Als we niet oppassen zijn onze auto’s straks rijdende computers op Microsoft Windows. Zover is het nog niet, maar Bill Gates ziet dat in ieder geval wel zitten. Microsoft gaat vanaf 2008 elektronica voor de Formule 1 leveren en dan is een vervolgstap naar personenauto’s nog maar heel klein. Hoewel de elektronica ons veel te bieden heeft, is het ook kwetsbaar. Al die snufjes waarmee onze auto’s tegenwoordig zijn uitgerust, kunnen immers ook stuk.
En ze gaan ook stuk. Veel premiummerken hebben te maken gehad met de nodige elektronicaproblemen. Onderzoeksbureau Roland Berger meent naar aanleiding van een uitgebreid wereldwijd onderzoek naar “in-vehicle electronics”, dat de betreffende merken dit vooral aan zichzelf te danken hebben. Hierbij speelt het imago van het merk een belangrijke rol. Een merk als bijvoorbeeld Mercedes voelt zich verplicht om continue met innovaties te komen. Met deze ambitie is het onvermijdelijk dat er problemen optreden, want als je honderden nieuwe elektronische systemen tegelijk hebt werken, zijn storingen onvermijdelijk. Japanners doen dat slimmer. Die stoppen hun auto’s ook vol met elektronica, maar dan vooral met bewezen technologie en niet de allernieuwste snufjes. Gebleken is dat de kwaliteit van een auto op gebied van betrouwbaarheid, omgekeerd evenredig is aan de hoeveelheid nieuwe snufjes aan boord. (bron: automotive-online.nl)
pixel zegt
lol als dan van MS komt zit uwen auto constant vast enmoe ge constant trug herstarte en oppasse vo virusse of uwen auto start nie meer :D
Guz zegt
In de Formule 1 gaat het (voor zover ik weet) puur om het controleren van de software door microsoft. Deze zouden dan software ontwikkelen waarmee het makelijker is om de teams te betrappen op illegale dingen (in de software)
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Vergeet ook Audi niet. Een hoge baas bij Audi wilde eerst de kwaliteit van de elektronica in de nieuwe auto’s op orde hebben. Voordat er veel nieuw spul kwam. Daarom is de A8 zo’n succes, of het heeft er in iig veel mee te maken.
J. zegt
In de Formule 1 maakt Microsoft de complete ECU, dat gaat verder dan “controleren”.
De teams krijgen een ECU en moeten het daar mee doen, ze mogen er niks aan aanpassen, alleen wat variabelen aan afstellen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Control_Unit#ECUs_in_motor_racing
Daar kun je zien wat voor variabelen ik het over heb, er staat ook in dat het hergeprogrammeerd kan worden, en zelfs op afstand via een laptopje bestuurd kan worden. Technisch is dat inderdaad mogelijk, maar in de Formule1 is het verboden om op afstand softwarematig dingen aan te passen aan de auto.
Vanaf 2008 is het ook verboden om eigen software op de ECU te hebben draaien. Microsoft levert zowel de hardware als de software.
dekster zegt
nog nooit zo over gedacht:D
@Jan-Jaap-Karel-Kees
waar, maar de allereerste A8’s (model zoals in ronin)hadden electronica problemen met de voorophangen ofzo, maar voor de rest is audi gespaard gebleven van grote klappen
route66 zegt
is wel slim van die jappen ( is dat btw een schelwoord / discriminatie zo ja jappaners ) , hebben ze geen kinderziektes in de auto ook
Mpower zegt
Tja, wat je niet hebt kan ook niet kapot gaan. Japanse wagens zijn wat dat betreft beer betrouwbaar dan de Duitse wagens.
In de oude S-class had je buiten de motor onder de kap volgens mij nog 400 honderd andere motoren voor het elektronica gebeuren. Dan moet er toch wat mis (kunnen) gaan?
Nee! Die andere Rick zegt
Dus m.a.w. de japanners lopen altijd achter op technologisch gebied.
En dus eigenlijk de bevestiging van een vooroordeel dat men in Japan beter goed jat dan slecht bedacht.
Dan moeten we de grote premiummerken toch maar bedanken dat ze de guts hebben om vernieuwingen in de markt te zetten.
Ikzelf (en mijn vrouw natuurlijk maar dat zeggen we maar ff niet) ben een trotse eigenaar van een BMW X5 en een 5 serie (E39). Op mijn X5 heb ik alle denkbare opties behalve verwarmd stuur en nog iets (weet ff zo snel niet meer). Als ik zie hoeveel technologie in dat ding zit in vergelijking met mijn 325i van pak hem beet 10 jaar geleden dan is dat een wereld van verschil. Ik kon me nog herinneren toen ik mijn 325i kreeg dat ik mijn digitale km-teller zo mooi vond! Aangezien mijn vorige 320i E30 nog een analoge had. En nu zit ik TV te kijken in een auto?! Tien, twintig jaar geleden als je zei dat je een TV in je auto had dan was je stinkend rijk en dan moest je een Rolls rijden.
Wat ik wil zeggen is, dat als je vooruitgang wilt boeken dan moet je pioniers hebben. En gelukkig zijn de europeanen op technologisch gebied pioniers geweest want van de japanners hoef je dat blijkbaar niet te verwachten.
And by the way ik heb nog geen major problems gehad so far!
Turbopaultje zegt
Dit artikel is niet volledig juist: met name de nieuwe Honda Legend en ook de topmodellen van Lexus zitten bomvol met electronische gadgets en avantgarde technofeatures. Deze auto´s zijn ver vooruit op Daimler, BMW en de rest en ook nog eens een stuk betrouwbaarder.
Om een paar voorbeelden te noemen: zelfs de Prius heeft al automated parking aid. Welke duitse auto heeft dat ook ?
De nieuwe Honda Legend heeft vol electronische 4 WD, per wiel geregeld, let wel op niet per as !!! Welke duitse auto heeft dat ? Ik ken er geen een……………
Hybrid aandrijvings konzept. Wie heeft dat in Duitsland op de markt ? Niemand.
vr6 rijder zegt
nog meer electronica problemen:
Dieven kraken auto’s met radiogolven
STADSKANAAL – Autokrakers hebben een nieuwe manier gevonden een wagen op een simpele manier open te breken.
Vermoedelijk gaat het om het onderscheppen van de radiogolven, die gebruikt worden om de elektrische deurvergrendeling te openen.
In Stadskanaal hebben de afgelopen weken zeker dertig auto-inbraken plaatsgevonden waarbij waarschijnlijk gebruik is gemaakt van deze methode. De elektrische portiervergrendeling werd geopend, zonder dat sporen van braak zijn gevonden. ,,We staan voor een raadsel,’’ aldus een politiewoordvoerder.
Kenners vermoeden dat de dieven gebruikmaken van laptops met speciale software, die de radiogolven kunnen onderscheppen. Hierdoor zou het een koud kunstje zijn de auto op een later tijdstip te openen.
bron: http://www.ad.nl/binnenland/article619621.ece
Marcel zegt
Hieronder een limitatief lijstje met recall acties 2006 alleen al in Duitsland , kom nou niet aan dat Japanse merken nooit ergens last van hebben..
Alle merken incl. RR heeft net 75 auto’s teruggeroepen het zijn en blijven electro-mechanische producten met allemaal hun specifieke problemen.
Limitatief lijstje Toyota-Lexus 2006:
Toyota Corolla Verso 01.2004 – 05.2006 Beifahrerairbag 39.000
Lexus RX 300 02.2003 – 12.2004 Hauptbrems-zylinder 2.517
Toyota Land Cruiser 120 09.2002 – 06.2005 Hauptbrems-zylinder 133
Toyota Prius
Yaris – Yaris Verso 02.2001 – 10.2001 Kurbel-wellen-sensor 7.549
Lexus RX 300 RX 400h 03.2003 – 05.2005 Teppich-clips 2.729
Toyota Avensis 1.8 VVT-i 01.2003 – 12.2005 Lenkspindel 26.933
Toyota Prius 07.2003 – 11.2005 Lenkspindel 4.634
Toyota Corolla 1.4 D-4D, Corolla 1.4 VVT-i, Corolla 1.6 VVT-i 07.2003 – 11.2005 Lenkspindel 4.038
Benjamin zegt
@Marcel:
Heb je ook een lijsje van andere (niet-japanse) auto’s? Ik ben wel benieuwd hoeveel terugroepacties andere merken hebben gehad…
Dennis zegt
@Benjamin: Hier op Autoblog kwamen al redelijk wat terugroepacties voorbij, maar dat zijn ze lang niet allemaal.
Marcel zegt
Benjamin,
Onderstaand het complete overzicht van 2006 de japanse merken doen zeer goed mee met 30 terugroepacties BMW-RR-Mini bijv. kende in 2006 2 recall actie Toyota-Lexus 11 keer.
Alle Rückrufe 2006
Brechende Radaufhängungen, Geister-Hupen, Brandgefahr. In unserer Übersicht finden Sie alle offiziellen Rückrufe und Service-Aktionen der Hersteller in Deutschland.
Alle Rückrufe und Serviceaktionen 2006
Hersteller Modell Baujahr Defekt Anzahl
Rolls-Royce Phantom 01. – 03. 2006 Stoßdämpfer 1
Mazda MPV 2.3 02.2002 – 12.2004 Servolenkung 1.246
Audi A8 2002 – 03.2004 Fahrer-Airbag 12.000
Bentley Continental GT 2003 – 03.2004 Brems-
leitung 389 (EU)
Alfa 147
GT 06.2004 – 02.2006 02.2003 – 11.2005 ESP 6.100
VW Passat 2006 Software-fehler 3.500
Mercedes Vito Viano 09.2005 – 02.2006 Software-fehler 8.500
Audi A3 2006 Gaspatrone Kopfairbag 200
BMW 118d, 120d 318d, 320d 08.2004 – 03.2005 12.2004 – 03.2005 Licht-
maschinen-verschraubung 22.000
Land Rover Range Rover Sport Modelljahr 2005/2006 Kabelstrang 1.260
Nissan Note 01.2006 – 02.2006 Isofix-Lasche 468
Toyota Corolla Verso 01.2004 – 05.2006 Beifahrerairbag 39.000
Lexus RX 300 02.2003 – 12.2004 Hauptbrems-zylinder 2.517
Toyota Land Cruiser 120 09.2002 – 06.2005 Hauptbrems-zylinder 133
Toyota Prius
Yaris Yaris Verso 02.2001 – 10.2001 Kurbelwellensensor 7.549
Lexus RX 300
RX 400h 03.2003 – 05.2005 Teppich-clips 2.729
Mercedes Vito/Viano 10.2003 – 11.2005 Benzin-leitung 674
VW Passat 2.0 TDI 04.2005 – 05.2005 Kupplung 11.000
Saab 9-3 1.8t 9-3 2.0t 9-3 2.0T 2003 – 2005 Hauptbremszylinder 3.800
Opel Vectra 2005 – 2006 Scheibenwaschdüse 19.600
Opel Signum 2005 – 2006 Scheibenwaschdüse 9.900
Mercedes McLaren-SLR 10.2003 – 05.2006 Generator k.A.
Volvo S40/V50 2004 – 2005 Handbremse 21.000
VW T5 Multivan bis 8.6.2004 Handbremse 18.500
Mazda 3 8.4.2004 bis 8.9.2004 Nockenwellen Gehäuse 161
Honda Accord 10.1995 bis 05.1996 Schiebedach 5.500
Honda Civic 10.1995 bis 05.1996 Schiebedach 3.300
Toyota Avensis 1.8 VVT-i 01.2003 – 12.2005 Lenkspindel 26.933
Toyota Prius 07.2003 – 11.2005 Lenkspindel 4.634
Toyota Corolla 1.4 D-4D
Corolla 1.4 VVT-i
Corolla 1.6 VVT-i 07.2003 – 11.2005 Lenkspindel 4.038
Mazda 6 2.0 MRZ-CD 03.10 – 29.12. 2005 Verschraubung
Nockenwellen-Sensorplatte 2.136
Mazda 5 2.0 MRZ-CD 03.10 – 29.12. 2005 Verschraubung
Nockenwellen-Sensorplatte 1.371
Chevrolet Corvette 2005 – 2006 Verklebung
Dachelement k.A.
Chevrolet Matiz 06.2004 – 10.2005 Beifahrer-Airbag 523
Mercedes R-Klasse 03.01 – 04.03.2006 Gurtschloss hinten 500
Mercedes R 350 07.08.2005 – 15.02.2006 Kabelstrang 270
Toyota Landcruiser 90 04.1996 – 01.1999 Antriebs-
wellenflansch 7.000
Volvo XC90 2002 – 2005 Kugelgelenk
Spurstange 11.000
Volvo S40/V50 2003 – 2005 Kraftstoff-leitung 880
Nissan Murano 04.2002 – 11.2005 Tank 2.442
Nissan Murano 04.2002 – 07.2005 Dreipunktgurthinten 1.577
Land Rover Range Rover Sport Discovery 08.2005 – 09.2005 Sitzhalterung 40
Ford Galaxy 11.2002 – 08.2003 Kupplung 2.400
VW Sharan 2003 – 2004 Kupplung 9.000
Seat Alhambra 2002 – 2003 Kupplung 1.000
VW Sharan 2001 – 2005 Xenon-Licht Koppelstangen Druckrohr Turbo 30.000
Nissan Navara 05.2005 – 19.12.2005 Radlager Hinterachse 2.277
Nissan Micra 11.2002 – 12.2004 I-Key-System 2.417
Renault Laguna
Vel Satis
Espace 03.2001 – 03.2004
10.2004 – 02.2005
10.2002 – 02.2004 10.2004 – 02.2005 Kupplungs-geberzylinder 29.081
Renault Vel Satis
Espace 01.2002 – 12.2005
01.2002 – 11.2004 Motorsteuerung Kühlmittel-ausgleichs-behälter 4.888
Toyota RAV4 06.2002 – 09.2004 Stahlfelgen 1.676
Opel Vectra 2006 Sicherheitsgurthinten 1.057
Peugeot 407 10.2004 – 04.2005 Kühlmittel-standgeber 10.400
Peugeot 307
406
607
807 06.2001 – 10.2002
05.1999 – 10.2004
10.1999 – 09.2004
06.2001 – 06.2003 Motorsteuerung 6.101
Jaguar XJ 07.2005 – 01.2006 Sonnendach 282
Suzuki Swift 05.2005 – 04.2006 Kupplungs-betätigung 6.317
Mazda MX-5 12.2005 – 02.2006 Airbagmodul 1.171
Renault Scénic bis 12.2005 Gurtschlösser 84.720
Saab 9-3 11.2005 Radlager 238
VW Taro 1989 – 1996 Lenkung k.A.
Citroen C4 06. – 09.2005 Bremsanlage Hinterrad 3.851
Toyota Hilux 07.2005 – 12.2005 Entlüftungs-schlauch 450
Opel Astra 2004 – 2005 Gelenk Vorderachse 1.680
Nissan X-Trail 06.2000 – 11.2004 Tankeinfüll-stutzen 33.390
Peugeot 1007 k.A. Kombi-instrument 2.300
Suzuki Grand VitaraXL7 22.11.2000 – 25.02.2004 Verkabelung
Vorglührelais 3.595
Skoda Octavia II 2005 Kupplung 3.543
Audi A3 06.2003 – 06.2004 Kupplung 20.000
Nissan Micra 02. – 09.2004 Wassereintritt
Heckklappen-schalter 8.300
Smart Forfour 04.2005 – 09.2005 Befestigung Rücksitzfläche 270
Nissan Pathfinder
02.2005 – 09.2005 Kardanwellen- befestigung 2.323
Nissan Navara 02.2005 – 09.2005 Kardanwellen-befestigung 598
Porsche Carrera SCarrera 4S 04.2004 – 10.2005 Auspuff
Schweißnähte 3.953
LJ zegt
jah kom laten we microsoft ook in onze auto’s gaan zetten…als we dat doen gaat de wereld echt naar de kl*te..pff…blech..
topless zegt
Ik hoop niet dat auto’s straks even vaak crashen als PC’s met MS software.
topless zegt
Er zijn ook fabrikanten die i.p.v. teruroepacties auto’s bij beurten modificeren. Ik herinner mij van autovisie van jaren geleden dat dat bij een BMW 3-serie, waar ze een langeduurtest mee deden, ook gebeurde.
MAkS zegt
Topless dat klopt
Ik werk bij VW en de terugroepactie komt automatisch in het scherm te staan wanneer er een auto binnen komt voor onderhoud o.i.d.
smaakversterker zegt
Hoe je het draait of keert, een japanner is betrouwbaar. En dat ze technologisch achterlopen is flauwekul, toon me eens een gelijkaardig wagen als de prius? daar kunnen de meeste europeanen een puntje aan zuigen door de laatste jaren alleen maar prototypes naar voren te schuiven.
Marcel zegt
Toyota’s hoogste man heeft vorige week openlijk zijn excuses aangeboden vanwege de veelvuldige terugroepacties. Dus smaakversteker, kwaliteit uit het verleden is, zo blijkt, dus geen garantie voor nu en de toekomst.