Met terugwerkende kracht best wel bizar dat deze feature nog nooit een Pagani Huayra gezien heeft.
Pagani doet eigenlijk niet aan ‘opvolgers’. De Utopia mag dan het nieuwste paradepaardje van het merk zijn, maar de Huayra wordt ook nog op bestelling gemaakt. Sterker nog: zelfs de Zonda krijgt nog af en toe een nieuwe editie. Al is dat vaker dan niet een reeds gebouwde Zonda F die omgebouwd wordt naar een unieke ‘760’ specificatie.
Huayra
Dus is het opvallende van de Huayra van vandaag niet dat ‘ie in 2024 gepresenteerd wordt. Dat kan het Italiaanse merk namelijk gewoon voor je doen. Ook de styling is niet uniek. Het blauwe naakte koolstofvezel (waarin vrijwel elk onderdeel uitgevoerd is) is gaaf, maar niet uniek. De velgen komen ook bekend voor en ook de gigantische achtervleugel doet denken aan modellen als de BC. Toch debuteert er iets belangrijks in deze Huayra, elf jaar na het initieel presenteren van de auto en na het al in productie zijn van de ‘opvolger’.
Handbak
Je gelooft het niet: dit is de allereerste Pagani Huayra met een handgeschakelde versnellingsbak. De Zonda had wel een handbak en later een sequentiële automatische bak. Die laatste optie werd de enige optie voor de Huayra. Voor de Utopia bracht Pagani de optie voor een handbak terug, waarmee de Huayra voor handbak-fetisjisten altijd de gebeten hond was. Tot nu.
De unit in kwestie heeft zeven versnellingen en is gebouwd door Xtrac. Uiteraard is deze geoptimaliseerd om het geweld van de 864 pk sterke V12 aan te kunnen. Maar net als alles bij Pagani: dat het toevallig in een bloedsnelle supercar zit vergeet je bijna door hoe absoluut fantastisch mooi het uitgevoerd is. Uiteraard speelt de ovalen vorm van het Pagani-logo een rol in de bogen die de pook ‘optillen’. Het mechaniek zelf is volledig blootgesteld aan de open lucht en uiteraard is er een duidelijk H-patroon te zien. Je mag van geluk spreken als je ooit in een Pagani hebt gezeten laat staan gereden. Maar iedereen kan zich voorstellen hoe heerlijk het klikgeluid moet zijn van deze pook die in elke versnelling wordt gezet. Dat doe je overigens door ferm de hand te schudden met een houten pookknop.
Epitome
De rest van de auto is iets meer gesneden koek, al zijn de gouden velgen, gouden details rondom de lampen en de opvallende LED-units uniek voor deze one-off Huayra, besteld door een klant. Hij luistert naar de naam Epitome, het Engelse woord voor toppunt. Bij een merk als Pagani verwacht je niet dat het nog meer bespoke kan dan de ‘standaard’ auto’s, maar dit is een product van Pagani’s Grandi Complicazioni-divisie. Die kunnen al je dromen op Pagani-gebied waarmaken. Echt allemaal.
Is het kunst? Is het een bloedsnelle supercar? Is het beide? Het is in ieder geval erg gaaf en nu ook goedgekeurd voor de keiharde puristen. De Pagani Huayra Epitome is uniek en tof en wij willen er één. Jij toch ook?
mashell zegt
De epitaph van Pagani is simpel:re kitch.
herve11f zegt
Het Uwe zeker trabant
joki zegt
Men noemt dit Barok…
kniesoor zegt
Heb geen bijzondere interesse in de oto zelf, maar vind de kleurcombinatie van dit specifieke exemplaar wel erg fraai.
rikv99 zegt
Vet! Nu kan de eigenaar hem handgeschakeld de parkeergarage in laten rijden om hem dan na 6 jaar met 72km op de teller weer te verkopen voor 25%+ marge! Coooool!
ArnoldH zegt
Tja Pagani’s, voor mij stuk voor stuk droomwagens. Maar de Huayra is wel echt mijn favoriete model. En dan nu ook nog 1 met een hand geschakelde versnellingsbak, een droom combinatie, dit is nu direct 1 van mijn favoriete Pagani’s 🤤🤤🤤
papa zegt
Zou je ook een Pagani met dieselmotor kunnen bestellen bij de Grand complicazione afdeling
Foramen zegt
Ik kan bij de interieurs van Pagani altijd erg genieten van de details en het vakmanschap maar alles bij elkaar is gewoon teveel van het goede.
De versnellingspook, tellercluster, wipschakelaars en luchtroosters allemaal super gaaf maar wat een enorm drukke bedoeling.
Timo zegt
wat zijn het toch ook verschrikkelijk lelijke auto’s!
gewoon van alles teveel, teveel kleuren, teveel materialen, teveel apart van elkaar verzonnen design dingetjes, teveel vleugels en ook zeker teveel uitlaatpijpjes. een soort automotive equivalent van doodlen
Willy500E zegt
Kunst!
El_Bastardo zegt
Ik zal mijn spaarvarken eens stukslaan, kijk of er genoeg centjes inzitten.. (resultaat: nee)