Rechtstreeks uit Engeland, waar de absolute experts op het gebied van lichtgewicht auto’s resideren, komt de Elemental RP-1 ons scherm op knallen.
De Elemental RP-1 is een Brits product dat de stempel ‘road-legal’ heeft gekregen. De open tweezitter is 3.740mm lang, 1.775mm breed en heeft een wielbasis van 2.525mm. Dit bruut vormgegeven karretje staat op 17-inch velgen en beschikt over een dubbele wishbone-ophanging, aangevuld met dempers van Nitron en veren van Eibach. De remschijven zijn 280 mm groot.
De basis van de auto wordt gevormd door een centrale buis van koolstofvezel en aluminium. De ontwikkeling daarvan werd deels gefinancierd door een Brits subsidiepotje. De vloer is van metaal, onder meer het dashboard en de schotten aan de voor- en achterzijde zijn van CF.
Deze Lotus- en Zenos-concurrent kan met een drietal motoren worden geleverd. Twee daarvan komen uit de schappen bij Ford: een 2.0-liter EcoBoost met 280 pk en een 1.0-variant, waarvan het aantal pk’s nog niet bekend is (maar zijn potentie al kenbaar heeft gemaakt). De derde motoroptie wordt het hoogtoerige motorfietsblok uit de Honda CBR1000RR, een vierclinder lijnmotor met 999cc.
Sprint- en Vmax-cijfers zijn nog niet bekend. Wel weten we dat het drooggewicht ongeacht de motorisering onder de 500kg moet uitkomen en de Britten er rond de 50.000 quid voor gaan vragen, omgerekend 62.700 euro. De onthulling is op Goodwood, dat later deze maand van start gaat.
pjp911 zegt
Waarom is dit geen concurrent voor de KTM X-Bow en de Ariel Atom?
razzie zegt
Snap dan niet waarom er geen dak of laat staan voorruit op gemonteerd word.
tupperware zegt
@razzie:
Gewicht?
Wie heeft een een dak nodig in de UK, het regent daar immers nooit..
hansolo zegt
@razzie: Iets met gewichtsbesparing…..
razzie zegt
@hansolo: Ja maar ik weet niet of dat opweegt tegen het feit dat je niet normaal zonder helm kan rijden. Zijn zoveel lightweight trackday auto’s zonder voorruit maar de enige die het met dak doet is Lotus.
tupperware zegt
@razzie:
Oh, nu vertel je mij toch echt iets nieuws.
Zie hier HET trackspeeltje van Lotus..
De rest zijn gewone straatauto’s die het “toevallig” erg goed doen op het circuit.
Dat komt dan weer omdat Lotus als geen ander snapt dat een auto niet beter wordt van 20 voudige geventileerde, verwarmde massagestoelen en een multimedia systeem met 20 speakers..
tupperware zegt
@tupperware:
reactief zegt
@razzie: Helemaal mee eens. Geen dak snap ik, maar waarom een straatlegale auto maken voor het circuit, waarbij je ook op straat met een helm moet gaan rijden…
tupperware zegt
@reactief:
Eh, zodat je hem ’s morgens gewoon naar het circuit kan rijden en na een dag spelen weer naar huis? Best handig hoor, je hebt geen grote auto en geen trailer nodig..
blacksquad zegt
@razzie: Ik dus ook niet!! Misschien weet iemand dat hier?
hansolo zegt
@blacksquad: Iets met gewichtsbesparing…..
mclarenf1lm zegt
@blacksquad: zodat je ook met de auto ernaar toe kan rijden, en geen auto+trailer nodig hebt, en je kan met zo’n wagen ook nog aardig wat leuke wegen pakken.
tupperware zegt
Nitrons, dus met de demping zit het helemaal snor.
Misschien toch maar eens voor gaan kijken, die 1.0 zou mensen nog eens flink kunnen verrassen.
rotarypowah zegt
Een tweezits BAC Mono.
Hupke zegt
Leuk, heel interessant zelfs.
n54coupe zegt
Trakday en hillclimb speeltje. Niet echt bedoeld om boodschappen mee te doen.
Gaaf ding.