Een elektrische Volvo XC20 gaat het antwoord worden op al je Nederlandse behoeften.
Wij Nederlanders zijn wel te porren voor een beetje voordeel. Daarnaast zijn we gek op premium. Ondanks dat we de gladste en strakste wegen hebben die je je maar kunt bedenken, is de crossover ook erg in trek. Een beetje compact believen wij Hollanders ook wel. En nuchter doch veilig spreekt ons ook aan. Kortom, het hele land staat vol met Volvo’s.
Elektrische Volvo XC20
De Volvo XC40 P8 Recharge is een van de meest Nederlandse auto’s die je je maar voor kunt stellen. Sterker nog, mede dankzij de enorme vraag uit ons land probeert Volvo met man en macht zoveel mogelijk van die auto’s naar Nederland te halen.
Zoals je kon zien in onze XC40 rijtest met Wouter, is het nog best een serieuze auto. Zó klein is een XC40 niet en met 400 pk is het een zeer vlotte auto. Is er niet ruimte daaronder voor een elektrische Volvo XC20?
Geely SEA-platform
Jazeker! Na het verwachte succes van de XC40 P8 wil Geely, het moederbedrijf van Volvo, meteen doorpakken. Dat gaan ze doen met een kleinere crossover, een elektrische Volvo XC20. Dat meldt Insideevs.com. Volvo zelf heeft geen platform voor een kleiner type auto.
Daarom mogen de Zweden shoppen bij Geely, dat zelf ook de nodige auto’s in de aanbieding heeft. Sterker nog, het SEA-platform is een mogelijkheid. SEA staat voor Sustainable Experience Architecture en is al ingericht voor volledig elektrische auto’s.
Binnen 5 jaar
Volgens de publicatie zijn de geruchten niet bevestigd, maar past het in de strategie om tot 2025 elk jaar met een compleet nieuwe elektrische auto op de markt te komen. Dus volgens deze geruchten zou de elektrische Volvo XC20 Nederland kunnen verrijken binnen 5 jaar.
Qua naamgeving ligt XC20 voor de hand, deze naam is onlangs vastgelegd door Volvo. Dat is op zich zelf geen bevestiging. Fabrikanten leggen vaker namen vast die ze wellicht ooit gaan gebruiken.
Elektrische Volvo XC20 echt premium
Aan AutoExpress heeft Volvo baas Håkan Samuelson min of meer verklapt dat een elektrische crossover onder de XC40 een grote logische volgende stap is.
Dankzij de aankleding zal de elektrische Volvo XC20 volgens hem toch echt een premium auto worden. En kunnen wij Nederlanders er dus van genieten. Om een idee te geven van hoe de XC20 eruit kaan komen te zien, is het handig om het scherm 30% verder van je af te zetten en bovenstaande de XC40-afbeeldingen te bekijken.
RAW zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Hubert zegt
Vond het wel grappig.
.
Maar waarschijnlijk dat raw68 vergeten was het scherm 30% verderop te zetten.
Dutchdriftking zegt
het zal dus een elektrische Suzuki Ignis worden met een Volvo badge. Daar zullen vast veel Nederlanders voor te porren zijn.
Edge zegt
Hoeveel kleiner moeten we dan aan denken bij zo’n XC20, formaatje Opel Mokka/Peugeot 2008, of net iets groter dan dat?
Robert zegt
@Edge: ik denk dat je daarmee aardig in de goede richting zit.
Dit model ziet er trouwens keurig uit. Dat doen die Chinezen toch wel goed, hè: koop een westers automerk, laat ze lekker hun gang gaan op de afdeling R&D, wissel de techniek uit waar nodig en zet modellen in de markt met behoud van eigen ‘smoel’ en merknaam. Rebadgen the next level, als het ware.
knapzuur zegt
Jaaaa nog een SUV.. wat een ellende..
mashell zegt
Eigenlijk veel te laat van Volvo, ze hadden heel veel V40 klanten, maar door Alfa Romeo te spelen en geen opvolger paraat te hebben zijn ze er een groot deel ervan weer verloren.
ghini zegt
@mashell: eens
Robert zegt
@mashell: die opvolger was een Ford Focus, die er uitzag als een te heet gewassen V70, met minder binnenruimte als z’n voorganger en toch een fors hogere prijs. Het waren niet de beste jaren van Volvo.
Die oude V40, als uitloopmodel nog geleverd tot begin 2005, komt nog wel eens voor weinig voorbij op Marktplaats, met soms verrassend lage km-stand, want juist die laatste exemplaren werden vooral particulier verkocht. Zoek er een met de 2-liter motor en je hebt er een heel fijne auto aan.
mashell zegt
De V50 was een verkooptopper en zeker in de latere versies een erg goede auto. Want de Focus was gewoon een heel goede basis. Z’n opvolger V40 viel bij mij niet erg in de smaak maar was bijzonder geliefd in de markt.
Hubert zegt
@RRRobert,
.
Destijds een van de laatste (NedCar) V40 gekocht in prestige uitvoering.
Helemaal vol met leer, ingebouwde navigatie en in het mooie terra grey metallic.
Alle opties die ze nog op voorraad hadden, zaten er in.
En de dealer had al snel in de gaten dat deze niet in de lease zou gaan. Want hij was verre van saai en muisgrijs, maar er zat een diep paarse gloed in de metallic lak.
Had een werelddeal gemaakt met deze auto.
fabian159 zegt
Je gaat dus chinees rijden voor duits geld.
driftkicker zegt
@fabian159: Zweeds Made in Belgium bedoel je.
Esprit_de_Flandre zegt
Meh, ik hoop dat er in die vijf-EVs-in-vijf-jaar ook een C40 zit. Een compacte elektrische coupé, dat zou leuk zijn. De basis hebben ze al – XC40/Polestar2 – dus technisch kan het makkelijk. Zal wel geen gigantische verkooptopper worden, maar is goed voor het imago. Als ze “premium” willen blijven, mogen ze dat niet uit het oog verliezen, zeker niet als ze een XC20 willen neerzetten op Chinese basis…
piebepost zegt
Nog zo’n dinkey-toy.. Wanneer komt er nou eens een opvolger van de V50?