Dus heeft het voor bedrijven geen zin meer om de hoop op een elektrische toekomst te vestigen.
Als je kijkt naar de modelportfolio’s van de diverse merken, dan kun je zien dat de elektrische auto een telkens realistischer alternatief aan het worden is. De prijzen dalen, de actieradius stijgt en de infrastructuur wordt alsmaar beter. Er zijn telkens minder redenen om het uit onvermijdelijke uit te stellen.
Toch zij de autofabrikanten huiverig. Zo heeft Mercedes-Benz onlangs aangegeven te stoppen met het stoppen met het ontwikkelen van verbrandingsmotoren. Nu gaan ze zich toch focussen op een nieuwe generatie plofmotoren. Het is een beeld dat we bij merken zien. Die hadden meer van het EV-feestje (EVEESTJE?) verwacht.
Elektrische toekomst Ineos
Zo ook Ineos. Dat is niet alleen de sponsor van Mercedes, maar ook een enorm bedrijf. Naast een hoop spullen die je toch nooit gaat kopen, hebben ze ook auto’s in de aanbieding. Hun enige product tot nu toe is de Ineos Grenadier, een soort Defender doorontwikkeling. Die is nog voorzien van verbrandingsmotoren, logischerwijs.
Maar bij Ineos houden ze ook rekening met de toekomst en weten ze dat deze elektrisch is. Het probleem is dat ze er gewoon eventjes geen zin in hebben. Er stond namelijk een EV van het merk op stapel, de ‘Fusilier‘. Deze is enkele maanden geleden geïntroduceerd. Nu waren wij aan het wachten om er eentje te kunnen bestellen, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren.
Schuld aan de politiek!
Volgens Ineos zijn er meerdere redenen voor. Ten eerste kopen de consumenten te weinig elektrische auto’s om de investeringen te kunnen rechtvaardigen. Daarnaast geeft Ineos de geopolitiek de schuld. Met name het gesmijt met importtaksen vinden ze maar niets. Ook is er te weinig politieke duidelijkheid, zo laat Jim Ratcliffe (de CEO) weten aan AutoExpress.
Nu vragen wij ons af in hoeverre ze dit ECHT vinden. De verkoop van de Grenadier loopt nog niet enorm hard en het is niet zo dat de introductie plaats zou vinden over een half jaar. Welnee, de aanvankelijke datum om de Ineos Fusilier te lanceren was 2027. Dat is over twee en een half jaar en zelfs dat gaan ze niet halen.
Het is niet zo dat de Fusilier de nek omgedraaid werd. Het is simpel uitstel. Dus je kan een paar jaar later de verouderde auto kopen.
audirs3 zegt
Wat een rare titel van dit artikel. De verre toekomst is nog steeds wel heel erg zeker omdat over 10 jaar gewoon alle nieuwe auto’s CO2 neutraal moeten zijn.
Dat een vage startup geen auto’s weet te verkopen ligt meer aan hun dan aan de automarkt. Er zijn overigens ook genoeg nieuwe merken als Tesla, Rivian en Polestar die laten zien dat er genoeg potentie zit in de EV markt.
lekkerlinksrijden zegt
En welk merk maakt gezonde winsten op hun EV’s?
krisp zegt
Tesla. Maar winst maken zou nu niet het belangrijkste moeten zijn. Als je nu niet instapt, ben je over 10 jaar weg.
Een elektrische auto ontwikkelen is een compleet ander vak, waarbij 80% van de kennis binnen traditionele autofabrikanten weggegooid kan worden. Dit tot het niveau waarbij bestaande fabrieken ombouwen zinloos is, en je beter een nieuwe fabriek kunt neerzetten omdat het proces compleet anders is.
Wanneer je nu niet instapt om die kennis op te doen, en daarvan gaat leren, dan ben je over een paar jaar klaar. Je moet serieus investeren in software, batterijkennis, kennis over elektrische motoren, laden, en werken aan het ecosysteem er omheen. Kabelbomen worden 99% anders. En dit een subset.
Veel autofabrikanten doen nu aan meestrubbelen: ze lanceren EV’s, als ware het traditionele auto’s met een andere brandstofsoort. Dat is op de kortere termijn gunstig, want het scheelt investeringen. Op de langere termijn mis je dan de transitie die Tesla en veel Chinese fabrikanten niet eens hoefden te maken, en merken als Kia/Hyundai inmiddels wel maken.
Je kunt nu leuk focussen op winst, maar dan verlies je de wedstrijd. En begrijp me niet verkeerd: winst is belangrijk om te overleven. Maar het enthousiasme waarmee plannen nu worden afgeschaald op basis van een paar kwartalen teruggang baart mij serieus zorgen.
mashell zegt
Hoezo zijn electrische auto’s voor 80% anders? Motoren, benzinetank, uitlaat en deurklinken zijn anders (en dat van die deurklinken is natuurlijk belachelijk) maar stoelen, stuur, infotainment, schuifdak, achterlichten zijn gewoon allemaal nog hetzelfde. Zelfde geldt voor de meeste kabelbomen. Automobiel fabrikanten kochten het meeste al in en kunnen nu ook batterij en elektromotoren inkopen.
Dat fabrikanten nu vertragen is omdat de consument vertraagd en die vertraagd omdat de politiek vertraagd. De rechtse conservatieven zijn in steeds meer landen aan de macht, die vinden milieu minder belangrijk dan winsten voor het groot kapitaal dat nog dik in de olie zit en het domme volk laat zich afleiden door verhalen over migranten die hun zorgtoeslag komen inpikken.
citroen55 zegt
Zojuist was er een bericht over Polestar en een gigantisch verlies. En Rivian wordt onder de armen genomen van Volkswagen, want anders droogt dat bedrijf op. Dus apropos succesvol!
O plaat zegt
Die wet komt er nooit. Rechts is overal aan de macht. Europa hun pest maatregelen worden nog vast en zeker weg gestemd.
panam1 zegt
Door dat domme gepush van electrisch rijden wordt de complete economie om zeep geholpen. Typisch weer een Europees / NL dingetje, drammen drammen drammen, maar niet stilstaan bij het feit dat het complete energiesysteem al dat laden niet aankan. Bedrijven in NL kunnen niet / of met zeer grote vertraging aangesloten worden op het netwerk op dit moment…..kunnen we wel allemaal elektrisch rijden , maar er is geen bedrijf meer over waar je centjes kan verdienen om überhaupt een wagen te kopen…..het begint allemaal een beetje een slapstick te worden – ware het niet dat de miljarden subsidies voor veel betere zaken aangewend hadden kunnen worden – ‘amateurs’ dekt de lading nog niet eens!
pomoek zegt
De economie draait anders prima. Het probleem zijn de hoge kosten voor fossiele brandstoffen. Of het nou om gas of om olie gaat. Duurzame energie is soms zo goedkoop dat op sommige momenten ervoor wordt betaald om het af te nemen. Dat van de netcongestie is bekend, en overigens ook nooit ontkent. De stimuleringsmaatregelen voor duurzame energie waren immens populair, en de oorlog in de Oekraïne zijn hier de oorzaak van. Er wordt overigens hard aan gewerkt om dit op te lossen, het subsidiëren van thuis batterijen zou hier ook een steentje aan kunnen bijdragen.
Maar goed. Er zijn blijkbaar nog voldoende mensen die het prima vinden om afhankelijk te zijn van fossiele energie, die we moeten kopen van landen waar we eigenlijk geen zaken mee zouden moeten willen doen.
Als we in NL wat eerder en wat sneller die transitie hadden ingezet zou onze toekomst er nog rooskleuriger uitzien.
acavs zegt
De economie draait niet echt heel geweldig. En dat is niet een ontwikkeling van gisteren, maar al decennia aan de gang inmiddels. Dat we nu al blij zijn als we geen krimp hebben is daarvoor exemplarisch. Internationaal raakt de EU achterop. Het is simpelweg te duur om te produceren in de EU en er vindt tot overmaat van ramp ook nog eens relatief weinig innovatie plaats in de EU. We teren nu op investeringen uit het verleden: een goede infrastructuur en een goed opgeleide arbeidspopulatie. Maar als het zo doorgaat dan zijn we op dat gebied binnen een paar jaar ook ingehaald.
De oorzaak is natuurlijk oneindig complex, maar hier relevant: gebrek aan concurrerend vermogen en weinig renderende kapitaalinvesteringen door regulering en een te grote publieke sector. Het zou zo kunnen zijn dat er in de toekomst technieken komen om een goedkoper en even stabiel energienetwerk op basis van groene/hernieuwbare energie op te tuigen als nu het geval is met fossiele energie, maar zelfs dan zullen andere economieën in staat zijn zich sneller aan te passen, en zullen we economisch alsnog verder wegzakken.
Er zijn sectoren die dit nog niet voelen, maar de globalisering zal degenen die actief zijn in die sectoren ook bereiken en dan zullen ook zij eindelijk de boosheid van de ‘gewone man’ begrijpen. Dat wil overigens niet zeggen dat een populistisch, protectionistisch antwoord juist is, maar dat ter zijde…
pomoek zegt
Tja. ik zeg prima, jij zegt niet echt geweldig. We zoeken het allebei in de nuance. Ik zeg ook niet dat we alles zo moeten laten als het is. Absoluut niet. Verandering is noodzakelijk. En daar zullen we hard aan moeten werken. Hoe dan ook is Europa nog steeds de fijnste plek om te wonen op aarde. Maar dat is maar een mening.
bmwadept zegt
Geen zaken doen met landen? Als ik mij niet vergist is het Westen bepaald niet heilig. Met hun oorlogszuchtig hebben zij Irak en Libië kapot gemaakt.
Johanneke zegt
Wat we nodig hebben zijn goede betaalbare EV’s, in het B, C, D segment.
Vervolgens worden er producten ontwikkeld zoals de G klasse EV, Hummer EV, allemaal elektrische pick-ups, 100k kostende E of S segment wagens. VW die denkt, we maken de nieuwe Golf een rare, lelijke auto met het goedkoopste en kutste interieur dat er bestaat, noemen het ID3. En dan allemaal janken dat er niet genoeg verkocht wordt. Ja zo wordt de toekomst niet elektrisch.
Hopelijk brengen de nieuwe Franse EV’s van o.a. Citroën en Renault hier wat verandering in.
jaso013 zegt
Amen to that!
mashell zegt
Ach, we hadden ook goedkope brandstof wagens in het A segment nodig maar er werden ook eigenlijk veel meer onzin wagens als de Purosangue, G63 en een hele rits onzinnige sportwagens ontwikkeld omdat je daar veel meer marge mee maakt.
Overigens in een ID.3 inmiddels net zo duur als een Golf terwijl die wel meer ruimte heeft en een dikkere motor. Zo heel veel verschilt een courante ID.3 niet van een Golf 8 interieur.
Je lijkt een beetje te zeuren om het zeuren.
petroldrinker zegt
Dat hij nog langer uitgesteld mag worden :)
William zegt
Jammer want die Fuselier oogde goed. Mooi concept. De elektrische G is toch erg veelbelovend vind ik. De elektrische Range Rover komt er aan, wellicht een Defender EV ook?
Johanneke zegt
Voor wie zijn die modellen? Heel plat gezegd: mensen die een EV overwegen zijn vaak niet de mensen die een enorme, dure, onzuinige off road capable auto overwegen.
En andersom ook, de gemiddelde persoon met een v6 of v8 off road wagen die 1 op 4 rijdt denkt niet, poh dit wil ik elektrisch hebben zodat de auto nog 50% zwaarder wordt door de 200kwh accu die erin moet.
mashell zegt
Mensen die een G klasse of Range Rover kopen die niet vanwege de off road capaciteiten, die kopen ze omdat ze lomp groot zijn. Die konden juist wel eens graag electrisch willen gaan omdat ze dan nog 60 zonnepanelen extra op hun villa leggen en op eigen stroom kunnen rijden. Minder afhankelijk zijn spreekt ze aan.