Oh, dus u dacht nog steeds ongestraft de verkeersregels in België aan uw laars te kunnen lappen? Denk nogmaals. Alle bonnetjes komen tegenwoordig keurig aan in Nederland. En het zijn er nogal wat…
Tijdens de eerste helft van dit jaar betrapte de politie 179.141 bestuurders met een buitenlandse nummerplaat, waaronder 66.689 Nederlanders, aldus De Standaard. Sinds december 2012 hebben de Nederlandse en Belgische justitie het wat makkelijker voor elkaar gemaakt, waardoor de Belgen de ‘Ollanders niet meer staande hoeven te houden om ze te bekeuren.
Bovenstaande cijfers zijn overigens alleen van de geconstateerde snelheidsovertredingen, de overige boetes zitten hier niet bij in. In de praktijk komt het er op neer dat elke 90 seconden een buitenlander wordt geflitst in België, waarbij het elke derde keer een gele plaat met ‘NL’ erop is.
Aan de andere kant: we gokken dat in een half jaar tijd wel wat meer Belgen in Nederland voor de bijl zijn gegaan, dankzij al onze mobiele- en trajectcontroles.
opabrutus zegt
Niet verwonderlijk aangezien we buren zijn. Zodoende zal ook het aantal Duitsers significant zijn.
Één voordeel, de boetes zijn in België een stuk gunstiger geprijsd dan in Nederland.
munich zegt
Knap vervelend. Kan dus nog een dikke verwachten. Ik was in de blijde veronderstelling dat deze nooit zou komen.
mout zegt
Vindt de Standaard ‘Alle bonnetjes komen tegenwoordig keurig aan in Nederland.’ of is dat objectief te meten?
Belgische boetes en betalende Nederlanders… Het is toch een beetje de poema / wolf van de autogerelateerde berichten.
Berichten over België dat voortaan ook in NL gaat incasseren zijn er elk jaar. En elk jaar zou het nieuws zijn als het waar wordt. Want in praktijk komt er niks van terecht.
Als dat ditmaal écht anders is, dan hebben we nieuws te pakken.
potver7 zegt
Weten jullie dat heel, heel, heeeeel erg zeker? Volgens mij lezen we al zeker 5-6 jaar dat buitenlandse boetes nu echt wel doorgegeven worden.
Daarnaast heeft België nogal een traditie van blunders als het gaat om verkeersboetes (trajectcontroles die 2 jaar niet werken, analoge flitskasten langs de A12 die jarenlang uitstaan omdat er niemand is om de rolletjes te verwisselen, parkeerboetes die worden uitgeschreven door instanties die daar niet toe bevoegd zijn – enzovoort) en bovendien wordt een groot deel van de uitgeschreven boetes nooit geïnd.
SimonMc zegt
@potver7: Bij mijn weten is dit echt wel de eerste keer dat er een melding wordt gemaakt, dat de buitenlandse boetes worden doorgegeven.
In België durven de trajectcontroles niet werken, dat is waar. Maar het is niet dat die van Nederland feilloos zijn : http://www.autoblog.nl/goed-nieuws-trajectcontrole-a20-werkt-niet ( 1 voorbeeldje )
De analoge flitskasten langs de A12, staan er ter provocatie, niet om te flitsen. Scheelt een hele hap geld, omdat ze niet echt hoeven flitsen, en de mensen houden zich keurig aan de snelheid.
Tuurlijk, in Nederland moeten ze blijkbaar écht flitsen, waardoor die palen veel duurder zijn, en je mag eens 2 keer raden waar ze dat geld vandaan halen…
Benjamin1 zegt
Net alsof Belgen al kunnen lezen en schrijven laat staan dat ze weten hoe ze een postzegel kunnen plakken
SimonMc zegt
@Benjamin1: Jij hebt schijnbaar nooit 10 voor taal gezien ;) .
Megakix zegt
@SimonMc: het gaat om het gemiddelde van een land, niet om een paar encyclopedische-opperbelgen :)
gregorius zegt
Eigenlijk is het ook wel terecht ook. Ik zou als Belg spuugziek worden van die kut-NL-ers die maar de hele tijd als een zotte door je land heen crossen.
Megakix zegt
@gregorius: want ? Als iets ‘snelweg’ heet, dan moet je je daaraan ook houden ^^
driescuit zegt
en denk eraan, de Belgische flikkers rijden voortaan enkel met patsermateriaal rond, dat rechtstreeks van boetes betaald moet worden. Verwacht ze dus vooral niet op de verkeersonveilige plaatsen, maar op verraderlijke slecht zichtbare. Want verkeersveiligheid, da’s echt het laatste waar een Belgische boete iets mee te maken heeft.
SimonMc zegt
@driescuit: Jaja tuurlijk, 100 km/uur op een 5-baans A2 met trajectcontrole, is vast om de verkeersveiligheid gedaan.