Het heeft even geduurd, maar de elektrische Toyota’s zijn op weg.
Als het gaat om elektrificatie voor auto’s, is Toyota een absolute pionier. De Japanse autobouwer was niet de eerste fabrikant met een hybride automobiel. Die titel ging naar de Honda Insight. Echter, de Toyota Prius die enkele maanden later op de markt kwam, was in technisch opzicht geavanceerder en de Prius an sich was praktischer dan de Insight.
We zijn nu dik 20 jaar verder en in de tussentijd zijn we enkele generaties van de Prius verder. Bijna de gehele range van Toyota modellen is leverbaar met een hybride aandrijflijn. Het merk bouwt ook al PHEV’s en zelfs een enorm gave auto op waterstof: de tweede generatie Mirai.
Elektrische Toyota’s
Een dingetje ontbreekt: een reguliere elektrische auto met een accu. Ze hebben ooit een elektrische RAV4 gemaakt in de jaren ’90. Dat was samen met de GM EV-1 een van de eerste ‘normale’ elektrische auto’s. De auto maakt heel even van 2012 tot 2014 een comeback (met dank aan Tesla).
Maar daar de tijden van de RA4 EV keren terug! Automotive News weet te melden dat de elektrische Toyota’s eraan zitten te komen. Naar het schijnt heeft Toyota een plan om drie elektrische auto’s in korte tijd op de markt te gaan brengen. Echter, één ervan is een PHEV. Uiteraard zit daar ook een SUV bij. Alle auto’s zullen gebouwd worden op een compleet nieuw platform. De elektrische Toyota’s staan allemaal op het E-TNGA platform.
Bevestiging
De bevestiging voor elektrische Toyota’s hing al wat langer in de lucht. Tegenwoordig is een elektrische auto in het gamma ook handig als je ordinair aantallen wil scoren. Elektrische auto’s zijn inmiddels populairder dan diesels in Europa. Nu had Toyota die zelfontbranders een tijdje geleden al vaarwel gezegd.
De elektrische Toyota’s staan gepland voor eind 2021. Welke van die drie modellen naar Nederland komt, is onduidelijk. Gezien ons buitengewoon interessante bijtellingsklimaat, is de kans erg groot dat we er minimaal een of twee van mogen verwelkomen.
tjorque zegt
Ik hoop dat het niet alleen suv typetjes zijn want die begin ik behoorlijk moe te worden…
tenaci zegt
Hebben we het hier dan al over de beloofde Toyota’s met solid state batteries? Dat lijkt me wat te vroeg toch?
florisje zegt
@tenaci: Ja Toyota (Lexus) heeft op dit moment gewoon een lithium-based EV namelijk de UX 300e. Wat ik van autojournalisten heb gelezen is ‘ie niet heel denderend. Iets van een 50kWh accu met matige range en relatief hoog verbruik.
dwfc zegt
Ik denk dat ze het grote nieuws zullen aankondigen.
Ze liepen echt achter op de traditionele merken…en tesla
Grotere range en een oplaadtijd van 10 minuten, een sprong voorwaarts.
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Most-read-in-2020/Toyota-s-game-changing-solid-state-battery-en-route-for-2021-debut
verm zegt
Ik geloof niet dat ze achter lopen tov andere merken. Ze komen waarschijnlijk als eerste met een “oplossing” waar EV’s met kampen. Auto’s loodzwaar maken voor een beperkte range is compleet absurd en heeft weinig te maken met milieuvriendelijkheid. Alle EV’s moeten minstens 500 km kunnen rijden, terwijl een gemiddeld chauffeur er maar 60 op een dag aflegt.
Reimon zegt
De iQ EV was er ooit ook nog! :-)
Design_Driven zegt
-edit: thanks, klopt! –
Eigenlijk raar dat we nog niks hebben gezien van Toyota, zeker na die voorsprong op hybride gebied. Ik weet dat de branding van Lexus wordt omgetoverd en dat elektrische aandrijflijnen daarbij een prominente rol gaan spelen.
tenaci zegt
@sketcher: volgens mij wil Toyota pas echt EV gaan als ze het gelukt is om op grote schaal solid state batteries kunnen inzetten. Iets waar ze naar verluid overigens al erg ver mee zijn.
dwfc zegt
Klopt ! Ze zullen iedereen weer even op hun plaats zetten … .
florisje zegt
@sketcher: Lexus heeft een elektrische UX (een soort van Mazda CX-3). Maar die is niet echt super denderend.
Pascal zegt
Heel knap wat ze doen met waterstof, maar gezien de inefficientie daarvan in het productieproces moedig ik van harte aan dat ze voorlopig ook ff komen meedoen in EV-land! Ben benieuwd waar ze mee komen, ook ik hoop dat dat niet weer alleen rare cross-overs en SUV-achtige modellen worden; voor mij gewoon een strak gelijnde hatchback, sedan of station graag.
arta zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
frank2b zegt
Voor 40k euries rijd je nu al in een Prius PHEV. Een RAV4 PHEV zul je dit jaar nog zelf moeten importeren.
celicasteve zegt
@frank2b: Nee hoor, vanaf juli bij de dealer..
koeberg zegt
Zouden ze ‘self-charging’ zijn? 🤪
mashell zegt
@koeberg: dat zou een killer feature zijn. Nu is het vooral (briljante) marketing waarmee Toyota hun verouderde hybride techniek verkoopt.