De elektrische Transit Custom komt eraan. Zij het met een klein beetje vertraging. Oh, en er zijn VW genen.
Heel veel unieke bedrijfswagens zijn er niet. In de meeste gevallen betreft het samenwerkingsprojecten of gewoon een andere badge. Dat begint tegenwoordig wel erg vreemde vormen aan te nemen. Zo zijn de Peugeot Expert, Toyota HiAce, Citroen Jumper en Opel Vivaro identieke auto’s. Ook bij Renault en Nissan is er wat kruisbestuiving.
In deze klasse qua bedrijfsauto’s zijn er slechts een paar ‘unieke’ busjes. De Mercedes Vito, Volkswagen Transporter en Ford Transit. Zoals we de in de titel al een klein beetje verklappen: die laatste twee zullen ook als één bus verder door het leven gaan. De basis van de auto’s wordt identiek.
GTA 6-esque
Wel weten we dat er eindelijk een elektrische Transit Custom aan zit te komen. Deze zal met de gewone Transits (en dus de Transporter) in Turkije van de band lopen. Er is meer dan 2.000.000.000 euro geïnvesteerd in deze Otosan-fabriek, gelegen vlakbij Kocaeli. Deze moet goed zijn voor 3.000 banen.
Elektrische Transit Custom
Naast een elektrische Transit Custom komen er ook versies met plug-in hybride, hybride, benzine- en dieselmotoren zullen er ook gebouwd worden. Ford wil voor 2024 van al zijn bedrijfsauto’s een geëlektrificeerde variant in de aanbieding hebben. In 2030 moet tweederde van de verkochte Ford bedrijfswagens geëlektrificeerd zijn. Volgens Ford zitten niet alle ondernemers erop te wachten om de directe stap van diesel naar elektra te maken en is de PHEV dan een uitstekend tussenstation.
Transporter
Ook de accupakketten moeten in deze Otosan-fabriek geassembleerd gaan worden. Daarnaast zal de Volkswagen Transporter hier zij aan zij met de Ford Transit van de band gaan rollen. Op welke wijze de (elektrische) Transporter zal afwijken van de (elektrische) Transit Custom is nog niet bekend.
In veel gevallen is het meestal gewoon een andere badge en grill, maar gezien het feit dat beide modellen een erg sterke identiteit hebben, gokken wij dat het uiterlijk behoorlijk zal afwijken.
wimof zegt
Wauw, gaan we dan opnieuw 1000 km kunnen rijden met een volle tank (met om het even wat erin)?
skid zegt
@willeme
Ook de Vito is niet vrij van gedeeltelijke kruisbestuiving. De 1.6dCI van de Renault Trafic heeft zijn plek gevonden in de voorwielaangedreven versies van de Merc.
boomhauwer zegt
De phev kost in België bijna het dubbele van de diesel… Ik zou graag de overstap maken maar niet aan prijs factor 2.
cossiekiller zegt
De Transitie voor je Transportmiddel is dus nog niet voor direct neem ik aan? 😉
BerlingoHdi zegt
Hoop toch dat Ford zich met het stuur/weggedrag blijft bemoeien, en de motoren, en de versnellingsbakken, en de elektronica. Meer winst is denk ik het enige voordeel van samenwerken met VAG.
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: HiAce moet ProAce zijn. De HiAce was een echte Jap, de ProAce is het PSA-product…