Nu concurrenten, maar het had anders gekund. Elon Musk heeft Herbert Diess zijn functie aangeboden, zo werd bekend.
Elon Musk groeide in rap tempo van een ondernemer met een visie op autogebied naar de gevreesde concurrent voor alle grote merken. Eén van die merken die nu een harde concurrent is voor Tesla is Volkswagen en Herbert Diess, de CEO van het merk, zette alle zeilen bij in een poging Tesla te kunnen evenaren.
Tesla CEO
Dat had anders kunnen gaan. Diess zit op zijn directeursstoel bij VW sinds 2015, net na dieselgate. Hij maakte de overstap vanuit BMW om de topman van VW te worden. Dat was bijna niet gebeurd. Uit een onderzoek van Business Insider blijkt Diess gepeild te zijn voor een functie bij Tesla. Als CEO. Herbert Diess had de Elon Musk van nu kunnen zijn. Omgwtf!
Bijna
Musk en Diess waren goed bevriend met elkaar in de tijd dat dit gebeurde, zo omstreeks 2015 dus. Elon Musk zag het zitten om zijn rol als CEO op te geven en Diess in zijn zetel te plaatsen. Let wel: Tesla was toen nog maar een schim van wat het nu is. Het balletje was nog vers aan het rollen, zeg maar. Er is zelfs een contract opgesteld waar enkel onderaan de pagina gekrabbeld hoefde te worden! Er is op het laatste moment vanaf gezien, door Diess. De reden laat de Oostenrijkse CEO in het midden.
Bevriend
Elon Musk en Herbert Diess leerden elkaar kennen vanwege het enthousiasme in elektrische auto’s. De twee hadden elkaar hoog zitten op dit gebied en Diess geloofde toen al in Tesla. Daarom lag het aanbod op tafel, omdat Musk Diess eigenlijk de gedoodverfde kandidaat vond. Sindsdien is het allemaal zijn eigen leven gaan leiden: Tesla is explosief gegroeid en VW doet alle nodige moeite om het tempo bij te benen.
De twee hebben nog vriendelijk contact. Zoals eind vorig jaar, toen Elon Musk plaatsnam in een ID.3 en Herbert Diess plaatsnam in een Model Y. Ze zagen beide de goede punten wel van elkaars werk in. Echte vrienden ben je voor het leven. (via Business Insider)
R zegt
Hij heeft mij ook die positie aangeboden – maar rij alleen elektrisch op de kermis – of als ik een vibrator in m’n hol heb –
mashell zegt
Jij associeert elektrisch nu al met een opwindend en prettig gevoel. Voor je het weet wil je een ID.3…
R zegt
@mashell: hoeveel CM is de ID.3 ?
mashell zegt
@notfastalwaysfurious: 426 cm, dat zou genoeg moeten zijn voor zelfs de grootste “arsehole”.
(Waarom hebben we daar in het Nederlands geen fatsoenlijk scheldwoord voor?)
Stefje zegt
@mashell: ik zou prima een ID.4 willen, ware het niet dat ik op een enkele reis van 400km een verplichte pauze van 30 min moet houden om de eindbestemming te halen. Twee keer in de week. Zolang dat een probleem blijft doe mij maar een ICE.
mashell zegt
@stefje: ik heb jarenlang tussen Beieren en Nederland gependeld. Tussen de 500 en 700 kilometer enkele reis, daarbij maakte ik toch al één of meerdere stops van een half uur. Ik denk er dus weinig vertraging mee op te lopen. Als de virus dictatuur eindelijk voorbij is wil ik meteen weer terug.
Pascal zegt
Minuut of 20 snelladen zou dan toch wel zowat genoeg moeten zijn, op een rit van 400km zou ik daar 2x per week persoonlijk geen bezwaar tegen hebben. Je drinkt een kop koffie, strekt de benen, doet 2 emails en door.
ghini zegt
Ben benieuwd of Herbert ook aandelen Tesla heeft..
mashell zegt
Stel je voor hoe Tesla zou presteren als de CEO geen ongeleid projectiel was maar een kundig bestuurder…
dwfc zegt
Beste reactie vandaag :-)
flutterby zegt
@mashell: faillissement in 2018.
Pascal zegt
Oprecht benieuwd naar. Zouden ze er dan beter voor staan? Of waren juist de durf, branie en de rare streken van Elon in de opstartfase nog cruciaal voor maximale aandacht, gratis marketing en het durven uitbrengen van gedurfde fratsen zoals autopilot FSD beta 9.0. Bij Apple is Tim Cook ook de betere, stabiele leider, maar zonder die rare Steve was Apple vast nooit zoveel waard geweest als het nu is. Tesla is uiteindelijk (of misschien nu al) wel beter gebaat bij een type zoals Diess die het stokje overneemt en er een serieus, stabiel bedrijf van maakt.
mashell zegt
Jobs was er al eens uitgeknikkerd bij Apple. Eigenlijk is het huidige succes van Apple te danken aan een enkel lucky shot: de iPhone die ze optimaal (itunes, app store, ipad) hebben weten uit te melken.
Tesla heeft wat rare fratsen de laatste tijd, veel parallel product ontwikkeling (roadster, cybertruck, semi), matige product planning (vernieuwde Model S), bitcoin, vertraging bij bouw fabrieken, Model Y nog steeds niet in Europa.
Dat zou een ervaren bestuurder anders hebben weten te doen.
flutterby zegt
@mashell: Je weet dat Tesla in ongekend tempo een fabriek aan het bouwen is in Duitsland toch? Zo lang ze de Y lokaal kunnen slijten is het interessanter om klanten te laten wachten.
bischero zegt
@mashell: ik vind dit oprecht een prikkelende stelling en volg je in grote mate. Bij een startup hoort geen kundige bestuurder maar een durfkapitalist, bij een scaleup moet je wisselen.
Echter ben ik geneigd te geloven dat onder een kundige bestuurder, Tesla nooit had kunnen worden wat het nu is, ook niet in de scaleup fase. Teveel rekenen aan buca’s, te weinig doen. Gewoonweg omdat er dan teveel ratio te vroeg teveel groeipotentieel had weggenomen.
Maar let’s be honest: types als Musk lopen uit de narcisme schaal en kunnen simpelweg niet met iemand de lijnen uitzetten. Probleem is nu dat ze te groot voor het servet zijn geworden, te duur zijn om overgenomen te worden en fuseren het enige is dat nog kan. Dan kan Musk met een gerust hart in zijn raket stappen en rijden wij in Stellantis producten met de Tesla-Inside batch op de bips.
Een Alfetta MY 2028 of zo, lijkt me geen straf.
porker zegt
@mashell: tesla en goede bestuurder niet nodig want autopilot
koeberg zegt
Een deel van het succes van Tesla is te danken aan verafgoding van Musk. Door klanten maar ook door het personeel van Tesla. Benieuwd hoe succesvol het bedrijf zou zijn geweest zonder dat aspect.
flutterby zegt
@koeberg: Goden geloof ik niet in, maar Elon Musk is goed op weg om meer wonderen te verrichten waarvan iedereen zei dat het onmogelijk en onhaalbaar was.
Met PayPal, Tesla en SpaceX kan je niet meer spreken van “één goed idee” en ik laat mij graag verwonderen over waar hij nu al mee bezig is (Neurallink, OpenAI, Boring Company, Mars) of wat nog moet komen.
The Stig NL zegt
@flutterby: Nou, ik vind dat SpaceX helemaal geen goed idee. Lijkt het jou nou echt verstandig om 12.000 cirkelende satellieten in een baan om de Aarde te schieten ten behoeve van overal op de wereld supersnelle WiFi?
flutterby zegt
@00carguy00: erm ja, wij in Nederland zijn ontzettend verwend met snel internet maar dat is in de rest van de wereld wel anders. Snel internet via de sateliet is ook veel duurzamer dan overal maar glas en koper in de grond te stoppen. Hiermee kunnen ook eenvoudig derde wereld landen helpen met snel en betrouwbaar internet (door Starlink koppelen aan een 5G mast).
Daarnaast is de kracht van SpaceX niet Starlink maar de herbruikbare raketten die oa Starlink mogelijk maken.
lekkerdwars zegt
Als t überhaupt waar is dan is Diess aardig wat Tesla aandeeltjes misgelopen 🤣
dwfc zegt
VW aandeel als eens bekeken … op 1 jaar tijd x 3 ( allee bijna toch )
Plus nog een lekker dividend erbovenop.
scheur zegt
Dies nie goed
rumour zegt
Verafgoding van Musk of verafgoding Duitse auto’s. Beide ‘knettergek’ nietwaar?🤣
Voorbeeld: iemand heeft nieuwe Clio, Fiesta of Yaris zeggen sommigen koop je 5 serie BMW voor.
Ja 386k op teller (teruggedraaid) van oud vrouwtje geweest bwjr 2007 en altijd binnen gestaan.
faalhaas zegt
Rijden doe je op gas, en koken doe je elektrisch. Stelletje vuilniszakken.
porker zegt
@faalhaas: bijna goed (bedacht)
ometom zegt
@faalhaas: je doet je naam eer aan met deze reactie
PortRo zegt
Gemiddeld duurt de carrière van een topman bij Tesla twee jaar. Dan wordt je uitgespuugd door Musk. Hij heeft veel ideeën, maar weinig geduld. Dus denk dat VW een betere keus is.
Pascal zegt
Net als Steve Jobs, die ontsloeg destijds ter plekke mensen waarmee hij voor het eerst in de lift stond. Mijn favoriete quote van hem die (in meer of mindere mate) ook zeker voor Elon opgaat: “Here’s to the crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers, the round pegs in the square holes … the ones who see things differently — they’re not fond of rules, and they have no respect for the status quo. … You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them, but the only thing you can’t do is ignore them because they change things. … They push the human race forward, and while some may see them as the crazy ones, we see genius, because the people who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.”