Elon Musk wil een laadstation neerzetten die je back to the future neemt, de jaren ’50 om precies te zijn.
Het is even wennen: een elektrische auto moet je opladen. Dat betekent dat een ‘pitstop’ meer is dan even een minuut wat benzine in je auto gooien. Je staat even een tiental minuten te wachten. Genoeg tijd om even iets anders te doen, zoals werken. Of slapen. Kies zelf maar.
Laadstations
Idealiter moet die wachttijd nog even naar beneden, maar voor nu worden laadstations soms ietsje meer. Ze grenzen vaak al aan tankstations met een winkeltje, waar je even een broodje en koffie kunt halen. Vervelen hoeft dus absoluut niet. Helemaal niet als het ligt aan Elon Musk.
Diner
Elon Musk heeft namelijk op Twitter laten weten dat ze iets leuks gaan doen. Iemand tweette vanuit Santa Monica in Californië dat het succes van Tesla in Q1 goed te zien is. Iets wat we sinds het wintersportseizoen van vorig jaar goed kennen: een laadpaalfile. De laadpaal in Santa Monica is dus een beetje over zijn capaciteit heen.
Musk reageert op de tweet met het plan. Er komt binnenkort een groot nieuw laadstation in Santa Monica. Uiteraard draaiend rondom de Superchargers, maar het wordt ook een soort retro-diner c.q. drive-in-theater. De jaren ’50 gaan een rol spelen in het plan van Elon Musk. Toen trok men ook massaal naar openbare (auto)plekken om vanuit de auto naar films te kijken en een hapje te eten.
Wel zegt Elon Musk erbij dat ze dit jaren ’50 thema ‘hopen te hebben’. Het is dus nog niet bevestigd dat de diner ook echt de vorm gaat krijgen die Musk wil dat hij krijgt. Toch is Musk wel zo’n persoon die zijn zin vaak daadwerkelijk krijgt. We wachten af: het klinkt in ieder geval cool.
TheMaster zegt
62 Superchargers gaan hier ongeveer komen. In China staat al een locatie met 72 superchargers. Nieuwe locatie in California wordt 100 superchargers. Het mag duidelijk zijn dat de nieuwe Tesla (V3) Supercharger fabriek in China z’n vruchten begint af te werpen. Productie van 10.000 superchargers per jaar. Dit lijkt niet veel, maar tussen 2012 en eind 2020 zijn er 20.000 stalls geproduceerd. Dus waar men eerst 8 jaar over deed, wordt nu in 2 jaar gedaan.
Ik verwacht dan ook binnen een jaar de aankondiging, dat alle andere merken (tegen betaling) ook kunnen gaan laden bij alle Tesla Superchargers. Vooral in EU heel makkelijk. Allemaal CCS. Kwestie van Tesla app downloaden, registreren en laden. Letterlijk plug en charge. Iets wat bij Fastnet, Ionity en alle andere merken werkelijk verschrikkelijk is.
Voordeel is natuurlijk ook, dat Tesla daarna alle (BMS) data van de andere auto’s (via de Superchargers) ontvangt. Hier kan je allerlei analyses op los laten, en alle geheimen ontdekken.
stekkerkoning zegt
Ook Fastned ondersteunt plug & charge, dat is een kwestie van één keer activeren in de app. Wel alleen als er met de CCS-stekker wordt opgeladen, maar dat is tegenwoordig haast vaste prik.
flutterby zegt
@TheMaster: mijn vermoeden is dat Tesla alleen in de VS hun netwerk open gaat stellen in ruil voor miljarden aan subsidie. Het snelladen op zich is nog steeds geen valide businessmodel.
florisje zegt
@flutterby: Tenzij de federal government een connector standaard verplicht net als de EU dit heeft gedaan.
TheMaster zegt
@flutterby: miljarden nu ontvangen, voor investeringen die Tesla sowieso al zou doen? Natuurlijk is dat een business model. Het kost je komende jaren een paar miljoen, maar dat is toch prima als je daar miljarden voor krijgt? Net als die EV credits. Prima dat FCA en VW deze credits kopen, zo kan Tesla met 50-100% groeien en heeft extreem veel cash op de balans. Briljant, elke beetje econoom ziet dat dit heel slim is.
lekkerlinksrijden zegt
In de jaren 50 viel nog regelmatig de stroom uit
vacano zegt
Gebeurd in de States nog regelmatig en meer naar het zuiden namelijk Latijns Amerika soms wekelijks.
Soms voor enkele minuten, soms een hele dag.
Alles hangt hier boven de grond, bij blikseminslag of als er iemand tegen een paal rijd heb je wss pech.
p993 zegt
@lekkerlinksrijden: tjakka! We gaan het weer meemaken. Vraag is; wanneer?
barchettadriver zegt
Dat 50’s en Supercharger hebben we hier in Europa al. De Tesla Supercharger in Kamen, vlakbij Dortmund, staat pal naast Connie’s Diner. Een geweldig jaren 50 restaurant.
https://www.connies-diner.de/
mashell zegt
@barchettadriver: in Wolfsburg is een iOnity station verkleed als jaren 50 benzine station. Maar koffie is er niet te krijgen, dus je bent beter af met een jaren 50 restaurant.
barchettadriver zegt
Ken die ja, die staat op een van de toegangswegen naar het centrum. Maken ze van VW ook regelmatig foto’s bij.
simonferrari zegt
Die ‘laadpaal files’ geven een enorm vertekend beeld. Tijdens de wintersport stonden er namelijk uitsluitend bij Tesla superchargers deze files. Je weet wel, die snelladers waar het overgrote deel van Tesla rijders gratis kan laden.
Pascal zegt
Bovengenoemde file ging ook over een Tesla supercharger toch, of mis ik iets?
detroitv8 zegt
@simonferrari: lijkt me best akward om dan met eigen ogen te zien hoe veel mensen letterlijk en exact dezelfde auto als jijzelf rijden.
flutterby zegt
@simonferrari: De andere snelladers stonden ook vol met Tesla’s. Met andere merken is +/- 1200 km afleggen te tijdrovend voor de wintersport.
fanboy zegt
We moeten het ook niet overdrijven. Collega van me met zijn Model 3 ging eens snelladen en dacht aan een mooie koffiepauze. Moest de snelweg onderdoor lopen en toen zijn koffie geserveerd werd zat zijn auto alweer vol.
Verder kom je nooit bij tankstations. Dus die zullen wel minder worden en alleen dit soort grote ruststations blijven.
flutterby zegt
@fanboy: Z’n ervaring had ik toen de vol zat maar de McD het eten nog niet klaar had..
mashell zegt
Haha. Fastfood noemen ze dat dan.
cazzo046 zegt
Laatst in Houten 1260kmh laden. Dan heb je niet eens tijd meer om te pissen ;)
b00st zegt
Ergens in FR ook vorige zomer. Pissen, snel koffie gedronken (echt restaurant en zo geen truckerhol) en auto zat weer vol.
cossiekiller zegt
Mag je dan je verwarming aanzetten terwijl je film kijkt en je auto oplaad?