft tenslotte niet altijd vol te zijn. Zelf hanteer ik 2-3x laden per week.
justsomebody zegt
@flutterby: ja precies jij en die andere 500.000 centen neukers veroorzaken precies om die reden piek stromen omdat jullie idd om een paar eurocenten allemaal op hetzelfde moment laden. Dat geeft maar weer aan dat jullie het hele f..k..ng klimaat geen ene moer kan schelen, en ik weiger om in de toekomst mee te gaan betalen aan een beter net vanwege mensen met deze mentaliteit, ik ga maar weer eens mijn 8 cilinder starten om te zorgen dat de boel op temperatuur blijft op deze aardkloot.
flutterby zegt
@justsomebody: als je niet met argumenten kan winnen kan je natuurlijk altijd op de man verwijten maken, niet geremd door enig vorm van kennis.
Waarom denk je dat er een daltarief is? Minder vraag en ze willen graag meer vraag creëren.
Specifiek op mijn situatie laad mijn auto op zon overdag (eigen dak) en wind ‘S avond. De energiemix van mijn provincie is namelijk 70% wind. Uiteraard betaal ik ook voor 100% wind en kan zelfs de molens aanwijzen. Mocht het zijn dat de vraag te hoog is en er kolencentrales of gasturbines bijgeschakeld moeten worden dat geeft mijn energieleverancier een seintje en stopt het laden van de auto, uiteraard ontvang ik hiervan een klein deel van de vergoeding die anders naar de kolencentrale zou gaan.
Als jij ideeën hebt hoe ik nog duurzamer kan verplaatsen hoor ik het graag. En nee ik stap niet uit de auto en ga niet rustiger rijden, ondanks dat het financieel misschien wel aantrekkelijker is, niet alles gaat om geld.
Esprit_de_Flandre zegt
@justsomebody: Er is niet één landelijk net. Er zijn meerdere netten, die over meerdere staten lopen, waarvan de grootste (west, centraal en oost) zelfs doorlopen tot in Canada.
Al die netwerken zijn weliswaar verbonden met elkaar en kunnen elkaar bevoorraden indien nodig, maar bedienen vooral de lokale markt.
Texas heeft z’n eigen net, want: Texas.
Texas is ook de grootste producent, want :Texas.
En niet zomaar een beetje de grootste, maar twee keer zo groot als de nummer 2. Daardoor zijn ze ook de grootste in groene energie. Ik weet niet of ze ook procentueel het meest groen zijn…
justsomebody zegt
@Esprit_de_Flandre: er is wel degelijk een landelijk net in noord amerika, dat iedere staat zijn eigen verantwoording heeft voor het eigen net staat daar los van, in 2011 is bijna het hele net van noord amerika onderuit gegaan door een glitch in het net van New York een keten is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel daar doen zelfs de blaaskaken van redneck country texas geen ene moer aan als dat gebeurd blijkt wel.
Esprit_de_Flandre zegt
@justsomebody: Sorry, maar je hebt het verkeerd voor. Er is niet één landelijk netwerk, en niet elke staat draagt verantwoordelijkheid voor z’n eigen net.
Heb het even opgezocht, want ik wist niet over welke “glitch” je het had.
En je statement blijkt overdreven. Waarschijnlijk heb je overdreven berichtgeving erover gelezen, kranten en blogs houden nu eenmaal van dramatiek.
Je heb het over de Southwest Blackout, die een groot deel van California, Arizona en NW-Mexico plat legde (niet NY), allen deel van de Western Interconnection. Dat is verre van “het hele Noord-Amerikaanse net onderuit gegaan”.
Wat lectuur:
https://en.wikipedia.org/wiki/Continental_U.S._power_transmission_grid
https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Southwest_blackout
dees zegt
@tortuga: Met 400km ben je denk ik zeer optimistisch.
Of ze moeten het ding echt vol laden met accu’s
robert110 zegt
Het is al lang bekent dat tesla helemaal geen concurrent voor de 1/2 tons op de markt wil zetten maar een pick up ontwikkelt met een maatje wat wij in Europa gewoon kennen als een vrachtwagen, maatje Daf LF zeg maar of op zijn Amerikaans, maatje Ford F-650. De tesla pickup vergelijken met een Ram 1500 is net zoiets als de Mazda MX-5 vergelijken met de Ferrari F-430 en dan concluderen dat de Mazda MX-5 daarom een ondermaatse sportwagen is.
En ter informatie: zo’n Ford F-650 mag maximaal 29.000 lbs (13 Ton) trekken, dat is meer dan het dubbelen van de Ram 1500
Edge zegt
@robert110: Riep Musk niet ooit dat het streven was om de Tesla pick up een trekgewicht van 300.000lbs mee te geven?
lekbak zegt
@Edge: dat is makkelijker dan die pick-up een nuttige range mee te geven terwijl die 23.000 pounds achter zich heeft.
flutterby zegt
@lekbak: met 300.000 lbs kan je er een flinke accu achter hangen hoor.
dirkv zegt
@lekbak: that’s damn right!
Design_Driven zegt
Taxas tussen New York en Los Angeles? Dat is dan wel een vreemde route.
Pick-ups zijn tof, maar echt goed zijn ze niet. Maar ja ze zijn dan ook als werkpaarden ontworpen het is eigenlijk pas recent dat er meer aandacht aan kwaliteit in de zin van look en feel gegeven wordt.
lincoln zegt
@sketcher:
@willeme is te “snobistisch” om zijn internet verbinding te raadplegen ..
willeme zegt
@lincoln: Ok, jij wint. Wyoming mogen we niet vergeten. En Utah. En alle Carolinas, uiteraard!
lincoln zegt
LOL ..
Dat gedeelte Texas noemen komt door topografische achterlijkheid ..
Dat is geen Europees “snobisme” ..
Verre van dat ..
torsen zegt
“net zo belangrijk als het begeren van je nicht of zus”
Sweet home Alabama!
Dutchdriftking zegt
Jesse Klever en Rob Jatten voor de AB borrel. Proest!
stfu zegt
“De enige manier die Tesla ziet om dit gereserveerde publiek voor zich te winnen is door de concurrentie te overtreffen op het gebied van vermogen, trekkracht en laadvermogen” goh, meen je?;)
Rick-dos zegt
Het stuk tussen NY en LA is het stuk noem ik “het stuk waar ik overheen vlieg”‘. Wist niet dat dat een naam had. Texas dus? Weer wat geleerd. Je leert elke dag wat nieuws op het internet.
gregorius zegt
Spreekt Musk nu ook al Nederlands?
crepito zegt
Het was weer even zoeken jongens, maar het is gelukt om een artikel te schrijven over Tesla. Weliswaar een reactie op iemand via twitter van 6 dagen geleden, maar nieuwswaarde heeft het wel toch?
willeme zegt
@crepito: Alles voor jou, Crepito. Dat weet je toch!
Edge zegt
@crepito: Heeft Elon Musk soms met zijn stekker aan jouw zus gezeten?
reactief zegt
@edge: Pas nou op. Zometeen komt er nog een artikel over Tesla.
crepito zegt
@edge: ssst. Anders ontvang ik geen zwijggeld meer.
lekbak zegt
Nu zou iemand moeten reageren door met die 12000 pounds in 1 dag 1500km af te leggen. Want dat is het zwakke punt van elektrische voertuigen, terwijl brute kracht nou net het aller sterkste punt is van een elektrische auto. Domme actie is dit dus.
flutterby zegt
@lekbak: met 90 km/u kost dat 16 uur en 40 minuten reistijd, waardoor er ruim 7 uur overblijft voor laden. De Semi red dat makkelijk en waarschijnlijk de X en 3 ook wel, maar alle drie mogen het niet van de wet (rust&rijd tijden).
lekbak zegt
@flutterby: niet met 12.000lbs erachter beste flutterby. De semi misschien wel, maar de personenwagens echt niet.
En met een pick-up die ledig 600km haalt ga je ook geen noemenswaardige afstanden rijden op dezelfde manier als met een verbrandingsmotor. Dat is nou eenmaal het nadeel van elektrisch, en dat zal nog heel lang zo zijn, zo niet eeuwig.
flutterby zegt
@lekbak: en waarom niet beste lekbak? Gewicht kost enkel veel energie om in bewegen te krijgen, maar als het eenmaal rolt heb je niet veel kracht nodig. Duw je eigen auto maar door de straat, eenmaal op gang is het minimale inspanning.
Wat een veel grotere rol speelt is luchtweerstand. Een caravan of boot is killing, maar een druppelvormige aanhanger met 5 kuub zand is geen probleem. Zo lang je niet een berg op moet, of als het moet ook weer naar beneden gaat.
flutterby zegt
@flutterby: al hoewel de Semi kan in theorie laden terwijl de bestuur slaapt.
unknown234 zegt
Waarom zou je zo veel meer willen trekken? Elon z’n moeder zo zwaar?
dees zegt
@unknown234: Dikke woonwagen of aanhanger erachter.
ghost zegt
Nu weet ik het zeker; Musk heb een kleintje..
bmwfreak038 zegt
?ik doe denigrerend jegens tesla?
basr32 zegt
Laat die Elon maar lullen, doe mij maar zo’n Dodge.