Kun je met 8 wielen en een accu het snelheidsrecord verbeteren?
Volgens een paar Japanners wel. De Eliica is namelijk een idee van dr. Hiroshi Shimizu, die al 20 jaar bezig is met het bouwen van elektrische auto’s. De auto is een project van de Keio Universiteit, waar Shimizu en zijn studenten reeds in 2003 een eerste prototype ontwikkelden met een geschatte waarde van $320.000. Het doel is om het wereldrecord snelheid van 400 km/u (250 mph) te verbeteren. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van lithium-ion-batterijen, die in dit geval een actieradius van 320 km (200 mijl) hebben. De Eliica heeft acht elektromotoren die elk gelijk staan aan 80 pk. (via autobloggreen)
PS: ze zoeken nog sponsors voor een commerciële versie van dit apparaat…
SYNOPSIS: Eight-wheeled electric car continues to pursue speed record and production.
Dr. Hiroshi Shimizu built his first electric car more than 20 years ago, converting a gasoline-powered sedan to electric drive.
An environmental engineer by training, he became increasingly interested in pushing the boundaries of electric car technology; the most recent manifestation being the Eliica, a powerful, eight-wheeled super car with a 230 mph (370 km/h) top speed. Each of the eight wheels is driven by a 60kW (80 hp) electric motor.
First conceived in 2003, Shimizu and his engineering students built a pair of Eliicas for an estimated $320,000. One version is considered a “speed” model; the second, the “acceleration” model. The goal of the Keio University team is to set the world speed record of 400 km/h (250 mph).
Both models utilize lithium ion batteries and have a working range of 200 miles (320 km).
Interest in Dr. Shimizu’s efforts apparently has been recently rekindled as the government of Japan recognizes the importance of electric vehicles. The team would like to receive corporate sponsorship to build 200 of the four-passenger vehicles for an estimated price of 30 million Yen or approximately $255,000.
dekster zegt
Op een gekke manier doet dit me denken aan de oude citroen DS.
CBR600rr zegt
The horror, the horror!!!
Als elektrische auto’s de toekomst moeten worden, mogen ze weleens investeren in design, want mij winnen ze niet met dit soort gedrochten…
Baztrd zegt
haha, was ook mijn eerste gedachte… soort gemuteerde moderne Snoek :P
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Ze moeten hier een lage lange coupé van maken
AutoInformatief zegt
De nieuwe Snoek dus, Citroën ziet dit en heeft volgend jaar een prototype met 8 wielen:P
Maar is 80 Pk niet wat weinig? Want ik meen dat je voor zo’n hoge snelheden voor iedere kilometer/uur die je harder wilt 3 Pk extra erbij moet krijgen?
(of nog meer weet ik niet meer precies)
Dat dus om de rol- en luchtweerstand te overwinnen. En met 8 van die banden zal hij toch wat extra rolweerstand hebben lijkt mij toch ;)
Eibo zegt
@dekster idd! maar wat wil je met zo’n aflopende daklijn en achterkant. Een directe inspiratie zou ik zou zeggen.
@CBR600rr, idd een lelijk gedrocht dat ding! Ik ga nog liever met de trein dan met dit ding…
Sponsoren gezocht? wat dacht je van bijv. Michelin, als iedereen in deze auto gaat rijden worden er ineens wel twee keer zoveel banden verkocht…
Eibo zegt
@mezelf;
Trein? ik ga snel mijn mond wassen…. Blehg! ;?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit gedrocht vergelijken met een cult car en schitterend stukje design als de DS is wel een beetje jammer natuurlijk he…
Laat het Citrofiel maar niet horen jongens!!
:D
Oly zegt
@ autoinformatief.com
der staat De Eliica heeft acht elektromotoren die elk gelijk staan aan 80 pk.
dus dat zal denk ik 8 x 80 zijn 640 pk.
Zoals altijd Aziaten kunnen alleen maar ontwerpen jatten en nooit wat zelf bedenken.
jOnas zegt
nuttig ook he 8 wielen :s
Rick dos zegt
Zo zo, een actieradius van 320 km. Helemaal niet slecht als je daar ook nog eens de potentie van dit ding naastlegt.
Krijg er wel een “Thunderbirds are go!” gevoel bij. Vooral met het begeleidende muziekje. Maar dat is niet relevant…
We’ll wait and see I guess….
Thibaut zegt
@autoinformatief.com: beter lezen;)
8 electromotoren van 80pk = 640pk (al zal je dat wel niet zomaar mogen optellen).
Laster zegt
@eibo
Poets eerst die jeugdpuistjes van je gezicht en ga dan maar eens je rijbewijs halen..
Maar niet om het even, dit is een kei gave wagen. Ik zou hem zo in de garage willen hebben staan. Hij zou regelrecht uit een Thunderbirds film kunnen komen. Civic hybride velgjes erop en laat hem maar komen!
AutoInformatief zegt
Even een correctie op mijzelf;
Er zijn 8 motoren die 80 Pk produceren en niet 8 motoren die bij elkaar 80 Pk produceren. Maar dan vind ik het nog steeds merkwaardig dat ze hiermee de 400 km/u willen (en kunnen?) bereiken.
F1-freak zegt
@autoinformatief.com: hij heeft per motor 80 pk, dus dat is 80×8=640 pk. Ik had deze auto al eens gezien bij FutureCar op Discovery, en daar zeiden ze dat hij 100 pk per motor had en dus 800 pk, maar misschien hadden ze het daar mis.
NLBUURMAN zegt
@autoinformatief.com
je hebt 50% meer vermogen nodig voor 10% meer snelheid… misschien is dat omgerekend wel zo, maar de veyron kan niet 408 als hij 3 pk meer heeft… daar heeft hij er wss wat meer voor nodig :)
ontopic: raar voertuig, heeft wel wat weg van de DS
kees zegt
NEEEEEEEEEEEEE…..
een nieuwe atoombom op wielen van dr. Hiroshima!!!!
EUROPA EN VS KIJK UIT!!!!!!!!!!
Bob zegt
Yup .. zoals eerder gezegd moest ik echt denken aan de DS. Waar is citrofiel als je hem nodig hebt?
Endlezz zegt
@laster
“Poets eerst die jeugdpuistjes van je gezicht en ga dan maar eens je rijbewijs halen..” […] “dit is een kei gave wagen”
..of hoe de pot de ketel verwijt ;)
De auto ziet er misschien niet zo goed uit, ik kan wel leven met 0-100 in 4 seconden! :)
pfff zegt
@NLBUURMAN
De veyron is gelimiteerd op 407 km/h…. Kan dus nog harder alleen kunnen de wielen (waarschijnlijk) niet aan.
Emile_Benz zegt
Kruising tussen Citroën DS en de Ford FAB 1…?
Buyck zegt
Spuuglelijk maar origineel!
edgar zegt
@ dekster: jep dacht ik ook
maar deed wubbo okkels ook niet ooit eens mee aan een zelfde soort project? ik dacht daar ook wat van gezien te hebben ooit…
Michiel zegt
@ jonas
Waarschijnlijk 8 wielen om zo ook 8 motoren kwijt te kunnen, misschien kunnen ze het gewenste vermogen niet halen met minder motoren.
denny zegt
uhhh, dit ding bestaat al jaren autoblog. beetje laat..
Citrofiel zegt
@ dekster; :| Nu je het zegt… Dit is eng… Haal er vier wielen af en je hebt een retroversie van de DS voor Citroën!
@ Emile; U too…
@ denny; Dat staat er toch ook, dat het prototype jaren geleden al werd gemaakt.
autoblogger zegt
@denny: zoals Citrofiel al zegt, dat staat er ook. What’s the problem?
Scooperdepoep zegt
Dat commentaar: …and global warming could be resolved….
Die knakkert weet zeker niet dat de CO2 van auto’s nog geen 7% van het wereldwijde CO2 probleem vormen, terwijl 70% wordt veroorzaakt door oude kantoren (verwarming, airco, etc.). Ik wordt trouwens wel erg moe van de CO2 hype… zelf onwetende kinderen schelden je uit voor millieuvervuiler als je met een mooie oldtimer (Caddy) voorbij rijdt… bizar.
Overigens inderdaad net een soort DS dit ding, wel gaaf.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Citrofiel: meen je dat nou??????
Wou net de (Lincoln-) term vergelijkingsmongolen weer eens uit de mottenballen halen en dacht: gelukkig is Citrofiel er nog!
Ga uitgerekend jij dit apparaat vergelijken met het kunstwerk op wielen wat de DS is??? :shock:
Ik snap het allemaal niet meer hoor…
NLX zegt
Dit ding is toch al vrij oud?
autoblogger zegt
Volgens mij wel… ik las iets over 2003…
Thibaut zegt
@dekster
mij ook!
NLX zegt
sterker nog, hij is nu op discovery channel
Jan C. zegt
Interessant genoeg stond dit 2 jaar geleden ook al ergens op internet…
Een betere ontwerper zegt
Leuk zeg, wrijving en zo, inparkeerbaarheid en zo. Konden ze dan niet gelijk ervoor zorge dat die wielen 90 graden kunnen sturen? Wel een minpuntje hoor….
Ok duw die matsushitsu maar naar z’n record dan kan ie weer terug de garage in. Horrorapparaat.
jdm zegt
Ach jullie kunnen het toch nooit betalen, dus ga maar ergens anders huilen :’)
Er zijn vast wel mensen die het zullen kopen en de techniek erachter word ook steeds belangrijker.
AutoInformatief zegt
@ NLBUURMAN
Ik bedoel dus dat boven een bepaalde snelheid (ik meen 300 of 350 km/u) dat dan 3 Pk (meen ik ook weer te herinneren kan ook meer/minder zijn) nodig zijn per extra km/u die je sneller wilt.
En de Veyron kwam oorspronkelijk maar tot iets van 380 km/u. Na diverse aerodynamische aanpassingen haalden ze pas de 400 ;) En de reden dat ze dus niet gewoon meer Pk eruit haalden was dus dat daar teveel pk voor nodig zouden zijn ofzoiets.
Phoenix zegt
hmm.
Vaag ding.
veel succes in het verre oosten zolang jullie dat ding daar laten
BAAP zegt
Thunderbirds??
AtakanGül zegt
Hah, ik had de Epiica (or something) al gezien op discovery channel in het programma Future Car, Het bedoeling is dat deze auto ervoor zorgt dat je snel bij een vergadering bent ofzo :P
Ralf zegt
Jaa.. maar hoe ziet het interieur er dan uit. dat wil ik ook weten;)
lincoln zegt
een DS ??
dan moet je je ogen een beetje dichtknijpen zeker ..
sterker nog .. helemaal dichtknijpen en aan een DS denken ..
hoe durven jullie ..
Sorcerer zegt
8WD of OWD … Octo Wheel Drive :+
Zal wel lekkere tractie hebben :P
Jandepandaman zegt
Tja, mooie auto’s zijn dit- ik herinner mij er 2 toen ze net nieuw waren… Een jaar of 2 minstens geleden.
:mrgreen: Ach ja- Soms is ook voor dit blog het nieuwe slappe nieuws te slap en moet er worden uitgeweken naar ouder minder slap Toen nieuws… ;-)
phantom zegt
een echt rupsenmonster is het ja, et lijkt me wel raar als die 400 kan
Kiwi zegt
Iemand al gedacht aan het koppel dat dit ding met z’n (ik denk) DC-motoren???
Dik machien, enkel nog wat tijd steken in het design jah…
Wankel zegt
^perfect for Japan.. Ok guys, keep it there!
doet me denken aan de auto van Lady Penelope van de Thunderbirds :)
Lustigson zegt
http://en.wikipedia.org/wiki/Eliica