Met de leasesector gaat het niet zo slecht als je wellicht denkt.
In 2013 groeide de Nederlandse leasevloot licht, en het was bovendien ook nog eens een stuk ‘groener’: 50% van de leasers had 14% bijtelling of minder. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), die zojuist in BNR’s Nationale Autoshow werden gepresenteerd.
De totale Nederlandse leasevloot is in 2013 met 0,6% toegenomen tot 717.400 exemplaren, hoewel de opbouw hiervan redelijk raar verdeeld was: driekwart van de groei in personenauto’s in 2013 werd namelijk in het laatste kwartaal gerealiseerd. Ra, ra, hoe zou dat nou komen?
Overige interessante weetjes:
• Meer dan 80% van nieuwe lease-auto’s heeft een A-brandstoflabel, maar groter mag
• Gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe lease-auto’s bedraagt 104 gram CO2
o Voor alle nieuwe auto’s in Nederland is dat gemiddeld 110 (109) gram
• Hybrides hebben de LPG-auto vervangen
• Meer dan 40% van de lease-auto’s komt uit het C-segment (type VW Golf, Ford Focus, Renault Mégane)
• Aandeel kleine auto’s uit A-segment neemt jaarlijks toe (type VW Up, Peugeot 107)
• 5,6 % van de wagens in het leasepark is elektrisch of hybride
Image credit bovenste foto: timvandijk @autojunk.
psycholander zegt
Wat zal het straatbeeld er van opgeknapt zijn….
mashell zegt
@psycholander: dankzij al die 14% Volvo V40’s en de V60 PHEV’s is dat inderdaad gebeurd.
jack_abarth zegt
Waarom staat dit niet op Groen7?
mout zegt
96% C-label of groener.
O ja. Ik rijd met een 13 jaar oude auto, die inmiddels een G-label heet te hebben en 234 g/km zou uitbraken. Normverbruik 1:9,8. Praktijkverbruik 1:11,3.
toyotafortuner zegt
@mout: doe je goed met die Space Wagon van je. Al helemaal het praktijkverbruik.
parker zegt
@mout: smerige milieuvervuiler! Ijsberendoodmaker!
stamp zegt
@mout: collega! G-labeltje :-)
Joerek zegt
Het beleid bereikt wel meer zijn doel. Het blijft nog steeds wel oneerlijk tov 25% bijtellers, die betalen onredelijk meer in mijn ogen. Bijtelling is volgens mij de enige loonbelasting die op basis van co2 werkt. Zouden ze eigenlijk ook meer inkomstenbelasting moeten heffen als je voor een milieubelastend bedrijf werkt. betaal je ipv 42 of 52% maar 70%!
koeberg zegt
@Joerek:
Ook de enige loonbelasting waarbij de werknemer zelf mede de keuze heeft welk percentage belasting hij of zij betaalt.
stamp zegt
@koeberg: want waar je werkt, dat is géén vrije keuze?
spiderman zegt
En dus staat-ie inmiddels op iedere straathoek, de Metsubsidie Foutlander, de oerlelijke nieuwe koning van de leasemarkt. Wat een treurigheid…
parker zegt
@spiderman: altijd nog beter dan een Prius :-)