Zeker voor Tesla is het chiptekort een enorm probleem. Als er namelijk 1 merk is dat vol zit met chips, dan is het dat merk van Elon Musk wel.
Het chiptekort is al een flink aantal maanden een groot probleem voor de auto-industrie. Er zijn te weinig chips voorhanden om de productie probleemloos in stand te houden. Mocht je vergeten zijn hoe dat ook alweer zat, let dan op.
Toe de coronacrisis in maart vorig jaar in alle hevigheid losbarstte, kwam er vrijwel totale stop op het aantal verkochte auto’s. Mensen zaten thuis en hadden even geen nieuw vervoersmiddel nodig.
Wat ze wél nodig hadden, waren nieuwe laptops, tv’s, telefoons en andere zaken met schermen. Enerzijds om te kunnen ‘Zoomen’, anderzijds om de verveling te lijf te gaan met een game of Netflix.
De chipsproducenten zagen dat ook en verlegden hun aandacht razendsnel van de auto naar de schermen. En dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Voor de auto-industrie is dat vette pech. Er kunnen namelijk nu nog niet genoeg ‘semiconductors’ worden gemaakt om iedereen tevreden te stellen. Dus voorlopig is het chiptekort goed voelbaar bij de autofabrikanten.
Tesla voelt het chiptekort ook behoorlijk.
Het bedrijf van Elon Musk heeft er dus vanzelfsprekend ook last van. De Tesla-topman ziet vooral dat heel veel bedrijven extra chips inkopen. Al hebben ze die nu niet nodig, ze willen niet zonder komen te zitten als de nood aan de man is.
Musk vergelijkt het een beetje met het hamsteren van wc-papier. Alleen dan op een ‘epische schaal’.
Het chiptekort is voorlopig nog niet voorbij
Al hebben chipbedrijven aangekondigd de productie zo snel als het kan op te voeren, het chiptekort zal nog wel even blijven bestaan. En dat is een flinke knauw in het budget van de autofabrikanten. Geschat wordt dat die gezamenlijk dit jaar zo’n 110 miljard dollar omzet mislopen.
Autsj.
mashell zegt
Hmm. Ik zie een mogelijk om Tesla een hele partij Croky te verkopen en er dan zo’n 9 miljoen aan over te houden…
Hulde aan Musk dat hij duidelijk maakt dat het om microcontrollers gaat.
transaxleman zegt
Het is een ‘perfect storm’ van samenkomende omstandigheden, die niet slechter getimed had kunnen zijn.
Havenmedewerkers die ziek zijn icm lage capaciteitsplanning icm Suez kanaal blokkerschip levert met onverwachts hoge vraag een enorme back-log aan containerschepen op die gelost moeten worden. En daardoor staan de fysieke containers maar te wachten, waar dus ook een tekort aan is waardoor je moet wachten om je producten te verschepen, maar ook om je spullen binnen te krijgen.
Taiwan maakt heel veel chips, maar die hebben nu opeens wel corona en ook nog de ergste droogtes in jaren. En water heb je ook in productiefaciliteiten nodig.
China heeft chips, fabrieken en grondstoffen, maar die hebben nog steeds een handelsruzie met de VS dus die houden alles voor zichzelf (logisch eigenlijk)
In Japan is begin dit jaar een chipfabriek afgefikt, en die maakte voor de halve automotive chips.
De overheden wereldwijd pompen miljarden in de economie, waardoor geld gratis is geworden en massaal vastgoed wordt gekocht, wat leidt tot meer bouwen waardoor nu ook staal en beton niet te leveren is of 2-4x zo duur. En dat merken al die toeleveranciers van andere onderdelen ook weer.
Hier gaan we voorlopig nog niet uitkomen, althans, niet op een wenselijke manier.
faalhaas zegt
Hier bij de Laidl zijn er nog genoeg!
geen1234 zegt
Ja, wij hebben ook zo’n last van de problemen in semiconductor branche!!!!!! Verwacht niet dat je je levering van ons op tijd zal ontvangen.
Groeten uit de bloemenstal
geen1234 zegt
Mag ik de knuppel in het hoenderhok gooien, met de stelling dat er waarschijnlijk meer IC’s (goed lezen) in een S klasse of 7 serie zitten, dan welke Tesla dan ook?
rumour zegt
Moet je zelf weten waar je die knuppel neergooit joh, maar we willen geen gewonde kippen…
flutterby zegt
@geen1234: klopt, zelfs de ID.4 zit ongeveer op het drievoudige van de Tesla Model Y.
tinnemans zegt
Ik denk dat je gelijk hebt. In mijn oude E65 zit al zo veel electronica, dat is echt niet normaal. De grote FPGA van een Tesla zal natuurlijk veel krachtiger zijn, maar qua aantallen.. ik denk niet dat ze ook maar in de buurt komen. Laat staan van een moderne S of 7.
mashell zegt
@geen1234: dat klopt. Tesla zet sterk in op één enkel gecentraliseerd systeem. De meeste fabrikanten juist op gedistribueerde systemen. De schaarste is er nu aan de wat krachtigere microcontrollers.
iphonistvongates zegt
5de Kwartaal van 2025 komt alles weer goed volgens 2 van mijn A.I.’s. Zij kunnen het weten want ze draaien op extra donkergroene electriciteit. 🤔
Jochen zegt
Gewoon even met Lay’s bellen … in oplossingen blijven denken heren.