De eerste experimenten met brandstofinjectie dateren uit 1889, maar vanaf 1920 werden de eerste dieselmotoren uitgerust met mechanisch aangestuurde brandstofinjectie. De elektronische brandstofinjectie kennen we echter een stuk korter.
Deze technologie viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Robert Bosch vond het elektronisch geregeld brandstofinjectie systeem uit en paste dit in 1967 voor het eerst toe op een Volkswagen. Sinds die tijd is Bosch uitgegroeid tot ’s werelds grootste leverancier van elektronische auto onderdelen. In de afgelopen 40 jaar is de elektronische brandstofinjectie technologie steeds verder verfijnd. De grootste voordelen van de techniek zijn lagere verbruik en latere uitstoot. (via)
Sjon zegt
Tsja, was het maar nooit uitgevonden, niks boven carburateurs!
Jesper zegt
nounou… wat n nieuws zeg… poe poe… van harte jonges…
Turbopaultje zegt
Tjsa, zie ook liever ouderwetse, dikke Webers of Dell Orto´s onder de kap ………:-)
Nick zegt
En wat is het nut van latere uitstoot?
In ieder geval, carburateurs? Wat een slechte uitvinding was dat zeg.
Extra gewicht, laag vermogen, slecht verbruik en vaak ook nog een slecht geluid vanwege de venturi…
En rookpluimen.
Stephan zegt
@ Nick
Laag vermogen? Alfa haalde in de jaren 60 zo’n 240 pk uit een atmorferische 2 liter met carburateurs. Het heeft ook absoluut geen extra gewicht, en geluid is ook super.
TD zegt
injectie is veeel nauwkeuriger aftestellen dan zo een carb. uit de oertijd je moet allen ff weten wat je doet… ik denk dat je een van de velen bent die electronica niet snapt of snappen wilt…en er dus ook geen vertrouwen in hebt … maar ja das mijn mening…
Juppe zegt
@Nick, waar heb je het over? Alle punten die je noemt zijn BS. En slecht geluid? Jij hebt het echt niet begrepen.
Maar motoren lopen natuurlijk veel mooier/beter met elektronische injectie. De computer past alles continue aan aan de omstandigheden (temperatuur, luchtdruk etc etc.) Daar kan geen carburateur tegenop! Helemaal toen de computer ook de ontsteking ging regelen. Geen rammelende centrifugaal gewichtjes, en trage vacuum systemen.
Maar met carbs rijden is wel fantastisch! Echt moeten spelen met het gas, met gevoel voor de motor. Ook het starten met net genoeg gas en choke etc. Wie kan dat tegenwoordig nog?
Nick zegt
@Stephan: Uiteraard zijn er uitzonderingen, ik neem aan dat je doelt op de Alfa-Romeo 33 Stradale?
Daar was het vermogen wel hoog, maar het koppel was geloof ik maar 170 Nm.
Bij een carburateur is het altijd het één of het ander.
Een gemiddelde Jetronic MPI is meestal veel lichter (70 gr. excl injectoren) vergelijken met bijv. een enkele handmatige choke Weber (zoals je ze meestal ziet) weegt meestal rond 1 kg en dan zijn ze nog van aluminium.
Nick zegt
@Juppe: Op een brommertje kun je nog met carbs spelen! ;)
Nick zegt
*sorry moest zijn Jetronic/MPI
Hans zegt
70 gram een jetronic? hmm denk ik wel wishful thinking… de computerunit, en alle extra bekabeling zijn denk ik net zo zwaar als een setje webers..
ik ben ook een liefhebber van een paar goede carbs… daar gaat weinig boven..
hoe mooi een mooie multipoint injectie ook is… het geluid van de carbs is niet te overtreffen…
en betrouwbaarheid…. breek me de bek niet open wat die electronica betreft.. het is allemaal veel te complex, en fragiel.. een paar maanden geleden de BDP sensor opeens dood…. resultaat: stilstaan langs de kant van de weg… vorige week, wederom een LMM foutmelding.. de tweede dit jaar… dat zal me niet gebeuren met mijn spider 1600 met 2 dubbele webers.. die hikt een keertje..en brult gewoon door…
Juppe zegt
Nick, beetje bizarre discussie dit. Ik denk dat we allemaal wel snappen dat elektronische injectie tegenwoordig beter is, en carbs ouderwets. Maar ik zie niet waarom je het een slechte uitvinding vind. Ze werken juist erg goed, mits goed afgesteld natuurlijk. Fantastische stukjes techniek zijn het, en betrouwbaar. Alleen voldoet het tegenwoordig niet meer (kosten, milieueisen etc.)
Wat bedoel je met die 70 gram? Dat ene beugeltje waarmee de ECU bevestigd zit? Zo licht is een geheel injectiesysteem niet, met alle sensoren, kabels, slangen, pomp, gasklephuis etc. Denk eerder dat 1 injector 70 gram weegt.
Sjon zegt
Carburateurs is vele malen mooier geluid, dat de motor het niet zo fijn vindt om stationair te lopen…. boeiend. Dat de auto af dreigt te slaan als ie koud is… boeiend.
Gas respons is veel directer, injectie is altijd een beetje vertraging door al die computer onzin. Het rijdt gewoon heerlijk en al zou het iets zwaarder zijn, wat maken die paar kg’s nou uit voor wat je er voor terug krijgt.
Laag vermogen is ook onzin, scheelt maar een paar pk’tjes. Dat het wat onzuiniger is, so what, ik ben geen boomkuffelaar en de knallen uit de uitlaat, heerlijk! :D
Zoef zegt
Vliegtuigmotoren hebben nog steeds bijna allemaal carburateurs vanwege … de betrouwbaarheid.
Brandstofbesparing blijft beperkt tot enkele procenten, net zoals vermogenwinst en koppelcurveverbetering. Die paar procenten echter zijn alleen met injectie te behalen.
carburateurs en injectie – beide schitterende technologieën.
Jan C. zegt
Bosch was ook de uitvinder van de bougie zoals wij die kennen. Dus niet sinds de uitvinding van de elektronische brandstofinjectie is het uitgegroeid tot…
(Overigens, de eerste injectiebenzinemotor in een productieauto werd in een Gutbrod toegepast, hoewel vaak de Gullwing deze eer toegeschreven krijgt…)
Peter V. zegt
Beste Zoef, de Spitfires in WO2 kregen al heel snel brandstofinjectie omdat bij steile duikvluchten de vlotterkamers van de carb’s leegliepen en de motor daardoor afsloeg.
Voor een beter geluidje verwijder je gewoon het luchtfilter en vervang dat door een fijn soort gaas.