Jaren heeft Elon Musk ons laten wachten op de Model 3 en nu die eindelijk is aangekondigd, hint de CEO al weer naar een nog kleiner model.
Al 400.000 mensen hebben een aanbetaling gedaan voor de Model 3, het kleinere en meer betaalbare broertje van de Model S. Maar, zo zegt Elon Musk, deze auto is nog steeds niet voor iedereen beschikbaar, daarvoor is ook de Model 3 nog te prijzig. Niet getreurd voor een ieder die niet in de markt is voor Tesla’s jongste model, volgens Musk is een vierde en nog betaalbaardere generatie al in ontwikkeling.
Hoewel ik vermoed dat het uitontwikkelen en in productie brengen van de Model 3 momenteel de grootste prioriteit heeft bij Tesla, is het niet meer dan logisch dat er al gewerkt wordt aan nieuwe modellen. Musk heeft nooit geheimzinnig gedaan over het feit dat grote en dure auto’s nu eenmaal nodig zijn om een nieuwe automerk van de grond te krijgen en dat je van daaruit kunt gaan uitbouwen.
Verdere details over deze nóg betaalbaardere Tesla zijn er nog niet, dus qua positionering kan het nog alle kanten op. Je kunt de Model 3 natuurlijk nog iets laten krimpen, maar geruchten over een kleine cross-over (formaatje Nissan Juke), de ‘Model Y’ zijn eveneens al eens voorbij gekomen. Een andere optie is een stadsautootje á la Renault Zoe. Of een van deze auto al voor 2020 op de markt zal verschijnen is maar de vraag. In dat jaar wil Musk namelijk 500.000 auto’s per jaar verkopen en dan is een extra volumemodel geen overbodige luxe. Een opvolger voor de onlangs gefacelifte Model S hoeven we voorlopig overigens niet te verwachten, als deze überhaupt al een opvolger krijgt. (via AutoExpress)
misterdrogba zegt
Zorg maar eerst dat je die 400.000 auto’s kan leveren voor je een hype start over een nieuw model.
test01 zegt
Ik zie het wel zitten zo’n nieuwe roadster ofzo
ghost zegt
En toch, je ziet het nu al bij Apple; Het moment dat je de top bereikt, kan je alleen nog maar uitmelken en vallen. Succes!
Design_Driven zegt
@ghost: Andere auto fabrikanten maken toch ook al 100 jaar auto’s of had ford moeten stopp na zijn model T?
Het verschil met Apple is dat zeker bij elektrische auto’s er bij elke generatie behoorlijke verbeteringen worden doorgevoerd. Bij Apple is het vaak op details na meer van het zelfde.
dirkiii zegt
@sketcher: als iets goed werkt en je blijft dit verbeteren dan is het toch goed?
En ja ik heb een iphone omdat het gewoon lekker makkelijk is.
ghost zegt
@dirkiii: ik heb ook een iPhone maar die dingen zijn niet vernieuwd sinds de iPhone 5 in feite.
ghost zegt
@sketcher: daarbij staat de tijd toch in feite ook al 100 jaar stil. Het is dat de overheid nu pushed op schonere motoren maar tot 2000 reedt iedereen nog net zo vervuilend als een T-Ford. Ik doelde overigens hier niet op maar op de top van populariteit. iPhones zijn nu een melkkoe, weinig innoverend en dus aan het vallen in de markt. Dat zelfde gaat tesla ook overkomen. Zeker als de overheden alle subsidies en vrijstellingen afschaft.
granlusso zegt
500.000 auto’s per jaar? Ambitieus, maar ik gun het ze wel! Kleiner model kan wel wat uitmaken, daardoor zal de particuliere koper ook geïnteresseerd raken.
JamesBond007 zegt
@granlusso: dat is nu al het geval met de Model 3! Maar snap wat je bedoelt. Een elektrische auto voor 20k zou heel erg goed vallen bij veel menseb
allesmetturbo zegt
Laat maar komen!
perry_snijders zegt
@allesmetturbo: Je weet dat ‘ie geen turbo krijgt?
super zegt
@perry_snijders:
Vroeger had ik een pc met 286 processor, zat ook een turbo knopje op, ging echt hard…
allesmetturbo zegt
@perry_snijders: haha ja ik weet t. Maar een goedkope tesla lijkt me erg leuk voor de korte ritjes en de sprintjes
martinus zegt
Elektrisch rijden is de toekomst.
Stylez zegt
@martinus: Waterstof is de toekomst, elektrisch is de prima tussenoplossing.
stfu zegt
@stylez: toekomst is beide gemengd. Voor normale auto’s is een EV veel beter, makkelijker te bouwen en thuis te tanken. Waterstof lijkt me meer voor grootvervoer.
ThomasBol zegt
@stfu: ik ben het daar niet mee eens. Waterstof is over een aantal jaar goed doorontwikkeld. Een waterstofauto is nu al binnen een paar minuten volgetankt.
bergmm zegt
@thomasbol: waterstof is een elektrische auto met eigen bron…
erwh zegt
@stylez: verdiep je eerst maar eens wat meer in waterstof voordat je de marketing van sommige instanties kopieert. Ten eerste is waterstof een energiedrager en geen bron en is waterstof niet vrij beschikbaar op aarde. Om het beschikbaar te maken is zeer veel chemische of elektrische energie nodig waarna het als drager gebruikt kan worden.
Als energiedrager is waterstof echter niet erg efficiënt omdat opslag tot verliezen lijdt (de beste tanks zijn nu in 2,5 week de helft van hun volume kwijt). Daarnaast treden er tijdens de energieomzettingen door directe verbranding of dmv een brandstofcel behoorlijke verliezen op (theoretisch rendement is 47%). In het geval van de brandstofcel zijn er exotische metalen nodig om het rendement in de buurt van die 47% te krijgen (in de praktijk is dit ca 35%). Daarnaast heeft een brandstofcel nog steeds een complete elektrische auto nodig, inclusief kleinere accu’s, om te functioneren om dat de cellen niet kunnen omgaan met grote wisselende energievraag.
Dus of waterstof als energiedrager zo verstandig is vraag ik me af, maar er zijn natuurlijk wel genoeg bedrijven die er geld aan kunnen verdienen en het dus actief marketen.
crainn zegt
@erwh: denk je dan dat elektrisch zo goed is? Om één Tesla model s 70kWh te maken moeten 3 voetbalvelden ontgonnen worden om de nodige silicium deeltjes te hebben om de batterij te kunnen maken. Na 10 jaar is die grond ook uitgeput en dan staat Tesla wel voor schut. Elektrische auto’s zijn slechter dan waterstofauto’s. Het rendement is misschien later bij waterstofauto’s, maar waterstof kan altijd ontgonnen worden. Silicium zal plots op zijn.
motoragent zegt
@crainn: Misschien moet je je toch nog even wat verdiepen in de waterstofauto, iets verder dan ‘snel tanken’ en ‘silicium tekort’. Er kleven namelijk nogal wat (fundamentele) nadelen aan de waterstoftechnologie. Aan de andere kant is elektrisch rijden natuurlijk ook niet foutloos.
Dat het rendement ‘iets lager’ is dan elektrisch, wat door jou een beetje tussen de regels door wordt verteld, is juist een groot probleem omdat we juist zuiniger om moeten springen met de energie die voorradig is. Je voegt een tussenstap toe in het proces die eigenlijk helemaal niet nodig is.
scherzo zegt
@crainn: Silicium schaars? https://nl.wikipedia.org/wiki/Silicium is het tweedst meest voorkomende element op aarde. Pak een steen en je hebt genoeg. Bedoel je soms lithium? Dat is wat minder beschikbaar, maar voorlopig voor de komende tien duizend jaar nog genoeg. Vinden we vast betere batterij technologie uit in die tijd.
Waterstof heeft nu eenmaal de onhandige eigenschap van super kleine moleculen, opslag is onmogelijk.
ThomasBol zegt
@martinus: waarom schrijf je dit onder elk Tesla artikel? Lol!
martinus zegt
@ThomasBol: Elektro propaganda.
In geval van de Tesla ook nog eens inhoudelijk juist.
Want de kleintjes van Tesla komen door hun populariteit wat later. ??=
sulobb zegt
@martinus: Elektriciteit moet ook opgewekt worden…
motoragent zegt
@sulobb: Brandstof moet ook geproduceerd worden…
denniss00 zegt
Concurrent voor de Google-Car? Mister Musk draait door…
norge zegt
Leuke auto’s…Krijg alleen zo,n hipster gevoel bij Tesla nu..
martijn11 zegt
Wordt het een éénpersoons auto
mrrallycross zegt
Zoiets bestaat al. Een scootmobiel.
stfu zegt
Een SUV op basis van de 3, de Y, was toch allang bekend? Of heeft AB een berichtje ergens gelezen en denkt nieuws te hebben? Ook heeft Elon allang gezegd dat ie ook graag een nieuwe Roadster zou willen maken.
moveyourmind zegt
@martinus: Je hebt me bijna overtuigd…
Ware het niet dat ik van de week nog iemand met een BMW i3 wanhopig zag zoeken naar een stopcontact bij een parkeerplaats op de snelweg…
De beste man had nog maar een bereik van 18 kilometer. Helaas voor hem was er én geen stopcontact én was de eerstvolgende afslag zo’n 25 kilometer verderop…
En ik hem nog een jerrycan benzine aanbieden, weet ik veel dat dat stomme ding geen range-extender heeft…
En daar sta je dan met je beste bedoelingen voor het milieu.
postzegel zegt
@moveyourmind: i3 is in twee versies te koop: met en zonder range extender. Dus de volgende keer dat je zoiets ziet, kan je weer gaan trollen met een jerrycan bij een benzinepomp ;-)
(of steek m een paar duracell batterijen onder z’n ruitenwisser)
E34M5Touring zegt
Laat ze eerst die Model X maar eens fatsoenlijk in elkaar zetten. De fora staan vol met storingen en slechte afwerkingverhalen. Die geweldige deuren schijnen een parkeergarage met laag dak soms al niet te herkennen… Lekker als diezelfde meuk straks autonoom is. Heb het al vaker gezegd, zakelijk gezien is het ontzettend knap wat ie heeft weten op te zetten. Maar ik vrees dat ie nog wel eens slachtoffer van z’n eigen succes kan worden op deze manier. Die model 3 kan gewoon niet dezelfde aanloopproblemen hebben, dan gaan er een hoop pre orders verloren vrees ik.
super zegt
@E34M5Touring:
Hoop dat andere fabrikanten ook wat serieus elektro spul gaan bouwen, zon tesla met van die gekke vleugeldeuren en helemaal volgehangen met lelijke schermen lijkt me helemaal niks.
E34M5Touring zegt
@super: Als Porsche die Mission E goed krijgt wordt dat een enorme concurrent denk ik. Want die gaan daar een heel modellen offensief van maken denk ik. En gezien de productiecapaciteiten van de groep en het enorme budget zullen zij dit ook kunnen klaarspelen. En dan kan het nog wel eens snel gaan met de rest. Die gaan dan wel mee.
super zegt
@E34M5Touring:
Ja, een goed begin, maar hoopte meer iets als een 3 of 5 serie oid, porsche is voor mij niet echt praktisch en kost iha meer dan ik er voor een auto over heb.
Rob zegt
@E34M5Touring:
De Mission E is dan ook een waanzinnig goed ontwerp. Stoer en elegant. Doet je afvragen waarom Porsche altijd maar zo krampachtig blijft vasthouden aan het 911-ontwerp…
E34M5Touring zegt
@Rob: Ja eens. Vind het goed dat er niet teveel een 911 van is gemaakt. Leuke auto om te zien. Als ie straks Porsche quality is kan de Model S nog wel eens een hele zware concurrent krijgen denk ik.
Dutchdriftking zegt
Mooi streven in ieder geval.
lekkerlinksrijden zegt
En nu nog waterstof verder uitbreiden en de benzine wordt een bijzaak. Waterstof kun je gewoon “tanken” en weer door, alleen de tankstations nog. Voor de kilometervreters onder ons.
ahs1979 zegt
Moet bij het nieuwe front van de Tesla’s op de een of andere manier aan dit karakter uit Harry Potter denken: http://cs10330.vk.me/u163808602/-6/x_1e2b3800.jpg
boomhauwer zegt
@ahs1979: cannot be unseen…
sr20det zegt
Ben wel benieuwd wanneer dat bedrijf over de kop gaat
coffeecup zegt
Waarom wordt er aandacht geschonken aan (matige) puberale probeersels in photoshop. Of in dit geval MS Paint.
Eerst die mini met 9-5 dak en nu dit…
sulobb zegt
@coffeecup: Ik vind ‘m best leuk…
Dizono zegt
@coffeecup: dit puberale photoshopje heb ik zelf even snel gemaakt om een plaatje te hebben bij dit artikel. The other way around dus ;)
coffeecup zegt
@Dizono: you’ve got me there ;) Hij was eigenlijk ook al te slecht om er aandacht aan te geven (no offence). Maar dat verklaart.
parttimeautospotter zegt
Niet zo lelijk a.u.b.
parttimeautospotter zegt
@parttimeautospotter: hoop dat het orgineel mooier wordt
spylegion zegt
Een Tesla hothatch
In mijn beleving sowieso model 2 behoren te zijn.
Daar zijn die elektrische dingen ideaal voor; stadsracertjes.