Maar natuurlijk komt er nog een Italaanse hypercar bij, ditmaal is het de Elektron One.
Het is altijd hetzelfde liedje met nieuwe sportwagenfabrikanten. Meestal mikken ze extreem hoog qua prestaties. De reden is simpel: dan kunnen ze een hogere prijs vragen. Dat is nodig ook, want de ontwikkelingskosten zijn enorm hoog. Per jaar zijn er altijd wel weer een paar nieuwe merken die erbij komen, om Ferrari & Co. aan te pakken.
Nieuwkomer
In sommige gevallen weet een nieuwkomer zich staande te houden tussen al het geweld. De laatste nieuwkomer van vandaag is het piepkleine Elektron Innovativ. Hun plan: wereld-domimantie met een elektrische hypercar, de Elektron One. Althans, daar lijkt het op als we de cijfers mogen zien én geloven!
Elektron One
Laten we beginnen met die prestatiecijfers van de Elektron One. Het is immers de reden dat dit soort projecten uberhaupt bestaan. De Elektron One heeft namelijk elektromotoren, uiteraard. Hoeveel wordt niet gezegd, maar wel dat je in totaal de beschikking hebt over 1.341 pk. Deze elektropaarden worden op alle vier de wielen losgelaten voor maximale tractie.
Meer dan 400 km/u
Het resultaat? Een 0-100 km/u sprinttijd van een nauwelijks te bevatten 2,1 seconden. Aan de andere kant, diverse andere theoretische elektrische hypercars (Lotus Evija, Tesla Roadster) weten aan de andere kant van 2 tellen te duiken. De topsnelheid van de Elektron one bedraagt ‘”meer dan 400 km/u”. Over laadtijden, actieradius en bijtelling wordt met geen woord gerept.
Italië
Ondanks dat Elektron Innovativ een Duits bedrijf is, moet de auto in Italië gebouwd gaan worden. Omdat het Duitsers zijn, hebben ze er wel over nagedacht. De Elektron One heeft namelijk een USP ten opzichte van zijn concurrenten: prijs en beschikbaarheid. Elektron Innovativ wel namelijk op jaarbasis zo’n 140 exemplaren gaan bouwen. Dat is behoorlijk ambitieus.
Goedkoop
De gedachtegang erachter is overigens simpel: gooi het niet op ‘exclusiviteit’. Het feit dat mijn zus zo weinig vriendjes heeft gehad, kwam niet vanwege de ‘exclusiviteit’, maar door een serieus gebrek aan interesse. Bij auto’s is dat exact hetzelfde. Daarom wordt de Elektron One relatief goedkoop in de markt gezet. De auto moet ongeveer tussen de 330.000 en 350.000 euro (voor belastingen) gaan kosten.
Nee
Dus voor het geld van een heel behoorlijke Ferrari of McLaren kun je nu ‘nee’ zeggen tegen heritage en liveries en kiezen voor iets onbekenders, maar met veel meer snelheidspotentieel. Overigens heeft Elektron wel interesse in autosport, zo zijn ze zich aan het beraden op deelname aan de Formule E. Qua design kun je je mening laten gelden in de comment-sectie. De auto moet zijn debuut gaan beleven op de Salon van Genève in 2021, als deze doorgang zal vinden. Dan zal Elektron ook meer bekendmaken over hun Formule E-team.
onlyporscheman zegt
Pics van je zus or it didn’t happen ?
joosstra zegt
En op naar de volgende zeepbel.
SvenskaAeroplanAB zegt
Wat een vreselijk generiek design. Als ik mijn zoontje van 5 vraag een sportauto te tekenen, komt dit er uit…
timowouters zegt
@svenskaaeroplanab: idd. Ze hebben Lexus (voorkant), ferrari (voorkant) en dat hypercar ‘merk’ uit Dubai W voor de achterkant.
hooesi zegt
@svenskaaeroplanab: zou ik wel iets mee doen, mij lukt het niet op mijn 40ste ?
ericd zegt
Goed deze posting. Ik dacht bijna dat het segment van hypercars nagenoeg onvervuld zou blijven…
*rolling eyes*. Ik zag gisteren artists impressions van een elekra hypercar met ruim 5000 pk. Van Nul naar Stilstand in de file in minder dan Min 1,5 seconde.
ericd zegt
Hier is ie: https://electriccarsreport.com/2020/06/the-alieno-arcanum-is-a-5221-hp-electric-hypercar/
hape zegt
Ben wel geïnteresseerd in je zus.
MaartenD zegt
Elektrische hypercar…..gaap
nissanfairladyz zegt
Rimac
JaxDryke zegt
Ik vind dat 0-100 verhaal altijd zo’n onmeunige onzin hé.
“Mijn auto gaat van 0-100 in 3,4 seconden”
“Maar mijn auto gaat van 0-100 in 3,3 seconden”
“Tjah, mijn auto gaat van stilstand tot 100 in wel 2.9 seconden”
“Ach jongens, kinderspel.. Mijn auto gaat van 0-100 in 2,4 seconden”
99% van de mensen die dat met hun auto kan, parkeert vervolgens (of nog voor ze de 100 halen) hun peperdure bolide tegen een boom. Of erger.
Mijn auto gaat van 0-100 in drie dagen !! Eat that !
vacano zegt
Mijn maat zei ik heb mijn vrouw iets cadeau gedaan dat van 0 naar 180 gaat in minder dan 1 seconde.
Ik kon niet op het merk supercar komen die dat kan presteren.
Een weegschaal van Brabantia
JaxDryke zegt
hihi
bbfix zegt
Ik dacht even dat ik in een nieuw seizoen van Rox terecht was gekomen. Voor de leken, dat is een kinderserie met een pratende auto.
vaakbenjetebang zegt
Die render van het blauwe exemplaar dat nonchalant op het circuit geparkeerd staat… die is echt ongekend slecht! Hardop gelachen, dank!
iphonistvongates zegt
De uitdaging bij dit soort niche projektjes is om als 5de en latere koper(s) je auto geleverd te krijgen omdat dan vaak al het geld op is. De eerste 4 kopers genereren het geld om bepaalde investeringen (lees; schulden) te compenseren en dan is het geld op of er moet iemand opstaan met hele diepe gevulde zakken.
De volgende uitdagingen zijn aftersales, reserve-onderdelen, service, software-updates en meer.
Ik bewonder ze wel voor hun moed om er 150 van te bouwen. Succes toegewenst!
vacano zegt
Als de media enkel zou schrijven over de auto’s die echt bestaan en die hun kunnen hebben bewezen op een circuit dan zou er 75‰ aan virtuele ink bespaart worden