Na 14 jaar vond de eerste eigenaar het wel welletjes en verkocht hij zijn Elise met 333.000 km op de klok. Eh, wat? Drie ton? Jazeker!
Het is een frase die je geregeld kan lezen in comments: “Auto’s zijn bedoeld om mee te rijden!” Met name bij de exclusievere sportwagen komt dit vaak voor. Nu zijn het de peperdure exotische sportwagens met nauwelijks kilometers die je vaak te veil ziet aangeboden. Dat zijn vaak de uitzonderingen. Als je kijkt op de parkeerplaats van een trackday op Spa of de Nurburgring, staat het alsnog vol met bijzondere speeltjes.
Elise met 333.000 km!
Er is overigens nog een reden: vaak is zo’n sportwagen onderdeel van een collectie van bijzondere sportwagens. In veel gevallen is de vermogende eigenaar druk aan het werk, dus logisch dat er geen astronomische kilometerstanden op de tellers staan. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen, zoals deze Lotus Elise met meer dan 333.000 km op de klok!
111R met 2ZZ-GE motor
Jazeker, er is iemand op de wereld zo goed geweest om de Lotus Elise te gebruiken waarvoor hij is bedoeld: rijden! Met een Elise 333.000 km rijden kan dus prima. De auto in kwestie is een Lotus Elise 111R. Dat was destijds de eerste Lotus Elise met een Toyota-motor. Het is het 2ZZ-GE blok een absoluut hoogstandje met variabele klep én nokkenastiming. Zie het als VTEC-motor van Toyota. In vergelijking met de K20A motor van Honda (de directe concurrent) heeft het Toyota-blok een nóg hoger specifiek vermogen.
Spartaans
Niet alleen is de motor krachtig (192 pk), maar is deze ook betrouwbaar gebleken. Deze Lotus Elise heeft namelijk meer dan 333.000 km. Nu zien we weleens een Porsche 911 of Mercedes SL met dergelijke kilometerstanden, maar in dat soort auto’s is dat ook redelijk goed te doen. Een Lotus Elise is toch wel iets spartaanser. Een raszuivere petrolhead kocht de auto in 2006 en heeft er vervolgens 14 jaar mee gereden.
1e eigenaar!
Het is bijna niet te geloven, de auto is namelijk ook nog eens een zogenaamde 1e eigenaar-auto. Maar het wordt nóg mooier. De auto is altijd bij de Nederlandse Lotus-importeur (Van der Kooi) in onderhoud geweest. Ondanks het spartaanse karakter van de Elise met 333.000 km op de klok, is deze 111R wel met een paar handige opties uitgerust.
Prijs Elise met 330.000 km
Zo zitten er vloermatten in, alsmede airconditioning, navigatie en cruise control. De prijs van de ervaren Elise is niet mals: 28.295 euro. Aan de andere kant: als zo’n auto constant met liefde is behandeld, kun je er voorlopig nog wel even tegenaan. Interesse? De Lotus Elise met 333.000 km op de klok vind je hier.
Met dank aan Frank voor de tip!
Jochempie zegt
Voor minder geld heb je een Opel Speedster met 10.000 km op de teller. Dat zou ik dan toch eerder doen. Ook die moet je natuurlijk grondig nakijken op verouderde, opgedroogde onderdelen, alle vloeistoffen vervangen etc. Maar alsnog…
bischero zegt
@Jochempie: en dan tijd je in een Opel. Not my cup of tea.
Jochempie zegt
Is gewoon deel van de geschiedenis. Geen enkele autoliefhebber denkt dat het werkelijk om een Opel gaat. Bodywork ontworpen in de Opel design studio, motor uit een Astra, maar verder is het een Lotus Europa S.
bischero zegt
@Jochempie: ja dat weet ik zeker, en juist daarom mijn antwoord. Als ik zeg dat het niet mijn cup of tea is (specifiek DIE Opel, looks zijn echt horror in mijn beleving) dan is dat een mening, en kan in mijn belevingswereld nooit dom zijn, je kunt het er hooguit mee oneens zijn.
Waar ik persoonlijk slecht tegen kan, is wanneer eencelligen het persoonlijk maken door mij dom noemen zonder me te kennen.
Jochempie zegt
Dat lijkt me ook vervelend, ik hoop niet dat je dat uit mijn reactie haalde.
bischero zegt
@Jochempie: nee het was voor de reactie van rolov die ineens verdween. Niks naar jou.
michaelb zegt
@bischero: Hoe weet je dat hij één cel had? Wellicht heeft hij er wel twee…
Maar goed. Ben het met je eens. Een koest van een Lotus maakt het niet gelijk een Lotus.
bischero zegt
@michaelb: ervaringen uit het verleden bieden soms wél garanties voor het heden ?
bischero zegt
@bischero: wordt hier alles weggemodereerd??
vetnek zegt
In geen 28.295 jaar.
vaakbenjetebang zegt
Zo’n 111R is haast bizar waardevast. Ik ben al een tijdje aan het kijken om een keer een Elise te kopen en hoewel ik qua puurheid van concept het liefste een S1 zou hebben, is een 111R toch een heel aantrekkelijk pakket – maar jeetje, wat blijven ze duur. Dit exemplaar scoort wel hoog op mijn persoonlijke waarderingsladder: goede kleur, stuur aan de juiste kant, op het oog een eerlijke onverknoeide auto, genoeg ervaring om de kinderziektes er uit te hebben (….). Maar wat een geld.
Jochempie zegt
Aan de andere kant, je moet inderdaad een flinke portemonnee hebben om ‘m af te rekenen: je krijgt er ook weer elke cent van terug.
vaakbenjetebang zegt
@jochempie: Min of meer… je moet er alvast geen haast mee hebben als je hem weer wilt verkopen. De markt is klein en de meeste Elises staan lang tot erg lang te koop – en dan is eentje met ruim 3 ton op de klok denk ik extra moeilijke ‘handel’ voor een particulier waardoor de kans groot is dat je linksom of rechtsom wat verlies zal moeten nemen (hetzij bij particuliere verkoop, hetzij bij inruil of terugverkoop bij bijvoorbeeld van der Kooi). Niet dat dat een wereldramp is, want de auto is gaaf, maar puur qua belegging lijkt het me toch tricky.
Jochempie zegt
Dat is wel een goed punt, maar dan blijft bij mij de vraag bestaan waarom die auto’s niet omlaag gaan in prijs. Niet iedereen kan zo lang zonder een bulkje cash.
bluebird zegt
@vaakbenjetebang: ik heb er ook nog naar gekeken, ze zijn echt waardevast. En ik vind het ook een tijdloos ontwerp. Liefste had ik een 4c, maar die ga ik nooit kunnen betalen. Uiteindelijk dus wat anders geworden, qua beleving dik tevreden.
kniesoor zegt
@bluebird: Eén van m’n kennissen heeft de nodige jaren met een S1 gereden (met een K-series Rover blok), die een tijdje terug voor een 4C Spider vervangen. Ondanks dat-ie zeer te spreken was over de S1 ( meer dan over “Van der Klooi”, zoals hij ze noemde), beschouwt-ie de 4C toch als een stap omhoog. Misschien is zoiets persoonlijk, maar toch.
p.s.: Wat is die “wat anders” geworden ? Een MGF ?
bluebird zegt
@amghans: nee, maar ook leuk. Ik heb een Abarth 124 spider in het blauw (houd niet van die zwarte motorkap). Paar kleine mods, en binnenkort naar h&s ??. Geen lotus of 4c natuurlijk, maar circa 200pk op 1060 met die luidruchtig Monza uitlaat brengt wel iedere rit een smile op mijn gezicht. En daar gaat het tenslotte om ?
vaakbenjetebang zegt
@bluebird: Leuk, een niet-alledaagse keuze. Goed bezig!
stamp zegt
“variabele klep én nokkenastiming”
VVTLi
Het gaat om variabele nokkenastiming én variabele kleplift. Zoals het er nu staat, klinkt ’t een beetje als een pleonasme.
kenner zegt
Ruim 15.000 duizend rondjes over de Ring dus.
BerlingoHdi zegt
Laat een goed motortje maken maar aan Toyota over.
bbfix zegt
@berlingohdi: zal ik hem inkoppen? Ja? Nee? Oehhh ik durf niet… toch wel… D4D?
BerlingoHdi zegt
@bbfix: 177PK is een drama… Andere diesels van Toyota rijden tonnen (worden in Afrika nog steeds nieuw geleverd).
pindakoning zegt
Ben nieuwsgierig of/wat er vervangen is aan deze auto. Ooit een keer hier een artikel gelezen over een AM Vantage V8 waar de tranen van in je ogen sprongen als je zag hoeveel er na ca twee ton was vervangen
markoh zegt
Zie het als VTEC-motor van Toyota. In vergelijking met de K20A motor van Honda (de directe concurrent) heeft het Toyota-blok een nóg hoger specifiek vermogen.
jullie bedoelen lage specifiek vermogen, de k20a heeft altijd ruim 200 pk gehad.
daarnaast is de k20 beter aan te passen. vermogens van 350 pk NA zijn niet meer bijzonder.
chrisvis zegt
@markoh: had de Honda geen tweeliter en deze een achttienhonderd
markoh zegt
@chrisvis: klopt, vergelijking met motorinhoud is toyota winnaar.
Richmond zegt
@markoh: specifiek vermogen gaat over pk per liter. Dus deze motor heeft een hoger specifiek vermogen.
jollykart zegt
Honda heeft een Vtech 1.6,1.8,2.0 en 2.2 gehad. De 1.8 zat in de Integra type r( b18c) met 200 pk meen ik.
polpol33 zegt
Koop die van mij!
19.999€. Voor de echte Wheeler Dealers Elise S2
Zie marktplaats ?
vbarchetta zegt
@polpol33: uh een RHD no way. En die Wheeler dealer aflevering was ook al 6 jaar geleden voor Christus, dus dat is ook geen verkoop argument meer….
*Ik plug uit, mijn azijn momentje is voorbij*
polpol33 zegt
@vbarchetta: Deze auto is ook bedoeld voor echte mannen. Niet voor liefhebbers van voorwielaangedreven FIATs op basis van een Punto met een lief koetsje. 😉
vbarchetta zegt
@polpol33: hoho ik spreek uit ervaring. Heb een RHD elan gehad, de enige funfactor aan het feit dat het een RHD was is het moment dat we een keertje achteruit door de MCdrive zijn gegaan. Daarna heel snel die RHD weggedaan en gewoon een LHD fun auto gekocht (Opel Speedster), heb die op dit moment niet meer, maar dat beviel mij gewoon beter.
Verder zou ik die gele wel durven kopen met die hoge kilometerstand, mijn Elan had met verkoop ook 170.000 MLS gereden (270.000km), juist het rijden met dat soort auto’s is beter dan hem stil te laten staan …
polpol33 zegt
@vbarchetta: Achteruit door de McDrive 😂😂😂😂👍🏻👍🏻👍🏻 Held.
Inderdaad km stand zegt vaak weinig. Ik heb nog een 911 sc met bijna 4 ton op de teller. Alles inmiddels gereviseerd en vervangen zodat ik er probleemloos elk jaar full speed mee naar de Alpen kan.
celicasteve zegt
@polpol33: had beter niet op Marktplaats kunnen kijken. Die frontfoto van je advertentie kan echt niet. Zelfs Jetcars zou dat thema niet gebruiken…
allaar zegt
Hoeveel km had ‘ie nu gereden?