Een elektrische Volvo sedan klinkt ons als elektrische muziek in de oren. Vangelis, Giorgio Moroder en Daft Punk zouden het geweldig vinden.
Goedemorgen lieve lezers, lezerressen en hen die op deze schitterende eerste kerstdag Autoblog lezen. Vandaag en morgen zullen we jullie bedienen met lijstjes, overzichten, video’s en andere kerstmijmeringen. Maar we beginnen de dag met keihard autonieuws. Het gaat om het Zweedse merk Volvo.
Zoals je weet heeft dat merk behoorlijk vroeg ingezet op een transitie. Eerst gingen de veelcilinders eruit, toen de diesels (in NL), vlotte introductie van PHEV’s, begrenzing van maximum snelheid en aankondiging om de verbrandingsmotor in de ban te doen.
Elektrische sedan van Volvo
De kritische lezer zal het zijn opgevallen dat er dan nog wel een aantal elektrische auto’s in het gamma missen. Want de EX30, XC40 Electric en de EX90 zijn allen crossovers of SUV’s (afhankelijk of je de technische term of marketingterm hanteert). Maar een elektrische sedan is onderweg! Sterker nog, Volvo heeft ‘m al gebouwd en is er nu mee aan het testen. Dat meldt Teknikens Värld. Die publicatie kennen we van de beruchte elandtests, maar ze doen dus ook keihard autonieuws.
De codenaam voor de auto is de ‘V551’, maar de geruchten willen dat de auto – heel voorspelbaar – de naam ES90 krijgt. Een elektrische S90. Dat klinkt op zich vrij logisch, ja. Ze hebben ook een foto van een testauto waarop heel subtiel geschreven staat dat het een TOP SECRET auto is en nee, niet van die beroemde Japanse tuner.
Dat ze ‘m in China ‘in het geheim’ aankondigen is niet raar. Naast het feit dat het moederbedrijf van Volvo (Geely) Chinees is, is China natuurlijk een enorm belangrijke markt. Daar worden nog daadwerkelijk sedans verkocht.
ENORME batterij
De Volvo ES90 komt al vrij snel op de markt. Volgens de kwaliteitspublicatie moet al in mei van 2024 de productiefaciliteit beginnen met het uitpoepen van ES90’s. Er zal keuze zijn tussen een versie met achterwielaandrijving (één motor) of vierwielaandrijving (twee motoren).
In beide gevallen is er een 111 kWh-batterij, inderdaad hetzelfde accupakket als we kennen van de EX90, de crossover waar de S90 techniek mee zal delen.
De elektrische Volvo sedan zal concurreren met auto’s als de Audi A6 e-tron, BMW i5 en Mercedes-Benz EQE plus al die nieuwe Chinese elektrische sedans die jij ook niet uit elkaar kan houden.
alfa147ti zegt
Graag met een normaal dashboard en een Volvo gril a.u.b., zo groot scherm centraal vindt ik niet om aan te zien, tegenwoordig lijkt het dashboard wel de sluit post.
cdlop01 zegt
Volvo is Volvo niet meer, helaas. Nieuwe Volvo’s zijn Chinees, hoe je het ook bekijkt, kwalitatief al helemaal op retour. Ontwikkeling van idee tot auto in showroom heeft Volvo teruggebracht, sorry Geely, tot 2 jaar….. . Volvo’s zullen in de nabije toekomst 3 a 4 jaar als model meegaan, dan direct opvolger, waarschijnlijk korter. Kijk naar Nio, Zeekr etc, al die Chinese merken, ene model nog niet gepresenteerd of opvolger in de startblokken. Dat is de toekomst… . Helaas.
Snelle zegt
Past natuurlijk perfect bij de gedachte dat wij beter met het milieu moeten omgaan… iedere zoveel jaar een nieuw model.. (not) vindt het knap hoe Tesla er mee om gaat. Je wordt niet snel gestimuleerd om een nieuwere versie te kopen (dit staat buiten wat je vindt over het Tesla product, maar meer hoe ze naar de markt kijken)
Hoe saai dat ook klinkt, dit is wel de weg die we misschien moeten gaan bewandelen in de nabije toekomst. Een auto (lease vooral) langer bezitten dan 4 a 5 jaar ivm die impact die de productie van zo’n auto veroorzaakt..
mashell zegt
De impact van de productie is toch vrijwel irrelevant? Als ik na vier jaar een nieuwe leaseauto krijg (dat was vroeger drie jaar) dan rijdt daarna iemand anders verder met mijn oude lease auto. En iemand anders rijdt verder met de oude auto van degene die nu met mijn oude lease auto rijdt. Enzovoorts. En aan het eind van de keten wordt er een oud vervuilend barrel gesloopt. We zitten nu in de overgang naar electrische wagens. Tussen de productie van een auto met elektromotor of een auto met verbrandingsmotor zit niet veel verschil in milieu impact. Het is allebei belastend maar omdat auto’s na twintig tot dertig jaar wel op zijn blijft er altijd vraag naar nieuwe. Wat wel een groot verschil maakt is dat wagens met een elektromotor per kilometer heel veel minder energie nodig hebben, het rendement is veel beter en de energie is ook nog groen op te wekken. Dus over twintig tot dertig jaar gemeten heeft zo’n EV een heel veel lagere impact op het milieu. Juist daarom moeten degenen die nieuw rijden juist niet langer met hun auto doen maar eerder korter zodat de schonere efficiëntere wagens eerder achteraan de door schuif keten aankomen.
cdlop01 zegt
Productie vervuild, het is onzin om elke 4 a 5 jaar auto te wisselen, zeker in geval van Bev’s…. . Productie daarvan juist zwaar vervuilend, recent onderzoek. Achilleshiel os accudegradatie van Bev’s, dit maakt een Bev oninteressant voor de 2e hands markt, zijn ook aan de straatstenen niet te slijten. Alle fabrikanten geven 6 tot 8 jaar garantie, maar met beperkte km…..tot 200k of 250k. Een gemiddeldecleaseauto rijdt dit in 3 a 4 jaar…. .alleen Toyota geeft 10 jaar en Lexus 15 jr en 1 mln km’s op batterijen.
Je verhaal gaat op als Bev’s als 2e hands net zo goed presteren en accu capiciteit hebben als nieuw….en zo ver is het nog lang niet.
560pk zegt
110 kW accupakket, mag ik dat op 25000 euro schatten? (Nio rekent 21000 voor 100 kW in de et7). Plus kosten voor wissel, en dat 2 keer over de door Mashell geschetste levensduur. Droom lekker door Mashell. Bovendien zijn niet alle klanten leaserijders, zeker niet in dit dure segment. Zelf ben ik bijvoorbeeld in de markt voor een BMW I5, maar rij de auto’s, die ik nieuw koop, doorgaans wel een jaar of 15 (blijft de gemiddelde jaarlijkse afschrijving tenminste nog enigszins beheersbaar). Dat gaat met de huidige batterijtechniek niet lukken.
cdlop01 zegt
Helemaal eens.
drtim zegt
Kom maar door met een eV90
Wolflow zegt
Audi, BMW en Mercedes zijn geen concurrenten voor deze Volvo.
Gezien snelheidsbeperking is de meest beduchte competitie de Canta
superuniti zegt
Ik zie de oneliners dat Volvo Chinees is en dus kwalitatief ondermaats steeds voorbij komen. Hoe de relatie tussen Geely en Volvo echt zit, kun je lezen in het heel interessante interview met Volvo CEO Jim Rowan op The Verge.
“That’s a symbiotic relationship in so much as we share platforms and we share some engineering technology, and they build their cars and we build our cars.”
https://www.theverge.com/23958821/volvo-ceo-interview-electric-cars-apple-carplay-google-android-auto-decoder
cdlop01 zegt
Geen oneliners maar ervaring. Ik, wij, hebben jaren lang Volvo gereden, 300 serie, 200 serie, 760gle (deze recent als ypungtimer weggedaan aan verzamelaar) 850glt, 900 serie en daarna nog een Volvo onder Ford eigendom…. . Derhalve ook veel contact gehad met mede Volvo fanboys en lokale Volvo dealer, monteurs.
Volvo is qua afwerking, materiaalgebruik, lakafwerking, roestpreventie, betrpuwbaarheid, veel, heel veel minder dan toen Volvo nog 100% Zweeds was. Onze laatste Volvo roeste aan onderzijde volop… onze 760 gle, inmiddels 36 jaar pud, volledig berzinkt, 6 laklagen, 5 laklagen bodem met af fabriek 2 lagen Dinitrol behandeling. De lokale Volvo monteurs beamen alleen maar de teloorgang. Volvo’s worden ontworpen voor de lease, businessfleet, 5 a 6 jaar gebruik, daarna, who cares… .
Vroeger werd een Volvo of Mercedes ontworpen voor 30 jaar.
Wij rijden al weer 15 jaar Lexus inmiddels, geen lease, gewoon koop en hopen er minimaal 15 jr mee te doen, geen probleem voor onze ES…. .
ukbob zegt
Helaas wel met als gevolg dat de S60 en V60 nu al niet meer te bestellen zijn..
had best graag nog een leuke ‘opa spec’ besteld als volgende daily.