De elektrische Volkswagens zijn populairder dan ooit! Reken er overigens maar op dat dit beeld de komende jaren zou zal blijven.
Dieselgate is stiekem een zegen geweest voor Volkswagen. Daardoor is het proces naar volledig elektrische auto’s enorm versneld. Natuurlijk, een e-Up en e-Golf zijn leuk en aardig, maar het zijn reguliere auto’s met een elektrische aandrijflijn.
Als je elektrische auto’s goed tot hun recht wil laten komen, moet je kiezen voor een auto die als dusdanig ontworpen is. Zoals de Volkswagens uit de ID-familie. Ze gaan op het moment als de spreekwoordelijke broodjes over de spreekwoordelijke toonbank.
Derde kwartaal 2021
In het derde kwartaal van 2021 werden er maar liefst 122.100 elektrische Volkswagens verkocht. Dat meldt Volkswagen Aktiengesellschaft. Wereldwijd doen de Duitsers het niet verkeerd met elektrische Volkswagens. In Europa is het merk marktleider (qua EV’s) en in de VS staan ze tweede, achter het favoriete automerk van Elon Musk.
Ook in China is er een enorme stijging als het gaat om de verkopen van elektrische Volkswagens. VW verwacht dat er een kleine 100.000 modellen uit de ID-familie te gaan verkopen. In totaal heeft Volkswagen nu 293.100 EV’s aan de man gebracht dit jaar. Daarmee zijn de volledige EV’s met accu succesvoller qua verkopen dan PHEV met verbrandingsmotor bij VW.
Elektrische Volkswagens
Kortom, dat is niet verkeerd, toch? Het is hoe je ernaar kijkt. Als we de gehele Volkswagen Group pakken doen de elektrische modellen het erg goed. Zo is de Porsche Taycan succesvoller dan de 911 en de zeldzaam (onterecht) impopulaire 718.
Ondanks dat de verkoopcijfers verdubbelen van elektrische Volkswagens, valt het in het grote plaatje nog wel mee. In verhouding met reguliere auto’s stelt het nog niet zoveel voor. Want, zo’n 6% procent van de auto’s die de VW Group heeft verkocht dit jaar, is volledig elektrisch. Volgens Volkswagen moet de EV-transitie dan ook sneller verlopen om zoveel mogelijk banen te reden.
Johanneke zegt
Zijn ook knappe elektrische auto’s, kan je niks van zeggen. Alleen het infotainment systeem schijnt een beetje iphone 4s met iOS9 te zijn, oftewel net te traag dat je je er aan gaat ergeren.
flutterby zegt
@Johanneke: dus behalve een grotere batterij nauwelijks beter dan mijn eGolf..? Nou petje af hoor Volkswagen.. Nu nog geld verdienen eraan en ze horen écht bij de transitie.
Johanneke zegt
Binnenruimte is veel beter.
dromedaris zegt
@Johanneke: beaam ik, op elke VW is dat zo. Niet enkel de elektrische.
flyerbunch zegt
Tja, als de toekomst EV is kan het enkel maar stijgen nietwaar? Wel knap van VW dat ze zich nu al achter Tesla weten te nestelen. In de VS was er de deal ivm dieselgate dat ze ook Electrify America moesten oprichten. Daar krijg je na aankoop ID4 een jaar gratis laden bij. Zoiets hadden ze hier ook wel mogen doen! Ivm infotainment was die vertraging al opgelost na de eerste updates.
Variomatic zegt
@flyerbunch: toekomst is niet louter EV, slechts in enkele landen staart men zich hier blind op maar de EV is niet de heilige graal. Een EV heeft een fossiele footprint van 75000 tot 125000km voordat ie Co2 neutraal wordt en voor massale electrificatie zijn de meest essentiële grondstoffen tussen 2025 en 2050 al uitgeput, dat gaat dus niet werken..
flutterby zegt
@variomatic: gelukkig gaat een LiFePO4 accu meer dan 1.000.000 km mee en wordt het opwekken ook steeds groener. Daarnaast heb ik mijn twijfels bij je cijfers, ik ben véél lager tegengekomen.
Variomatic zegt
@flutterby: cijfers zijn van een gemiddelde Tesla
flutterby zegt
@variomatic: niet volgens Tesla.. https://www.tesla.com/ns_videos/2020-tesla-impact-report.pdf
Variomatic zegt
@flutterby: juist ja.. en Tesla heeft totaal geen incentive om die cijfers zo laag mogelijk voor te stellen hè..
berlinetta zegt
Een rapport van Tesla over hoe schoon Tesla’s zijn? Dat zou ik niet als uitgangspunt nemen.
flyerbunch zegt
@variomatic: bekijk het rapport van VW dan maar ff..
https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2021/02/e-mobility-is-already-this-much-more-climate-neutral-today.html#
Variomatic zegt
@flyerbunch: wij van wc eend? :-)
flyerbunch zegt
@variomatic: VW eend? 😉
Richmond zegt
@variomatic: wat is het dan wel
Variomatic zegt
@benja01: zeg het maar.. de gedachte dat je al het wegverkeer kunt electrificeren is iig ronduit naief, gaat ook nooit lukken.
arta zegt
@benja01: 35 a 40k km is het omslagpunt al bereikt.
berlinetta zegt
Bron?
harrie zegt
Verkocht of bij dealers gedumpt?
JanJansen zegt
Ja dat is de taak van de verkoper / dealer, auto’s verkopen. Soms hebben ze wat positieve druk nodig anders gebeurt er niets.
Arno's zegt
Ik kan me voorstellen dat de verkoop van deze auto’s stagneert nu hyundai en kia uitgepakt hebben. Daar krijg je toch echt veel meer voor je geld
MarcoM zegt
@Arno‘s: mee eens
Variomatic zegt
@Arno‘s: het gros wordt nog geleased en daar is het gat een stuk kleiner doordat er met een hogere restwaarde wordt gecalculeerd voor de VW en er doorgaans wat speciale business optiepakketjes op zitten. En als het prijsverschil in lease kleiner wordt kiest men eerder voor een A-merk (VW) dan een Niro of Kona met de uitstraling van een b-merk Gako kostuum..
connexie zegt
Verkopen is mooi, afleveren beter. Wacht al 10 weken te lang op mij EV-VW. Productie nu bevestigd voor week 43, was aflevering in week 32.
Stellantis rules the sky zegt
-edit: nee.-
Zukunft1 zegt
@Stellantis rules the sky: wat is het probleem?
willeme zegt
@zukunft1: @
geen1234 zegt
Volgens mij is dat nu bij wet geregeld dat dit dan gemeld moet worden.
jippie zegt
Als je dat afzet tegen de verkoop van tweedehands auto’s met verbrandingsmotor dan gaat het nergens om. 😉
geen1234 zegt
Kan je niet zo makkelijk concluderen. Interessant aan de laatste 10 jaar is, dat de focus op elektrisch is, en dat stimuleert allerlei werelewijde ontwikkelingen.
Laatst een video gezien van de MIT professor die een liquid metal battery heeft ontworpen, wat praktisch die oplossing van ‘Elon Musk/Tesla’ voor industriele toepassingen totaal overbodig maakt.
Redrum zegt
Inderdaad…maar goed niemand heeft er iets aan dat VW kopje onder zou gaan. Wel interessant dat Diess Musk tijdens hun management meeting had uitgenodigd als special guest voor wat peper in hun …. Te duwen….mooi toch?
Charles Taycan 4S zegt
Sinds dit jaar ook 2 EV’s van het VW concern, en moet zeggen naar volle tevredenheid, terug naar een ICE willen we beiden niet meer.
Ik begrijp de keuze van VW en Diess dan ook wel om vol gas te geven op EV want zoals @Willeme terecht schrijft hierboven zijn ze zeer succesvol van E-Up/ Mii/ Citigo tot Taycan en daartussen de ID 3/4 en Skoda’s en Audi’s , een compleet aanbod van EV’s. Goed gedaan Fam.Piëch en Porsche!🙏
MarcoM zegt
Titel klopt niet met de werkelijkheid. Kijk eens naar het totaalplaatje wereldwijd. Ik schreef net al eerder, Tesla, Hyundai, Kia, Stellantis zijn serieuze merken en VW zal meer haast moeten maken om het hoofd boven water te moeten houden.
meetsysteem zegt
Een aantal profielnamen en ook reacties op Autoblog is bevooroordeeld over alles van de VW-groep of EV in het algemeen.
Dat is jammer; het maakt de reacties van deze automobiele monogamisten zeer voorspelbaar en daardoor minder waardevol. Een overtuiging naar voren brengen en een voorkeur etaleren is prima, het berijden van stokpaardjes op platgetreden paden is dat minder.
#kijkeensomjeheen
harrie zegt
Geen VW of EV hater, ik heb aardig wat EV’s gereden, maar VW loopt toch echt achter op de concurrentie.
Het is ook geen geheim dat Pon voorraad bij de dealers door de strot duwt en er nu aardig wat ID’s op voorraad staan. Ondanks dit jubel persbericht zijn ze er nog lang niet.
tinnemans zegt
@meetsysteem; je haalt me de woorden uit de mond. Ik rij zelf al jaren in BMW’s, maar als een model me niet aanstaat, zoals de iX of de voorwielaangedreven 2 serie, dan ben ik gewoon kritisch.
Je zou wensen dat iedereen op z’n minst enigzins objectief kan zijn, binnen de persoonlijke voorkeuren. Ik heb echter chatbots geprogrammeerd met een breder bereik aan emoties dan een bepaalde fanboy hier tentoonspreidt.
berlinetta zegt
Welkom op Autoblog. Ik kom hier al meer dan 10 jaar en dit is ook al meer dan 10 jaar zo. Sinds de introductie van EV’s is het overigens alleen nog maar erger geworden.
lekkerdwars zegt
Goed bezig hoor VW. Maar meer inzet is nodig want met veel meer EV modellen doen ze nog altijd maar de helft van het volume van Tesla dit jaar. Gaat nog een flinke battle worden om de batterijen en de grondstoffen zodra andere merken ook echt ‘aan’ gaan.
tinnemans zegt
@willeme; De aandelenkoers van Volkswagen staat nog steeds lager dan voor het dieselschandaal en als je hun jaarverslagen analyseert en dat vergelijkt met concurrenten, dan is er geen reden tot feestvreugde. Het gaat stiekem, om het AW modewoord te gebruiken, niet vreselijk goed met ze.
Dat betekent heus niet dat ze direct failliet gaan, maar ze moeten wel flink aan de bak.