De Koenigsegg Gemera wordt aangedreven door kleine en sterke motoren die ze zelf Quark noemen. Daarmee zijn de motoren ook een soort kleine vriendelijke reuzen.
Op automotive gebied is Christian von Koenigsegg een absolute genie. De baas van het naar hem genoemde merk heeft door de jaren heen aardig knotsgekke creaties neergezet, de één nog technologisch geavanceerder dan de andere. Ook wanneer er gekeken moet worden naar elektrische oplossingen, gebeurt dat ‘op zijn Koenigseggs’. De eerste ‘EV’ (en vierzitter) van het merk, de Gemera, is namelijk stiekem een soort uit de hand gelopen plug-in hybride.
Tiny Friendly Giant
De Gemera heeft namelijk een dikke 1.700 pk, waarvan zo’n 600 pk uit een 2.0 liter grote driecilinder komt. Dat is al een flinke lading voor zo’n kleine motor en daarom noemt Koenigsegg de motor TFG: Tiny Friendly Giant. Een leuke verbastering op Grote Vriendelijke Reus. Een nieuw inzicht in de elektromotoren van de Koenigsegg Gemera laten echter zien dat ook die weer een bijzonder stukje techniek zijn.
Klein maar fijn
Want ook in dit geval gaat het om een klein stukje hardware met flink veel potentieel. Dit motortje bovenin, afgebeeld naast een 330 ml groot blikje, levert zo’n 340 pk en 600 Nm. Koenigsegg noemt de motor de Quark. Uiteraard zijn er meerdere Quarks: het systeemvermogen van de elektromotoren is immers meer dan 1.100 pk.
Terrier
Koenigsegg gebruikt namelijk een combinatie van verschillende soorten techniek om de elektromotoren van de Koenigsegg Gemera te realiseren. Koenigsegg had al de David wisselrichter aan boord, die nu wordt gecombineerd met een Quark om een stukje techniek genaamd Terrier te maken. Klinkt als een hoop abacadabra, maar het komt erop neer dat Koenigsegg zo een kant-en-klare e-motor heeft gebouwd. Die kan dan weer in vele vormen gebruikt worden, eventueel ook door andere fabrikanten. In elke toepassing is het wel een klein ding voor wat het produceert. Ook de naam Terrier komt van een hele normale toepassing: het slaat op de kleine omvang samen met het vechtlustige karakter van de gelijknamige hond.
Alles in de Koenigsegg Gemera is dus klein, maar fijn. Want de kleine benzinemotor met de kleine elektromotor weet dus wel even 1.724 pk op de weg te zetten.
Met dank aan Camiel voor de tip!
lekkerlinksrijden zegt
Het was, is en blijft een apart en misschien wel briljant merk. Een beetje als een vreselijk eigenwijs ventje die iedere keer zijn gelijk haalt
ty5500 zegt
Toch opmerkelijk dat zo’n klein merk technologisch meekan met de grote jongens met hun miljardenbudgetten en legers aan ingenieurs.
Edge zegt
Misschien is het wel helemaal niet zo opmerkelijk als je denkt. Koenigsegg kan vragen voor zijn auto’s wat hij wil en produceert maar heel weinig auto’s. Paar ton meer of minder maakt voor zijn clientèle geen moer uit. Daardoor kan hij doen en laten wat hij wil qua techniek, de klanten betalen toch wel. En dan heb je dus ook de mogelijkheid om zo out of the box te denken als zij doen. Een Volkswagen of Mercedes heeft die luxe niet, die moeten iets ontwerpen dat vooral makkelijk en op grote schaal geproduceerd kan worden, zodat ze het rendabel in de nieuwe Golf of A-klasse kunnen verwerken.
GH zegt
Plus ik denk ook dat deze motoren helemaal niet op een duurzaamheid van 150.000km of 200.000 ontworpen worden, waar dat bij een massaproductie wel verlangd wordt.
krikke240z zegt
@Edge: Ontwikkelingskosten kan je veel sneller terug verdienen op enkele tien- tot honderduizenden wagens, dan op een tiental. Zo goedkoop is R&D nu ook weer niet. Dus ja, ik vind het allemaal geweldig techniek. Ook die nieuwe versnellingsbak en deze motor zonder nokkenas.
kniesoor zegt
Die gaan koppie onder in hun interne red tape, daar kan niets beslist worden zonder dat tig man er hun plasje over gedaan heeft. Dat is het voordeel van een kleine organisatie (met een capabele roverhoofdman) : die kunnen snel beslissen.
Reinier zegt
Elon Musk zei al: auto’s ontwikkelen is niet moeilijk; massa productie van auto’s is moeilijk. En dat doet Koenigsegg niet. Die fabrieken kosten miljarden. De marges zijn door concurrentie flinterdun. En Koenigseggs worden in de praktijk nauwelijks gereden. Slijtage en betrouwbaarheid zijn geen factoren van belang.
Volkswagen heeft met Porsche, Bugatti en prototypes als de ID R. ook allerlei bijzondere techniek in huis, maar dat zit niet in hun massa productie auto’s. Maar ze kunnen het wel.
Wicos zegt
Mooie techniek. Knap, zeker als ze dat zelf hebben (laten) ontwikkelen. Maar laten we aub ophouden met het overbodige anglicisme technologie en technologisch. Wat is er mis met techniek en technisch? Twee lettergrepen winst bovendien. Jeuk krijg ik van dat woord. Alle geavanceerde techniek is tegenwoordig technologie. Zeker voor ‘harde’ techniek zoals auto’s, motoren en tandwielen is techniek op z’n plaats. Technologie alleen voor het digitale. En ook dan overbodig.
Henkie zegt
Beetje weg van het onderwerp. Deze woorden zijn tenminste nog Nederlands. Alles wordt tegenwoordig Engels.
mashell zegt
Ice, ice, baby als ze het over een verbrandingsmotor hebben…
moveyourmind zegt
Alleen al die driecilinder met 600 pk zal al een waar meesterwerk zijn: 600 pk uit 2.0 liter. Inderdaad enorm knap dat zo’n klein merk met zulke techniek kan komen. Mijn bewondering voor Christian von Koenigsegg is nog groter dan hij al was.
ghini zegt
@moveyourmind: ik ben wel benieuwd naar die motor en of die ook zonder ev ook werkt, bijzonder ding. Kan me voorstellen dat die ev nodig heeft voor eerste acceleratie ofzo.
tortuga zegt
@moveyourmind: ik zie dat moortje wel graag eens terug in een soort van gocart. Moet toch geweldig zijn
Red sky zegt
Dit is zo klein, dat past ook in een buitenboord motor of een brommer. De unit aan accu’s zijn iets meer blikjes vrees ik. Wel ongelooflijk knap gemaakt.
wesley zegt
Was polestar ook niet een samenwerking aangegaan met koenigsegg???
polleke71 zegt
Wil het niet beter weten hoor maar wat is hier nu zo bijzonder aan? 600pk uit een 2 liter 3-pitter wel maar de grootte van de 340pk elektromotoren? Ik heb echt geen idee hoe groot die van een tesla of een willekeurig ander merk zijn? Leveren die minder vermogen? Tja als je er dan het budget hebt om er 4 in een koets te prutsen heb je idd 1000pk systeemvermogen.
Dutchdriftking zegt
Maar wanneer hebben we een rijdend productiemodel? De onthulling van het prototype is tenslotte alweer even geleden.
tenaci zegt
Dit is zo’n geweldige auto! Ik heb het al eens gezegd, maar zeg het graag nog eens: wat mij betreft is dit de ware spirituele opvolger van de McLaren F1