Elon Musk deelt weer eens een sneer uit. Het is gewoon wat hij graag doet.
We zijn benieuwd wat er nu eigenlijk rondgaat in het hoofd van Elon Musk, eigenlijk. Het is een bijzonder geval. Enerzijds is hij enorm vooruitstrevend, ambitieus en weet hij vanuit het niets een automerk uit de grond te stampen dat de gevestigde keihard aanpakt, anderzijds is het een engnek pur sang.
Nu valt dat hele ‘gevestigde orde’ heel erg mee. Elon Musk is de langzittende CEO van alle automerken. Het is net als de Nederlandse politiek, de stemmer wil iets anders en vernieuwing en stemt massaal op het langszittende kamerlid om de pluchezitters keihard aan te pakken.
Je zou denken dat Elon Musk het heel erg tof vindt dat er meer elektrische automerken bijkomen, maar niets lijkt minder waar. Dat blijkt wel op een bericht dat hij achterlaat op Twitter, dat ook van Elon Musk is en dat hij om verwarrende redenen ‘X’ heeft genoemd.
Elon Musk deelt sneer
Elon Musk, die net als Lewis Hamilton een schedel heeft weer telkens meer haar op het voorhoofd komt, liet zich onlangs weer positief uit over Lucid. Dat is het geesteskind van Jim Rawlinson en moet eigenlijk een Tesla zijn, maar dan beter. In veel opzichten klopt dat ook wel, maar boekhoudkundig is dat nog niet het geval. De cijfers van Q4 2023 waren niet al te best, zo melde Sawyer Merritt.
Dat is natuurlijk koren op de molen voor Elon Musk. Hij heeft zich vaker negatief uitgelaten over Lucid en kon het niet laten om een sneer uit de delen:
Oftewel, alleen dankzij de financiële steun uit Saudi-Arabië weet het merk te overleven. Nu heeft Musk wel een beetje een punt, want heel erg goed gaat het nog niet met Lucid. Er zijn in totaal 8.428 auto’s afgeleverd. Het doel voor volgend jaar is weinig ambitieus: 9.000 exemplaren. Tja, dat schiet nog niet heel erg op, natuurlijk.
Nog twee dingetjes leren voor Lucid
Het grote probleem is Lucid twee dingen kennelijk nog niet onder de knie heeft. Ten eerste kunnen ze niet voldoende auto’s bouwen. Ten tweede gebeurt dat nog altijd tegen een te hoge prijs. Dat is precies waar Tesla het anders heeft weten te doen.
Overigens moeten we niet constant de vergelijking maken met Tesla. Tesla zit meer in de budget-hoek en doet eigenlijk wat de Zuid-Koreaanse merken in de jaren ’90 deden: lekker ruime wagens, zeer gunstige prijzen, plastic interieurs met karige afwerking en puike motoren. Lucid positioneert zich echt als een luxemerk en zit (nu nog) wat hoger in de markt.
Check hier de mening van @Wouter over de Lucid Air:
Fotocredits: Lucid Air in het wild door jullie aller @RubenPriest via Autoblog Spots!
potver7 zegt
Tesla heeft ook een sugardaddy, genaamd Elon Musk. Wat zou er met Tesla gebeurd zijn als Musk er niet in geïnvesteerd had?
Johanneke zegt
Dat stadium zijn ze al lang voorbij, plus hij was niet de enige investeerder natuurlijk, zo rijk was ie toen nog niet.
Persoonlijk vind ik Tesla een van de meest bijzondere en geweldige bedrijven van de afgelopen decennia. Wat hun hebben gedaan in een zeer conservatieve markt is onbeschrijflijk. 8 jaar geleden zaten we ze uit te lachen en te roepen dat ze failliet gingen, nu verkopen ze de best verkochte auto ter wereld. Los van dat het een EV is, het is ongelooflijk knap.
Musk vind ik in het rijtje van Gaal en Steve Jobs passen. Genialiteit is een cirkel, en als je te ver in het geniale zit kom je op idioot uit. Een geniale mafklapper dus. Heb er persoonlijk weinig mee.
potver7 zegt
Sure, en Lucid heeft volgens mij ook wel andere investeerders. En daarnaast: toen Musk instapte in Tesla had dat bedrijf niet zo heul veel investeerders volgens mij. Je moet de boel niet omdraaien.
Tesla is het suikeromm-stadium inderdaad al een tijdje voorbij. Maar hoe lang heeft dat bedrijf geleund op de centen van Elon Musk? Echt, die tweet heeft alles van een kleuter die een baby uitlacht omdat die nog in z’n luiers poept.
Johanneke zegt
Dunno wat het voor Tesla was, maar SA is voor 60% eigenaar van Lucid.
Gele Koplamp zegt
In 2004 was Musk de grootste geldschieter voor Tesla. Kom jaren later percentages van 30% tegen en dat zakt terug tot iets van 13/15% nu
mikee368 zegt
Niet om het 1 of ander. Maar het prginele bedrijf day vandaag de dag Lucid heet is in de 00’s van deze eeuw opgezet. De Lucid air is het beste te vergelijken met de Model S misschien wel. Alleen dan 10 jaar later op de markt voor een bedrijf dat binnen een paar jaar logt kwa leeftijd.
Verder doen ze ook goede zaken zoals systemen voor Formule E aanleveren.
En Musk heeft sinpelweg keihard gelijk.
Tesla heeft nooit zoveel verlies gedraaid per auto (in %) na dat ze deze een jaar of meer produceerde.
Lucid moet kei hard aan de bak om het beter en goedkoper te maken voor de consument maar vooral voor hun eigen GROSS margin.
TheMaster zegt
Probleem van Lucid is absoluut niet dat ze niet voldoende auto’s kunnen bouwen. Die kunnen ze volop. Zie resultaten van Q3 2023, toen hebben ze de productie expres verlaagd van 10.000+, naar 8.000. Dit omdat ze de afzet niet hebben.
Even ter referentie; in januari 2022 was het plan om 20.000 auto’s op jaarbasis te produceren. Om nu in 2024 minder dan 10.000 te bouwen/verkopen, is echt slecht. En als je eea financieel bekijkt (verlies TOV liquiditeit), dan houden ze het niet extreem lang meer uit zonder dat er veel geld weer in gestopt wordt.
reactief zegt
Zou erg jammer zijn als Lucid het niet overleeft.
De Air vind ik één van de fraaiste sedans van de afgelopen 20 jaar op de markt en ook de SUV (zie ook Top Gear Youtube van laatst hierover) ziet er voor een SUV heel fraai uit. Zou zelf nooit zo’n grote auto willen, maar valt voor mij wel in de categorie ‘droomauto’.
En daar kan Elon Musk alleen van van dromen, want kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die een Tesla kopen omdat ze hier echt van dromen. Lelijk zijn ze niet, maar begeerlijk toch ook zeker niet. En nogal kinderlijk om zich zo uit te laten, maar ja… dat weten we ondertussen wel.
Flutterbear zegt
Elon Musk probeert de energietransitie op gang te krijgen, het zou hem een worst zijn of je zijn auto’s mooi vind. Ze zijn praktisch. Hij maakt zich meer zorgen om een onafhankelijke nederzetting op Mars. Billionaires have different problems..
reactief zegt
Dat valt wel mee hoor! Als hij die energie transitie echt belangrijk zou vinden zou hij deze zielige tweet de deur niet uitgestuurd hebben!
Echt heerlijk trouwens ‘billionaires have different problems’ .. ja, klopt, daar kan zo’n zielig figuur als ik met m’n hoofd helemaal niet bij natuurlijk. Gaat boven mijn petje. Maar gelukkig snap jij precies wat hem bezig houdt. Hahaha ;)
Flutterbear zegt
Elon Musk is zo recht toe recht aan als ze komen. Je kan veel zeggen maar niet dat hij zijn mening bij zich houdt. Verder is het vrij gebruikelijk wanneer je letterlijk zoveel vermogen heb dat je het niet op krijgt je over andere dingen gaat nadenken (legacy, wie onthoud je na je dood en hoe).
Hoe schaat deze uitspraak de energietransitie? Lucid zijn niet eens een neveldruppeltje in een vulkaan. Zelfs een druppel op een gloeiende plaat is nog te hoge inschatting.
Wel hele gave auto’s overigens, maar dat was niet het onderwerp.
ericc zegt
Ferry Porsche, Colin Chapman of Enzo Ferrari zouden nooit een concurrent beledigd hebben. Zij lieten hun wedstrijdwagens voor zich spreken. Blijkbaar is dit soort respect verdwenen.
rollingstoned zegt
@ericc Sorry, maar Enzo Ferrari was een autoritaire hork die geen kritiek duldde, hence de bijnaam “Il Commendatore”. Door zijn “sympathieke” en “klantvriendelijke” gedrag is nota bene Lamborghini ontstaan. ;-)
Loek zegt
@rollingstoned: Enzo was ook een Elon-esque engnek, sorry not sorry. Zowel Ferrari als Tesla laten zien dat ik echt weinig trek heb in een bedrijf waar de CEO een narcist met iets te veel macht is. Zorgt er voor mij echt voor dat de lol van Ferrari of Tesla eraf is.
Het zou Elon echt sieren om zich gewoon is om zijn eigen zaken te ontfermen en anderen in hun waarde te laten. Zelf heeft hij namelijk in het verleden nogal aangebrand gereageerd op mensen die Elon een steek onder water geven wanneer Tesla een misser maakt. Don’t dish out what you can’t chew…
Joris24 zegt
Even gejat van het internet:
“Het jaar 2020 was bijzonder voor Tesla. Niet alleen wist de fabrikant voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s te bouwen, er werd ook winst gemaakt. Dat is voor het eerst in 17 jaar. Bijzonder is dat de winst niet door de verkoop van auto’s kwam.”
Als Musk niet zijn met de verkoop van paypal verdiende en daarnaast bij investeerders geleende miljarden voor 17 jaar lang had ingezet, had het hem ook niet gelukt om winst te maken met Tesla. Die vent mag niet zeveren over een bedrijf dat pas net bestaat…
TheMaster zegt
Grappig dat je precies de 17 jaar aanhaalt. Dus na 17 jaar zou een nieuw autobedrijf volledig winstgevend moeten zijn. Dan kijken we nu even wanneer Lucid is opgericht, precies, in 2007. Precies 17 jaar geleden. Dus Lucid zou inmiddels winstgevend moeten zijn.
En ja, natuurlijk kan je zeggen dat Lucid niet direct de Air heeft ontwikkeld en eerst aan accu’s heeft gewerkt, maar Tesla is ook eerst begonnen met een omgebouwde Elise en pas daarna de Model S…
Flutterbear zegt
Tesla had veel eerder winstgevend kunnen zijn als ze zich tot de Model S beperkt haddrn. De ontwikkeling van de X en 3 was enorm duur. Eigenlijk komt sinds de Model Y pas echt geld binnen. De refresh van de 3 helpt daar recent ook bij.
mashell zegt
Maar als de verkoopcijfers ziet dan zou een Tesla dat zich tot de Model S beperkt zou hebben nu hartstikke failliet zijn.
Tesla heeft vele jaren telkens nieuw geld moeten ophalen dus Musk moet vooral niet zeuren over concurrenten, het lijkt er op dat hij het gewoon niet kan hebben dat de Lucid Air een betere auto is dan de Model S.
Flutterbear zegt
Als ze beperkt waren tot de Model S hadden ze ook niet de ontwikkelkosten van die andere modellen hoeven financieren. De financiën laten duidelijk zien wanneer er een nieuw model in ontwikkeling ging.
Verder zou de huidige S waarschijnlijk dan ook verder doorontwikkeld zijn als het slappe aftreksel dat het nu is. Zelfs de Plaid is met name afhankelijk van ontwikkelingen voor de Semi (de motor) en koeling van de Model Y.
PrettyAwesome zegt
Na een de video wist ik waar deze Lucid Air me aan doet denken, althans het front voornamelijk; de Toyota Celica uit de eerste helft van de jaren 90.