Een dag dat alle welvarende wereldverbetraars elkaar tegen zullen komen. Elektrische first world problems?
We gaan even lekker mensen in een hokje stoppen. Gewoon omdat het heel erg makkelijk is. Dat niet alleen, ook omdat het voor een groot gedeelte (in dit geval althans) ook klopt.
Welvarende EV-rijders
Elektrische auto’s zijn nu nog vrij duur. Dit betekent dat voornamelijk de meer welvarende persoon een dergelijke auto kan aanschaffen. Over het algemeen hebben mensen met een goede baan ook redelijke bestedingen qua vakantie. Dus in de zomer wordt er gezeild en in de winter kan men skiën. Dat is wetenschappelijk te onderschrijven. Ondergetekende heeft een Alfa Romeo en moet algen tellen in de Biesbosch (met Harrie Jekkers op de walkman) voor betaalbare ontspanning, zodat de auto rijdend gehouden kan worden.
Wintersport met je elektrische auto
Maar mensen met een splinternieuwe elektrische auto gaan er dus graag op uit om met wintersport te gaan. Big Four-accountant KPMG voorspelt dat deze samenkomst van omstandigheden gaat zorgen voor een ‘Elektrische Zwarte Samstag’ op zaterdag 22 februari aanstaande. Een elektrische zwarte zaterdag dus in goed Nederlands.
Laadmogelijkheden
De verwachting is dat 3% van de elektrische auto’s met een actieradius van 300 km of meer erop uit zullen gaan met Oostenrijk als eindbestemming. Een snelle rekensom leert dat dus 1.500 mensen op zaterdag 22 februari op van- en naar Oostenrijk gaan rijden. Nu zijn er wel laadmogelijkheden langs de weg. In totaal staan er zo’n 450 palen, verdeeld over die van Tesla (voor Tesla’s) en Ionity (voor alle andere EV’s).
Zeer lange rijen
Volgens de analyse van KPMG zullen mensen dus in zeer lange rijen komen te staan om alleen al te kunnen laden. Sterker nog, KPMG zegt dat de wachttijden kunnen oplopen met 75 minuten per auto. Dat niet alleen, het laadvermogen van veel palen zal lager zijn, aangezien alle palen in gebruik zijn. Dat zorgt er weer voor dat je én langer bezig bent én alsnog een kortere actieradius kunt hebben. We rekenen de extra irritatie in de auto, K3 afspeellijsten en de constante aanwezigheid van een penetrante Haribo-lucht even niet mee.
Stijgende verkoop EV’s
De verkoop van elektrische auto’s groeit zeer snel. Nederland is een van de landen waarbij de infrastructuur ook hard meegroeit, maar zelfs dat is bij lange na niet voldoende, aldus KPMG. In het buitenland is het echter veel slechter gesteld met de laadinfrastructuur.
Laadstations vermijden
KPMG raad dan ook aan om op zaterdag 22 februari tussen 12:00 en 16:00 alle laadstations te vermijden. Sterker nog, ze raden aan om een dag eerder of later te reizen. Onze tip: leen een ouderwetse zescilinder diesel stationwagon van de buurman. Dan heb je een actieradius van 800 km met een laadtijd van 5 minuten en een zeer uitgebreid netwerk aan laadmogelijkheden.
Met dank aan Pascal voor de tip!
tjorque zegt
Neem de trein!
Moet je niet laden en die rijdt quasi volledig elektrisch en met een hoger rendement omdat er geen accu’s aan te pas komen…
tortuga zegt
@tjorque: groenblog is niet hier, muggenzifters hoeven we hier ook niet. De trein komaan seg. Als die nu is op tijd zou komen en gaan en uiteindelijk heb je ook een dure taxi nog eens nodig om tot aan je bestemming te geraken. Neem een station met genoeg vermogen sneeuwkettingen en een coole zonnebril mee!
lekbak zegt
@tortuga: ik ben er ook een groot voorstander van dat zoveel mogelijk mensen met de trein gaan hoor.
lekkerlinksrijden zegt
@tortuga: wat is een seg?
tortuga zegt
@lekkerlinksrijden: Edit: zeg*
geenidee zegt
@lekkerlinksrijden: Een halve segway
joppe zegt
@tortuga: Dus jij vindt een reactie geven op een blog muggenziften? Ik denk dat je hier dan niet thuishoort.
tortuga zegt
@joppe: neen trein aanprijzen die met een simpele tak of spoorloper meer vertraging kan oplopen dan die 75min over het zelfde traject op een autoblog vermelden dan zit je verkeerd
boxergt zegt
@tortuga: een snelwegloper kan ook minimaal 75 min vertraging opleveren…
tortuga zegt
@boxergt: dus jullie nemen allemaal flink de trein volgende keer op vakantie? Of gaan jullie ook graag met de auto tot je bestemming? Voltanken/laden en gaan met die banaan
boxergt zegt
@tortuga: Nee hoor, lekker met het vliegtuig!
9000cse zegt
@tjorque: “groenblog is niet hier, muggenzifters hoeven we hier ook niet.” Natuurlijk de uitspraak van een absolute voorstander van de vrijheid van meningsuiting. Ehhh…… Uiteraard alleen als die met die van hem overeenkomt.
sollie1984 zegt
@tortuga: met de trein naar Oostenrijk is het prima te doen. Je bent er zelfs sneller dan met de auto. Sneeuw of geen sneeuw…in Duitsland en Oostenrijk rijden die krengen gewoon door alsof het niets is!
sirdrinksalotofpetrol zegt
@sollie1984: laatst naar Oostenrihk geweest met de trein……in Arnhem al vertraging, alle aansluitingen gemist, stress, kaartje moeten bijkopen en een lauwe curryworst in de restauratie, maar ik was 16 uur na vertrek in Graz. Volgende dag in 12 uurtjes terug in een 5 serie, heerlijk relaxt op de (adaprive) cruise control.
leaper035t zegt
@tjorque: Koop een 3.0 6-cilinder dieselwagen. Die zijn zuinig, snel en comfortabel!
Erik zegt
@leaper035t:
Heb je geen diesel voor nodig om ver te kunnen rijden. Met een Logan MCV Bi-Fuel haal je makkelijk 1.135 km. In één ruk naar de piste. Maar ja, ben een Hollander, toch nog maar even tanken (benzine en LPG) in Luxemburg :-)
kennone zegt
@tjorque: Pak de auto met (ouderwetse verbrandingsmotor) binnendoor en maak de rit een paar dagen langer. Zo kom je nog eens ergens, geniet je meer van je auto en van de rit??
marinepower zegt
@tjorque: tingeling, dit is de Alpen express!
fanboy zegt
Hier gaat hooguit de tijd verloren die je de rest van het jaar bespaart hebt door niet naar tankstation te hoeven.
lekbak zegt
@fanboy: en ik maar denken dat die tijd verloren gaat met elke dag de laadkabel pakken en opruimen…
lekkerlinksrijden zegt
@lekbak: nee dat is het handen wassen, omdat ze weer zwart zijn vd laadkabel
hiostu zegt
@lekkerlinksrijden: nog nooit zwarte handen gehad van de laadkabel. Maar die van mij hangt ook lekker onder afdak op mijn eigen oprit. Nooit meer stinkende handen van de pomp, heerlijk.
lekkerlinksrijden zegt
@hiostu: dat is een groot voordeel idd, ik was sowieso niet serieus hoor ;-)
racerx zegt
@hiostu: nooit meer stinkende handen, inderdaad prettig voor gepamperde kantoortijgers…
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: ja want een benzine piston is lekker fris.
hiostu zegt
@lekbak: dat kost echt letterlijk 5sec. Stap uit de auto, tik klepje aan dat automatisch open gaat, pak laadaansluiting van de muur en steek hem in de auto en klaar.
lekbak zegt
@hiostu: ga het maar eens bijhouden. Ik denk dat, als je het dagelijks doet je wel aan een paar minuten per week komt. De kabel moet ook weer opgeruimd worden hè.
htadema zegt
@lekbak: ook niet nodig. Die van mij hebben een vaste spiraalkabel of krulsnoer, hoe je het maar wilt noemen. Ik ben een mazzelaar.
Gulli zegt
@lekbak: wordt tijd voor een EV met een stekker die je net als bij een stofzuiger zo naar binnen kunt laten schieten ?
snorrie zegt
@gulli: en er dan een rally voor organiseren. Noemen we die de Miele Miglia.
flutterby zegt
@gulli: bijna alle auto’s hebben dezelfde aansluiting. Beter gewoon vaste kabels aan het laadpunt.
Gulli zegt
@flutterby: ik denk dat dat te vandalisme-gevoelig is. Maar het lijkt me sowieso makkelijker om een verloopstekker te pakken ipv voor elke andere laadpaal een ander snoer nodig te hebben
hiostu zegt
@lekbak: opruimen is ook max 5 sec. Dat is gewoon over de lader hangen. Ik laad misschien 2 tot 3x per week. Tanken kostte me altijd veel meer tijd. Naar de pomp rijden, tanken, soms wachten op een vrije plek en dan nog naar binnen afrekenen. Gemiddeld over een heel jaar gezien ben ik veel minder kwijt met laden dan met tanken. Niet dat het mij ook maar veel boeit. Maar ik moet altijd lachen over anti-ev mensen die net doen alsof het allemaal het einde van de wereld is.
olivier420 zegt
@hiostu: Waarom ga je er serieus op in.. Ik ruim 100x liever mn laadkabel op als ik in een verwarmde / verkoelde auto kan zitten
racerx zegt
@fanboy: moet je wel zo’n ding bij je huis hebben staan.
mashell zegt
Conclusie: je betaalt te veel voor de dienstverlening van KPMG, want hun accountants gaan allemaal tegelijk op wintersport met een elektrische leaseauto.
olivier420 zegt
@mashell: Geeft niet, is toch een uitstervend beroep
mashell zegt
@olivier420: het zijn veredelde belastinginspecteurs en dat is zo’n beetje het laatste beroep dat zal uitsterven.
lekkaah zegt
@olivier420: helaas niet, er komt alleen nog maar meer werk voor ze met regeltjes die er alleen nog maar bij komen
auto62 zegt
@lekkaah: nee hoor. Meneer Rutte heeft belooft dat er minder regels komen
karhengst zegt
@auto62: Meneer Rutte zie ik t.z.t. nog wel een leuke positie bij die toko bekleden.
E34M5Touring zegt
Maakt niks uit, EV rijders staan graag bij de laadpaal. Even de benen strekken en zo… Is heel belangrijk lees ik hier altijd.
lekkaah zegt
@E34M5Touring: haha, die hebben ook zo’n iWatch die je vertelt wanneer je moet staan en wanneer je moet schijten
E34M5Touring zegt
@fanboy: Jij hebt zeker alleen rechte bananen thuis…
gregorius zegt
Mensen die zeiken dat er een te lange rij bij de laadpaal op weg naar skien staat, mogen niet zeiken.
Iedereen heeft al 100 keer gelezen: auto voldoet aan 95% van de tripjes, voor de lange reizen: huur een auto.
Reeeel: mensen die met hun elektrische auto ‘lekker sparen’, zien nu dat het gewoon echt geld kost om een aardige reisauto voor een week te huren. Dat willen ze niet. Dus gaan ze toch en staan ze straks in de rij om te laden.
Kortom: frustratie is echt, maar de frustratie hebben ze verdiend.
hiostu zegt
@gregorius: die frustratie is voornamelijk geprojecteerd door mensen die geen EV hebben.
racerx zegt
@hiostu: nee hoor, frustratie kom meer voort uit het blind zijn van de nadelen bij de tegenpartij, en de welhaast evangelische wijze waarop de praktische nadelen onder het tapijt geveegd worden.
EV’s zijn top, de huidige te beperkt. Klaar.
olivier420 zegt
@gregorius: Ik heb geen frustratie mbt laden. Denk dat je dit zelf beetje denkt. Snap de relatie ook niet tussen goedkoop raden en dan frustratie hebben vanwege het wachten, ofzo.
Je hebt verder wel gelijk. Een elektrische auto is niet geschikt voor de wintersport, heb ik ook altijd gezegd: wintersport is een No-go. Zomervakantie prima, maar met de kou, de korte week vakantie en beperkte spreiding wintersportpubliek vind ik een EV niet geschikt.
Gelukkig kan ik via mn werk 6 weken per jaar een alternatief voor EV leasen met hetzelfde budget ;-)
padoempats zegt
@olivier420: heb een tesla gehad. De laadfrustraties heb ik vaak genoeg gehad
olivier420 zegt
@padoempats: Ben ik oprecht wel geïnteresseerd in welk opzicht. Reed je veel per dag?
Mijn situatie: ik rijd 120 km per dag woon-werk en 1x per week ~ 200. Hoe ik het nu doe: 1x kantoor laden, 1x thuis openbare paal en zo nu en dan een vrijdagochtend supercharger Leiderdorp. Pak ik gelijk ontbijtje mee bij die grote M en werk al wat mailtjes weg.
Ik heb wel veel geruzie met de buren over de paal, dusdanig dat het mij zoveel negatieve energie kost dat ik het meer en meer elders op los (de supercharger red.). Het is gênant maar met 3 auto’s en 2 palen lukt het blijkbaar al niet meer.
detroitv8 zegt
Ben vanmorgen met het vliegtuig op Innsbruck gepland. Mooi, 11u stond ik op de piste.
lekkerlinksrijden zegt
@detroitv8: geniet van je vakantie en houd het heel
sjonniedeluxe zegt
@detroitv8: denk niet dag je in de genoemde categorie milieuridders valt hierdoor ;-)
Gulli zegt
@detroitv8: flight shaming!! Nee hoor veel plezier, ik ben al Dieselend zo’n 200km ten zuiden van je beland. Ben nog wel benieuwd hoe ik dat volgend jaar met de eNiro ga doen. Maar goed, wie dan leeft, die dan zorgt. Misschien huur ik een kekke d-segment station ?
slickrick zegt
@detroitv8: ben vorige week met een diesel station met 380pk in een keer comfortabel naar Oostenrijk gereden, 1 keer getankt onderweg….. heerlijk.
Los van het laden, als je met een vol beladen elektrische auto boven de 120kmh komt dan is je actieradius zo weg, laat staan de heuvel op. Lijkt me redelijk stressvol z’n trip , en helemaal met twee kleine kinderen. Want die bepalen de stops en niet jij helaas .
bbfix zegt
@slickrick: m550d??
boomhauwer zegt
@slickrick: wat is het nu? In 1 keer gereden of toch 1 keer getankt?
kevertje zegt
Ik heb er nog altijd moeite mee om dit te begrijpen. Het is zoals mensen die 6K op hun TV willen, terwijl 99% van het verdeelde beeldmateriaal op deze planeet nog moeite heeft om bij te benen met een degelijke HD-standaard. Ik geloof van al die genoemde laadpalen geen jota overigens. Als ik op het traject dat ik vaak doe in Frankrijk kijk, zie je zo één lader staan, en je mag geluk hebben dat hij 55kW doet. Als je iets anders wil kom je in een situatie terecht dat je van de autostrades af mag en ik weet niet wat dat in afstand en tijd ook nog eens betekent. Ik wil mij lot graag in de toekomst aan een EV verkopen, als het echt een realistische optie is. Maar een autonomie van 300km – is het dat echt bij zo’n koud weer dan – betekent nog steeds dat je op een traject van 1000km 4 keer aan de paal mag gaan liggen. En hopen dat je telkens minder dan 1,5 uur kwijt bent (ah ja, een prima tijd om te rusten en stukje te eten volgens de fans. Dat wordt dan een hele vette, haast volledige dag alle andere ongein van aanschuiven, niet werkende infra enz. in acht genomen). Wat ik maar wil zeggen, als dat één keer op zo’n traject is geen probleem. En nee, geen duizend posts, ik geloof het niet dat het met Tesla zoveel anders wordt. Uiteindelijk praten onze politiekers over een energietransitie. Eén van stinkende handen dus naar laad-paal hoppen en veel sandwiches of hamburgers eten, of hele koffieautomaten leegdrinken. Zolang de prijzen met geen 30% zakken en dit alles wat realistischer wordt met (echt haalbare) ranges van 700-800km blijf ik aan de kant met een diesel die het ondertussen ook al bijna acht jaar uithoudt, nog als nieuw is én niets, maar dan ook niets aan range verloren heeft.
timowouters zegt
@kevertje: je weet altijd dat Kevertje er is als je na 10 seconden scrollen nog steeds geen nieuwe alinea gevonde hebt!
Heerlijk. Ik ga ‘t even lezen.
lekkerlinksrijden zegt
@kevertje: 1000km afleggen met 300km range is 3 maal laden, niet 4 maal. Je begint vol, rijdt 300, laden 600, laden, 900 laden, 1000 bestemming bereikt, 3 maal geladen
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: toch is het fijn als je ook weer terug kan komen.
Richmond zegt
@kevertje: 50 jaar geleden haalden de diesels ook geen 800km op een tank, toch gingen mensen toen ook op vakantie. Waarom zou dat nu met een ev niet kunnen? Omdat het niet hoeft? Omdat er alternatieven zijn? Het is ook gewoon pionieren met ev.
lekkaah zegt
@benja01: verschil is dat je 5 mins over tanken doet. Bent u bekend met de gemiddelde NLer en hoe die op vakantie gaat? De term ‘vakantiestress’ is erdoor ontstaan..
Richmond zegt
@lekkaah: gewoon thuis blijven dan.
tjorque zegt
@Lekbak: jij begrijpt mijn reactie tenminste!
De beste wegen zijn leeg!
emping zegt
K3 afspeellijsten? Nog nooit van gehoord en die Haribo’s eet zelf ook gewoon.
nautique206 zegt
Mijn 6 pitter diesel station wagon is te huur, ik ga pas na de meute richting Oostenrijk
bpc zegt
Moet je wel met je koffers zeulen,kan je de muziek niet luid zetten of de verwarming net wat harder.
eens ter plaatsen moet je dan toch een auto huren of je bent niet mobiel.
en in de echte wereld is die huurauto zelden zo blits als hier wel eens word geopperd.
waarschijnlijk eindig je in een kaalgeplukte VW of Citroën met te weinig vermogen om zonder zweten jou en je gezin een helling op te rijden en mis je al gauw je eigen bolide.
RutgerK zegt
Ik ga al mijn hele leven met een ICE naar Oostenrijk of Frankrijk op wintersport. Nog nooit in een rij gestaan om te tanken en altijd binnen 5 minuten weer onderweg. Ook nog nooit in een file gestaan bij München of bij een péage.
Plasjes doe je in een fles al rijdend en voor de hele reis zijn de broodjes natuurlijk vooral klaar gemaakt. Zelfs het laatste kopje koffie uit de thermos is vaak nog warm genoeg om je lippen aan te branden.
9000cse zegt
@RutgerK En dat noemen we dan vakantiepret! Man! Man! Man!
RutgerK zegt
Het is een beetje aangezet Een aantal klopt misschien niet helemaal met mijn herinneren. ;-)
joki zegt
Ik snap niet waarom nog steeds niemand een systeem ontwikkeld heeft waarbij je op een eenvoudige manier extra accu’s kan bijplaatsen. Gewoon bijklikken onder de achterbank of onder de koffervloer. Dan zou je je range gevoelig kunnen uitbreiden door bvb deze accu’s tijdelijk te huren. Heb je ook niet altijd al dat gewicht mee te zeulen en als je ze niet gebruikt en zelfs extra opbergruimte. Maar dan zou je voor de reis wel een deftige range hebben.
Dit kan toch niet zo moeilijk zijn… ofwel neem ik hierop beter een patent…
vaakbenjetebang zegt
Waarom dat is, zul je wel merken als je zelf aan die ontwikkeling begint. Prettige wedstrijd!
RutgerK zegt
Probleem blijft dat er dan ergens voor langere tijd ongebruikte accucapaciteit op de plank ligt. Net als batteryswap systemen die een permante voorraad een accu’s nodig heeft om het proces draaiende te houden.
flutterby zegt
@joki: Fiat heeft een concept hierin en Tesla had met de Model S al verwisselbare accu’s. De Model X was hier ook voor geschikt, maar gezien de Model 3 binnen een kwartier 200-300 km kan laden hebben ze hier afstand van genomen.
Uiteindelijk krijg je dezelfde problematiek met huur accu’s als bij de snellader. Iedereen wil ze tegenlijk gebruiken..
9000cse zegt
Wat je een eenvoudig rekensommetje noemt, @willeme ! En dan maar gewoon nablaten wat KPMG roept! Want dat bedrijf staat immers bekend om zijn absolute betrouwbaarheid! Nou, Willem, ik heb ook leren rekenen en ook nog eens verdraaid goed! En wat is het geval? Wanneer er die zaterdag 1.500 EV’s onderweg gaan van en naar Oostenrijk zoals je zegt, dan zijn er, als de verhoudingen kloppen, óók ca. 250.000 andere Nederlandse auto’s in die richtingen onderweg. Ca. 166 keer zoveel dus! Uitgaande van 450 laadpalen op die route (wat echt niet klopt!), dan zouden er dus ook 166 x 450 = 74.700 plekken/zuilen moeten zijn voor het tanken van benzine en diesel en die zijn er ook niet. Misschien als je de tankstations meerekent, die niet direct aan de snelweg liggen. Maar dat geldt dan ook voor de laadstations voor EV’s en dan kom ik echt aan méér dan het dubbele aantal. En daarom: Ik vind het maar weer stemmingmakerij en bangmakerij, iets waarin AB zich steeds meer in profileert en onderscheidt. En dat is de mening van iemand, die zelf (nog) diesel rijdt.
willeme zegt
@9000cse: @9000cse:
Uiteraard mag u uw eigen mening hebben. Daar staat u helemaal vrij in. Er zijn wel een paar dingen die u vergeet. Het rapport waarnaar gelinkt wordt doe je mijn inziens te gemakkelijk af. Natuurlijk, de bron direct diskwalificeren om zo de discussie te winnen is hoe het werkt met populisme tegenwoordig, maar dat maakt het nog niet waar.
In principe is het ook geen vreemde gedachte dat rond een bepaalde tijd het netwerk zwaar belast wordt. Dat die 450 palen niet kloppen, kan ik niet zo veel mee. Je draagt geen betere bron aan die het tegendeel bewijst. De feiten van een rapport ontkennen is heel 2020, maar dat maakt het nog niet waar.
Dan de laadpalen versies tankstation kwestie. Ondanks dat er snelladen mogelijk is, verhoudt het zich als fietsen tegen snelwandelen. Het duurt alsnog véél langer. Dus zo’n paal is zo 25 tot 50 minuten bezet. Sterker nog, aangezien het laden langer duurt en iedereen moet wachten, bestaat de kans dat iedereen zijn e-Tron, Model X of I-Pace tot de nok toe vollaadt en nog langer de paal in gebruik neemt. Meer benzinestations zijn niet nodig, want in 5 minuten heb je weer 800 km aan range.
Dus met vreemde ontkennen en onlogische redeneringen komt u tot de conclusie dat het stemmingmakerij. Ik beweer het tegenovergestelde. U komt met ongefundeerde verwerpingen en komt tot een conclusie om de hele website in diskrediet te brengen. Daar ben ik niet van gediend. Als ik iets fout heb: een feit, woordje oud: pak mij aan! Het hoort inderdaad goed te zijn. Maar zorg dan wel dat de feiten in orde zijn.
Als u die feiten kunt aantonen dat alles wat KPMG doet niet correct is, diesel tanken ook 50 minuten duurt en wij aan keiharde stemmingmakerij doen, dan luister ik daar graag naar. Direct na alle berichten dat we juist EV-propaganda verkopen … Goedenavond!
9000cse zegt
@willeme ’t Is me toch wat, hè? Zomaar iemand, die het aandurft om op basis van alle artikelen die jullie m.b.t. EV’s en Tesla in het bijzonder op deze site publiceren tot de conclusie komen dat er sprake is van stemmingmakerij. Maar, laat AB nou niet de enige (Nederlandse + buitenlandse) autosite zijn die ik bezoek en jullie springen er met vlag en wimpel bovenuit als het gaat om de aantallen berichten die deze nieuwe aandrijftechniek menen te moeten “kraken”. Die conclusie kan ik alleen maar trekken op basis van nuchtere feiten. Dat je daarop reageert met de opmerking dat ik jullie site daarmee in diskrediet breng, komt bij mij slechts over als die van een verongelijkt kind.
Verder: Duitsland heeft ruim 32.000 laadpunten (Stromtankstellen) waarvan de meeste zich in het midden en westen van het land bevinden en in en rond de grote steden. In verhouding dus véél minder dan bij ons, maar dat ligt er ook aan dat het aantal EV’s in dat land relatief ook nog veel geringer is dan bij ons. N.a.v. de onlangs genomen beslissingen door de Duitse regering ter bevordering van het elektrisch rijden zal dat aantal behoorlijk gaan stijgen. En v.w.b. mijn gegevens over het aantal oplaadpunten op de route voor de wintersporters verwijs ik je graag naar de volgende sites: chargemap.com, oplaadpalen.nl, oplaadpunten.nl, plugsurfing.com, http://www.bem-ev.de en ev-charging.com of de apps Chargemap (iOS en Android ), Plugsurfing (iOS en Android) of The New Motion (iOS en Android).
En nog even over KPMG: Daarvoor verwijs ik alleen maar naar de vele berichten over misstanden en zelfs fraude van dat bedrijf. Zegt mij genoeg over het begrip “betrouwbaarheid”.
willeme zegt
@9000cse: de emotie regeert, zoveel is duidelijk. Het gaat niet om hoeveel palen er in TOTAAL in Duitsland staan, maar om hoeveel er op de route beschikbaar zijn.
Betreft KPMG: er zal ongetwijfeld wat gebeurd zijn. Het is een enorme multinational. Dat u de vermeende fraude relateert in deze publicatie: prima, maar het slaat als een bevroren frikandel op een open schotwond.
Betreft stemmingmakerij. Met alle respect: gatoch elektrisch fietsen. Even wat zuurstof in de pan. We pakken het elektrische nieuws bijna altijd mee op Autoblog (en anders staat het op Groen7, onze groene zustersite), we doen de EV10daagse elk jaar, we rijden elke relevante elektrische auto en we behandelen elke poep en scheet over Formule E. Dat we ook kritisch zijn en niet alles met HALLELUJA beantwoorden, lijkt mij niet meer dan logisch. Net als met reguliere auto’s zijn er enorm geslaagde EV’s, maar ook drollen op wielen.
Kortom, als het gaat om ‘stemmingmakerij’, is het nog altijd een term die mij niet bezigt. Sterker nog: in uw betoog verklapt u dat stiekem zelf ook al!!!
Ik citeer:
“In verhouding dus véél minder dan bij ons, maar dat ligt er ook aan dat het aantal EV’s in dat land relatief ook nog veel geringer is dan bij ons”
Dat was PRECIES de consensus van het rapport! Er is weinig dichtheid qua palen op de route en die route gaat op 22 februari meer dan ooit bereden worden door EV’s! En verrek: dat was PRECIES de inhoud van dit nieuwsbericht.
Als nieuws u niet aanstaat, hoeft het niet direct stemmingmakerij te zijn.
Een goedemorgen!
lekkaah zegt
@willeme: +1 voor je geduld
toniominestrone zegt
@9000cse: D66 drammertje, durf te wedden dat je bij het lezen van Willeme zijn reactie stond te stampvoeten.
toniominestrone zegt
@willeme: goed zo.
RutgerK zegt
Voor toekomst kunnen nog zoveel ontwikkelen deze geschetste situatie verzachten. Als auto met elkaar in verbinding staan kunnen laadmomenten automatisch gepland gaan worden. Misschien kunnen er veel meer laadlocaties aangelegd worden omdat er minder milieubelasting is van de enorme opslagtanks voor vier soorten brandstof en gas.
lekbak zegt
@9000cse: noem je dat goed rekenen? Terug naar school jij!
bbfix zegt
@9000cse: Had je een slechte dag vandaag? Zou je voor de volgende keer niet iets langer nadenken over wat je typt, en met name hóe je het typt? Ik vind het interessant om de inslag van Willem te lezen, en ook wat mijn medelezers daarover te zeggen hebben. Maar jou toon leest toch een stuk minder prettig. Misschien had je op school niet alleen de rekenles kunnen volgen, maar ook de rest van de vakken….
nikk zegt
Is inderdaad niet de onderlaag van de bevolking die in een EV rijdt. Meer inventief, creatief, ondernemende types. Die bakken hier wel wat van.
mashell zegt
@nikk: klopt, mijn Tesla rijdende buurman stond vorige winter op de heenweg in de laadpaal file. Op de terugweg nam hij daarom een wat minder voor de hand liggende route voor Nederlanders en had dus vrije keus bij de superchargers.
ty5500 zegt
Je bent dan ook een absolute lapzwans als je niet s nachts op vakantie vertrekt. Heb je geen file aan de laadpalen heb je wrs wel verkeersfile.
mashell zegt
@ty5500: je bent wat mij betreft juist een lapswans als je s’nachts rijdt. Je haalt dag nacht ritme door elkaar, moet daarvan een paar dagen herstellen, komt op een onhandige tijd aan en rijdt juist op de momenten dat het meest gevaarlijk is op de weg.
Kartmans zegt
Geinig dat mijn tip op Autoblog is gekomen. Voor alle criticasters: we gaan het straks na het wintersport seizoen zien of KPMG gelijk had.
alfisstii zegt
Ik heb het! Span een gaasnet boven het wegdek, alle auto’s een antenne op de auto waarvan de bovenkant tegen het net gedrukt wordt. Het gaasnetwerk verbinden met het spanningsnet. een kleine accu aan boord voor wanneer je van het gaasnetwerk af moet. Bijvoorbeeld bij je thuis op de oprit of in het wintersport gebied. Hoeft niemand meer van die mega accu’s aan boord en hoef je nooit meer te tanken. Over de stroom kosten is ook al gedacht: rekeningrijden, je gooit voorin je wagen een paar euro wat je recht geeft op een x aantal minuten rijden. Voor de veiligheid wat bumpers rondom de wagen plaatsen en klaar is Kees! Dit is de toekomst
joki zegt
@vaakbenjetebang. Als je ziet wat Honda en Mini doen qua batterijpack en daardoor de range enorm beperken, onder het mom dat het gewicht van de auto te hoog zou worden, dan zou het toch tof zijn om de range te verdubbelen om bvb eens op weekend te gaan. Je kan toch niet verwachten dat iedereen nog een tweede wagen heeft. Mij interesseert het niet want hier staat benzine en diesel. Maar jullie elektro-rijders zijn toch zo vooruitstrevend.
Als je nog verder gaat zou je in plaats van ze te huren de batterijen aan te kopen en wanneer je ze niet nodig hebt in de wagen, ze op te laden met je zonnepanelen.
Ik schrijf dit omdat vanaf 2021 het in België niet meer zomaar mogelijk zal zijn om de productie van je panelen op het elektriciteitsnet te laden… Dan gaan we nood hebben aan een accupakket waarin we deze geproduceerde elektriciteit opslaan, kosten 5000€ ongeveer, om later te gebruiken. Het zou ideaal zijn als je hier modules kan in- en uitpluggen voor de wagen.
Het is een enorme uitdaging qua engineering en standaarden, dat besef ik ook wel, maar dit zou mij bvb kunnen overtuigen elektrisch te gaan rijden. Want zolang de range niet over de 600 km gaat koop ik geen elektrische wagen, en ik ben echt niet de enige die er zo over denkt..,
vaakbenjetebang zegt
Wacht eerst eens even ‘jullie elektro-rijders’? Daar hoor ik vooralsnog niet bij. Dat terzijde: je plan is op geen enkel vlak realistisch. Je hebt niet eens een bierviltje nodig om dat uit te tekenen. Denk dat ze op het patentbureau een kostelijk gesprek zouden hebben met je.
mark383 zegt
‘algen tellen in de Biesbosch (met Harrie Jekkers op de walkman)’ geweldig :)
Leuk geschreven weer :D
j05b zegt
Ach ja, 5 jaar lage bijtelling. Niet klagen als je een keer wat langer onderweg bent.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk is dit fantastisch nieuws! Dit betekend gewoon 3 procent minder voertuigen wat nét het verschil kan zijn tussen langzaam rijden en helemaal stil staan. En net wat vlottere doorstroom bij de tankstations. Wintersport is fantastisch, maar dit ga je toch niet doen in de voorjaarsvakantie? Dat is echt een stukje zelfkastijding….
nissanfairladyz zegt
Ik geniet enorm van al die lui die zich zo aangevallen voelen door elektrische auto’s. Geweldig. Heerlijk. Genieten.
Ahhhh popcorn erbij. Het is zo grappig. In het echt ken ik ook zulke mensen die zo anti zijn. Totdat ik ze even een stukje laat rijden. 10 van de 10 zijn om gegaan. Ik ben nog niet iemand tegengekomen die niet door de acceleratie totaal om is. HAHAHAHA
Wat een genot van die lui die nog nooit een EV gereden hebben, en hun mening klaar hebben dat elektrisch rijden niks is. GE-WEL-DIG.
jometdebanjo zegt
@autoblog waarom. In godsnaam zoveel aandacht voor Playmobil autos. Stop er toch mee. Welke groen linkse redacteuren hebben jullie. Verschrikkelijk
RutgerK zegt
https://www.borbet.de/de/ae-mistral-anthracite-polished-glossy
Opgelost. Plus 7% range erbij.
teske zegt
KPMG? Die hebben toch nog nooit iets goed voorspeld?