Altijd alert zijn blijft het devies.
Auto’s worden steeds veiliger. Er moet een manier komen om het wereldwijde aantal verkeersdoden te verlagen, volgens velen is autonoom rijden een goede weg naar dat streven toe. Nog niet veel merken behalve de allerduurste leveren autonoom rijden als optie in hun auto’s, maar hulpjes die ervoor zorgen dat de auto dingen kan doen waar mensen reactietijd voor nodig hebben, die zitten in steeds kleinere auto’s.
De Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) deed onderzoek naar deze systemen. In de VS krijgen auto’s met meer veiligheidssystemen een lagere verzekeringsprijs, omdat ze op papier veiliger zijn. In de echte wereld kunnen er echter nog wat haken en ogen aan zitten, zo meldden de onderzoekers. Ze namen een greep uit een set nieuwe luxeauto’s: de BMW 5-Serie, Mercedes E-Klasse, Tesla Model 3, Model S en de Volvo S90. Al deze auto’s zitten standaard volgeladen met snufjes en zijn optioneel te verkrijgen met zelfrijdende voorzieningen die op autonoom niveau 2 werken.
Uit die tests blijkt echter dat niet elke voorziening ook de juiste bijdrage levert aan de veiligheid. De Adaptive Cruise Control voor alle auto’s werkte prima, waar elke auto op de juiste manier handelden. Maar ook hier waren er risico’s, zo verloor de Mercedes een auto uit het oog waardoor de bestuurster zelf moest ingrijpen. Een kleine issue, maar het moet benoemd worden als we willen streven naar 0 verkeersdoden.
Dan de Lane Keeping Assist. Die moeten kunnen aflezen of de auto binnen de lijntjes blijft en in het geval van deze dure modellen kan de auto ook zelf bijsturen. Afwijkende situaties zijn bochten en heuvels, waar de foutjes van het systeem gemeten werden. De Tesla Model 3 scoort hier goed, maar de Model S alweer een stuk minder. De auto kleurt vaak buiten de lijntjes en grijpt niet zelf in. De andere drie auto’s blijven niet altijd binnen de lijnen, maar meestal wel.
De IIHS concludeert hun artikel dan ook met een ietwat voorspelbaar doch juist statement: fabrikanten willen hun auto zo geavanceerd mogelijk maken met de meest functionele snufjes, maar als je ze te geavanceerd maakt gaan mensen hoogstwaarschijnlijk minder goed opletten ‘omdat hun auto het werk wel voor hun doet’. Want in een groot deel van de gevallen doet de auto dat dus (nog) niet. De systemen kunnen daarom averechts gaan werken, met meer ‘autonome ongelukken‘. Dat wil de IIHS koste wat kost voorkomen.
ikleesookoverautos zegt
Ik rijd al jaren zonder al die hulpmiddelen en dat gaat me prima af.
lekkerlinksrijden zegt
@ikleesookoverautos: de enige hulpmiddelen die ik heb zijn zijwieltjes op mijn kroegfiets
tjongejongejonge zegt
@lekkerlinksrijden: en je spellingscontrole
dutchneon zegt
@ikleesookoverautos: Vrachtwagens moeten inhaalverbod krijgen en verplichte electronische regeling voor afstand houden en automatische rem. Dat scheelt enorm veel verkeersdoden, al is het alleen al voor de achterop files knallende vrachtwagens!!!
Daarnaast digitaal signaal waar auto’s op reageren zodat ze niet tegen de richting in kunnen rijden, dat scheelt alleen in NL en Duitsland zomaar 25 verkeersdoden per jaar!!
lekbak zegt
Goh, stichting open deur is weer eens bezig.
Als je echt wilt dat mensen op gaan letten is de eerste stap om minder gevoel eruit te filteren. Weten dat een weg slecht is, voelen wat de banden doen en meekrijgen hoe hard je gaat is stap één. Dwing de mensen om op te letten dus.
lekkerlinksrijden zegt
@lekbak: dat doen ze in België wel redelijk goed
karhengst zegt
@lekbak: En ik maar denken dat de heilige graal van een “sportieve rijbeleving” was omdat autojournalisten zich vervelen in de zoveelste op comfort gerichte auto.
kenner zegt
Alcohol en telefoongebruik uit het verkeer bannen. Als ze daar nou eens zouden beginnen..
lekkerlinksrijden zegt
@kenner: meer personeel nodig voor de handhaving vrees ik. Of die nieuwe camera’s die ze onlangs hebben gekocht
detroitv8 zegt
Ik zet ACC standaard uit. Ik ben een rechterbaanridder en bij elke afslag knijpt er op het allerlaatste moment weer zo’n Audi A3 of Golf GTE vanaf de linker baan tussen mij en mijn voorganger door waardoor mijn bolide vol in de ankers gaat omdat het een object voor mij signaleert. Verschrikkelijk.
porker zegt
@detroitv8: sorry!
toyotafortuner zegt
https://cdn.discordapp.com/emojis/395965977935740948.png
toyotaprius zegt
Mijn vermoeidheidsindicator begint altijd na en om de 5 minuten te blèren… klopt dat systeem dan wel? Of ligt het dan aan mij? Ben ik zo slaapverwekkend?
detroitv8 zegt
@toyotaprius: het is waarschijnlijk de Prius zelf die slaapverwekkend is.
toyotaprius zegt
@detroitv8: nou, het gaat hier eigenlijk om de A klasse.
karhengst zegt
@toyotaprius: ik zou het bij de dealer na laten kijken. In mijn C mekkert hij eerst na 3 uur of langer wanneer deze op de meest vrijgevige instelling staat.
En misschien heb je hem per ongeluk te scherp afgesteld?
moveyourmind zegt
@toyotaprius: Een vermoeidheidsindicator die om de vijf minuten blért…
Bedoel je je vrouw? Ik wil geen taslnazi zijn, maar dan heet het vermoeidheidsfactor.
porker zegt
@moveyourmind: taslnazi?
toyotaprius zegt
@moveyourmind: nee het is echt het kopje koffie wat op het scherm tussen de tellers zichtbaar wordt met een blèr geluid. mijn partner valt ook al binnen 5 minuten in slaap.. dat doet ze trouwens best vaak.
tjongejongejonge zegt
@toyotaprius: doe tijdens de sex dan ook wat meer je best dan valt ze niet na 5 min in slaap
bola zegt
@toyotaprius: Normaal analyseert het systeem de eerste 15 min (dacht ik) je rijstijl. Als je daarvan begint af te wijken krijg je een melding van “Koffiepauze” of iets haha. Na 2 en een half uur rijden krijg je sowieso de melding.
johan1976 zegt
Mijn Honda Civic uit 2017 heeft ook adaptieve cruise control en stuurt ook automatisch bij. Maar het is en blijft een hulpmiddel.je moet altijd zelf blijven opletten.
bmwfreak038 zegt
Fijn man al die open deuren intrappen.
crepito zegt
“De Tesla Model 3 scoort hier goed, maar de Model S alweer een stuk minder. De auto kleurt vaak buiten de lijntjes en grijpt niet zelf in.”
Joh… de Model S hadden ze al twee jaar niet ge-update.
560pk zegt
Ook de allerduurste leveren nog geen volledig autonoom rijdende auto’s. En volgens de laatste prognoses gaat dat ook nog wel even duren ook.
Er zijn natuurlijk merken die suggereren autonoom rijdende auto’s te leveren.
allesmetturbo zegt
Ik vind sommige ‘hulpjes’ echt vreselijk irritant en gevaarlijk. Al een paar x gehad dat uit het niets de remmen ingrepen in een bocht omdat er een tak hing van een struik. Ik verwacht dat niet en de auto zonder hulpjes achter mij al helemaal niet. Al 2x bijna een boos iemand achterin de bumper gehad die niet heel erg vriendelijke gebaren maakte.
Afblinden die sensoren en lekker olderwets goed opletten is beter
healey zegt
@allesmetturbo: Ik hoor van collega’s met Passat en A4 dat de rijassistent daarin vrij ruk is. Wanneer er een auto voor langs gaat om uit te voegen, gaan die vol in de ankers en begint er van alles te knipperen. De rij-assisent in mijn Mercedes staat ca. 70 a 80% van de tijd aan. Die reageert veel subtieler op dit soort situaties. Daarnaast heb ik nog nooit een onverwachte remingreep of andere rare dingen gehad. Dus de ene assistent is de anderen niet.
Een collega was aan het zeuren dat de lane assyst steeds ingreep. In plaats van te denken “laat ik eens tussen de lijnen blijven”, vond hij het een kut systeem. Of de persoon op een forum die aan het klagen was dat de anti collision control steeds piepte. Het kwam niet in hem op dat z’n rijstijl gewoon ruk was. Soms zijn deze systemen erg confronterend.
karhengst zegt
Een paar duizend euro aftikken om nog niet productierijpe technologie te mogen testen.
Doe mij maar 50 PK extra om een actieve rijhouding te stimuleren.
mashell zegt
@karhengst: nee joh, daarvoor heb je juist 50pk minder nodig. Met veel vermogen is vlot rijden gemakkelijk, met war minder vermogen moet je als bestuurder zelf werken, op het juiste moment schakelen, strategisch rijden om geen snelheid te verliezen, veel leuker eigenlijk.
karhengst zegt
@mashell: Ik snap je volledig, maar ik rij nu eenmaal veel stukken met een cruise snelheid van 200 of meer. Vooruitkijkend rijden is dan sowieso een must, en het enige wat ik met minder PK’s zou bereiken is een hogere frustratie wanneer ik in de ho-ijzers gedwongen word. Zelfkastijding is niet m’n ding.
haroldv zegt
Wat een verhaal weer: het zijn hulpsystemen, niet meer, niet minder. Ik had het in een CC van 2008 en nu in mijn 5 van 2018. Enorm verschil sindsdien (toen altijd uit), nu leuk voor lange ritten en ideaal in de file. Maar altijd…rij je zelf nog. Iedereen kent wel eens een momentje dat je aandacht verslaapt, dan is zo’n systeem een veiligheid-hulp-middel.
ff40 zegt
Altijd gezegd het gaat nooit werken zonder de infrastructuur ook electronisch te maken
mashell zegt
@ff40: dat gaat niet gebeuren, dat is te duur, onbetrouwbaar (bord weggewaaid = probleem) en overbodig, met camera technieken kan een auto, net als een bestuurder, prima zonder electrische hulpmiddelen een beslissing nemen. Ik denk dat er wel onderlinge communicatie tussen voerzuigen komt en dat dan zelfs een deel van de infrastructuur kan worden opgeruimd, voorrangswegen en verkeerslichten zullen niet meer zo veel nodig zijn.
steelfighter zegt
waarom zo moeilijk doen als je alles met een druk op een knop kan uitzetten?
Dutchdriftking zegt
Tja, af en toe zelf nadenken kan nog geen kwaad dacht ik zo?
ri_ck zegt
Het zijn nu nog hulpmiddelen, geen vervanging van de bestuurder of iets… zelf blijven opletten stimuleren veel systemen ook door bv naar 10 seconden stuur los laten te gaan waarschuwen. Ik gebruik ACC en lane assist maar beide zijn verre van perfect. De ACC werkt goed en zegt wel wanneer je zelf wat moet doen maar ook die zit soms een fietser of vluchtheuvel met paal als gevaar en met een beetje pech grijpt hij in (paar keer gebeurd in 1,5jaar tijd) je schrikt je wezenloos. De lane assist is eigenlijk alleen goed voor de snelweg. N-wegen pakt hij vaak niet (te smal) en bochten wordt ie nerveus. Op de snelweg is het een hulpmiddel als je niet oplet want 10 seconden stuur niet bewegen is melding in je scherm…